21 van de 23
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende > 
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 januari 2021 07:58 AM
  [ # 301 ]

En dus gewoon doet waar ze voor op de weg gezet is: kilometers vreten?
Of komt dat er niet voor door de werkzaamheden aan de Beier?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 januari 2021 11:11 AM
  [ # 302 ]

Net als bij ongeveer iedereen gaat ‘t minder snel, maar er worden wel kilometers gemaakt. En nog plezierige ook!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 januari 2021 11:19 AM
  [ # 303 ]

En uit mijn eigen ervaring: Zodanig plezierig dat wat erna komt tegenvalt…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 februari 2021 03:19 PM
  [ # 304 ]

Hij doet ‘t nogsteeds. Wel is de auto er (weer) gevoelig voor geworden om bij semi-warme start bij het wegrijden een storing uitlaatgas te geven. Er is verder aan het lopen van de motor niks te merken. Even de voorste lambdasonde los en weer vast en de storing is weg (niet bij opnieuw starten). Op eerstvolgende gelegenheid zal ik ‘m wel weer eens uit gaan lezen, kijken wat-ie er zelf van vindt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 februari 2021 05:11 PM
  [ # 305 ]

Ik heb ‘m inmiddels maar eens uitgelezen. Foutcode P0352, tijdelijke storing: bediening bobine 2, afwezigheid vonk. Dat kan dus aan de bobinerail liggen, maar ook aan de bekabeling van de bobine en die is zeker niet fris. Ik had daar afgelopen najaar al eens een draadbreuk aan hersteld en de klemmetjes van de stekker zijn ook niet heel tof. Die hele motordraadboom is niet al te fris, veel uitgeharde isolatie en van dergelijke onzin. Dus dat die bekabeling niet lekker is, is serieus wel een optie.

Maar dan blijft het de vraag waarom je dat probleem nooit bij koude start krijgt en, als je de storing er via de stekker van de lambdasonde uit gejaagd hebt (vreemd dat dat kan, maar het zal wel) komt-ie ook niet meer terug. Totdat-ie weer koud geweest is…

Sowieso is het een merkwaardige storing. Je start de auto warm, dan is er geen storing. Laat ‘m stationair draaien en er komt geen storing. Maar op het moment dat je wegrijdt gaat het fout. En als je de storing dan verwijdert en opnieuw warm start en wegrijdt komt het probleem niet terug. Op het moment dat die storingsmelding verschijnt is er verder niet merkbaar iets aan de hand, zeker geen duidelijke misfire op twee cilinders. Er worden ook geen misfire-gerelateerde storingen in de computer geregistreerd. Dat laatste is voor mij een reden om te vermoeden dat we hier naar een kabelboom-probleem kijken, bijvoorbeeld door een kortsluiting tussen twee aders die onder specifieke omstandigheden optreedt.

Ik heb nu eerst de bekabeling van de bobine ietsje anders gelegd om te kijken of dat effect heeft (minder bewegingsgevoelig bijvoorbeeld). Zo niet (en dus als de storing terugkomt) ga ik de wiebeltest doen: storing verwijderen en dan met draaiende motor aan die bekabeling jutteren om te kijken of er 1) een misfire ontstaat of 2) de storing terugkomt onder invloed van het manipuleren van die bekabeling. Als dat allemaal niks oplevert moeten we nog maar eens verder kijken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 februari 2021 02:08 PM
  [ # 306 ]

Ietsje meer overgangsweerstand in een matige stekker of verbinding bij koud weer en hop de error komt. Zo gauw het warmer is onder de motorkap lijkt alles weer OK. Denk ik zo.
Als je de lambda sensor loshaalt begint de ECU bij het inschakelen weer met een opwarmcyclus van de lambda sensor. Goede reset truc dus !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 februari 2021 04:12 PM
  [ # 307 ]

Ik vroeg me ook af of ik de soldeerverbinding die ik, wegens kabelbreuk, in een van de drie aders op de bobinestekker heb gezet niet beter vervangen kan door een krimpverbinding. Ik heb geen idee hoe warm het zo vlak naast die stekker wordt en of de tin die ik heb gebruikt dan niet te beperkt tegen de warmtecycli kan die ‘t daar te verduren krijgt. Het bijzondere is dat de storing in feite puur uit die storingsmelding bestaat zonder dat er werkelijk een storing optreedt. Ik heb even geen schema bij de hand van de ontsteking van die C5 (laat die nou eens net niet in de Haynes manual staan) maar ik vermoed dat als daar een stuurlijn naar een meetlijn doorslaat je zo’n effect zou kunnen krijgen: een verkeerd signaal op de meetlijn terwijl de aansturing niet per sé wegvalt.

In ieder geval heb ik zojuist, na een goeie doorwarmrit, de auto uit gezet en daarna weer gestart. Geen melding. Ook bij wegrijden geen probleem. En dan ga ik over een half uurtje of zo nog eens kijken wat er gebeurt. Laatst na het tanken, toen de auto maar kort stilgestaan had, was er ook geen storing. Daarna 40 minuten gereden en een uur stilgestaan en toen ging het wél weer mis. Het lijkt daardoor net alsof er een heel raar specifieke omstandigheid moet zijn om een storing in de aansturing van de bobine te simuleren (want hij mist op het moment van melden gewoon echt geen slag en er is geen enkele andere storingsmelding vanuit de ECU opgeslagen).

Het is alvast wel goed om te weten dat resetten via de lambdasonde dus een feature is en geen bug!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 februari 2021 04:32 PM
  [ # 308 ]

Als hij een paar slagen mist krijg je meestal een emissiestoring.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 februari 2021 05:07 PM
  [ # 309 ]

Hij mist geen slagen als de fout in het “primaire” circuit ( voeding) van de bobine zit: Hij ziet gewoon dat de stroom door het primaire circuit “in rust” niet klopt, meldt de error en injecteert die cilinders niet. Die emissie fouten “ziet” hij door een ionisatie stroom in de uitlag.
Ik denk niet dat een soldeerverbindinging zo’n fout veroorzaakt: Als je een draad met soldeer vaak heen en weer beweegt dan is het risico op breuk groter, meestal net naast de soldeerverbinding, daarom wordt solderen afgeraden. Soldeer moet afhankelijk van het type toch wel 150-180 graden worden om zacht te worden.  Misschien dat het in de bobine zelf zit. 
Kun je de bobines niet verwisselen, ik neem aan dat je er twee hebt die wasted spark doen, dan kun je zien of de fout naar de andere bobine gaat, d.w.z. je een P0351 krijgt?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 februari 2021 07:21 PM
  [ # 310 ]

Het zijn inderdaad twee bobines, maar in één behuizing dus ze omwisselen kan niet. Als de injectoren niet aangestuurd worden door een fout die op de bobine gemeten wordt zou je m.i. alsnog aan het lopen van de motor moeten merken dat-ie op twee pitten geen brandstof krijgt (= immers geen ontsteking ook al is er wel vonk) en dat gebeurt dus niet. Je merkt aan het lopen van de motor helemaal niets. Alléén de MM-lampen gaan branden. Het lijkt wel een Volkswagen… Mr. Green

Ik heb de fout nog niet kunnen reproduceren overigens. Ik zou trouwens ook niet zomaar kunnen verzinnen waarom die storing nou net precies onder die ene specifieke omstandigheid optreedt. Bij ongeveer alles waar ik die melding op kan afschuiven zou je ‘m meer random in het gebruik van de auto verwachten.

Maar misschien was die wrakkige stekker op de bobine min of meer los gaan zitten en doordat ik ‘m nu weer heb aangedrukt werkt het eerst weer. Zoiets lulligs kan het gemakkelijk zijn. Misschien niet heel raar om die stekker eens te vervangen door één die al z’n klemmetjes nog heeft. Want natuurlijk is die lang geleden al eens gemold.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 februari 2021 05:46 PM
  [ # 311 ]

Ik heb de storing nog altijd niet kunnen reproduceren, ook niet met een semi-warme start vanmiddag bij het demontagebedrijf. Ik was daar naartoe gegaan om wat spullen voor de BMW te scoren en ik heb er meteen ook maar een eindstrengetje met gezonde stekker voor de bobine van de C5 gehaald. De kans wordt, door het wegblijven van die storing na aan de bobinekabels te hebben geprutst, toch wel groot dat het euvel daar zit. En nou ja, daar een goeie poging op doen om ‘t te verbeteren is maar een kleine moeite. Maar wel één die best nog een paar dagen op wat aangenamer weer kan wachten; het was al niet echt het beste weer om op de sloop rond te lopen, dus ik heb er wel even genoeg van.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 februari 2021 02:01 PM
  [ # 312 ]

Vandaag een stuk aangenamer weer. Nu de BMW inmiddels weer in de tectyl zit (en ik mezelf er weer van verlost heb) heb ik eerst die stekker maar eens vervangen. Het donor-exemplaar komt uit een stuk gereden Xsara Picasso met 6FZ motor. De penbezetting, stekker en vermoedelijk zelfs de bobine zijn gewoon gelijk aan de RFN, alleen de kleuren van de bekabeling zijn anders. Wat ook opvalt is dat de bobine-bekabeling bij latere kabelbomen van aanzienlijk zwaardere kabel gemaakt is en dat de kwaliteit van latere kabelbomen wél weer deugt: geen scheurende of uithardende isolatie of dat soort ellende. Kennelijk toch iets wat PSA zelf ook in de gaten kreeg dus.

Ik ben benieuwd of er nu nog storingen voorkomen die op die stekker slaan, maar dat merken we dan wel. Deze klikt in ieder geval weer betrouwbaar vast, dat is al een verbetering.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 februari 2021 05:45 PM
  [ # 313 ]

Het blijft vooralsnog goed werken, maar het is ook niet meer koud natuurlijk.

Ik merk wel dat de remklauw rechtsvoor weer moeilijk gaat doen in de vorm van een handrem die niet lekker vrij komt, dus daar gaan we maar weer eens opnieuw mee aan het gangbaar maken. Het heeft toch nog een aardig poosje goed gewerkt, maar kennelijk komt die rem nu weer in een bereik waar-ie onvoldoende gangbaar is. Maar goed, dat is niet al te veel werk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 februari 2021 05:14 PM
  [ # 314 ]

Handremmechaniekjes zijn weer binnen redelijke grenzen vrij. Deze keer was links de echte boosdoener, maar rechts is zeker nog niet foutloos. Daar is de stofdichting van de as van het handremmechaniek ook serieus onjofel, dus ik heb maar een revisiesetje aan laten rukken om er een nieuwe op te kunnen zetten. Prijzig, voor zo’n ring, maar goed: op een gegeven moment zal die klauw toch wel een keer open moeten en dan ligt het materiaal er om ‘m te reviseren. Het stofdopje voor de ontluchtingsnippel heb ik er al uit gejat om op de ontluchingsnippel van de koppelingsgevercilinder (3x woordwaarde) van de BMW te zetten (want daar was-ie kwijt en op de C5 zitten ze er gewoon op, die hoeven nog lang niet vervangen te worden). Zo kun je het kosten/baten-verhaal alweer een beetje optimaliseren Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 februari 2021 12:56 AM
  [ # 315 ]

Dat handremmechaniek reviseren kan nog wel vies tegenvallen.
Daar is op het C5 forum aardig wat over te vinden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
21 van de 23
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook