15 van de 20
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Restauratie ID20F 1972 Break
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 05 maart 2019 10:35 PM
  [ # 211 ]

@dorpelbeplating: bij mij ook uit een stuk, dus je hebt gelijk: daar kan weinig mee mis gaan. In mijn geval in elk geval even wachten totdat de motor benzine uit de tank heeft aangezogen zodat ik zeker weet dat die leiding niet lekt. Welke kans ik klein acht.

Spiegel: ik meen dit ook eens gedaan te hebben bij een voormalige Peugeot van mij uit die tijd. Zelfde spiegels. Inderdaad die metalen nokjes ombuigen en dan wat rek creëren. Het is vrij zacht plastic. En dan ontdek je inderdaad een hoop vuiligheid daar achter…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 05 maart 2019 10:45 PM
  [ # 212 ]

Zorg er wel voor dat je de spiegel minimaal op kamer temperatuur hebt.
Desnoods even met de haarfohn warmer maken ,dan breekt het plastic niet.
Voor de rest mooi om te zien hoe alles op zijn plek komt.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 06 maart 2019 08:49 PM
  [ # 213 ]

@Idealist, dat opzuigen van de benzine kan best nog even duren en je moet vrij lang doorstarten. Zelf heb ik voor de eerste start de vlotterkamer vooraf gevuld. Door een stukje van circa 30cm benzineslang op de carburateur aan te sluiten met aan de bovenkant een trechter is het zo bij te vullen.
De motor zal dan nagenoeg meteen aanslaan en voordat de vlotterkamer leeg is zal de pomp het overgenomen hebben.

En het schoonmaken van de binnenspiegel is gelukt! eerst wat warm maken met de föhn om het kunststof wat soepel te maken. Het naar binnen drukken van de nokjes wil gewoon niet omdat het glas daar precies aan de binnnenkant zit. Ik heb een schroevendraaier via de omgezette rand naar binnen gewurmd en het plastic van de behuizing omhoog gebogen zodat het nokje wel naar buiten kan. Twee nokjes aan de bovenkant is genoeg, je wipt dan het raam met glas en spiegel eruit. Ik heb trouwens voor het monteren twee nokjes een beetje schuif afgevijld zodat het dan soepeler in elkaar klikt.

Afbeelding Bijlagen
20190306_201723_resized.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 22 maart 2019 09:28 PM
  [ # 214 ]

Al een tijdje was ik op zoek naar de plaat die in de koffer over de benzinetank zit. Bij aankoop zat daar een houten plaat overheen en om te voorkomen dat de achterbank bij remmen naar voren zou schuiven zat er een sjorband omheen.
Gelukkig kwam ik bij een handelaar in Venlo een mooie plaat tegen. Even stralen, spuiten en een nieuw randrubber eromheen.
Er komt nog een koffermat van grijze nylon en ook tegen de achterbank komt een paneel van ditzelfde materiaal.

De stoffering van de achterbank hadden we ondertussen aangepast naar de maatvoering van een familiale. Hier zit de bank achter de wielkasten en heeft dus een afwijkende maat.
De zijpaneeltjes die naast de bank zitten bestaan origineel uit een samenstel van hardkarton met daarop schuimrubber en stof en aan elkaar geniet tot een geheel. Omdat dit lastig na te maken is, heb ik alle kussentjes apart gemaakt door eerst de stof op het schuimrubber te plakken en dit daarna op het plaatwerk te plakken.

De frames van de strapontins heb ik gestraald en gespoten en kan ook bekleed worden. Volgende week eerst maar weer een paar avonden achter de naaimachine. Had nooit gedacht dat dit zo leuk kan zijn.

Voor het spuiten gebruik ik altijd 2K van Nonpaints wat ik met een verfspuit aanbreng. Een keer zat er per ongeluk een spuitbusje met 2K bij, verkeerd geleverd dus. Het hoefde niet meer terug en daarom heb ik het gebruikt. Eerst schudden en dan op de bodem een soort plug indrukken waardoor beide componenten met elkaar vermengd worden. Het spuiten viel me vies tegen omdat het er vrij dik uit “sputtert”, het is dus geen fijne nevel waar je mooie lagen mee kan opbouwen.
Maar dan ben ik ieder geval weer een ervaring rijker.

Afbeelding Bijlagen
20190321_200409_resized.jpg20190321_200225_resized.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 maart 2019 10:17 PM
  [ # 215 ]

Schitterend Douwe! Ik heb echt bewondering voor jouw/ jullie creativiteit, een applausje waard! Die bank zou in menig huiskamer niet misstaan. Heb je al een TV ingebouwd? Smile

Die spuitbusjes 2K van CROP heb ik ook gebruikt, maar alleen de 2K epoxyprimer. Die liet zich best wel goed verspuiten, met de aflak heb ik geen ervaring, ik heb daar industrielak voor gebruikt. Droogt veel langzamer maar vloeit mooier uit.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 22 maart 2019 10:38 PM
  [ # 216 ]

Dank je, ja die bank in combinatie met de hydropneumatische vering moet een ongekend comfort geven. Ik zou bijna een privé chauffeur aannemen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 maart 2019 10:14 PM
  [ # 217 ]

Die wil ik dan wel zijn! Laughing

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 25 april 2019 10:22 PM
  [ # 218 ]

Even een kleine update, de stof voor de strapontins hebben we op maat gemaakt, het schuimrubber vervangen en tussen het schuimrubber en stof een laagje Fiberfill gelijmd. Bij schuimrubberbetaalbaar.nl kun je het schuimrubber prachtig op maat bestellen.
De frames had ik eerder al gespoten en op de achterkant zit weer een stukje tapijt met daaromheen een rand van grijze sky. Prachtig werk om te maken maar er zitten nogal wat uurtjes in.

Een poosje geleden had ik de motor al eens aan het lopen gehad en vorige week heb ik deze nog even aan gehad. Lag er daarna toch een drup olie onder de motor, gelukkig bleek dit de oliedruk schakelaar te zijn die inwendig lekt, volgende week maar even vervangen.
Ook blijkt de benzinepomp niet helemaal goed te zijn. Het membraan heb ik destijds vervangen maar de klepjes niet omdat deze ingeperst zitten. Het duurt weer een poosje voor de pomp de benzine weer heeft aangezogen.
Dat wordt dus ook een nieuwe pomp.

Afbeelding Bijlagen
20190325_133354_resized_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 april 2019 10:31 PM
  [ # 219 ]

O, o, wat mooi weer Douwe! Chapeau!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 27 oktober 2019 08:44 PM
  [ # 220 ]

Geïnspireerd door de foto’s van IDealist en a.g.v. het winterweer weer wat meer tijd voor de hobby, heb ik na een zomerstop het project weer opgepakt.

De break was al rijdbaar en ik had voor de zomer nog gereviseerde deelbare veerbollen geplaatst, en ook een nieuwe voorraadbol en remaccu. Na enig ontluchten en afstellen werkte alles eigenlijk meteen heel goed. Het remmen en sturen gaat licht en nergens lekkage tot nu toe. De hoogte-afstelling had ik nog op de brug gedaan. Ik heb er daarna maar enkele honderden meters mee gereden.

Een paar weken geleden ben ik begonnen met de achterklep. Er zat onder het ruitrubber vrij veel roest met hier en daar wat gaten. Ik heb eerst de straalspuit er op gezet om te kijken wat er nog hard was. Gelukkig was na het stralen nog vrij veel materiaal aanwezig zodat ik in ieder geval de contouren kon bepalen. Als er teveel metaal weg zou zijn dan is het lastig om de juiste lijn te behouden met als gevolg dat het ruit er later niet in past of juist te ruim zit. Uiteindelijk heb ik er vooral in de onderhoeken veel nieuwe stukjes in gezet.
Daarna heb ik het dak, en de achterkleppen gestraald en in de epoxy-primer gezet. Het strakmaken met plamuur is aardig gelukt en de spuiter mag het nu beoordelen en afspuiten. De nieuwe grijze raamrubbers liggen klaar.

Afgelopen zomer heb ik nog geprobeerd om de originele kleur te achterhalen, het kleurplaatje mist, op het kenteken staat wit maar dit is de kleur die er bij invoer in Nederland op zat en is dus aannemelijk. In het verleden is de break al eens gerestaureerd met nieuw plaatwerk en later is alles nog een keer geel geschilderd (gerold).
Bij het conservatoire konden ze me ook niet helpen. Waarschijnlijk zitten de gegevens ergens verstopt in tonnen papier die nog ergens liggen.
Op zich is Blanc Meije (AC088) een mooie kleur maar ik twijfel toch ook wel wat over Beige Albatros (AC087).
Gelukkig heb ik nog even voor ik een keus moet maken.

Foto’s volgen nog.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 oktober 2019 09:56 PM
  [ # 221 ]

Ben benieuwd naar de foto’s! Hoe was jou onderklep? Ik moest daarvan alleen de onderzijde vervangen (het deel waar de 5 bevestigingsbouten in zitten. Van de bovenklep hoefde ik alleen de rubberhouder aan de onderzijde te vervangen. De spuiter heeft echter veel werk gehad aan het strak maken. Bovenklep had veel deuken (bovenzijde en plaatwerk onder de ruit, onderklep was ook vreselijk beschadigd. Tja, de mijne is een break en als zodanig benut… (deuk bovenklep tgv een lang voorwerp op de imperial, klept te hard/ ver open et voila…)

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 28 oktober 2019 08:32 PM
  [ # 222 ]

Van de bovenklep heb ik inderdaad ook de onderste rubberhouder moeten vervangen, gelukkig was het staal daaronder nog goed. De onderklep was redelijk strak, tijdens het stralen kwam ik erachter dat de onderkant al eens vervangen was. Op de binnenzijde zaten wel wat deukjes maar geen grote deuken.
De bovenklep eigenlijk hetzelfde, veel kleine deukjes op de bovenkant.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 19 november 2019 09:22 PM
  [ # 223 ]

Het dak en de achterkleppen zijn gespoten en zien er erg strak uit.
De kleppen heb ik al behandeld met holle ruimte vet.
De imperiaal had ik al flink gepoetst en heb ik met nieuwe rubbers gemonteerd. Mooi dat deze nog te krijgen zijn want dit is niet of nagenoeg niet na te maken.

Een ander verhaal is het plakken van de hemelbekleding. Hiervoor had ik een set bij Citroclassique gekocht. Het is vrij stug spul met weinig tot geen rek. De achterkant (plakkant) heeft allemaal puntjes waardoor je weinig contact krijgt.
Eerst had ik een klein stukje met contactlijm geprobeerd uit een spuitbus maar dit gaf weinig resultaat. Vooral omdat er een betrekkelijk dunne laag lijm op de stof komt en alleen de puntjes maar contact maken met de lijm op het metaal.
Toen heb ik het geprobeerd met professionele EPDM contactlijm maar ook dit is een drama. In de plekken waar er a.g.v. de profileringen van het dak enige rek van de stof vereist is, geeft dit problemen. Door de stugheid trekt de stof weer los. Ik heb nu alles weer los liggen en ga komende week even met de leverancier bellen. Maar er zijn hier vast ook ervaringsdeskundigen!

Afbeelding Bijlagen
20191010_160232.jpg20191022_141948.jpg20191022_142013.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 19 november 2019 10:24 PM
  [ # 224 ]

Hoi Douwe, dat ziet er zeker strak uit! Zelf gespoten in jouw kas?

Ik heb dezelfde hemelbekleding. En herken dus volledig wat jij beschrijft. als je (ver) terugbladert in mijn topic (ik heb het even opgezocht, zie hieronder)kun je zien wat ik heb gedaan. Ik heb er eerst een laag dempende rubber ondertapijt op gelijmd. Ca 3 mm met ene heel hoog soortelijk gewicht en goed dempend. Op die laag heb ik pas de hemel geplakt en omdat het rubber zacht is, vielen die puntjes daarin en ontstond er een veel groter raakoppervlak. Ik heb deels met EPDM lijm gewerkt. De hemel opp het ondertapijt met een professionele bison. Echter….nu, na ca 2 jaar, komen er lichtgele kringen door de witte hemel heen. Verkleuringen tgv de lijm denk ik. Niet bedoeld, maar eerlijk gezegd niet eens heel storend, er is blijkbaar in de auto gerookt Smile (ja, dat klopt, alleen het dak is ook van binnen in een dikke laag epoxylak gezet…). Hij zit er na 2 jaar nog wel straks tegenaan, volgt keurig netjes de profielen in het dak. Maar mocht het me tzt toch niet bevallen, dan breng ik hem weg naar een hemelbekleder.

Succes weer verder!

Hieronder uit mijn topic, medio 2017:

IDealist schreef:

De dagen worden korter, de avonden weer donker, tijd om ons ‘s avonds weer in onze holen terug te trekken. De een doet dat op de bank, de ander in de kroeg of de sportschool. Ik duik graag tussen het oud ijzer. Tijd voor een update.

Afgelopen tijd tussendoor de verschillende delen vd imperial gepolijst. Vind ik geen leuk werk, maar het moest wel gebeuren. En elke volgorde dient een doel: ik wilde het dak veilig op zijn rug kunnen leggen om de geluidsdemping en nieuwe hemel erin de lijmen. Ik heb dateens boven mijn hoofd gedaan maar ik raad dat niemand aan als je het dak er toch uit moet halen.

Speciale dakboutjes waren al gestraald en in inoxprimer gezet, tevens afgekit, ringetjes ertussen e.d.:

Op een dag is het dan klaar:

Het gedraaide rubber (let op de juiste draairichting!) tbv juiste windgeleiding vorige week bij Citroclassique opgehaald. Daar trof ik onderstaand motiverend tableau vivant:

Geen originele kleur (De RTF liet ze als filmauto’s wel zo spuiten), maar ik word hier toch heel blij van! Ik merkte overigens subtiel op dat het imperialrubber nog gedraaid moet worden Smile.

Ik vind die breaks steeds mooiere auto’s worden….

Dak omgekeerd op de verrijdbare werkbank en een combi van geluiddemping (-10 dB) en isolatie erin gelijmd. Het is een duurder type ondertapijt (3mm) voor onder laminaatvloeren en tapijt in appartementen die aan bouwbesluit moet voldoen. Ik heb er de voetenruimte voorzijde ook mee bekleed. Ben de naam even kwijt. Wie even terugbladert kan de naam terugvinden op foto’s en in tekst. Ik heb voor het dak de alu laag eraf gehaald, niet nodig en zekerheid dat deze wellicht minder draagkracht op de lijm zou kunnen hebben. Soms moet je improviseren. Zeer zwaar materiaal en stug, daarom in stroken geknipt en over de lengte erin gelijmd, baan voor baan zodatik de profilering vh dak goed kan volgen. Ik wilde een demping en isolatie die geen beperking zou doen aan de profilering die ik wel in de hemel afgetekend wil zien! Dus foam is geen optie, dan ben je je profilering in het dak kwijt. Ik lijm met 3M ScotchWeld 10 universele contactlijm, goed vloeibaar, met de kwast.


De hemel erin gelegd en goed gecentreerd:

En daarna over de lengte opgerold. Ik lijm eerst het voorste gedeelte tot aan de ophoging in het dak. Dat achterste stuk na de ophoging lijm ik daarna van voor naar achter.

Het foamrubber dat op de dakboog onder de plaat komt, gelijmd. Briljante vinding, deze zorgt voor otsnapping ventilatielucht in interieur (lucht die erin komt moet er ook even makkelijk weer uit). Dit rubber met naar achteren gekeerde lip werkt als een ventiel. Geniaal.

En de aparte bekleding voor de onderzijde van de dakboog:

IDealist schreef:

Laatste stuk:

En erin, je ziet nog hee lichte ribbels maar die trekken nog strak bleek eerder:

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 20 november 2019 02:02 PM
  [ # 225 ]

Ja, jou topic over dit onderwerp had ik er al even bij gezocht (ergens op blz. 37).
Datzelfde zware dempende materiaal heb ik wel gebruikt voor de bodem en schutbord beplating. Zoals ik mijn oude break uit 1990 nog herinner was er wel veel lawaai van de motorruimte maar had ik toen geen hinder van lawaai van het dak. Daarom heb ik er voor gekozen om de bekleding meteen op het dak te plakken.
Met een proefstukje bekleding heb ik nog geprobeerd om het met een föhn warm te maken waarna het wel enigszins flexibel wordt. Binnenkort maar weer moed verzamelen en opnieuw proberen.

Profiel  
 
 
15 van de 20
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook