24 van de 26
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende > 
   
123-LPG: Pools alternatief, nu incl katalysator
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 september 2018 05:04 PM
  [ # 346 ]

Even uit nieuwsgierigheid:
Wat is een goeie plek om de sonde te monteren?
Zodat ie niet in de weg zit als je de motor weer terughangt en ook zodanig dat je erbij kan als de motor in situ hangt?
Ik zou die moer namelijk zelf zodanig plaatsen dat je er niets mee kan Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 september 2018 06:35 PM
  [ # 347 ]

Ga even helemaal naar het begin van dit draadje, daar staan een paar foto’s

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 september 2018 07:10 PM
  [ # 348 ]

O, dat is een interessant stuk zeg!

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 september 2018 03:08 PM
  [ # 349 ]

Egbert,

Bedankt voor je positieve commentaar op het systeem van Van Bemmelen. Reden te meer om eens verder met hem te gaan praten. Smile

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 december 2019 07:44 PM
  [ # 350 ]

De break rijdt weer na 2 jaar.
Daarom ook de Lambda LPG regeling maar weer opgepakt.
De 123 LPG was jaren geleden defect geraakt en had ik daarna echt heel ver weg verstopt.
Op een Poolse website een heel voordelige regeling gevonden. Lambda sonde zat nog gewoon in de auto. Dus in bouw was heel erg simpel.
Ook afregelen van dit systeem is super simpel:
Je zet het systeem even aan en dan gaat de stappenmotor maximaal open. Dan zet je het systeem uit.
Op de regelaar zit een schroef, net als bij de gewone lPG installatie. Dit is de hoofd mengsle schroef. Die draai je open totdat het mengsel in alle condities net te rijk is ( meten met een multimeter op de lambda sensor). Dan het systeem weer aansluiten en rijden maar.
Eerst ervaringen waren positief.
Helaas dat er nu vorst en hier ook al strooi zout is, dus echt proefrijden wordt na de winter.

https://enerma.pl/en/lambda-system/710-system-stag-2l-w-set.html

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 04 december 2019 09:10 AM
  [ # 351 ]

Interessant! Dus dit is een alternatief/ander systeem dan waarmee je eerder hebt getest?
Prijs valt ook mee.

Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn. En of je verschil merkt met de 123. Kun je al wat meer vertellen over waarom je eerste ervaringen positief waren? Net zo vlotte/soepele acceleratie als eerst? Verbruik kun je nog niks over zeggen denk ik. Maar wat was je verbruik op LPG zonder het systeem?

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 04 december 2019 09:14 AM
  [ # 352 ]

Mijn pos ervaringen:
- erg simpel afregelen zonder laptop
- lambda waarde pendelt mooi rond de 1
- rijdt goed, pakt goed op, mooie stationair loop

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 december 2019 11:32 AM
  [ # 353 ]

Ja, die Polen kunnen wat met LPG. En nog eens betaalbaar ook, over het algemeen.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 05 december 2019 03:13 PM
  [ # 354 ]

Egbert, wat is er beter aan t.o.v. Emmegas?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Gepost: 05 december 2019 06:00 PM
  [ # 355 ]

Ik heb nog steeds zo.n dure niet werkende 123 erin zitten.heb er eigenlijk nooit wat aan gehad. maar als dit wel werkt wil ik er wel een stuk of 10 ik mag m.n ds graag goed gebruiken en een beetje extra trekkracht zou me wel passen

doei

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 december 2019 08:29 PM
  [ # 356 ]
camemBert schreef:

Egbert, wat is er beter aan t.o.v. Emmegas?

Niet veel anders dan de Emmegas, maar veel goedkoper. En in de unit zit een led aanduiding voor te arm en te rijk. Die moet je voor de Emmegas apart kopen ( en is niet meer te koop)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Gepost: 05 december 2019 09:29 PM
  [ # 357 ]

Ik ga dr eens eentje halen en proberen. een ds rijdt natuurlijk prima op gas maar een betere mengsel regeling levert met een ouderwets dampgassysteem natuurlijk wel wat meer vermogen op bij div toerentallen

doei

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 december 2019 10:04 AM
  [ # 358 ]

Goed plan!
Afregeling als volgt:
Oude hoofdregel schroef helemaal open of liever verwijderen.
De stappenmotor zich lanten initieren ( is aan zetten), dan zoekt die de stand op dat helemaal open staat.
Dan de stekker van stappenmoter los halen.
Nu de hoofdregel schroef die op de stappenmotor unit zit zo ver open draaien dat onder alle onstandigheden het mengsel te rijk is ( dus dat moet je rijdend doen). Meten door een multimeter op je Lambda sonde aan te sluiten, de spanning moet onder alle omstandigheden dus boven de 0,5 volt zijn.
De kneep zit hem dat bij vrij veel LPG systemen dit niet lukt. Als het mengsel bv bij volgas op snelheid te arm blijfft, dan ligt dat meestal aan het mengstuk. De gasdoorvoer door de kleine gaatjes is dan te weinig. Oplossing is het mengstuk uit elkaar halen en de gaatjes iets opboren.
Als deze instelling goed is, dan de regelaar elektrisch weer aansluiten en het moet gewoon werken.

Effect wat ik tot nu toe gehoord heb:
- Meer koppel in lage toeren
- Betere emissie
- Verbruikt maakt niet essentieel uit.

Als je dit topic vanaf het begin leest, zal je zien dat ik enorm getobt heb, maar daardoor mag ik wel zeggen dat ik inmiddels veel expertise heb en vragen zijn dus welkom

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 19 december 2019 06:05 PM
  [ # 359 ]

Werkt deze Poolse variant ook met een vacuumsensor op het inlaatspruitstuk en gaat dit sowieso ook werken bij een injectie? Heb je behalve de logische tip van het mengstuk ook nog tips over een juiste verdamper. Mijn verdamper (Tartarini) is al meer dan twintig jaar oud en niet lang geleden gereviseerd maar doet het op dit moment toch niet lekker.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 december 2019 09:49 PM
  [ # 360 ]

Poolse regelaat werkt niet met vacuüm.  Ik heb een schakelaar aan gasklep gezet voor de stationair stand. Unit heeft daar een aansluiting voor.
Ik heb geen advies tav verdamper. Die Poolse site levert ook goedkope verdampers. Een kiezen met genoeg vermogen.
De unit werkt het zelfde bij een IE.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
24 van de 26
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook