1 van de 23
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 september 2020 06:51 PM

Tja. Dat ging gebeuren…

Ik heb nog nooit een auto uit de 21e eeuw gehad. Ik heb een Mazda gehad uit najaar 1999, maar dichterbij dan dat is ‘t ook niet gekomen. En dan stopt uitgerekend de jongste auto die je hebt ermee en wordt het totaalplaatje om daar nog wat van te maken wel echt problematisch. Dus kortom, er moest een andere auto komen. En dat werd deze: een Bleu Mauritius C5 2.0i 16V Exclusive uit 2002. Is ‘t wat?

Om te beginnen: het is typisch een C5 op leeftijd met alle normale slijtagesporen. De dingen dus die je bij een Xantia doorgaans pas na een ton of drie krijgt. Toch heeft deze maar 188.000 gelopen. Zo te oordelen aan de stempels in het onderhoudsboekje en de meegeleverde oude keuringsrapporten klopt dat ook gewoon. Ik vind ‘t niet erg veel voor een auto van deze leeftijd, maar aan de andere kant, 10.000 kilometer per jaar gemiddeld is nou ook weer niet zo heel bijzonder.

Als je ermee gaat rijden klopt het idee van die kilometerstand wel weer. Het ding voelt best strak aan. Motor loopt keurig en zonder gedoe of foutmeldingen, bak schakelt prima, de vering gaat vlot en zonder gedoe omhoog en omlaag en is wel echt heel erg comfortabel, alles doet het (behalve de radio, eindtrapje overleden), stoelen lekker stevig, Com2000 is zo op het oog wel net zo oud als de auto maar toch gewoon lekker strak in de bediening, geen lawaai uit de wielophanging, kortom het rijdt gewoon echt heel prima.

Is die kar dan meteen helemaal zonder problemen? Neuh. Een distributiewissel wil ik niet al te lang mee wachten en verder zal er muziek in moeten. En ik wil toch kijken of de eco-modus zo gek te krijgen is dat-ie een normale tijd aanhoudt in plaats van sleutel om - alles dood. De accu is een nieuwe én alsnog getest, die is in ieder geval helemaal prima. Het ziet er ook niet naar uit dat er ergens veel lekstroom is of zoiets (maar ik zou dat nog best kunnen meten). Misschien is de BSI wakker geweest/geworden tijdens het plaatsen van de accu of zoiets? Maar goed. Daar rijdt het ding verder eerst prima om en dat is nu even als eerste belangrijk. Dat er voor zover nu te zien is geen gaten in aan het vallen zijn is ook wel lekker; dan kun je tenminste onderhoud plegen aan een auto waarvan je op een goede manier kunt vermoeden dat je er nog wel een dag of wat mee rond kunt rijden.

O ja, wat ik al wel gerepareerd heb: de asbak. Geen idee waarom het me zo irriteert dat dat ding niet dicht wilde blijven, maar dat zat echt acuut midden in m’n OCD. Ik heb ‘t plastic onderdeeltje wat door het labyrintje op de zijkant moet lopen met een Zippo en wat lichte dwang terug in een bruikbare vorm gezet en nou doet-ie het voorlopig weer. Voor de rest is er binnenin ook niet zoveel aan de hand waar ik meteen bij zou willen. Op een paar kleinigheden na is het er goed leefbaar in.

En dan nu aan de 21e eeuwse techniek wennen… Maar op de belangrijke punten is dit zo te zien een prima bruikbare kar en die kilometerstand moet op zich nog best een ton of anderhalf bij kunnen. En eerlijk is eerlijk, ‘t ding rijdt gewoon echt erg aangenaam! Dus. Op weg dan maar weer!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 29 september 2020 07:04 PM
  [ # 1 ]

Veel plezier ermee ...

Maar dat kan geen exclusive zijn gezien de o.a. koplampsproeiers ontbreken , ... ( even daargelaten dat lm’s ontbreken )

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 september 2020 07:17 PM
  [ # 2 ]

LM’s ontbreken, maar de wielbouten zijn er wel, dus die hebben eronder gezeten. Kennelijk zijn die apart verkocht of zijn gewoon de zomerwwielen nooit met de auto mee ingeleverd. De voorbumper is mogelijk eens vervangen, dus dat zegt ook niet alles. In ieder geval zit er verder ongeveer alles op; uitgebreide tellerset, faux-bois dashboardpanelen, alles elektrisch behalve de stoelen enz.

Nou ja, en als het geen Exclusive blijkt te zijn vind ik ‘t ook goed Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 29 september 2020 11:18 PM
  [ # 3 ]

Ahoi walvis, behouden vaart! doei

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 30 september 2020 12:22 AM
  [ # 4 ]

Pff, modern gedoe…... long face

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 30 september 2020 08:07 AM
  [ # 5 ]

Ieeeeuw!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 september 2020 09:25 AM
  [ # 6 ]

Nietwaar?

Maar goed, je kunt je op alles instellen. Er is in ieder geval nog plek om te werken in zo’n C5 dus een groot gedeelte van de manier van werken is niks anders dan aan zo’n Xantia. Modern passé dus.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 30 september 2020 09:35 AM
  [ # 7 ]

Wat Menno zegt: geen exclusive.

Of de bumper (en koplampen: Xenon van deze leeftijd moet sproeiers hebben) moeten vervangen zijn omdat die stomme klepjes altijd er vandoor gaan.

Maar heel veel fijne kilometers! Mijn 2.0 16V hield het qua koets bij 417905 km echt op.
ADALS gaar, kachelmotor op (en de LPG-installatie weer eens). De motor had er toen nog steeds zin in.


Heel veel veilige en fijne kilometers gewenst!
Ik mis mijn Walvis nog regelmatig (hoewel het na 4 jaar toch wel een beetje slijt)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 september 2020 09:47 AM
  [ # 8 ]

Ik heb ‘t aangepast hoor, het is geen Exclusive.

Dat die bumper misschien ooit vervangen is heeft eerder te maken met wat eruit ziet als een qua paneelpassing wat minder geslaagd herstelde whiskey-dent RV of een losgetrokken bumper bij het achteruit wegrijden uit een parkeervak of zoiets. Maar voor hetzelfde geld is ‘t nooit gebeurd.

Als het een Exclusive zou zijn is dat inmiddels wel ‘geweest’ en is-ie blijkbaar vakkundig genoeg verDSuperd om dat label eraf te halen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 september 2020 10:42 AM
  [ # 9 ]

Mooi!!
op c5club.nl zit een behoorlijk actief forum.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 september 2020 11:31 AM
  [ # 10 ]

Dat heb ik gezien. Daar kan ik vast nog wel eens plezier van hebben.

Maar goed. Eerst de komende tijd een paar lichte onderhoudspuntjes bijspijkeren en dan gaan we het verder meemaken. Ik ben nog niet echt om voor de C5 omdat de Xantia wel echt een mooiere auto is en terecht legendarisch degelijk, maar ik moet toegeven dat een C5 zoals dit wel serieus goed rijdt en eenmaal binnen hoef je niet tegen de buitenkant aan te kijken, dus ‘t komt vast goed Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 30 september 2020 01:05 PM
  [ # 11 ]

Wat mij betreft valt de C5 in de categorie vrouw die je als vrouw wilt.
Degelijk, praktisch en als het nodig is kun je er prima representatief mee voor de dag komen.

Maar het is niet zo’n bloedmooie vrouw waarmee je alle mannen om je heen de ogen uitsteekt omdat ze zo bloedmooi is die daarnaast wispelturig en onbetrouwbaar is.


Maargoed, om nou een SM als daily te gaan gebruiken…

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 30 september 2020 06:42 PM
  [ # 12 ]

Juist, EW Wink op het innerlijke (Karakter) scoort de C5 op de Citroen ladder heel hoog, is mijn mening. Maar ik zie ook in het uiterlijk mooie vormen en lijnen in de C5, vooral in de eerste versie. Zo is de vloeiende daklijn ook toegepast op MB200 uit die tijd, de koplampen vorm van Phase II is toegepast op BMW, de deurklinken zijn mooi vormgegeven en de tankklep is dan weer een onbegrijpelijke rechthoek.  Het dashboard is gebaseerd op MB qua klokken lay-out maar toch weer Frans anders fluïde. Alles hebben ze gepropt in 1 auto, misschien dat dat het nadelige voordeel, of voordelige nadeel is.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 01 oktober 2020 10:20 AM
  [ # 13 ]

Eens.
Een C5 van voor de facelift van 2004 is -zeker als break- best een mooie auto. Het was een goed uitgebalanceerd design dat naar mijn mening door die facelift compleet is verneukt. Het vernieuwde front paste totaal niet bij de auto en de achterlichtunits op de sedanversies waren ronduit verschrikkelijk.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 01 oktober 2020 10:23 AM
  [ # 14 ]

Gefeliciteerd! Ik meende gisteravond al iets “vreemds” te zien staan.
Ik heb een C5 Ligne Prestige HDi-110 Break gehad van 2003. Daar heb ik van 2007 t/m 2011 mee gereden, van anderhalf naar 2 en een halve ton.
Toen begonnen er geluidjes onder de auto vandaan te komen waar ik even geen zin in had (vermoedelijk ADALS, maar ik was en ben geen expert).

Maar zo’n C5 is zeker een fijne auto, ik heb er met veel plezier in gestuurd! En, op een serieus akkefietje met de BSI na, verder ook probleemloos.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 01 oktober 2020 10:28 AM
  [ # 15 ]

Die ADALS is een break-probleem.

Profiel  
 
 
1 van de 23
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook