25 van de 26
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 Volgende > 
   
123-LPG: Pools alternatief, nu incl katalysator
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 13 januari 2020 04:25 PM
  [ # 361 ]

Ik heb ook zo’n lambdageregelde vollastschroef uit Polen laten komen. Mooi setje hoor. En dat voor € 45,-. Ik ben nog even met de bedrading aan het stoeien. Mijn idee is als volgt: regelkastje aan het accuframe, kabels over de gasslang naar de lambdasensor en de plus op de gasafsluiter. De lambdasensor heeft vier draden: twee witte voor de voorverwarming, een grijze en zwarte signaaldraad (+ en -) voor de paarse en zwarte draad van de regelaar. Ik twijfel nog over de witte voorverwarmingsdraad. Of rechtstreeks op contactgeschakelde plus of op de schakeling van de LPG-installatie. Ik heb geen TPS-sensor. Natuurlijk niet. Is die nodig? En zo ja is alleen aan-uit voor stationair voldoende?

Op de regelaar staan verschillende standen voor verschillende instellingen. Ik hoop dat ik daarvan af mag blijven.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 januari 2020 07:34 PM
  [ # 362 ]

Ik heb het als volgt aangesloten:
Lambda sensor:
2x wit, kan je los laten. Sensor wordt snel genoeg heet door de uitlaat. Zolang de lambda sensor nog geen signaal geeft ( te koud) wordt dat geinterpreteerd als te arm mengsel en staat de stappenmotor volledig open. Dat is prima zolang de motor nog koud is.
wit/zwart: Ik weet nu niet wie plus signaal en min signaal is. Kan je uitzoeken door de sensor een tijdje in een gasvlam te houden en dan te meten, moet dan signaal geven. ( lage spanning bij arm mengsel, 0,5 volt bij ideaal mengsel, 1 volt bij rijk mengsel)
    in elk geval de - lambdasensor aan massa en de + aan paars van de regelunit
grijs regelunit laat je los hangen ( Is alleen om een evt motor mamangement systeem een “nep” lambda sensor signaal te geven)
Van de regelaar: zwart aan massa, blauw aan een geschakelde plus

Geel/groen is inderdaad voor de gasklep stand ( TPS). Zelf heb ik een microswitch aan de gasklep gemaakt met 1 kant massa en de andere kant geel/groen. UIt de beschrijving begrijp ik nog niet goed of bij de standaard jumpers positie: 0 volt ( massa verbinding) stationair is, of juist de open verbinding. Hier wil ik als de winter voorbij is en ik weer ga rijden mee experimenteren. Ook wil ik dan kijken of TPS meerwaarde heeft. Het lijkt in elk geval maar 2 standen: stationair of rijden te zijn en dat hij een soort geheugen heeft als uitgangs punt voor je stappenmotor bij de 2 standen.
Ik zou geel/groen wel aan massa leggen, je weet niet of een open kanaal storing gaat geven. Je kan dan nog varieren of je switch 2/3 op off/off danwel off/on zet

De switchen van de regelaar mogen allemaal op de standaard waarde

Afregelen:
Zoals ik eerder beschreef, of: Paars aan massa en los gehaald van lambda sensor, ook dan gaat de unit op helemaal open. Multimeter op lambda sensor. Hoofdregelschoef zover open dat in alle rij condities de waarde boven 0,5 volt is. Maar niet te ver open zetten, want dan moet de unit teveel bij regelen en duurt het erg lang voordat hij in closed loop komt.

Als je tijdens het rijden wil weten of systeem inderdaad in closed loop is:
- Je kan het elektronica kastje in de auto plaatsen en kijken of de 2 ledjes pendelen.
- Ik heb er voor gekozen om het signaal van de lambda sensor af te takken en met een meet opstelling in de auto te kijken of hij pendelt.

Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 13 januari 2020 08:24 PM
  [ # 363 ]

Hartelijk dank, Egbert. Daar kan ik verder mee. Ik was al bang dat de voorverwarming van de sensor veel stroom zou trekken.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 januari 2020 07:03 PM
  [ # 364 ]

Nu ik mooi op Lambda=1 rijd met de DS-break op LPG, is het tijd om ook een katalysator te plaatsen.
Ik had nog een goede gebruikte demper en ook een gebruikte katalysator die ik ooit uit een Peugeot 306 gehaald heb.
Deze katalysator is iets te groot om zo in de DS demper te zetten, daarom hem ontmanteld. De losse elementen passen perfect in een DS demper.



Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 26 januari 2020 12:29 PM
  [ # 365 ]

Goed idee om een kat aan je geregelde systeem te hagen. Ik krijg de Poolse regeling nog niet werkend. Alles in een proefopstelling geplaatst, kabels nog provisorisch bij elkaar getaped. De lambdasensor geeft niet meer dan 0,027 volt op de multimeter, hoe ver ik de statische vollastschroef ook opendraai. Komende week eerst een andere sensor scoren. Ik vermoed dat die overleden is.

Regelkastje aan het accuframe bevestigd. Steuntje gemaakt zonder gaten boren.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 januari 2020 01:20 PM
  [ # 366 ]

Lambda sensor kan je makkelijk testen: uit de auto in een beetje gele gasvlam houden, dan moet hij spanning geven. Duurt wel even, de sensor moet goed heet zijn.
In de auto: op benzine laten lopen en beetje choke, dan is mengsel fors rijk en moet hij naar 1 volt gaan. Ook hier duurt het even voordat de lambda sensor heet genoeg is om spanning te geven.
Je moet wel een digitale multimeter nemen, analoge trekt teveel stroom.

Ik heb hier in de 123 LPG tijd ( begin van dit topic) fors mee geworsteld, mengel bleef te arm. Oorzaak was dat het gasmengstuk te weinig LPG door liet. Heb ik uiteindelijk opgelost door de gaatjes in het mengstuk waar de LPG door gaat op te boren. Later hetzelfde probleem bij anderen tegen gekomen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 31 januari 2020 10:48 PM
  [ # 367 ]

Net een nieuwe lambdasensor geplaatst, een Bosch met maar één draad. De vorige kwam van een sloopauto. Op deze splinternieuwe krijg ik ook geen goed signaal. Stationair 0,8 volt en bij iets gasgeven valt zakt het naar rond de nul. Ik kan draaien aan de stelschroef maar krijg het niet beter. De regelunit volgt het signaal wel netjes. Bij 0,8 volt op rood en bij 0,01 direct naar groen. Sensor zit in de vlampijp, net onder het uitlaatspruitstuk. ‘t Is leuk uitzoekwerk, maar jammer dat het nog niet werkt…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 31 januari 2020 11:05 PM
  [ # 368 ]

Dat wordt echt je gasmengstuk demonteren en de gaatjes in de venturi opboren.

Ik heb het zelfde probleem gehad, Lees daarvoor het begin van dit topic:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211322/P75/#1483853
en
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211322/P90/#1542405

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 29 februari 2020 01:41 PM
  [ # 369 ]

Hoi Egbert,
Ik ben benieuwd of je al wat ervaring hebt met de katalysator in de uitlaat. Gaat het bijvoorbeeld vermogen schelen of merk je daar niks van met deze regelunit?

Ik zit zelf nog te twijfelen voor de aanschaf van dit systeem en de nieuwe verdamper die ik sowieso nodig heb. De poolse site levert ook veel goed geprijsde verdampers van bekende merken maar nou net niet de GMS verdamper die bijvoorbeeld Boogaard aanraadt. Verder zie ik ook verdampers met bijvoegsel ‘super’ die meer kW leveren. Zou het nuttig zijn als je dit systeem er tussen plaatst om meer vermogen via de verdamper te kunnen leveren dat je weer regelt met de unit. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het gasmengstuk een zodanig zwakke schakel is dat wat daarvoor gebeurt niet zo veel uitmaakt. Enfin lastige vragen maar als je hierover gedachten hebt (of iemand anders) dan hoor ik ze graag.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 februari 2020 07:20 PM
  [ # 370 ]

Ik heb nu 1 tank leeg gereden met de regelaar en de kat. Prima verbruikt en geen merkbaar vermogensverlies.

Het heeft geen zin om een verdamper voor meer vermogen te plaatsen, die kan een grotere LPG flow leveren, maar dat heb je niet nodig.
Ik zou gewoon voor een goedkope Poolse verdamper gaan. Meest lastige van een andere verdamper dan je nu hebt is, dat je misschien je montage steun en je aansluitingen aan moet passen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 14 maart 2020 10:33 AM
  [ # 371 ]

Gistern voordat ik vandaag in thuis isolatie moest ivm verkoudheid de Poolse regelaar bij een kennis ingebouwd.
En er natuurlijk een film van gemaakt.
Film gaat even duren voordat die gemonteerd is.

Maar de regelaar werkt perfect!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2020 11:17 AM
  [ # 372 ]

Beterschap!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 14 maart 2020 05:04 PM
  [ # 373 ]

Sterkte Egbert! Ik vind het top zoals je iedereen op weg helpt naar schone en goed werkende LPG installaties. Het fimpje ga ik zeker bekijken als het klaar is. Dan heb ik de spullen ook binnen.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 21 maart 2020 11:23 PM
  [ # 374 ]

Ik heb onlangs ook zo’n Pools apparaatje gekocht. Niet voor m’n Citroën, maar voor mijn zelfbouwvoertuig. Hoe dan ook, ik heb de boel eerst eens op de werkbank getest. 12V accu, zwarte draad aan de - blauwe draad aan de +. De lambda sonde (paarse draad) heb ik gesimuleerd met een regelbare voeding.

Het werkt perfect. Ik begon bij een lambda spanning van 0 V (arm mengsel). De doorlaat wordt door de stelmotor groter gemaakt. Als de lambda spanning 0V blijft, loopt ‘ie tegen z’n aanslag. Bij een beetje rijk (0,7V) gaat de stelmotor heel rustig in kleine stapjes de doorlaat kleiner maken. Bij een grotere afwijking, b.v. 0,9 V worden er afwisselend kleine stapjes en grotere sprongen gemaakt. De afwijking t.o.v. “optimaal” bepaalt dus in enige mate hoe snel de doorlaat groter of kleiner wordt gemaakt.

Ik heb ook nog gespeeld met de geel/groene draad voor de gasklepsensor. Domweg aan massa hangen had geen enkel effect anders dan dat een rode led ging branden (een andere led dan de leds die arm/rijk aangeven). Toen heb ik maar een spanningsdeler met een potmeter in elkaar gesoldeerd. Daarmee de geel/groene draad aan de 5V gehangen. Geen effect. Met wat draaien aan de potmeter gebeurde er wel iets. Het duurde even voordat ik begreep wanneer mijn handelingen effect hadden: bij een snelle verandering van ca. 4V naar 1V wordt de doorlaat kortstondig vergroot. Bij een langzame verandering is er geen effect. Van 1V naar 4V wordt de doorlaat ook vergroot maar minder ver dan bij de spanningsverlaging. Dus volgens dit gedrag lijkt het op verrijking bij snelle gasklepveranderingen.
Wellicht zit er een geheugen (zoals Egbert schrijft) of iets zelflerends in, maar op de werkbank heb ik daar (nog?) niets van kunnen zien/merken.
Van 4V naar 0V en van 5V naar 1V werkt niet voor zover ik kon nagaan, waarschijnlijk omdat signalen boven de (ongeveer) 4V en onder de 1V als “foutief” worden gezien (is gebruikelijk).

Overigens stonden de “jumpers"allemaal in de standaard instelling. Ik heb niet gecontroleerd wat die standaard instelling is, ik heb de print niet uit de behuizing gehaald.
Wellicht dat deze info nuttig is voor mensen die ook met het apparaat experimenteren.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 maart 2020 11:12 AM
  [ # 375 ]

Mooie extra info.
Het blijft inderdaad nog steeds wat vaag wat de functie van de Throttle Sensor ( gele draad) is.
Ik zou in elk geval hem in de auto niet zwevend laten, maar aan massa leggen. Want een zevende ingang kan vreemde stoor signalen oppakken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
25 van de 26
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook