rook uit ventilatieroosters middenconsole en luchtinlaat
MdH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 02-11-2020

- CX 2400 SUPER
- Dyane Burton
Gepost: 30 december 2020 02:35 PM

Hoi,

Sinds november een blij ei met de aanschaf van een CX 2400 super uit ‘78. vanaf februari moet dit onze dagelijkse auto worden. Tot heden rijd ik er af en toe een stukje mee, om gewoon te genieten van het heerlijke comfort dat de auto biedt en om gewoon weer eens een auto te rijden zoals ze tegenwoordig niet meer gemaakt worden..

Vanochtend startte ik de auto, en na enkele minuten begon er een flinke rook door de ventilatieroosters, voornamelijk uit de 2 middelste roosters, te komen. Contact direct afgezet, motorkap opengezet waarna de rook via de luchtinlaat bovenop eruit kwam. Toen ik de accupolen loshaalde leek het smeulen af te nemen, maar ik weet niet of dat daadwerkelijk heeft gezorgd voor de vermindering van het smeulen.

En nu komt het.. Ik heb nog 0,0 ervaring met de CX. In welke hoek zou ik het moeten zoeken? Is het wellicht de aanjager van de kachel voor het interieur? wat zit er onder die luchtinlaat? Hij is met met een soort kachelslang naar rechts, verbonden met de kachel volgens mij?

En dan de million dollar question: #hoedan? Ik heb niets aparts gedaan de laatste keer dat ik ermee reed, niets vreemds qua starten nu. Maar daar zal wel nooit een antwoord op komen Wink.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0708.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Citroën Burton (ombouw 2007; donor Dyane uit 1975)
- Citroën CX 2400 Super (1978)

Profiel  
 
MdH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 02-11-2020

- CX 2400 SUPER
- Dyane Burton
Gepost: 30 december 2020 02:39 PM
  [ # 1 ]

2e foto die niet in 1e bericht bijgeplaatst kon worden..

Afbeelding Bijlagen
IMG_0709.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Citroën Burton (ombouw 2007; donor Dyane uit 1975)
- Citroën CX 2400 Super (1978)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 december 2020 02:41 PM
  [ # 2 ]

Waarschijnlijk sluiting in de blowermotor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 december 2020 02:46 PM
  [ # 3 ]

Als het naar plastic ruit kan je meestal wel ruiken waar het smeult. Die unit onderin is de kachelblower. In de ingang zitten een paar weerstanden voor de verschillende snelheden blaaslucht zorgen. Die worden warm. Als daar iets tegenaan licht kan dat wel smeulen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 december 2020 03:29 PM
  [ # 4 ]

Staat niet de hele luchtinlaat vol met water?

Er zit een afwatering aan de onderkant, als deze verstopt raakt dan staat het geheel vol met water.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 30 december 2020 04:03 PM
  [ # 5 ]

In mijn serie 2 bleek slechts het relais van de blowerbediening (in het middenconsole) doorgebrand. Het leek (en voelde) heel dramatisch toen het interieur zich al rijdend ineens vulde met een stinkende blauwe rook, maar het viel uiteindelijk dus erg mee. Maar als ik jouw verhaal zo lees dan komt het eerder onder de kap vandaan dan uit het middenconsole. Zou ik inderdaad de blowermotor verdenken, die wil nog weleens aan-/vastlopen. Vervangen is even wat uit- en inbouwen om hem eruit te kunnen halen maar op zich goed te doen.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 december 2020 05:01 PM
  [ # 6 ]

Rode en zwarte draad losnemen.
En weer proberen.
Rookt hij niet meer dan weet je voldoende

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
MdH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 02-11-2020

- CX 2400 SUPER
- Dyane Burton
Gepost: 30 december 2020 05:48 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor alle reacties! Allemaal stuk voor stuk goed om te gaan bekijken. Ik vroeg de garage waar ik hem vandaan heb gehaald ook om een zoekrichting en die gaf ook al aan dat het de kachelmotor was, of de weerstand ervan.

Waar de geur vandaan kwam, was lastig te zeggen. De rook uit de roosters in de auto was echt een verbrande plastic lucht, maar onder de motorkap voelde ik niets qua warmte en de rook kwam daar echt alleen uit de luchtinlaat zoals je ook op de foto ziet. De rook kwam niet uit de middenconsole; ik heb de asbak eruit gehaald en de wirwar aan kabels erachter bekeken. Daar was niets van rook, of geur te bekennen, dus het moet echt vanuit voren zijn gekomen.

De luchtinlaat die vol staat met water, daar zou ik ook nooit over hebben nagedacht, dus dat is sowieso fijn om te weten en te checken!

Ik ga eens goed aan de slag als het weer ietwat beter wordt in het nieuwe jaar..  Ik zal het topic vervolgens aanvullen met oorzaak en oplossing Wink Kan ie daarna de archieven in Razz

Bedankt allen!

- Citroën Burton (ombouw 2007; donor Dyane uit 1975)
- Citroën CX 2400 Super (1978)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 december 2020 08:01 PM
  [ # 8 ]
MdH schreef:

De luchtinlaat die vol staat met water, daar zou ik ook nooit over hebben nagedacht, dus dat is sowieso fijn om te weten en te checken!

Even half liter fles water in de inlaat gooien, dat moet vrijwel direct op de grond vallen, gaat dat langzaam of helemaal niet dan is de boel verstopt.

 

Profiel  
 
MdH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 02-11-2020

- CX 2400 SUPER
- Dyane Burton
Gepost: 09 januari 2021 07:14 PM
  [ # 9 ]

[opgelost]

De luchtinlaat bleek niet verstopt, daar ging prima water in; en ook weer uit..

De CX rijdt weer, dankzij de expertise en hulp van D’ORO! Smile

Het bleek dat de kachelmotor erg zwaar liep. Daardoor is de weerstand erg warm geworden en daar heeft inderdaad iets tegenaan gelegen, dat is gaan smeulen. De kachelmotor is vervangen door een andere, de weerstand is helemaal schoongemaakt en het werkt nu als een zonnetje!

Ik had nog een aantal andere punten en daarvan heeft hij er ook meteen een aantal opgelost, fijn!

- Citroën Burton (ombouw 2007; donor Dyane uit 1975)
- Citroën CX 2400 Super (1978)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook