1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Welke dikte bekabeling past in een Berlingo multispace 2019 xtr?
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 29 maart 2020 07:31 PM

Om mijn klanten hun product te laten horen,studio opnamen als ik hun wegbreng wil ik betere componenten instaleren.
Het enige struikelblok : welke dikte bekabeling is passend.Vanuit mijn werk (studio/PA ) kan ik multikabels gebruiken,zowel line als luidspreker. De multi-line kabel is 8polig en de multi-luidspreker kabels zijn 2x4 polig (F+R) en met 2 speakons verbonden op het versterker-hoedenplank. De multi-line en multi-luidsprekerkabels zijn redelijk dik.Bestaat er specs betreft ruimten etc van een Berlingo? Dank voor het meedenken ! Smile grt Ewout

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 maart 2020 12:47 PM
  [ # 1 ]

...net zo dik zodat de klep nog net dicht kan?
Ik heb je bericht drie keer gelezen en het is me nog steeds niet duidelijk voor welk probleem je een oplossing zoekt. Begin eens opnieuw.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 maart 2020 01:18 PM
  [ # 2 ]

Hoi Ewout,

Welkom op dit forum. Leuk dat je je bezig houdt met de audio van je Berlingo.

Het valt me op dat je redelijk specifieke vaktermen gebruikt en ik ben bang dat de meeste mensen hier niet goed begrijpen wat je bedoelt. Ik denk dat je wat duidelijker moet zijn met je specifieke vragen. Wellicht dat wat foto’s helpen bij het verduidelijken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 maart 2020 01:33 PM
  [ # 3 ]

Misschien is het ook handig om uit te leggen wat voor opstelling je wilt inbouwen. Dat bepaalt mede waar je met apparatuur en bekabeling naartoe kunt en dat zou het weer makkelijker kunnen maken om daar een passende oplossing voor te verzinnen.

Foto’s van de inbouw vinden we sowieso ook tof!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 30 maart 2020 03:08 PM
  [ # 4 ]

[img]Sorry voor mijn taalgebruik!
Ik zal proberen het op een duidelijker te brengen.

Van het dasboard kastje (met de Pioneer dsp1000 erin) wil ik een multikabel trekken naar de kofferbakruimte.
Die multikabel heeft 8 line kabels (linekabel=signaalkabel tussen een apparaat en versterker,meestal met tulpstekkers).
Die multikabel is 1,5cm dik en ik weet niet of ik deze weg kan werken onder de plinten etc.

Mijn vraag, hebben jullie advies ?
Mvg Ewout


(ik krijg nog niet de foto’s geplaatst,daar kom ik vast wel mee uit Smile)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 maart 2020 04:28 PM
  [ # 5 ]

Welkom Ewout.

Ik ben een gepensioneerde studioeigenaar en al 16 jaar moderator op een audiofielenforum en wat ik daar allemaal voor onzin voorbij heb zien komen kan drie boeken vullen.

Ik neem aan dat je de eindversterker achterin hebt en dus heb je korte speakerkabels nodig. Speakon pluggen zijn leuk, maar ook bedoeld voor de professionele (zaal)versterking, waar vrij hoge vermogens met bijbehorende stroomsterkte wordt gebruikt.

In de auto speelt dat geen rol en als je 2.5 mm² speakerkabels gebruikt gaat het prima klinken. En ga er maar vanuit dat de 54.000 euro kostende Siltech Emperor niet beter klinkt dan het Gamma kabeltje van een euro de meter en dat hebben we allemaal middels dubbelblinde testen met 30+ man onderzocht in de studio.

De aansturing van de eindversterker wil je doen met een mutikabel en of je die goed kunt wegwerken kan ik van hieruit niet bepalen. Maar wat ik wel zeker weet is dat er over dat kabeltje maximaal 2 volt loopt en de ingangsweerstand van je versterker is zeker rond 50 kOhm, dus er loopt geen stroomsterkte van enige betekenis.

Dat betekent dat een draadje van de Action het ook prima doet, ondanks dat sommigen beweren dat die interlink van 13.000 euro toch echt stukken beter klinkt, maar dat is nog nooit aangetoond en dat gaat ook niet gebeuren.

Ik ga er vanuit dat je niet voor stereo gaat maar bijvoorbeeld 5.1 en dan heb je idd meer dat twee kanalen en dus een multikabel. Maar het lukt ook met drie dunne stereo kabeltjes.

Veel succes man en we horen graag hoe je het voor elkaar gaat krijgen.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 maart 2020 04:56 PM
  [ # 6 ]

Technisch helemaal met Han S eens. Heb ook jaren in die handel gezeten. De vraag is echter wat de ideale/makkelijkste route is van voor naar achter. Ik zou de dorpels los trekken en zien wat daar aan ruimte is. Evt onderlangs. Het is al met al natuurlijk een non-probleem…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 maart 2020 04:57 PM
  [ # 7 ]
RogerM schreef:

...net zo dik zodat de klep nog net dicht kan?
Ik heb je bericht drie keer gelezen en het is me nog steeds niet duidelijk voor welk probleem je een oplossing zoekt. Begin eens opnieuw.

Even zoeken op Google, daar staat het allemaal.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 30 maart 2020 09:53 PM
  [ # 8 ]

FF gegoogled op Siltech, ik stond paf.
De Emperor is maar een goedkopertje.
Ik ben nog uit de tijd van de Quad 33/303.
Er is nog niks veranderd zie ik.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 maart 2020 12:11 AM
  [ # 9 ]

Ik maak dat al jaren mee en ik heb Siltech wel een paar keer gevraagd om een stel kabels te leveren om te vergelijken met anderen in een ABX test, maar er werd niet gereageerd.

Je moet je voorstellen dat koper in ongeveer elke kabel dezelfde samenstelling heeft en als een kabel dik genoeg is voor de stroomsterkte die er overheen gaat, is het prima.

Je wasmachine draait met een kabeltje van 3 maal 1.5 mm² en die trekt als hij verwarmt meer dan 2 kilowatt.
Als je naar muziek luistert, gebruikt de versterker gemiddeld niet meer dan pakweg 5 a 10 watt per kanaal en je kunt een versterker neerzetten van 2 maal 500 watt, maar dat vermogen gebruik je niet als je op normaal nivo luistert.

Een luidsprekerkabel van 2 maal 2.5 mm² van de bouwmarkt heeft elektrolytisch koper, net als die peperdure hi end kabel met het zg ‘zuurstofvrije’koper en in Amerika staat er al jaren een miljoen dollar beschikbaar voor degene die blind het verschil aantoont tussen een goede normale kabel en een peperdure hi end kabel.

Ik zag op een pro audio forum (gearslutz.com) iemand beweren dat hij het verschil kan horen tussen een standaard netsnoer en een hi end audiofiel netsnoer en je moet je voorstellen dat er netsnoeren zijn van meer dan 10.000 euro.

En wat doet een netsnoer? Die brengt de 227 volt van je stopcontact naar de voedingstrafo van je versterker. Die trafo maakt daar een aantal andere spanningen van en via diodes en elco’s worden daar gelijkspanningen van gemaakt. Dat snoertje heeft geen enkele invloed op het geluid wat uit je speakers komt, slaat technisch helemaal nergens op.

En zo kan ik een boek schrijven over alle onzin die er wordt verkondigt in audiofiele kringen en het meest bizarre is dat mensen enorme verschillen horen, maar dat nooit hebben kunnen aantonen.

En dan heb je zo’n meeting in de studio, waar luidsprekers worden vergeleken en dan horen ze niet eens dat ze uit fase zijn aangesloten. En zo kan ik uren doorgaan.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 31 maart 2020 12:45 AM
  [ # 10 ]

Ik vind het wel leuk, ga maar even door. Maar dan een nieuw topic denk ik? Anders dwalen we heel erg af op dit topic.gitar

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 maart 2020 12:49 AM
  [ # 11 ]

Klopt, we wachten ff tot de TS terugkomt.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 maart 2020 01:01 AM
  [ # 12 ]

Als jij hem niet afgeschrikt hebt!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 31 maart 2020 04:10 AM
  [ # 13 ]

Zo,klaar met werken en dadelijk lekker maffen en oortjes de rust geven.

Dank voor jullie reacties.
Mijn vraag is in strekking: hoeveel’speelruimte’heb ik met een Berlingo betreft instalaltie?
Betreft kabels is er weinig hocus-spocus.
De prijs die ik voor kabels betaal is de prijs voor gebouwde kwaliteit,kan het tegen bier en naaldhakken betreft stagekabel podium/mengtafel en zijn het goede Neutrik pluggen in plaats van JingJangJung NetNietPassend.
Die fantasie verhalen betreft peperdure kabetljes die beter klinken….je hebt mensen mensen een klein piemeltje die compensatiegedrag vertonen en gehoord willen worden.
Het enige waar wij over niet over uitgesproken raken: microfonen en afluistermonitoren.
Ik draai hier in de studio met 2x U87 eb Mackie’s ....anderen kopen een auto voor dat geld.

Maar goed,ik denk dat ik teveel uitwijd en of-topic ga.
Voor de auto gebruik ik kabels die ik al heb en die kabels zijn niet gemaakt voor een auto maar voor oa life-gebruik en zijn daarom wat dikker in constructie.
En die wil ik in een Berlingo peuteren.
1 iemand hier op de forum vertelde..plinten/dorpels lospeuteren en kijken.
A.s. zondag wordt het mooi weer en heb ik ook tijd !



Afbeelding Bijlagen
1_(2).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 31 maart 2020 08:10 AM
  [ # 14 ]
toetsenist schreef:

Maar goed,ik denk dat ik teveel uitwijd en of-topic ga.

Als je dit topic gebruikt om het project bij te houden, wijd je niet uit en is dit een interessante introductie. In ieder geval voor mij.
Enne, aan Han heb je in ieder geval een goede sparring partner op dit autoforum. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 maart 2020 10:42 AM
  [ # 15 ]

Interessant project ! Ik ga het volgen, benieuwd hoe je als “pro” dat doet.
Toepassen ga ik het niet, ik houdt het al heel lang bij ” ik wil geen zwaardere installatie, ik wel een stillere auto”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook