6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
GSA “at work”, koetswerk en interieur
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 17 augustus 2017 11:02 PM
  [ # 76 ]

Dat was lang geleden !
eindelijk nog eens met de GSA aan het sleutelen gegaan. rijden doe ik wel vaker.

Ik vond nog steeds een tik die er eigenlijk niet mocht zijn bij draaiende motor.
Met zekerheid zat het aan de rechterkant, maar of en welke klep het was, kon ik niet achterhalen. En de benzine pomp was ook verdacht.

Vandaag de kleppen opnieuw afgesteld, en de tik is weg.
Wel heel moeilijk om bij de onderste kleppen te komen, en daar een voelermaatje in te schuiven.
Bestaan er truukjes die ik gemist heb ?

Overigens heb ik ook geprobeerd de afvoerkanaaltjes van het open dak door te blazen.
Op het forum had ik lang geleden gelezen dat dit makkelijk verstopt.

Volgende vragen blijven nog : zijn er ook afvoerkanaaltjes achteraan het open dak (die dan wellicht via de B-stijl aflopen ? Dan moet waarschijnlijk de geleider er uit, om er fatsoenlijk aan te kunnen ?
En waar precies eindigen al die kanaaltjes, tenminste toch die vooraan ?

groeten,
Bart

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 augustus 2017 10:37 AM
  [ # 77 ]

Makkelijk kleppen stellen…....haal de koplampen eruit, dan heb je ruimte. Zelf haal ik ook de koplamphouder weg, dan kun je helemaal overal lekker bij.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 augustus 2017 01:20 PM
  [ # 78 ]
vintage schreef:

Volgende vragen blijven nog : zijn er ook afvoerkanaaltjes achteraan het open dak (die dan wellicht via de B-stijl aflopen ? Dan moet waarschijnlijk de geleider er uit, om er fatsoenlijk aan te kunnen ?
En waar precies eindigen al die kanaaltjes, tenminste toch die vooraan ?

groeten,
Bart

Het schuifdak heeft achteraan ook 2 afwateringslangen, volgens mij zitten deze helemaal achteraan de dakplaat, meer ter hoogte van de C-stijl dus.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 21 juni 2020 08:33 PM
  [ # 79 ]

Dag iedereen,

draadje van mijn GSA weer terug boven gehaald.
De voorbije dagen heb ik het koetswerk en het interieur helemaal gedemonteerd.
Er staat nu een lege, kale koets onder de carport, en de kelder zit vol plaatdelen en interieur onderdelen.

Het plan is nu om de plaatdelen helemaal klaar te maken voor een volledig nieuwe laklaag, en ook het interieur zal grondig vernieuwd worden.

Via deze weg wil ik af en toe de stand van zaken meegeven, voor wie dat zou interesseren.
en natuurlijk heb ik ook wel wat vragen.

Eerst even dit : mijn GSA is een X3, met open dak.
De auto is in 1983 in het verkeer gebracht, ergens in de driehoek Antwerpen - Herenthals - Lier gedurende de eerste jaren. In die tijd bestond er bij Citroën België een formule waarbij 6 (!) jaar garantie tegen doorroesten werd gegeven, mits een eerste behandeling met Dinitrol, bij aankoop. Er volgden 2 nabeurten, op kosten van de klant, om de garantie te behouden. Welnu, mijn exemplaar is dank zij de toegewijde eerste eigenaar nog steeds behoorlijk oké. Alle holle ruimtes, die nu zichtbaar worden, zien er roestvrij uit. Tegelijk is net door de behandling met Dinitrol een specifiek probleem ontstaan : water dat van het open dak via de leidinkjes naar voren werd afgevoerd, zat daar ‘opgesloten’, en kon maar via een klein gaatje langzaam wegsijpelen. Daardoor drupte lang water op het profieltje net onder de deur, op de horizontale koker. Daar is schade ontstaan. Gelukkig is de koker niet rot, slechts 1 plek langs buiten doorgeroest. En intussen hersteld.

Bij de demontage zijn nog 2 zaken op te lossen :
De buitenspiegels kunnen van binnen af geregeld worden. Het hendeltje daarvoor zit door een zwarte ring, en daarrond een afwerking in interieur kleur. Ik zet een foto van het deurpaneel bij deze post. Hoe kan dit losgemaakt worden ?
Het glas in de deuren zit vastgekleefd aan 2 metalen steuntjes, die op hun beurt in de rail onderaan heen en weer glijden. Hoe maak je de ruit los van deze plaatjes ? Met een scherp mes kon ik de lijm niet los maken.

groeten,
Bart

Afbeelding Bijlagen
spiegel_bediening.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2399
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 22 juni 2020 08:41 AM
  [ # 80 ]

Mooie klus!
Antwoord op je vragen: de zwarte ring is een soort moer de je los kunt draaien (bv met een punttang) en dan kun je het geheel uiteennemen. je kunt dan een voor een de stelkabeltjes uit het mechanisme halen om de kabeltjes door je portier te kunnen voeren.
ruit: metalen plaatjes zitten inderdaad op de ruit gelijmd, als deze lijmverbinding nog goed is, niet aanzitten! het is lastig weer terug te lijmen namelijk…. Het ruitmechanisme uit de deur loshalen en dan mechanisme en rollertjes (die van die metalen plaatjes) uit elkaar schuiven. Ruit kan met de “metalen plaatjes” eraan uit het portier genomen worden. Je zult dan wel de raamsnorren/ruitlikkers moeten verwijderen.
Succes!

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 24 juni 2020 10:23 PM
  [ # 81 ]

Hoi,


dank voor de reactie. Ik denk dat ik daar mee verder kan.
Zal wel effe duren,want eerst de kinnebak, de paravan, de 2 voorste spatborden en het frame van de koplampen, dan pas weer aan de deuren werken.
Alles op z’n tijd, niet overhaasten !

Ik plan om de roestplekken als volgt aan te pakken :
loszittend roest er af borstelen, krabben, schuren
fertan op de blote plaatdelen
koudzink als eerste bescherming
METAFLUX Roest Bescherming

en pas daarna de grondverf voor de laklaag

groeten,
bart

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 25 juni 2020 04:22 PM
  [ # 82 ]

Ruitmechaniek en ruit haal je eruit door de strips op de deuren te verwijderen en het raam 2/3 open te draaien. Dan losmaken en voorover kantelen, dan kun je het mechaniek van de ruit schuiven, valt dan waarschijnlijk in de deur, maar dan kun je de ruit uitnemen, en vervolgens het mechaniek opvissen.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 05 juli 2020 09:54 PM
  [ # 83 ]

hoi,

dank voor jullie tips, intussen lukt de demontage van de deurpanelen en -ramen naar wens.

Het ontroesten schiet goed op.
Het open dak is wel een tegenvaller. Ik wist dat er een probleem was met de afvoergootjes, maar intussen is het schuivende deel er uit en dat valt heel erg tegen. Kijk maar even op de foto.
Niet alleen de mekaniek die het schuifdak in zijn open stand in de kunststof rail spant, is aan één kant volledig weggeroest. Aan de buitenzijde is ook de opstaande rand waarin het rubber profiel klemt, weg.

Dat wordt een fijne klus !
Tips zijn welkom, uiteraard.

Groeten,
Bart

Afbeelding Bijlagen
schuifdak.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 15 juli 2020 10:49 PM
  [ # 84 ]

Dat schuifdak ziet er inderdaad niet best uit. Mocht je interesse, ik heb nog wel een beter exemplaar liggen. Ik heb je een PM gestuurd.

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook