Totaal aantal Berichten: 11627
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kan ook iets heel anders zijn (dynamo of zoiets), kan ook zijn dat die pomp gewoon wel op het laatst loopt & teveel stroom trekt bij het opstarten. Maar nu is in ieder geval het voortraject en het de normale functie ervan een heel eind hersteld.
En natuurlijk kan het nog iets heel anders zijn allemaal, maar dan is er in dit systeem in ieder geval een boel verbeterd waar in ieder geval iets aan moest gebeuren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
jantje1948 schreef:Slechte contacten zorgen voor een grotere totale weerstand en dus voor een kleinere stroomafname.
Nee Jan: de overgangsweerstanden nemen toe dus bij de gebruiker; in dit geval de pomp is de spanning lager. Het benodigde vermogen blijft gelijk dus neemt de stroom toe.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9863
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zie je toch echt verkeerd. Spanning en weerstand bepalen samen de stroomsterkte.
Die neemt dus af, doordat er een spanningsval optreedt over de overgangsweerstand is de spanning op de pomp ook minder en kan de pomp dus minder vermogen opnemen. Als voorbeeld: bij een cx met enkele fan wordt de lage snelheid bereikt door een weerstand in serie te zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
We hebben allebei gelijk Jan; het hangt er van af hoe de motor is opgebouwd.
Ik ben niet heel erg helder op de maandagochtend.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9863
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11627
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, in het kader van het weten waar we mee bezig zijn heb ik alles wat in principe werkbaar maar, laten we zeggen, ‘alternatief’ gefixt was qua kabelloop, slangenloop en bevestigingsmateriaal maar ‘s opgeruimd. Normaal zou me dat voorlopig aan mijn achterwerk oxideren, als het werkt is het goed en dan kan mijn innerlijke zeikerd daar best mee wachten tot het mooi weer wordt voor dit soort fröbelwerk, maar het is nu wel even handig om zeker te weten dat signaal-crëerende gas- en luchtstromen zijn zoals ze horen. Paar nette originele slangen en een handvol bijbehorende klemmetjes uit een sloper en het spul ligt er veel netter, rondom beter dicht en netjes vrij van andere onderdelen bij, en al dat voor een grijpstuiver. Montage met lekker makkelijke kliksystemen, dus ook totaal geen gedoe. Heerlijk ook dat veel van dat spul tussen allerhande PSA-producten van gelijksoortige leeftijd vrij uitwisselbaar is, dat zoekt lekker makkelijk Nu komen vreemde storingen in ieder geval niet meer heel lullig van een doorgesleten snoertje of een mottige slangkoppeling.
Ik heb er ook een ander binnenspiegelglas in gezet, want van de spiegel die erin hing kwam de zilverlaag los. Komt meer voor, heeft de Break ook last van. Er was er een voorhanden, als nieuw maar zonder voet, dus dat was nog even spannend bij de montage. Blijkt dat ongeveer 20 seconden met de haarföhn op het kommetje en een dotje vet aan de kogel het mogelijk maken om die spiegel met een zeer aangename, stevige *klik* op de (losgenomen) voet te drukken. Soms is het simpel.
Anyhoo. Als ‘t een beetje mee wil zitten is de storingsgevoeligheid een eind verminderd en kunnen we hier dus eindelijk terug naar de normale programmering
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat van die onderdelen en klemmetjes herken ik.
Er was ooit eens iemand met de abs-unit van de Walvis aan het stoeien en die liep uitgebreid te vloeken dat ze het bij Citroën nu eindelijk wel kunnen.
Totaal aantal Berichten: 11627
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK, nou dat weer: volledige uitval van de boordelektronica, heel kort maar duidelijk merkbaar. Alle schermen en tellers etc. op zwart cq. nul, meteen terug… Geen storingen gemeld vanuit de ECU maar wel de melding ‘service’ op het dash. Alles werkte verder weer normaal. Dus als eerste de IT-crowd methode erop toegepast (turn it off and back on again) en daarna was de service-melding ook weer weg. Ik had ook de indruk dat de motor wel bleef lopen, wat vrij merkwaardig is als de startonderbreking inschakelt omdat de Com2000 even niet gevoed wordt.
Ergens in de elektronica van dit ding is iets stuk of bezig met overlijden lijkt het. Dat elektronische blik wormen, dat gaat gebeuren ben ik bang.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bobinerail
Totaal aantal Berichten: 11627
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Want waarom valt daardoor het dashboard wel en de motor niet uit i.c.m. geen MM-meldingen? Dus wel ‘service’ maar het ECU-controlelampje blijft uit?
Ik bedoel, als er een reden voor is om de bobinerail daarvan te verdenken vind ik dat prima, maar ik ga dus niet blind met onderdelen naar het probleem gooien totdat het weg is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43040
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Het heeft sowieso geen enkele zin om at random onderdelen te gaan lopen/zitten/staan/liggen vervangen bij een moderne auto. Eerst uitlezen met goede apparatuur is essentieel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Tijd om er een lexia eraan te hangen.
*2cv6 special 1986*
Totaal aantal Berichten: 11627
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is duidelijk. Maar in de tussentijd moet dat orgel het wel gewoon doen. En daar is dus niet op te vertrouwen. Da’s niet zo heel erg maar m’n andere drie Citroëns zijn ook stuk
Het wordt tijd voor een Mercedes.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Want waarom valt daardoor het dashboard wel en de motor niet uit i.c.m. geen MM-meldingen? Dus wel ‘service’ maar het ECU-controlelampje blijft uit?
Ik bedoel, als er een reden voor is om de bobinerail daarvan te verdenken vind ik dat prima, maar ik ga dus niet blind met onderdelen naar het probleem gooien totdat het weg is.
Derk
Dan doet ie in ieder geval dat wat jij beschrijft.
Hoewel, service….
Dat kan ik me niet herinneren.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Die problemen klinken toch wel bekend, ofschoon ik dus een diesel had.
Nadat ik met de radio bezig was geweest en korte tijd later de accu eens plat was (accu vervangen uiteraard) begon mijn C5 ook zulke problemen te krijgen. Het werd van kwaad tot erger. Het begon met uitval van enkele systemen en eindigde in uitval van alle systemen BEHALVE de motor.
Dus dan rij je lekker 160 km/u op de Autobahn, in de schemer, en dan valt alles gewoon uit. Geen licht, geen dashboard, helemaal niks.
Maar wel stug door blijven rijden, want de motor draaide nog gewoon. De systemen konden ook zomaar weer tot leven komen na een paar tellen, maar die intervallen werden steeds langer. De motor stil zetten kon resulteren in helemaal niks meer. Dan na veel geduld ging ie weer aan de gang en dan had ik ook weer een paar tellen alle systemen “on-line”. Maar zo lang de motor maar liep, kon je gewoon rijden, ofschoon zonder enige vorm van verlichting en metertjes e.d.
Bij mij bleek de BSM helemaal over de zeik te zijn. Die is, zeg maar, geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd. Daarna jaren zonder problemen gereden.
Ik had er al eens eerder naar gehint, maar ik vrees toch dat jouw C5 er ook aan moet geloven, hoor. Aan de Lexia en kijken wat er allemaal uit rolt.
Bij mij waren het ontzettend veel meldingen waarvan de meeste nergens op sloegen, omdat die problemen in werkelijkheid niet aan de orde waren.
Ik wens je veel succes!
*edit*
Ik weet niet of je ook op c5club.nl zit, maar alhier een link naar mijn topic, alwaar de problemen begonnen met Eco-modus…
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=3179&start=30
Ergens 2 pagina’s verder de conclusie, dus wel even door lezen.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110