6 van de 23
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 oktober 2020 09:56 AM
  [ # 76 ]

Als ik dit relaas zo lees kan ik je maar één advies geven: stop hier mee. Nu.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 oktober 2020 10:51 AM
  [ # 77 ]

ja KAPPEN! NU!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 oktober 2020 11:26 AM
  [ # 78 ]

Haha ja. Dat is eigenlijk wel het beste. Dat gordelverhaal is nu gerepareerd, maar…

Bovenop de radiateur zit een ontluchtingkraantje. Iemand had die vakkundig gemold, dat lekte dus. Niet handig, dat gaat namelijk ook meteen de dynamo in. Ik noem maar eens wat. OK, dus ik heb nog geprobeerd dat te fixen zonder een radiateur te moeten wisselen, maar er moet dus een andere radiateur in (want dat kraantje hoort er volgens mij helemaal niet uit te kunnen).

Dus nu kan ik weer op pad gaan om een radiateur en een kan koelvloeistof te gaan halen. Al was het maar om ‘t ding weg te kunnen brengen Laughing

Tja. Ik kom zo wel aan kilometers met andermans auto toe. Ik ga zometeen maar ‘s fijn een potje met een BMW op pad, even in een echte auto sturen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 oktober 2020 11:30 AM
  [ # 79 ]
EW schreef:

Heeft dat ding onder water gelegen ofzo?

Je zou het bijna denken. Maar daarvoor zijn er eigenlijk teveel dingen gewoon heel gebleven die na een duik echt wel stuk hadden moeten zijn. Hij is wel nat genoeg geweest dat de A-stijl stoffering losgeweekt was van z’n substraat en dat zie je eigenlijk alleen maar bij C5-en die al een poos zonder voorruit op de bult liggen. Wie ‘t weet mag ‘t zeggen, maar als dat orgel uit de Rotterdamse haven gevist blijkt te zijn zou ‘t mij inmiddels niks verbazen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 oktober 2020 12:33 PM
  [ # 80 ]
Penny Lane schreef:

Haha ja. Dat is eigenlijk wel het beste.

Derk

Doe dat dan man Wink  Of vind je het misschien stiekem wel lekker om je hersens en bankrekening te pijnigen met een auto die eigenlijk gewoon in de Eem moet liggen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 16 oktober 2020 12:38 PM
  [ # 81 ]

Misschien heeft ie daar al wel in gelegen

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 oktober 2020 01:08 PM
  [ # 82 ]

Als je dan toch SM wil koop dan een sm!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 16 oktober 2020 01:49 PM
  [ # 83 ]

Komt de C5 uit de pre-productie serie? Dan heb je in ieder geval wel een bijzonder exemplaar.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 oktober 2020 05:42 PM
  [ # 84 ]

Ik weet eigenlijk niet wanneer de productie gestart is, maar deze is van 25 januari 2001 (ORGA 8844 = tuig Mr. Green) en als ik het wel heb is dat een paar maanden voor de officiële introductie.

Het is trouwens raar dat er meer plastic onderdelen gewoon rot zijn dan delen van de koets of zoiets. De handgrepjes bovenin bijvoorbeeld, de eindkapjes veranderen gewoon in microplastic als je er aankomt. Heel raar, want er zijn er genoeg in raamloze slopers die na een kennismaking met een poetsdoekje als nieuw zijn. Dat is allemaal overigens wat mij betreft prima; dat is snel en zonder gedoe op te lossen, kost geen drol en dat hoeft pas als de boel verder werkt en het ook echt gaat irriteren. Maar ik vind het wel vreemd.

Afijn. Het ding wordt dit weekend uitgebreid door de Lexia getrokken om te kijken of dat elektronisch systeem op een zinnige manier in het spoor te krijgen is. Ik wil eigenlijk sowieso wel weten wat er nou mis gaat. Dan heb je op z’n minst weer iets geleerd wat je bij een volgende aankoop kunt gebruiken en dan heeft het hele verhaal tenminste ook zin.

Daar *kan* uitkomen dat het allemaal eigenlijk niet moeilijk is en dan los ik ‘t misschien gewoon wel op, want het is natuurlijk op zich wel een lekkere auto en een C5 hoort betrouwbaar te kunnen werken; er zijn er tig die dat elke dag bewijzen, zelfs met twee ton meer op de klok. Je weet ‘t niet natuurlijk. Maar hoe dan ook wel eerst kijken en in ieder geval iets nuttigs leren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 oktober 2020 09:44 PM
  [ # 85 ]

Ter aanvulling: de meeste onderdelen die ik er nu uit gemikt heb, hebben datumstempels van oktober - december 2000. Dat is dan dus op het gebied van C5-spullen ook ongeveer het oudste wat er te vinden is. Het voordeel is wel dat willekeurig wat je uit een sloper trekt sowieso jonger is dan wat er nu in zit. En je ziet dus ook zeker weten wel kwaliteitsverschil, zoals bij die handgreepjes bijvoorbeeld. En bij plafondlampjes, waarvan de zilverlaag later kennelijk toch beter was en dus niet als een wolk glitter over je achterbank neerdalt als je een lampje wisselt. Ik noem maar iets wat me opgevallen is.

Wat dat betreft denk ik wel dat-ie, zelfs als het geen destijds al opgekalefaterde pre-pro of persauto is die als nieuw of als voorraadvoordeeltje op een klant afgeschoten is, nog uit een periode is waarin er echt nog wel bugs in de productie zaten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 17 oktober 2020 07:35 AM
  [ # 86 ]

Mijn eerste C5 was een auto die bij de introductie door de pers is gebruikt als demo ....
Die zat uitermate goed in elkaar geschroefd , ik heb hem weggedaan bij 360k op de klok , en is daarna vrolijk doorgegaan tot ver boven de 5 ton ...

Ik denk dat je een maandagochtend exemplaar te pakken hebt , snel een fatsoenlijke zoeken, er zijn er echt meer dan genoeg Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 oktober 2020 09:56 AM
  [ # 87 ]
EW schreef:

Bobinerail

Thans defect. Motor loopt op twee cilinders. Ik krijg ‘m niet eens meer onder dak om uit te gaan lezen straks, never mind dat-ie er dan niet meer uit wil Laughing

Nou ja, dan hebben we weer wat te doen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 oktober 2020 05:55 PM
  [ # 88 ]

Minimeet met medeforumer Dumnoz om de auto eens uitgebreider door de Lexia te bekijken. Eerst nog even een bobinerail gehaald om ‘t ding überhaupt aan de praat te maken want dat ding stortte pardoes in vanochtend bij de kouwe start. Da’s altijd fijn als er iets gewoon mooi duidelijk kapot gaat, dan weet je ten minste wat je eraan moet doen.

We hebben gaan er op dit moment vanuit dat meest waarschijnlijk door het stuk gaan van de bobinerail er een mux-conflict tussen de BSI, de ECU en de ABS-computer is ontstaan. Het weggooien van de storing in de ECU had wat voeten in de aarde, maar daarna verdwenen de storingen in de BSI en de ABS-computer als sneeuw voor de zon. De BSI had een sterke overslag in het CAN-signaal geregistreerd, veroorzaakt door een externe bron terwijl de ABS-computer de BSI de schuld gaf van een mux-storing. Na het resetten is er nergens meer een storing van betekenis, behalve een hardnekkig terugkerende storing met betrekking tot het ingangssignaal van de antenne op de radio (vermoedelijk een defecte signaalversterker in de antennevoet) en wat vreemd gedoe met de lage snelheid van de koelfan. Ook na een proefrit blijft de boel nu werken.

Verder is de auto elektronisch geconfigureerd voor een automaat, die er niet in zit. Dat geeft bijzondere effecten: hij herkent dat-ie in neutraal staat, hij herkent de eerste drie versnellingen als ‘drive 1’ tot en met ‘drive 3’, de vier als neutraal en de vijf gewoon niet (geeft een vraagteken).

Ook zien we gebeuren dat de koelwatertemperatuur bij de Lexia aankomt als 47 graden terwijl de auto dan al dik op temperatuur is. De koelfan schakelt dan in de stand hoog. Verder heeft de BSI een conflict met de ECU over de status van de lage stand van de koelfan: volgens de BSI is dat dik in orde, volgens de ECU doet-ie het niet (P0485) en in de praktijk heeft de ECU dus gelijk.

Dat is volgens de Lexia ook de reden waarom de airco niet werkt: de druk in het systeem is nog voldoende en de diverse relais meten correct terug maar de airco-computer constateert dat de koelfan niet aanslaat, zodat de airco uitgeschakeld blijft. Maar goed, dat is de airco en dat is pure luxe in plaats van noodzaak. Het is alleen wel weer wonderlijk dat verschillende computers er verschillend over denken.

Na reset zijn de conflicten tussen de BSI, de ECU en de ABS-computer weer verdwenen en rijdt de auto weer normaal. Alleen is dus de lage snelheid van de koelfan defect, maar dat ding wordt op de BSM wel geschakeld (actuatorentest gedaan, relais schakelt, is de vraag eventueel nog of er dan ook spanning op doorkomt) en schakelt dan niet in op de module. Daar is met simpele meetapparatuur verder wel achter te komen. Waarschijnlijk is de regelmodule gewoon stuk of is daar ook weer gelazer met de stekkers. Dat is in ieder geval om op te lossen niet overdreven spannend.

We blijven wel met de vraag zitten op welke plek in het systeem er bepaald wordt of er een automaat of een handbak in de auto zit: is dat in de BSI of in de BSM? De BSM is namelijk (vrijwel) zeker vervangen. Er zit een Siemens BSM-B4 in en als ik bij de buren van het C5-club forum rondneus zou er op basis van z’n ORGA-nummer een Delphi in moeten liggen (en welke versie precies weet ik niet). Ook het verkeerd doorkomen van de koelwatertemperatuur terwijl er wel tijdig een fan inschakelt is nog vreemd. Of de BSI vervangen is, is niet te zeggen zonder er met de VIN-code en de daarbij horende BSI-versies iets van te proberen te maken. In dat geval moet de tellerstand van de klokkenwinkel hoger zijn geweest dan die van de vervangende BSI. Op chassisnummer is de auto afgeleverd met aandrijflijn RFNC, dus tweeliter 16-klepper 136pk (RFN) met 5-versnellings handbak (C). Dat is dus gewoon correct, hij is niet mechanisch omgebouwd van automaat naar handbak.

We weten nu ook dat de eco-modus is ingesteld op 60 minuten en dat het acute inschakelen bij afzetten van het contact door een storing veroorzaakt moet worden. Daarvoor zijn op dit moment de antennevoet/versterker en het koelfancircuit verdachten. Of de BSM daar invloed op kan hebben als er een verkeerde versie in ligt (of er een defect in zit) is me nog niet duidelijk. In ieder geval heeft de BSI geen storingen meer op dit moment, dus kan het inschakelen van de eco-modus eigenlijk alleen nog veroorzaakt worden doordat er ergens een verbruiker iets uitvreet wat niet hoort.

Dus voor wat betreft het rare instorten op vreemde momenten en met grafweer lijkt EW gelijk te krijgen. Het ziet er naar uit dat een mottige bobinerail storingen in het mux-net kan veroorzaken waardoor er de meest achterlijke dingen op tilt slaan. Blijft over de vraag waarom de auto zichzelf als automaat identificeert (van mij mag dat ding zich identificeren zoals-ie wil hoor, zo open ben ik daar wel over, maar het kan best zijn dat er wat begeleiding voor nodig is om daar geen hinder van te ondervinden) en in welke mate een ander type BSM invloed heeft op die identificatie, het doorkomen van temperatuursignalen richting diagnose en het inschakelen van de eco-modus en of dat eventueel meer iets met de BSI te maken heeft. Ook is het interessant om te weten waarom de BSI en de overige computers elk iets anders vinden van de status van de koelfan (met name stand laag).

Verder is er eigenlijk alleen wat van het gewone gedoe met open circuit op beide spiegelverwarmingen (niet erg, kan altijd nog naar gekeken worden of anders gewoon lekker zonder) en storing stuurhoeksensor (wie heeft die niet). Het was ook al opvallend dat eigenlijk alles verder gewoon werkt.

Wat ik nu in ieder geval kan gaan doen is testen en herstellen van de koelfanregeling en testen en herstellen (of afkoppelen) van de antenneversterking. Dat is in ieder geval niet kostbaar of moeilijk en daar heb ik de komende paar dagen in ieder geval even tijd voor. Ik ben geneigd om de BSM ook te vervangen, maar het is dan eerst nuttig om te weten of dat onder de omstandigheden technisch zinvol is of niet en welke er dan in zou moeten. En verder is het interessant om te weten wat voor effecten je mag verwachten als de auto denkt dat er een automatische bak in zit en dat niet zo is. De rest is dan pas veel later interessant.

Dat geeft dan allemaal nog geen uitsluitsel over wat er verder mee gebeurt en het kan altijd nog zijn dat er ergens een hele gemene fout in de kabelboom zit, maar op dit moment lijkt het erop dat er in ieder geval achter te komen moet zijn wat er aan de hand is met dat apparaat. En dan wil ik dat nu, mits haalbaar, eigenlijk ook best wel weten, want anders hebben we niks aan het hele avontuur.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 oktober 2020 06:40 PM
  [ # 89 ]

Om te weten welke bSM er in moet kun je dit bericht het beste op het C5 forum zetten, of aldaar als pb naar JW-C5 sturen. Die zoekt dat soort zaken graag uit, als je hem het VIN geeft natuurlijk.
Verder hoop ik dat je nog een tijdje bezig blijft. Het C5 hoofdstuk is een stuk minder saai geworden. devil

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 17 oktober 2020 06:41 PM
  [ # 90 ]

Ach gosh, een genderneutrale walvis…

Profiel  
 
 
6 van de 23
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook