52 van de 53
« Eerste  < Vorige 50 51 52 53 Volgende > 
   
De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 maart 2020 08:29 PM
  [ # 766 ]

Welnee. Dat kan ook best digitaal. Ik bedoel, om er nou een turn-around van een week op te zetten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 maart 2020 11:04 AM
  [ # 767 ]

Nou, even snel uit de losse pols dan. Misschien ga ik later nog met schuifjes spelen, maar dan moet ik zelf ook eerst nog even naar de plaatjes staren tot ik weet wat waarheen moet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 26 maart 2020 01:41 PM
  [ # 768 ]

Het is dat de achterklep en sticker op de achterruit wat verweerd zijn en er bloemkolen op de sierstrips zitten. Anders zou ik zeggen: Als nieuw!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 maart 2020 02:18 PM
  [ # 769 ]

Hele grote bloemkolen, bloemkolen, bloemkolen

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 maart 2020 02:46 PM
  [ # 770 ]

Het verticale gedeelte van de achterklep gaat er langzamerhand nu ook aan, zag ik. Dus ‘t ding wordt serieus oud Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 maart 2020 10:43 AM
  [ # 771 ]
Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 maart 2020 10:46 AM
  [ # 772 ]

Is eigenlijk gewoon een soort buckle rash.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 maart 2020 10:47 AM
  [ # 773 ]

Dat is natuurlijk zo: als je het patina noemt is het ineens hip.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 juni 2020 12:50 PM
  [ # 774 ]

Over patina gesproken. Afgelopen week was ik in Stad om wat spullen voor de werkstek te halen toen ik de schakelaar van het linker achterraam pardoes de middentunnel in drukte. Die bleek er lang geleden al eens met secondelijm in gezet te zijn en dat had nu toch maar opgegeven. Gelukkig was dat letterlijk bij Franse Auto om de hoek, dus heb ik daar uit een Xantia wat van die schakelaars meegenomen (Eén voor onmiddellijke vervanging en reserve omdat de tweede voor de achterruiten ook wat schade aan de klemmetjes van de stekker had). Dat was dus heel erg snel opgelost Cool

Ik overweeg nog wel om de schakeling van het linker voorraam te ‘moderniseren’. In de X2-Break is kort drukken korte venster-actie en lang drukken bedient het automagisch openen. In de X1a-Turbodiesel is dat precies andersom (lang drukken = kort openen) en dan is het lastig om het raam op een kleinere opening te zetten. Nog lastiger is het dat je in beide auto’s altijd verkeerd bedient omdat je dat geheid verhaspelt. Toch misschien maar ‘s kijken welke draden er omgezet moeten worden om dat gelijk te maken.

Uiteindelijk is die automaatstand vooral leuk bij slagbomen en dergelijke en dan mag dat best een bewuste handeling zijn. Eigenlijk was het systeem in de BX met aparte knoppen voor het automatisch openen en sluiten helemaal niet zo gek!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2020 06:17 PM
  [ # 775 ]

Het werd weer tijd voor verse olie, dus dat dan maar gedaan. 532.270km and counting…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 augustus 2020 08:44 PM
  [ # 776 ]

Net voor de 534.000 kilometer is ‘t toch echt tijd om de koppeling eruit te gooien. ‘t Ding was al tijden mottig, maar nu is het punt bereikt dat ik ‘m zeker weten eerdaags ofwel het druklager door het diafragma jaag, het druklager ontploft omdat de vrije slag helemaal weg is of de koppeling gaat slippen. Hij is ook vrij plotseling erg happig/bokkig geworden, zou me niet verbazen als de klinken van de frictieplaat zo onderhand aan het oppervlak liggen. En natuurlijk rammelen de dempingsveren er heerlijk losjes op los.

Al met al wist bij 415K, toe ik erin stapte, ook al niemand hoe oud de koppeling was en bijna 120K verder is-ie dan eindelijk op. Er was een tijd dat je met een nieuwe C1 in dezelfde kilometers zomaar drie koppelingen weggooide, dus ik klaag niet Mr. Green

Kortom, voordat ik ermee blijf staan gooi ik de ouwe dame uit dienst om er eerst eens een frictieset in te frotten. Mag de Break meteen weer van stal. Dat moest toch, want ‘t wordt tijd om dat ding z’n lopend onderhoud en wintercheck te gaan geven. Dat kun je ook achterin het najaar doen, maar dan heb je dus haast…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 september 2020 11:42 PM
  [ # 777 ]

Inmiddels heb ik alleen nog maar een lijstje van de aankomende werkzaamheden gemaakt, want ik heb te veel anders wat om handen.

Dat wordt dus:
Koppeling vervangen (plus bijbehorende keerringen natuurlijk, als we er dan toch bij kunnen)
Binnenste stuurkogels vervangen (zijn lekker ruim)
Rammelstokjes vervangen (doen wat de naam aangeeft)
Veerpootretour LV vervangen (gaar)
Controle + vullen/vervangen voorraadbol (Da’s heel lang geleden!)
HD-regelaar dicht maken (moet er toch af en dan moet je ‘m niet lekkend terug zetten)
Hoogteregelaar vóór nakijken (verhoogde rijstand ontbreekt, voorvering vrij hard ondanks recente bollen, traag, voorvering zakt heel erg snel in)
LHM verversen (nogal wiedes, tankje moet er toch uit en ach vooruit, dat spul is inmiddels ook wel oud)
Achterbanden (oud, droog, profiel wordt minder, kwestie van onderhoud ook wel)
Olie + filters (onderhoud gaat ook gewoon door natuurlijk)
Luidsprekers vóór (rechts is nat geweest en kraakt als de pest)
Lekkage voorportier rechts traceren en oplossen (zal wel gewoon via het raam gaan)

En dan optioneel, maar anders moet het een jaartje later alsnog:
Distributie + waterpomp + kleppen stellen
Koelvloeistof verversen (dat moet er dan toch uit en da’s ook eigenlijk al wel oud)
Multiriem (oud)

En dan optioneel, maar anders komt het er niet van, dus zeer waarschijnlijk deze keer ook weer niet:
Aircopomp (dood sinds juli 2012)
Condensor (tenzij die per ongeluk nog in orde is)
Overige airco-delen die eventueel gammel zijn (want nou ja, dat is dus dood sinds 7/‘12 én allemaal 27 jaar oud).

Maar misschien is het ook een goed moment om die hele airco eruit te mikken en die kilo’s op het gewicht te besparen. Wordt-ie nóg zuiniger Mr. Green

En dan de onzin natuurlijk nog die ontstaat tijdens het sleutelen, zoals gammel geworden delen van de koelwaterslangenbundel (die niet meer leverbaar is), ellende met gare bekabeling, afbrekende plastic toestandjes zoals klemmetjes en stukken van afdekkappen en weet ik veel allemaal wat enz. enz. en eventuele roesterij die je pas ziet als je de boel leeg trekt.

Kortom, die auto is op. Torretje is nog prima, maar de rest is ver genoeg versleten om de auto deze keer serieus economisch total loss te noemen. It’s rare, but nobody cares. Waarde zit er dus niet meer in. Niet dat dat wil zeggen dat ik er niks aan ga doen, want toevallig vind ik het een fijne wagen en heb ik geen zin om ‘m weg te gooien. Maar het wordt wel tijd om ‘m dan ook eerst eens serieus te gaan bekijken. Het moet niet zo worden als met die DS, dat ik er straks elk seizoen van alles aan defect heb, maar dan deze keer gewoon omdat die kar na 27 jaar en 535.000 kilometer gewoon versleten is. Zo weet ik dus bijvoorbeeld niet wat ik van de ADALs mag verwachten of van het leidingnet onder de auto (HD-leidingen van de besturing bijvoorbeeld) en noem nog maar wat ongein op.

Dus staat de auto al een tijdje geschorst en per vandaag weer mooi droog in de winterstalling. Kan zijn dat ik ‘m komende winter maar ‘s op ga knappen, hoewel dat natuurlijk onderhand puur rationeel gezien totale onzin aan het worden is. Maar eerst maar ‘s kritisch kijken hoeveel perspectief dat geeft. En vooral eerst maar eens zorgen dat de Berlingo van I niet meer met een gare voorwielophanging rondrijdt en de Break een verse keuring heeft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 oktober 2020 03:14 PM
  [ # 778 ]

Het plan staat er nog altijd om de TD gewoon weer op te knappen. Daar komt nu een walvis met een eigen willetje tussendoor, dus het zal wel opschuiven naar het voorjaar ergens eer ik er werkelijk aan begin, maar het doel staat er.

Ik heb het idee opgevat om voor de randverschijnselen die ik wil gaan aanpakken omdat je er toch langs moet om de koppeline pakken het één en ander aan spullen van de Break te hergebruiken. Dat heeft allemaal toch ruim twee ton minder achter de kiezen dan wat er in de diesel zit. Maar het is op zich interessant om te weten hoe haalbaar dat is. Als er teveel verschillen zijn tussen de hydraulische delen van een X1a en een X2 wordt ‘t tijd om dat idee af te schrijven; dan kunnen er nog wat delen de handel in en dan kan die Break ook gewoon weg. Ik bedoel, het terrein hier is groot genoeg om er een auto in een hoekje weg te zetten maar het wil op een gegeven moment ook wel dicht slibben natuurlijk.

Dus is de vraag of vooral zulke onderdelen als voorste veerpoten, HD-regelaar, hoogteregelaars + eventueel bediening en dergelijke hydraulische componenten zomaar tussen een X1a en een X2 uitwisselbaar zijn? Het gaat niet om een auto met Hydractive vering, maar de Break heeft natuurlijk wel antizink terwijl de diesel dat niet heeft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 24 oktober 2020 03:56 PM
  [ # 779 ]

Hoogteregelaars + bediening zijn denk ik uitwisselbaar, maar de HD-regelaar niet en de voorste veerpoten ook niet. De HD-regelaar heeft ergens bij een modeljaarwisseling een verschil in aansluitingen gekregen en de veerpoten zijn niet uitwisselbaar tussen wel of geen hydractive. Daar komt nog bij dat je 1A volgens mij onderin een soort hydraulische aanslag heeft zitten die later bij de meeste types is wegbezuinigd, maar dat zorgt er niet meteen voor dat je ze niet uit kunt wisselen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 oktober 2020 05:24 PM
  [ # 780 ]

Geen van beide auto’s heeft hydractive. Alleen heeft de break anti-zink en de diesel niet. That’s it.

De HD-regelaar kan ik dus gerust bekijken wat de verschillen zijn, misschien is dat op te lossen. Die van de diesel begint wel redelijk ranzig te lekken, dus er moet sowieso iets aan gebeuren.

Veerpoten is dus nog een kwestie van misschien. Die van de diesel zijn verdacht van slijtage. Kan natuurlijk ook nog aan een mottige hoogteregelaar liggen (bijvoorbeeld) maar de voorkant gaat wel aardig rap omlaag.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
52 van de 53
« Eerste  < Vorige 50 51 52 53 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook