Brandlucht
toca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-2021

Gepost: 14 maart 2021 07:49 PM

Beste lezers,
Mijn C1 van 2020 geeft bij achteruit rijden een brandlucht. De dealer heeft recentelijk de koppeling vervangen maar de brandlucht blijft. De koppeling slipt niet en het euvel is van nieuw af aan de auto heeft ondertussen 5000 km gereden. De dealer noemt het een product eigenschap. Wie kan mij meer informatie geven?

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 14 maart 2021 08:45 PM
  [ # 1 ]

Wat versta je onder achteruit rijden? 1 meter? 5 meter? 100 meter? of ruikt het al als je hem alleen in de achteruit zet? Komen de uitlaatgassen misschien naar binnen?

Het bijgevoegde stuk komt uit het instructie boekje van de Aygo, zusje van de c1

Afbeelding Bijlagen
Knipsel_aygo.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
toca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-2021

Gepost: 15 maart 2021 06:23 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie,
Bij stilstand achteruit schakelen ruik je niks maar zodra je achteruit rijdt ongeacht inparkeren of een paar meter stinkt het direct naar een verbranden koppeling.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 maart 2021 06:53 AM
  [ # 3 ]

Waarom zou de koppeling alleen stinken als je achteruit rijdt?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
toca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-2021

Gepost: 15 maart 2021 07:19 AM
  [ # 4 ]

Weet iemand of dit euvel meer voorkomt bij de C1 van dit bouwjaar ?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 maart 2021 07:31 AM
  [ # 5 ]

De koppelingsplaat is dus al vervangen.
Hoe zag de gedemonteerde plaat er uit, vertoonde deze daadwerkelijk sporen van verbranding?

En wiens conclusie is het dat het stinkt naar een verbrande koppeling?
Is dat de jouwe of die van de monteur?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
toca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-2021

Gepost: 15 maart 2021 07:55 AM
  [ # 6 ]

De “oude ” plaat zag er niet verbrand uit. De lucht is door mij en de dealer zo vastgesteld

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 maart 2021 09:07 AM
  [ # 7 ]

Ik zou eerst eens onder de motorkap gaan ruiken: Het kan best zijn dat de “brandlucht” als je gewoon rijdt onder de auto naar achter geblazen wordt, maar bij achteruit rijden “opstijgt” en dus via de luchtinlaat van de kachel in je interieur komt?
Waar vandaan ? Warmte isolatie van de uitlaat/katalysator etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
toca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-2021

Gepost: 15 maart 2021 09:11 AM
  [ # 8 ]

De auto heeft twee weken bij de dealer gestaan en moesten er vanuit Citroën Nederland vele controle’s worden uitgevoerd niets leverde een verklaring op

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 15 maart 2021 10:06 PM
  [ # 9 ]

Weet je zeker dat de koppelingsplaat ruikt? Niet de achterremmen of zo? Of olie op de uitlaat?

Profiel  
 
toca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-2021

Gepost: 16 maart 2021 06:14 AM
  [ # 10 ]

Nee ook die zijn gecontroleerd

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 maart 2021 06:23 AM
  [ # 11 ]

Ik geloof er niets van dat de koppeling de veroorzaker is.
Dan zou er een technische verklaring moeten zijn dat alleen achteruit rijdend de koppeling slipt o.i.d. en die verklaring is er naar mijn mening niet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 16 maart 2021 11:27 AM
  [ # 12 ]

Het is wel zo dat je bij achteruit rijden, bijvoorbeeld bij inparkeren, de koppeling wat meer laat slippen. Bovendien bij (zeer) lage snelheid. Bij voorruit rijden is het slippen kortstondig en heb je al gauw wat meer snelheid en rijwind in je motorruimte.
Wellicht eens met aangetrokken handrem, bij stilstand dus, in z’n 2 eens de koppeling laten slippen? Dat zou dan toch dezelfde geur moeten geven.

Profiel  
 
toca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-2021

Gepost: 16 maart 2021 12:55 PM
  [ # 13 ]

Beste Sable,
Als ik dat doe of een hellingproef met veel te veel gas ruikt het ook zo. Bij normaal gebruik vooruit nooit

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 16 maart 2021 01:12 PM
  [ # 14 ]

Nou dan heeft het toch niet specifiek wat met het achteruitrijden te maken maar meer het slippen van de koppeling hoe dan ook of iets anders dat in die toestand plaatsvindt bij weinig of geen luchtverversing in de motorruimte door weinig of geen snelheid.

Wellicht een gedachtenkronkel:
Ik kan me herinneren dat bij mijn CX de “motorgeurtjes” die in het interieur binnenkwamen veel minder werden toen ik de ontbrekende schuimring afdichting tussen luchthapper en motorkap plaatste.
Ik heb geen idee hoe dat bij een C1 is uitgevoerd maar misschien eens in die richting zoeken?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook