11 van de 61
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 januari 2021 05:23 AM
  [ # 151 ]

Dat ziet er goed uit Derk. Daar mag je zeker trots op zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 januari 2021 10:18 PM
  [ # 152 ]

De onderkant is nu ook afgebraamd en geprimerd (Avis etsprimer grijs). Binnenin ben ik begonnen met strijkkit om de boel dicht en netjes te maken. Dat zal waarschijnlijk in twee keer moeten: één keer in het kader van vol/dicht proppen en één keer om de boel er netjes uit te laten zien. Maar dat is verder geen bezwaar. Daarna kan de onderkant in de strijkkit en dan wordt het tijd om de zijkanten weer strak te maken. Er zit al met al nog genoeg werk in om een lasklusje zoals dit af te werken tot een punt waar je er eigenlijk niks meer van ziet, maar dan is de achterkant van die BMW voorlopig in ieder geval weer hard. Ten opzichte van de krokante bende die eruit gekomen is, is het altijd een verbetering.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2021 02:33 PM
  [ # 153 ]

Binnenin de kofferbak is het op een paar puntjes na wel gezien:

Voornamelijk het terug inbouwen van de tank en bijbehorende parafernalia zijn daar nog aan de orde, maar in verband met armslag is het handiger om dat af te laten wachten tot de onderkant zover afgewerkt is. Buiten dat is er nog een klein plekje achter het linker achterlicht wat nog afgewerkt moet worden voordat daar de lichtunit er weer in kan.

Voor het inbouwen van de tank moet ik eens even kijken hoe dat allemaal precies in de auto komt te liggen. De originele pakking, zo’n hopeloos vochtvretend schuimgeval, ligt helemaal langs de flens van de tank. Dat is niet handig, want een klein deel van de tank ligt bovenop de bodemplaat. Er blijft dan dus een kleine, onbeschermde ruimte tussen de tank en de bodemplaat waar opspattend vocht en andere ellende vanaf het rechter achterwiel zomaar tussen gejast wordt. Ik wil dus een nieuwe pakking zo dicht mogelijk langs de opening in de bodemplaat leggen, zodat die ruimte effectief binnenin de kofferbak komt te liggen en dus veel minder rommel te verduren krijgt. Dan zou het kunnen zijn dat de nieuwe bodemplaat ook weer een beetje overlevingskans heeft.

De onderkant afwerken is verder een kwestie van de juiste soorten coating eronder hozen/kwasten/rollen/whatever. Dichtstrijken met kit is al gebeurd. Dat is dus verder alvast eenvoudig. Het listige is dus vooral nog om de nieuwe zijschortjes te fatsoeneren en weer op een nette manier groen te maken. Maar daarmee worden ook al slagen gemaakt. Dat komt er ook wel netjes uit te zien.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 18 januari 2021 06:57 PM
  [ # 154 ]

Bijna jammer om al dat prachtige freubelwerk onder de prut en verf te smeren Smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 januari 2021 05:37 PM
  [ # 155 ]

De binnenkant van de achterbumper heb ik nog maar eens in de lijnolie gestreken nu dat ding toch naast de auto ligt. Verder is de bandenbak nu afgebouwd (bestaande uit een paar stroken rubber als bescherming op de bodem gekit en het terugleggen van het reservewiel) en heb ik het kleine plekje onheil achter het rechter achterlicht in de primer gezet zodat daar morgen weer groene verf op kan. De onderkant zit in de zwarte anti-steenslag, evenals de plekken achterin de wielkuipen die schoongebrand waren als gevolg laswerk. Daar mag nog een laagje bitumen over en dan noemen we dat goed. De zijkanten zijn weer bijna terug in model gekleid met lekker weinig klei, zeker ten opzichte van de oude situatie. En verder heb ik een poging om een tank-pakking te maken van PVC ruitensproeierslang in de steigers gezet:

Als dit er een beetje redelijk in wil blijven hangen zit er straks een afdichting in die geen vocht opneemt, wel netjes afsluit en dan ook langs het gat voor de tank loopt in plaats van rechts opzij onder de flens van die tank door, zodat daar geen erg kwetsbare open ruimte meer in het spatwater van het rechter achterwiel zit. Dat zou nogal een verbetering zijn voor de roestgevoeligheid van de kofferbak. Natuurlijk wordt die slang in de loop van de tijd hard, maar een pakking die niet vergaat moet nog uitgevonden worden en dit gaat in ieder geval, als het hard wordt, geen vocht vasthouden zoals rottend rubber of schuim dat heel goed wél kan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 januari 2021 11:37 AM
  [ # 156 ]

Dat de benzinetank uit de auto ligt heeft nog een voordeel: nu kun je ineens op je gemak in de kofferbak gaan zitten om eens te kijken waarom die zo moeilijk sluit. Blijkt dat de slotvanger op de klep los zat. Maar nu, binnenin de kofferbak, was dat gemakkelijk zo af te stellen & vast te zetten dat de klep makkelijk sluit maar wel druk op het rubber zet. Dat werkt nu dus weer ideaal.

Zodra er verdere roestbescherming onder de auto zit mag de tank er weer in. Daar zijn we dus niet ver meer vanaf. Dat zou fijn zijn, want dan kan de auto in ieder geval weer onder eigen stoom van z’n plek! De pakking die ik daarvoor in de auto heb geplakt zit er netjes in vast, dus dat gaat ook goedkomen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 januari 2021 11:09 PM
  [ # 157 ]

Het speldenprikje onder het linker achterlicht is hersteld en achter dat achterlicht verborgen. De zijschortjes zijn inmiddels weer redelijk strak. Ik heb meteen een paar gemene lakfouten (met dank aan de laatste professional die ‘m overgesausd heeft) glad gestreken. Met een beetje geluk kan dat morgen en overmorgen afgewerkt worden. Tijdens het drogen van allerhande materiaal is er dan tijd om de onderkant nog een keer in de bitumen te strijken, zodat de tank er weer in kan. Dat is allemaal simpel en redelijk vlot geregeld verder, dus het begint nu echt op de laatste loodjes aan te komen met de kofferbak.

En dan daarna nog twee kriksteunen en eventueel wat stukjes cabinevloer vernieuwen. Dat kan ook zomaar weer anderhalf of twee weken opvreten als dat qua omvang uit de klauwen wil lopen, maar goed. Daarom zet je zo’n ouwe bak ‘s winters ook op stal natuurlijk: om te voorkomen dat je dit soort onderhoud moet plegen of juist omdat je dit soort onderhoud eens moet gaan plegen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 januari 2021 08:24 AM
  [ # 158 ]

Zit daar nou een aard/massa-draad aan je tankdop?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 januari 2021 10:10 AM
  [ # 159 ]

Nee. Dat is de be/ontluchting van de tank. Dat is bij een 02-serie een stalen leidinkje van de vulhals (die er nog niet in zit) naar de bodemplaat, rechts achter de bandenbak. Die leiding ligt daar nu dus nog los, maar hij maakt wel een schaduw vanaf de tankdop naar beneden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 januari 2021 11:17 AM
  [ # 160 ]

Dat was inderdaad de andere optie, maar daar leek het me zo op de foto te fragiel voor.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 januari 2021 07:22 PM
  [ # 161 ]

Derk, nog bedrankt!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 januari 2021 10:03 PM
  [ # 162 ]

@Jan: Geen probleem!!

Verder met de BMW vandaag, de onderkant in de bitumen gekwast en daarna de tank er weer in laten zakken. Twee keer, uiteraard, want de kleinste maatafwijking in zo’n inzetstukje in de bodem wordt op vijf boutjes een optellend issue. Er was dus wat post-productie nodig om alle gaten weer te laten matchen, maar dat is ook weer gelukt. Die PVC ruitensproeierslang is vrijwel ideaal als pakking voor zo’n tank overigens.

Daarna de stoffering weer op orde gebracht, waarbij het rechter vlondertje nu weer zoals ontworpen met drie parkertjes op de middelste balk in de kofferbakbodem vast ligt. De linker vlonder klemt daar met twee veren aan vast, zodat je die er altijd zo uit kunt pakken om bij het reservewiel te komen. Ze moeten er nog één keer uit om de bumperboouten er weer in te kunnen draaien, maar alles past weer lekker strak en alle bevestigingsmateriaal is weer compleet. Dan is dat alvast afgehandeld. Ik ben inmiddels ook op het spoor van lichtgrijze Skai® die geschikt is om de bekleding weer conform BMW te maken. Dat is niet eens een dure grap en als het een beetje mee wil houd je van twee meter genoeg over om ook nog een gereedschapshoesje te maken. Het benodigde visgraatlint om dat af te biezen is gemakkelijk genoeg aan te komen. Heb je aan één rolletje ook genoeg. Grijs met een blauw biesje zou prima kunnen (er waren diverse varianten), dus het is goed denkbaar dat je met drie tientjes aan materiaal de kofferbak netjes hebt én je zo’n hoesje kunt maken.

Verder heb ik besloten om niet meer met strak maken verder te gaan, onder het motto: goed genoeg. De rest van de auto is al zeker dertig jaar niet meer 100% zuiver en het is nu al minstens zo netjes als voordat ik eraan begon om dit uit te stukken (maar dan nu ook hard). Met de methode van afwerken die ik hierop wil toepassen zijn de overgebleven kleinigheden te klein om daar nog eindeloos aan door te willen knoeien en bovendien laat de laklaag dat niet altijd probleemloos toe. Ik had al opgemerkt dat de spuiter die ‘m overgehoosd heeft dat niet erg nauwkeurig en probleemvrij heeft gedaan en dat betekent dat je heel gemakkelijk alleen maar meer en meer werk maakt als je nu nog doorgaat met strakmakerij. Ten slotte zit het grootste litteken aan beide kanten netjes achter de bumper, dus met alles afgemonteerd moet je goed opletten wil je precies zien waar er aan gewerkt is. Dan is het opgeteld uiteindelijk beter om het gewoon een keer klaar te noemen als het netjes is. En dat is het toch nog wel.

Als de primer droog is ga ik over de bovenste lijn van de bumperuitsparing een lijn afplakken waar beneden er een laagje anti-steenslag op komt. Geen heel grove structuur, maar wel een zinvol beschermlaagje en niet helemaal glad. Daarna hozen we de achterkant weer vrolijk Amazonas-grün. Daarna nog het één en ander aan poetswerk en de trekhaak weer zwart kwasten en dan is het, verdwenen rotterij meegeteld, weer goed genoeg voor elkaar. Daarbij is het ook nooit de bedoeling geweest om dit als concourswerk af te leveren; het moet vooral degelijk en netjes zodat je er weer mee durft te rijden. En boven de 20 kilometer per uur is er straks geen hond die ziet waar ik er stukken in gestookt heb Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 21 januari 2021 10:21 PM
  [ # 163 ]

Het lijkt wel een advertentie Smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 januari 2021 05:32 PM
  [ # 164 ]

Dat strak maken is een potentieel drama heb ik gemerkt. Er blijven problemen onder de oude lak vandaan komen… Daardoor kun je op een gegeven moment wel blijven plamuren en schuren totdat je de hele auto opnieuw in de verf hebt staan en dat gaat dus niet gebeuren. Ik heb er dus nu de laatste twee dotjes plamuur in gedrukt omdat er op erg zichtbare plekken de oude lak vanaf gepleurd was, precies waar ik al klaar was met strak maken natuurlijk.

Tijd om m’n verwachtingen te verlagen tot ik een doel bereik dus. Alles wat er hierna nog mis gaat met de oude lak hoos ik zonder pardon groen zoals het is. Want anders kom ik never aan de rechter kokerbalk toe en dat die weer sterk is vind ik belangrijker dan een paar nieuwe lakfouten. Bovendien is de kans, gezien deze problemen, niet onaardig dat het volgend jaar toch wel over moet omdat mijn strakmaakwerk er dan verder vanzelf ook wel weer vanaf gepleurd is blank stare

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 januari 2021 07:09 PM
  [ # 165 ]
Penny Lane schreef:

Tijd om m’n verwachtingen te verlagen tot ik een doel bereik dus.

Dat doel wordt voor de linker kant dus nu: als ‘t maar groen is.

Strak wordt het nooit, tenzij de hele auto opnieuw strak gemaakt en overgespoten wordt door iemand die dat wél kan. Ik heb geen idee wat de laatste spuiter er aan verknoeid heeft, maar elke keer dat je de boel opnieuw strak & glad hebt en er dan wat voor verf dan ook tegenaan knoeit: er gaat altijd ergens iets vreten. De hele shit flikkert er zo weer af. Elke schuurtoer heb je dat probleem weer een centimeter of wat opgeschoven, maar kwijt raak je het nooit. Een waanzinwerk om goed te krijgen, dus het wordt ruk. Niks aan te doen…

Rechts maakt nog een bescheiden kansje om er een soort van redelijk uit te komen te zien, maar de linkerkant geef ik op. Losse shit eraf vergen en groen blazen. Ik zou het anders, buiten de auto volledig kaal strippen en vanaf het blik opnieuw beginnen, even niet weten huh

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
11 van de 61
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook