18 van de 20
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende > 
   
Restauratie ID20F 1972 Break
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 januari 2021 09:54 PM
  [ # 256 ]

Mooi werk Douwe! Zo heb ik de dopjes er ook ingezet. Ik heb de gaten wel iets moeten opboren want er zaten dikke lagen 2K lak op. Dat was af fabriek niet. Dus passen die dopjes niet meer.

Bewuste keuze om die wielkastschotten grijs te maken? Af fabriek waren ze volgens mij bruin of zwart maar ik kan het mis hebben.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 26 januari 2021 07:28 AM
  [ # 257 ]

Echt bewust heb ik niet gekozen voor die grijze kleur. Bij het verwijderen van de oude lagen kwam ik alleen grijze verf met een dikke laag zwarte bitumen tegen. Daaruit heb ik opgemaakt dat het grijs moest worden. Maar ik heb het inderdaad ook wel in bruin gezien.
Eerst een laag coating met een laagje 2K grijs.
De maximale wieluitslag moet ik nog wel even afstellen met het stuurhuis, op één van de schermen was duidelijk een slijtspoor van een band te zien.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 02 februari 2021 08:44 PM
  [ # 258 ]

De voorspatborden zijn voorzien van alle rubber stripjes, de doorvoer bij het stuurhuis heb ik geknipt van 3mm EPDM. Dat moet het wel uithoduen als het ook 30 jaar op een dak kan liggen.
De koplampunit ligt uit elkaar. De reflectors zelf zien er nog als nieuw uit, niet verwonderlijk achter zo’n extra vitrine.
Het kunststof heb ik vandaag ontdaan van lagen vet en coating en daarna licht gestraald en in de epoxy primer gespoten. Bij het spuiten had ik een kacheltje aan maar echt doorharden lukt niet, vandaar dat deze nu op de etenstafel liggen.
Morgen schuren en dan in de grijs/witte 2K.
Het rubber wat tussen het glas en spatbord komt wil ik er eerst maar opplakken met een beetje bison kit of is hier beter manier voor? het rubber zal om de chroomstrip sluiten maar blijft eerst niet zitten.

Afbeelding Bijlagen
20210201_115202.jpg20210202_204816.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 februari 2021 10:00 PM
  [ # 259 ]

Ik had NOS rubber voor tussen spatbord en glas en die moet je inderdaad lijmen maar de vorm vh rubber volgt de draaiing niet echt goed ik vond het al met al 3x niks. Ik heb hier in huis 3 jaar geleden nieuwe kozijnen geplaatst, samen met de kozijnenbouwer. Daarbij kwam ik in aanraking met langzaam expanderende kleefband. Op de rol dun maar deze kleefband zet langzaam uit tot 10-15mm, zit normaal tussen kozijn en gevel. Deze is ook zeer soepel en heb ik op het scherm geplakt en daarna het glas erin gemonteerd. Af fabruke was het dan klaar, maar ik heb tussen rubber en sierrand een aantal mm’s vrij gelaten en die ruimte van buitenaf afgekit. zie mijn topic ID(ylle) voor de foto’s.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 03 februari 2021 07:26 AM
  [ # 260 ]

De foto’s in jou topic zijn voor mij bekend en een geweldige handleiding, Ik ben zelf wat fotos van het voorspatbord kwijtgeraakt door een gecrashte gsm, maar het gaat zo lukken. ik heb voorgevormd rubber wat tussen het glas hoort. Ga het eerst proberen door het vast te plakken met een weinig bison kit. Op jou foto’s had ik al iets gezien wat op compriband lijkt. Ik heb zelfs nog wel wat liggen.
Vandaag eerst maar weer wat spuiten.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 04 februari 2021 07:31 PM
  [ # 261 ]

De lampenbakken zijn gespoten in de 2K lak en hebben een nachtje aan de hanglamp boven de keuken gehangen.

In de gang hangt een Honda SS50 aan een staaldraad (jeugdsentiment) maar deze bakken boven de etenstafel vond mijn vrouw toch niet zo’n goed idee. Dus komen ze op de ID.

Het glas van de koplampen zelf heb ik verwijderd omdat er aanslag aan de binnenkant van het glas zat, met een dun mesje kon ik de kit kapot snijden en kwam het glas los. De reflectors zijn nog perfect.

Ik ben nog een poosje aan het puzzelen geweest met de buitenste koplampen. Deze hebben nooit goed gezeten kom ik nu achter. Normaal gesproken zit deze met drie scharnierpunten vast. Eén vaste, een instelbare en als laatste de stelschroef die op de hefboom komt die voor het voorover kantelen zorgt.
In deze lampenbakken zat nog een extra stift, als je de koplamp dan op vier punten vast zet is er natuurlijk geen scharniermogelijkheid meer. Bij het demonteren hing alles er al vreemd bij wat nu wel verklaarbaar is. Misschien is er ooit een lampenbak van een niet verstelbare koplamp in gekomen of zie ik iets over het hoofd?

Het glas zit al op de spatborden. De rubbers heb ik eerst met Bison-kit erop gelijmd. Het is belangrijk om bij het plakken de binnenkant van de chroomlijst gelijk te houden met de binnenkant van het rubber, in de scherpe ronding heb ik het rubber aan de buitenkant wat ingeknipt. Door het aandraaien van de twee klemmen aan de onderkant en de “stokjes"aan de bovenkant kun je mooi zien dat het glas op het rubber drukt.

Afbeelding Bijlagen
20210204_071227.jpg20210203_142821.jpg20210204_164412.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 04 februari 2021 09:34 PM
  [ # 262 ]

Laughing goed ID om ze dan maar op je ID te zetten…. Smile Ga je de naad tussen glas en sierlijst nog afkitten?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 05 februari 2021 10:40 AM
  [ # 263 ]
douwewytske schreef:

Het is belangrijk om bij het plakken de binnenkant van de chroomlijst gelijk te houden met de binnenkant van het rubber

Je bedoelt andersom neem ik aan?

Verder zie ik dan het RVS koppelstukje van de siwerrand wel wat ruim zit, is deze niet eigenlijk voor de kunststof rand?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 05 februari 2021 08:02 PM
  [ # 264 ]

Het glas ligt overal lekker tegen het rubber aan, tussen schroomrand en rubber zit Bison-kit dus ik ga het verder niet afkitten. Mocht er ooit een drupje water naar binnen komen dan weet het Mike-Sanders vet er wel raad mee.

Het klopt inderdaad dat het koppelstukje iets ruim zit. Deze zat als set in de verpakking en de rand is trouwens van kunststof.
Op de ene kant zat een verweerde kunststof rand en op de andere een rvs uitvoering. Deze rvs rand zat er heel strak omheen. Bij montage zou mogelijk de lak beschadigen en een zo potentiele roestbron vormen. Daarom de keuze voor kunststof, dit schuift er soepel omheen en laat de (dikke laag) lak heel.

De lampen heb ik vandaag in de spatborden gemonteerd en op de wagen gezet. Dan wordt het ineens een echte auto.
Door de auto op blokken te zetten waardoor ongeveer de rijhoogte wordt nagebootst kan ik mooi de lamphoogte instellen.
Ook hier verbaas ik me weer over de constructie en het aantal onderdelen waaruit het gemaakt is.

De dynamo ligt nog bij de reparateur en ik moet de carburateur nog even nakijken. Na circa 2 weken moet ik echt lang starten voordat de motor aanslaat. Bij de eerst omwenteling slaat de motor heel even aan en daarna is het over. Benzinepomp is nieuw dus daar kan het niet aan liggen.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 22 februari 2021 08:06 PM
  [ # 265 ]

De voorspatborden zitten erop en de verlichting werkt. Ook de claxon met de luchthoorn doet het nu.
Motorkap had ik al eerder klaar gemaakt en zit er ook op.
De dynamo heb ik bij de reviseur gebracht omdat de laadspanning niet hoog genoeg was. Oorzaak is sluiting tussen de wikkelingen in de stator. Er wordt een nieuwe stator gezocht en anders ga ik het zelf opnieuw wikkelen. Wel een leuk klusje, heb dat al eens eerder gedaan voor een dynamo die niet meer leverbaar was.
Dan ga ik de eerste serieuze proefrit maken.
Wat moet er nog gebeuren:
-carburateur nog een keer uit elkaar, na een week stilstand moet ik vrij lang doorstarten tot de motor aanslaat
-er staat nu nog LPG op kenteken maar heb dat er niet weer in gebouwd.
De koplampen moeten eerst bij de garage worden afgesteld, dan naar de RDW voor herkeuring (koplamphoogte en uitstoot moet dan kloppen), dan terug naar de garage voor de uiteindelijke apk.
Wel jammer dat het project ten einde loopt, ik geniet altijd enorm van het verdiepen in de techniek, dan het compleet maken tot het weer een rijdend geheel vormt. Daarbij soms oplossingen bedenken die beter zijn dan het ontwerp zelf. Uiteindelijk geniet ik meer van het restaureren dan van het rijden zelf, wat er meestal bijna niet van komt.
En een ID/DS is een hele leerzame auto, gezien de best complexe en afwijkende technieken.

Afbeelding Bijlagen
20210220_123659.jpg20210220_123718.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 22 februari 2021 09:10 PM
  [ # 266 ]

Mooi hoor Douwe! Nog even flink doorgewerkt. Ziet er goed uit. Heb je nog meer foto’s? Inkijkje interieur, motorcompartiment, auto van opzij?

Herkenbaar wat je schrijft, mijn handen jeuken ook nog steeds maar de DS is klaar. Het volgende project bij mij is in voorbereiding, dus dat komt goed. Maar ik geniet toch vooral ook ontzettend van het rijden in mijn DS, toch een bekroning op al het werk.

Ben benieuwd hoe je dat gaat bevallen!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 23 februari 2021 06:24 PM
  [ # 267 ]

Ja, heel herkenbaar, als je eenmaal besmet bent met het restauratie virus dan blijft dat inspireren.
Zelf heb ik veel trekkers opgeknapt en verkocht maar dit was wel een groot project van 4 jaar.
Hoe de wagen rijdt, we hebben circa 20 jaar geleden ook eenzelfde witte break (ambulance) gehad, op LPG natuurlijk en ben benieuwd of de herinneringen van toen overeenkomen met het werkelijke rijden straks.

En ook hier staat alweer een nieuw project klaar, een heuse USA Muscle car, deze ligt helemaal uit elkaar.
Op zich technisch gezien een minder complexe auto maar het puzzelen zonder foto’s van voor de demontage maakt het wel weer een uitdaging.

Afbeelding Bijlagen
20210223_171009.jpg20210223_171027.jpg20210223_080236.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 februari 2021 09:17 PM
  [ # 268 ]

Een trekker restaureren lijkt me ook ontzettend leuk om te doen. De eenvoud en de degelijkheid van het mechaniek beide mij als kind al. Verzamelde miniatuur-tractors van Britains. Ben helaas een stadsjochie gebleven, dus nooit de ruimte gekregen voor een dergelijke hobby. Ben al blij met de ruimte voor een DS en 2 A types in dit verstedelijkt gebied. Wel grappig dat ik het boerenleven in mijn werk heb omarmd.

Mooie plaatjes, ik zie hem graag een keer live, deze lente. Oja, volgens mij zit je binnenspiegel op zijn kop. De vorm met in principe de ruitvorm van de achterruit volgen.

Amerikaanse auto’s….ook daar had ik als kind al wat mee. Ik was een rare, want gek op de Mehari maar ook op grote Amerikaanse orgels. Wat ga je aanpakken?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 24 februari 2021 10:40 AM
  [ # 269 ]
douwewytske schreef:

Oorzaak is sluiting tussen de wikkelingen in de stator.

Als je kan zien waar de sluiting zit, is dit misschien eenvoudig zelf op te lossen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 24 februari 2021 06:38 PM
  [ # 270 ]

Heel mooi om te zien dat ervaringen uit de jeugdjaren soms bepalend kunnen zijn voor de keuzes in het latere leven, zeker in de hobbysfeer.
Waarschijnlijk is mijn Citroën virus ooit ontstaan toen ik voor 2,50 gulden een 2cv sleutelboekje kocht op de rommelmarkt. Ik had het diploma autotechniek al op zak maar verbaasde me toen over de eenvoudige techniek van een eend.

Nou is het niet zo dat ik een loods vol trekkers heb staan, heb er nu vier maar heb de afgelopen jaren een stuk of 15 gehad. De uitdaging zat hem vooral in de techniek en het reviseren/restaureren ervan.
Bij de restauratie van deze ID kon ik mijn energie dus wel kwijt. Mezelf kennende denk ik toch dat ook deze dame komende zomer weer naar een nieuwe eigenaar mag maar ik wil er eerst de nodig kilometers mee maken.

Mijn nieuwe project is een Dodge Charger R/T SE uit 1969. Tja, ook weer bepaald door mijn jeugd doordat ik van 1979 tot 1985 altijd The Dukes of Hazzard keek. Ik denk ook dat dit een General Lee gaat worden, al is een mooie ori wagen ook mooi.

CamenBert, wat de dynamo betreft, de isolatie van de wikkelingen ligt er op meerdere plekken af of is verkleurd en is er met weinig moeite af te schrapen.
Het wordt dus een nieuwe stator, mits verkrijgbaar, en anders ga ik een avondje wikkelen.

Profiel  
 
 
18 van de 20
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook