Hmm, veerspanners, uitbouwen veerpoten, dit gaat mijn knutselmogelijkheden, gereedschap en beschikkingover een brug ver te boven.
De veren zijn iig niet gebroken, daar heb ik speciaal naar gekeken.
Maar `ns kijken of weer een beetje rijden na maanden stilstaan met deze voor mij nieuwe Plu het euvel verhelpt.
En anders een keer een klusje voor de garage. Of er aan wennen ![]()
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
Zichzelf repareren doet het niet.
Op het moment dat de stalen bus losgekomen is uit de rubber schijf kan dat zelfs leiden tot afkeur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009
Dát snap ik, maar het draadje begon met: het kraakt en ik zie verschil, is er een verband?
Dat is er dus duidelijk niet.
En de kraak komt wellicht door stilstand? Hij rijdt recht en remt recht, ook bij noodstop.
Maar ik ga `t in de gaten houden! Ook hier dank voor de input.
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
Eindelijk weer een BX? schreef:En de kraak komt wellicht door stilstand?
Het kraakt omdat de stalen bus loskomt uit het rubber.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009
![]()
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ik heb een vraag over het pennetje in de rubber steun van de veerpoot (C3 Pluriel uit 2025):
waarom zit dat bij alle nieuwe rubbers steunen anders dan bij mijn oude rubber steun?
Ik ben voorpoot voor aan het vernieuwen vanwege gebroken spiraalveer linksvoor. Dan maar gelijk L+R alles vernieuwen, ook de schokbrekers enzo. Maar bij alle rubber steunen, die ik zie als ik bij Winparts zoek op origineel Citroen onderdeel nummer 5038F5, zie ik dat het pennetje asymmetrisch zit. Het lijnt niet uit met de inkeping in het rubber
Zie:
* Winparts OEM 5038 F5 veerpoot
* en de eerste foto met screenshot van de Febi 37030 die ik nieuw gekocht heb (in een montage set)
De tweede foto laat links mijn oude originele rubber steun zien, met het pennetje symmetrisch en uitgelijnd met de inkeping. Bij de nieuwe rubber steun rechts op foto hebben we het pennetje uit de asymmetrische positie er uit getikt en in het voorbereide gat in lijn met de inkeping geplaatst.
Reden dat ik dit vraag is dat met nieuwe steun en het pennetje in de originele asymmetrische positie de nieuwe spiraalveer heel dicht tegen zijkant wielkast aan zat, ik kon mijn hand er niet tussen krijgen. Ook de rubber steun zat uiteraard verdraaid in de veerpoot ophanging. Ik vermoed dat dit de te kleine speling tussen veer en wielkast verklaart.
Wie kan hier licht op laten schijnen?
Hydro
Elle va comme les pompiers!
![]()
Totaal aantal Berichten: 2146
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je Pluriel zal niet uit 2025 zijn verwacht ik ![]()
Er staat me bij dat er verschillen zijn. Kwam ik tegen toen ik met mijn Pluriel bezig was een tijdje geleden. Ik heb even in m’n topic gekeken en kwam dit tegen:
welk artikelnummer er op de febi veerschotel met lager staat, de 2 setjes die ik al had liggen. Dat blijkt 5039.91 te zijn. Die is dus voor de Pluriel tot orga 10157. De mijne heeft orga 10292 en zou dan dus niet deze moeten hebben maar de 5038F5. Weet iemand wat er is veranderd en wat dus het verschil is tussen deze 2 onderdelen? Ik zie of meet geen verschillen namelijk…
Totaal aantal Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
Het moet 5038.91 zijn.
Daar zit de pin wel op de juiste plaats.
En ook te koop bij Winparts.
https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/veerpootlager-rubber/c669.html?zoek=503891
Samengevat, je hebt een vroege Pluriel en nu de steunschotels voor een latere.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Mijn Pluriel heeft ORGA nr. 10463, uit juni 2005. Dus geen 0 jaar, maar 20 jaar jong. ![]()
Volgens mijn WPH is rubber steun OEM nr 5038 91 tot ORGA 10157 toegepast, daarna nr. 5038 F5.
Maar het lijkt dus toch anders te zijn en ik zou dus toch de vroegere versie nodig hebben.
Dat kan ook verklaren waarom veer te dicht tegen chassis aan zit.
Het oudere type maar bestellen dus.
Bedankt, net op tijd voordat ik de gemodificeerde rubber steun zou gaan monteren.
Fijn die snelle reactie ![]()
Hydro
Elle va comme les pompiers!
![]()
Als je me de VIN van je Pluriel geeft, zal ik in de Citroën DataBase kijken wat dáár staat.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
VIN moet ik vanavond laat opzoeken, ben nu niet bij auto.
Alvast dank
Hydro
Elle va comme les pompiers!
![]()
Dat staat ook op je kentekenbewijs ![]()
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
VIN vf7hbnfuc28044243
ORGA 10463
Kentekenbewijs ligt ook in de auto, heb nog zo’n ouderwetse van papier.
Ben benieuwd…
Hydro
Elle va comme les pompiers!
![]()
Totaal aantal Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
Hydro schreef:Mijn Pluriel heeft ORGA nr. 10463.
Volgens mijn WPH is rubber steun OEM nr 5038 91 tot ORGA 10157 toegepast, daarna nr. 5038 F5.
Dan klopt dit dus niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009

