2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Renault Estafette 1971, APK geslaagd!
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 mei 2021 05:42 PM
  [ # 16 ]

Ik heb vanmorgen een stukje gereden met de Estafette. Het is echt een leuk busje hoor, was voor mij een kleine 40 jaar geleden dat ik er mee reed.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 mei 2021 07:50 PM
  [ # 17 ]

Han, wat kwam er in je op toen je er mee reed (Alleen als je dat wilt delen natuurlijk). Het moet na 40 jaar een heel bijzonder moment geweest zijn, 40 jaar terug is toch een historische tijdreis in een mensenleven. Ik ben er benieuwd naar omdat ik mijn huidige klassieke auto’s altijd al had. Een verrassende tijdreisbelevenis krijg ik niet als shock, ik groei met mijn auto’s mee in de tijd en omgekeerd.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 10 mei 2021 08:13 PM
  [ # 18 ]

Ik ben nog niet zover dat ik iets over de rij-ervaring kan melden.
Het is wel gelukt om de prise-as eruit te krijgen.

E5F8C7A6-25E6-4DE9-B10B-574F9518D712 by Dirk2cv, on Flickr

584598BC-27CD-453F-8EAA-B56BDD8BC56E by Dirk2cv, on Flickr

Er kwam wel zo’n 2 liter bakolie uit. Hoeveel gaat er in?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 mei 2021 08:17 PM
  [ # 19 ]

Ergens begin jaren 80 begon ik weer met het spelen in een band en ik werkte bij een installatieburo. En bij een ander installatieburo was een verhoogde Estafette te koop voor als ik het me goed herinner 600 gulden.

Die heb ik gekocht en heb het motortje in orde gebracht, nieuwe distributietandwielen er in omdat het daar wat rammelde. En met de band (ik was drummer met een groot drumstel) gingen we met die bus naar de optredens. Later had ik een complete geluidinstallatie voor zalen en pleinen grotendeels zelf gebouwd en daarmee deed ik de geluidsversterking in jeugdcentra en ook op stadspleinen.

En alles met de Estafette, welke dan bij die festivals ook als kleedkamer werd gebruikt. En hij heeft nooit een verkeerde klap gegeven. Mijn vrouw deed er samen met haar moeder de weekboodschappen mee en als het regende deed ze de achterkant open, reed de supermarkt trolley deels naar binnen, de bak van dat ding ging net over de vloer en de onderkant ging er net onderdoor, dus zij kon droog uitladen.

Op een gegeven moment gingen we met mij hele schoonfamilie ermee naar Artis. Paar banken en stoelen er in gezet en gaan. Kon allemaal in de jaren 80. Met mijn zoon en zijn vrienden gingen we naar concerten, man of acht achterin en een paar kratten bier er tussen.

En eigenlijk is het van de vele auto’s die ik heb gehad een van de leukste. En al jaren keek ik af en toe uit naar een Estafette, pure nostalgie. Zo heb ik ook weer een motorfiets, een zelfde waar ik 60 jaar geleden mee reed.

En sinds vorige week rijd ik nu af en toe met de Estafette. Het rijdt ietsjepietsje anders dan een Jaguar of een DS, maar het is pure gein om mee te rijden en als het ff kan rijd ik met de schuifdeur open.

Het gevoel laat zich nauwelijks onder woorden brengen. Mijn vrouw is ruim drie jaar geleden overleden, maar ik zie haar in gedachten nog in die Estafette rijden, klein vrouwtje in grote auto en ze vond het heerlijk om mee te rijden.

En deze die ik nu heb heeft de 810 motor, dus de sterkste en hoewel het geen snelheidsmonster is, gaat hij best wel redelijk van zijn plek. Hij heeft een korte eerste versnelling en de tweede zit er niet ver vanaf, maar in drie en vier gaat hij erg lekker en het motortje is kennelijk wat meer getuned op trekkracht, dus koppel, dan in de personenwagens. Het zou zomaar kunnen dat de nokkenas verschilt.

Ik hoop er nog vaak mee te kunnen rijden. Ik lees dat hij 110 a 115 km haalt, maar tussen de 80 en 100 moet goed kunnen over de lange afstanden. Ik heb er een andere elektrische ventilateur in gebeund achter de radiateur, een die veel harder waait en technisch en cosmetisch is hij helemaal in orde.

Als ik moet beschrijven hoe het gevoel is als je er mee rijdt: het is pure gein en hoewel hij verkeersdrempels niet heel gezellig vindt, je went er snel aan. Je zit boven de voorwielen en als je te snel gaat vlieg je bijna tegen het dak, maar je blijft er mee lachen en van binnen is hij behoorlijk ruim. Alle ruimte hebben ze benut, de vloer is heel laag vanwege de voorwielaandrijving en ik ben van plan om deze zomer heel veel meuk naar de stort te rijden, dus hij komt goed van pas.

En als ik weer eens een motorfietsproject opduik, je rijd het spul zo naar binnen omdat de vloer zo laag ligt.
Kortom: ik geniet er van op mijn oude dag.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 mei 2021 08:20 PM
  [ # 20 ]
Dirk D schreef:

Er kwam wel zo’n 2 liter bakolie uit. Hoeveel gaat er in?

Uit mijn blote hoofd gaat er ongeveer twee liter in. De vulplug zit aan de zijkant en als het er uit gaat lopen tijdens het vullen zit je goed.

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 10 mei 2021 08:44 PM
  [ # 21 ]

Mooi verhaal Han! Ook goed voor mijn motivatie.

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 12 mei 2021 03:46 PM
  [ # 22 ]

Ik ga van 2 motoren proberen 1 goede te maken.

Deze kop
3F1D3EE3-39D2-4A7F-AD76-68E07CB542C8 by Dirk2cv, on Flickr

Op dit onderblok
1AA1096E-938B-4A39-A6A5-75B4F92B6889 by Dirk2cv, on Flickr

De papieren pakking die achter de plaat in de versnellingsbak zit, is gesneuveld.

E6D2E4EA-F297-40BC-994E-F2035A244DF2 by Dirk2cv, on Flickr

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 12 mei 2021 04:11 PM
  [ # 23 ]

Han, mooie herinneringen en vooruitzichten die het koesteren waard zijn. Dankjewel voor het delen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 mei 2021 05:00 PM
  [ # 24 ]

Denk er om Dirk dat je als je aan de krukas gaat draaien, dat de cilinders goed vast zitten. Ik zette ze vast met bouten en ringen in de gaten waar ook de kopbouten in gaan, want als een cilinder even beweegt is de voetpakking lek en dat wil je niet meemaken.

Ik heb dat schot in de versnellingbak vastgezet met vloeibare pakking, met zo’n moderne spuitbus met die zwarte meuk.

Goed bezig man, wordt een keurig motortje.

@ Jeroen: graag gedaan.

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 14 mei 2021 09:36 AM
  [ # 25 ]

Ik heb de bussen beter geborgd. Nu maar wachten op de bestelde onderdelen.
81667E33-9394-4658-84AA-70FD2FA3F2C3 by Dirk2cv, on Flickr

Profiel  
 
Gepost: 15 mei 2021 09:56 AM
  [ # 26 ]

Was leuk hem even in het echt te zien, tof ding Dirk!

05-25-SH by CitroenAZU, on Flickr
05-25-SH by CitroenAZU, on Flickr

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 15 mei 2021 12:42 PM
  [ # 27 ]

Dat gold ook voor jouw voertuig Martijn! Wat een pracht wagen!

78235C8F-F7A3-4F10-BCFE-8BEA95A6BBCD by Dirk2cv, on Flickr

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 15 mei 2021 02:22 PM
  [ # 28 ]

Vandaag verder met de cilinderkop. Kleppen inslijpen.

BE3D5EA1-CF09-4C1E-9F52-B88D99C91037 by Dirk2cv, on Flickr

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 16 mei 2021 07:23 AM
  [ # 29 ]

Lang geleden dat ik dat heb zien doen, in onze werkplaats. Maar herinner het me nog als kind.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Dirk D
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 24-10-2011

- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Gepost: 23 mei 2021 11:52 AM
  [ # 30 ]

Zelf maar een papieren pakking gemaakt.
07BFE492-8531-470F-A4AF-32524BDFE79B by Dirk2cv, on Flickr

Ondertussen bezig het motortje weer op te bouwen.
Wie weet waar die lange slang die hier(niet mijn motor) op het spruitstuk zit, naar toe gaat?
CD6D4130-C4F3-4A8F-AD46-0BB479078B21 by Dirk2cv, on Flickr

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook