4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Panhard Dyna Z1 Tout Alu 1955 - Het bouwpakket
Gepost: 07 april 2021 06:38 PM
  [ # 46 ]

Vandaag kwam het bericht dat ook de nieuwe diafragmakoppeling pas gemaakt is op het originele vliegwiel. Oorspronkelijk hoort er een vingerkoppeling in met een koolstofringdruklager, maar of dat bestand is tegen mijn gewoonte om altijd met ingetrapte koppeling voor het stoplicht te wachten lijkt me onwaarschijnlijk. Deze update met een (kuch) VW 1302 koppeling moet dat voorkomen.

Daarnaast heb ik op het Franse Panhardforum uitgevogeld dat de kleur wel degelijk Gris Matinal zou moeten zijn. Niet wit dus, zoals ze het bij de RDW hebben genoemd. Weer wat geleerd. Oh en dat de remtrommel linksachter een ouder model is dan de andere drie. Oh en dat de laatste toutalu het chassisnummer 25680 zou zijn (de mijne is 25658…

Profiel  
 
Gepost: 07 april 2021 08:19 PM
  [ # 47 ]

Nog een update, het vliegwiel wordt ook nog een stuk lichter, ongeveer de helft heb ik begrepen. Daarmee wordt de auto straks nog wat feller, wat zeker bij het karakter van de aluminium versie zou moeten passen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 april 2021 08:26 PM
  [ # 48 ]
graddus schreef:

Jawel, er worden ook wel grotere carters gemaakt door ze te verlassen, maar er is mij verzekerd dat dat voor normaal straatgebruik zeker met deze modificaties niet nodig is.

Meer olie, altijd beter. En ik weet nu al dat je er straks een rally mee gaat doen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 07 april 2021 08:31 PM
  [ # 49 ]

Dat moet ie hiermee ook zeker kunnen is mij verzekerd. Vergeet niet dat de preparateur al jaren Panhardmotoren prepareert voor oa de Mille Miglia etcetera. Toen ik daar was stonden er twee motoren op de bok die er aan de buitenkant niet echt speciaal uitzagen, maar toch gewoon 80 tot 100 pk leveren…

Profiel  
 
Gepost: 08 april 2021 09:15 PM
  [ # 50 ]

Ondertussen krijgt de krukas ook alweer vorm…

Profiel  
 
Gepost: 10 april 2021 12:43 PM
  [ # 51 ]

Sterker nog, kruk- en nokkenas zitten alweer met nieuwe hoofdlagers in het ‘onderblok’. Volgende stap, het afstellen van de axiale speling van de krukas. Dat luistert nogal nauw en kan zomaar een dag in beslag nemen. Inbouwen, uitklokken, uitbouwen, shims toevoegen of wegnemen, inbouwen, uitklokken etc. etc. tot er een speling binnen de tolerantie van 0,05 en 0,1 mm overblijft. Blij dat ik dat niet zelf hoef te doen…



Nieuw hoofdlager geplaatst (verhitten tot honderdvijftig graden en dan het lager vers uit de vriezer in een keer goed monteren).

Nokkenas plaatsen.

En tot slot de krukas.

Aan de koppelingszijde sluit je de krukas dan op met dit deksel (wat je dus steeds in en uit moet bouwen om de axiale speling af te stellen).

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 april 2021 02:46 PM
  [ # 52 ]

Dat het een ingewikkeld gedoe is met deze motorfiets-achtige krukas wist ik. Mooi om het zo te zien en te lezen. Als ik later groot en sterk ben wil ik een PL17 - nu durf ik door dit soort dingen nog niet Wink

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 april 2021 05:07 PM
  [ # 53 ]

Mooi!
De nokkenas is wel met glijlagers zo te zien?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 10 april 2021 09:25 PM
  [ # 54 ]

Dat zou ik moeten navragen, Jan, maar voor zover ik de doorsneetekening begrijp lijkt het me meer de combinatie van een naaldlager aan de ene kant en een rollager aan de andere zijde. Net gehoord dat na veel gepiel de krukasspeling uitgekomen is op 0.08 mm, precies in het midden van de tolerantie dus. Vakwerk als je het mij vraagt.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 11 april 2021 01:37 PM
  [ # 55 ]

0.07 bedoel je denk ik, als ik zo naar de DTI kijk.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gepost: 11 april 2021 03:41 PM
  [ # 56 ]
jantje1948 schreef:

Mooi!
De nokkenas is wel met glijlagers zo te zien?

Antwoord van de reviseur: ‘Nokkenas loopt op een oliefilm rechtstreeks in de motor. Noem het glijlagers als je wilt.’

Profiel  
 
Gepost: 11 april 2021 04:55 PM
  [ # 57 ]

En nog een kleine update, de poulie en het distributiedeksel zijn aangepast voor een vitten keerring.

Dat is het even voor nu wat de motor betreft. Vanaf hier is het weer even wachten op onderdelen die uit Frankrijk moeten komen. Wat de cilinders betreft is aan het licht gekomen dat de motor ooit tijdens een revisie verkeerd om gemonteerd is geweest. Dus inlaatkleppen en zitting aan uitlaatzijde en visa versa. Dat betekent toch maar nieuwe zittingen, omdat de inlaatzitting van brons is, is het risico bij hergebruik te groot.

Profiel  
 
Gepost: 14 april 2021 08:20 PM
  [ # 58 ]

Vanochtend kwam er een pakket uit Frankrijk met oliepomp/filter-combinaties, distributietandwielen van het allerlaatste nieuwe type en nog meer goodies. Mijn motor was niet als eerste aan de beurt, maar toch vast een klein voorproefje hoe dat er straks uit gaat zien…

[img]https://live.staticflickr.com/65535/51115395722_484c29084c_z.jpg[img]

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 april 2021 11:29 PM
  [ # 59 ]

Echte André tandwielen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 april 2021 06:22 AM
  [ # 60 ]

En een oliefilter van een mercedes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook