3 van de 48
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 maart 2021 07:58 PM
  [ # 31 ]

Gewoon, omdat citroen rijders aso’s zijn!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 24 maart 2021 09:11 PM
  [ # 32 ]

Weegt zo’n klein køt bmwtje zoveel? gulp

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 maart 2021 10:54 PM
  [ # 33 ]

Ja. Nogal wiedes: er zit een cardanas in, die een C5 niet heeft. En er zit een erg mooie multilink achteras onder, die een C5 niet heeft. Daar zit immers een aluminium buis overdwars onder, met draagarmen op miniatuurlagertjes die onder een BX van 950 kilo al vaak stuk gingen en onder een C5 van bijna 1400 kilo geen enkele kans hebben. Zo kan ik ook kilo’s besparen… Mr. Green

Maar er zijn natuurlijk meer verschillen, zoals het gebrek aan aluminium koetswerkpanelen, de wat luxere bekleding van met name portieren en dashboard, de wel heel erg serieus aangepakte geluidsisolatie (die Bimmer is aanzienlijk stiller dan die C5) en het feit dat niet helemaal alles tot het uiterste gemultiplext is zodat er wat meer meters snoer in zo’n BMW ligt, allerhande details zoals hang- en sluitwerk waar meer aandacht aan besteed is/niet helemaal zo overdreven utilitair is uitgevoerd en vast nog een heleboel andere eigenlijk heel logische verklaringen. Of zo’n C5 nou dan van briljante constructieve eenvoud aan elkaar hangt ten opzichte van zo’n BMWtje of dat het wat dat betreft ergens toch een soort uitvergrote Peugeot 205 met pretenties is (en wat dan beter is als je de cijfers op papier zo scherp kun vergelijken) is weer een andere discussie. Die waarschijnlijk mank gaat aan het totaal verschillen van de achterliggende concepten.

Grappig genoeg is een full-size E46 niet eens echt veel zwaarder dan de Compact, voornamelijk omdat er natuurlijk eigenlijk ‘alleen maar’ 20 centimeter kofferbak van de E46 Coupé af gehakt was. Met daarvoor in ruil dan weer een versterkte constructie achterin omdat je ineens een achterklep totaan het dak hebt. En dan heb je ook nog een 10mm verbreed spoor. Als je anno 2021 op zoek gaat naar een E46 kun je, qua bedrijfskosten en praktische benutbaarheid, misschien veel beter gewoon een sedan gaan halen. De bedrijfskosten zijn ongeveer gelijk, daar past op een normale manier volk en bepakking in en de spullen zijn makkelijker te vinden. Wat moet een mens eigenlijk met zo’n Compact? Very Happy

Het merkwaardige is dat zo’n Compact dus wel kleiner en minder praktisch is, maar in feite niks minder BMW. Ik heb er geen idee van of ze nog wel marge haalden op zo’n Compact, want hij was in productie ook vast niet echt goedkoper dan de rest van de E46 reeks terwijl het wel de instap-BMW moest zijn. Het zal toch wel een goed idee geweest zijn, want ze hebben er nog best wel een stuk of wat van weten te slijten én we hebben er de 1-serie aan overgehouden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 maart 2021 07:13 AM
  [ # 34 ]

Ja, en DAAR word je toch vrolijk van, die 1-serie… Ik heb ruim 4 jaar in een 118iA High Executive gestuurd. Prima auto, hoor, maar niet erg practisch. En stuiteren, niet te zuinig. Instappen is ook niet alles als je geen 20 meer bent, zo laag.
Maarrr, wel Duitse degelijkheid! Alles voelt gewoon goed en degelijk aan. Sommige materialen in het interieur vond ik niet echt des BMW’s, maar goedkope bagger was het ook niet. De kofferbak was met 2 kratjes boodschappen echt vol.
Hij heeft slechts 1 keer een mankement gehad, er was iets van de ontsteking uit gevallen, liep op 3 poten. Door een BMW-dealer in België vlot alles vervangen zonder kosten. Bleek een terugroep-actie geweest te zijn waar mijn exemplaar schijnbaar “vergeten” was.
Ofschoon ik dus geen fan van de 1 ben (vooral omdat ik een 40-er met overgewicht ben) was het wel een goede auto met geweldige wegligging. Net een kart. Alleen voorspelbaarder. Maar net zo hard geveerd…

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 maart 2021 12:39 PM
  [ # 35 ]

De tankklep sluit weer mee af met de vergrendeling. Ik had daar een servo voor gescoord, die dan specifiek Compact zou moeten zijn vanwege de lengte van de slotpen. Blijkt dat die pen zo uitgewisseld kan worden…

Maar goed, ik was ervan overtuigd dat die pen gebroken zou zijn en die vind je nergens los. Maar dat was ook niet zo. Op de een of andere manier was-ie onderin gaan liggen. Ik denk dat-ie een keer geweigerd heeft en daarna met het noodkoordje te fanatiek losgetrokken is. Nu alles weer op z’n plek en correct vast zit, werkt dat slotje perfect.

Maar goed.

Nu heb ik dus een CV-servo over Rolling Eyes Staat tegenover dat je een operatie zoals dit gewoon niet moet gaan doen als je er geen hebt liggen, want daarvoor is ‘t net even niet makkelijk genoeg.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 maart 2021 11:10 AM
  [ # 36 ]

Achterlichten ontkrast in twee minuten: Brasso®, een ouwe sok, kort poetsen, als nieuw. Kleine moeite, ziet er weer lekker fris uit zo Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 29 maart 2021 03:11 PM
  [ # 37 ]

En die sok?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 maart 2021 03:55 PM
  [ # 38 ]

Die was allang niet meer fris. Daarom had ik juist die sok ervoor gebruikt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2021 07:59 PM
  [ # 39 ]

Het brillenbakje wilde slecht open. Nu de auto onderhand een paar kleine extraatjes verdiend heeft, durf ik er wel een puntje van te maken om daar een andere in te drukken. Uiteindelijk is ‘t voor mezelf ook wel zo prettig dat ik daar niet mee hoef te zitten klooien onder het rijden. Dus: een andere opgehaald, de oude eruit geklikt en een nog oudere (maar die wél feilloos opent en sluit) er weer in gedrukt. Blijkt dat het oude bakje langs de bovenkant vervormd was: de bovenste rand hing door. Daar liep de rand van het klepje zeikerig nauwkeurig op vast. Met de nog oudere nieuwe unit erin bestaat dat probleem niet meer en nu werkt het weer helemaal top Cool

Omdat we toch bezig waren heb ik het ontbrekende EHBO-kistje onder de bijrijdersstoel er ook maar eens in gezet (het schijnt dat die niet in alle markten standaard was, maar ik heb ‘m uit een sloper die oorspronkelijk in Duitsland was geleverd en daar is een EHBO-kit verplicht). De inhoud, een soort in vakjes verdeelde opgerolde plastic zak vol verbandgaas enz., was oud, lek en had in het water gelegen, dus dat heb ik lekker achtergelaten. Ik doe er zelf wel een keer een verbandsetje in. En je zult altijd zien: net als je dat slecht-te-vinden gereedschaphoesje zelf gemaakt hebt, ligt er een in een sloper. Ook meegenomen dus Cool

Een handleiding voor de radio en een service-adressen-boekje die niet zeiknat waren geweest heb ik ook meegenomen. Daar wordt de documentatiemap al weer prettig dunner van. Komt bij dat je die boekjes nu ook kunt lezen zonder de bladzijden eerst van elkaar los te moeten stomen. Dat kan handig zijn…

En verder moet er af en toe benzine in om ‘m aan de praat te houden. Rond de 1:15, ik vind ‘t netjes. Dan verbruikt-ie niet eens veel meer dan m’n 205 destijds (want ik heb natuurlijk ook nog een 205 gehad).

Wilde plannen voor de toekomst: van de week moet ik maar weer eens voor de grap olie gaan peilen, dat schijnt bij zo’n N42 nodig te zijn om geregeld te doen. Tot nu toe heb ik nog niet echt gezien dat-ie olie verbruikt, maar ik houd ‘t toch nog maar even in de gaten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 mei 2021 10:22 AM
  [ # 40 ]
Penny Lane schreef:

En je zult altijd zien: net als je dat slecht-te-vinden gereedschaphoesje zelf gemaakt hebt, ligt er een in een sloper. Ook meegenomen dus Cool

En koud zijn de kringloopwinkels weer normaal toegankelijk, ligt daar alle ontbrekende originele boordgereedschap: sleutel 8/10, 12/13 en de omsteek-schroevendraaier. Gelijk meegenomen voor 50 cent per item.

Dat sleutel 13/14 van BMW er ook lag was mooie mats, want het is voor de 02 niet 100% zeker of die met sleutel 12/13 of met sleutel 13/14 afgeleverd werd. Misschien wel afhankelijk van de specifieke bestemming van de auto, of de dag van de week, of iets anders willekeurigs. Daar zit dus nu een steeksleutel 12/13 én een steeksleutel 13/14 in, dan is het altijd goed.

Maar het is dus gelukt om het boordgereedschap ook bij de Compact weer compleet en correct te hebben. Nog even en het gaat op een keurig verzorgde auto lijken!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 mei 2021 05:11 PM
  [ # 41 ]

Inmiddels doet de auto het al langer zonder echt gedoe dan wat ik met de C5 ooit achter elkaar heb gehaald. Maar toch zijn er wel dingetjes aan de hand. De auto bleef kleine beetjes koelvloeistof verliezen en de laatste paar weken ietsje meer dan anders. Nogsteeds niet veel, een longdrinkglas in drie weken of zoiets, maar wel hinderlijk. Zeker omdat het koelsysteem nou net de achilleshiel van de E46 is.

Inmiddels heb ik een reserve expansietankje kunnen scoren. Dat was fijn, want de vuldop bleek beschadigd te zijn en daardoor z’n druk/onderdruk niet lekker te regelen. Het gevolg daarvan is in eerste instantie vooral dat elke speldenprik die er in het koelsysteem zit gaat lekken als de auto afkoelt, op dezelfde manier eigenlijk als waarop de cola uit je rietje loopt als je je vinger eraf haalt. Zo’n dop had ik dus nu, en een keurige ook, dus die heb ik er maar eerst eens op gedraaid.

Dat had ik misschien niet moeten doen, want ik kwam er achter dat het expansietankje niet correct gemonteerd was. Aan de onderkant zit een plastic clip die ‘m aan de radiateurmantel vastzet, zodat niet alles afhangt van de slangaansluitingen bovenaan. De resten van de oude clip, van het vorige tankje dus, waren door de beun vóór mij achter gelaten, zodat de clip op het nieuwe tankje nergens heen kon. Gelukkig was dat met een klein beetje gewurg en wat knoeien met koelvloeistof verder wel op te lossen. En daarbij kwam ik er achter dat de slang op halve hoogte van dat tankje dus water doorliet.

Na het hermonteren van die slang is dat al wel wat minder, maar de O-ring in die koppeling is duidelijk niet meer in orde. Ik heb inmiddels een mooi strak zittende vervangende slang, maar om die te plaatsen moet het koelsysteem leeg. Nou is dat tot daar aan toe, maar het is zonder het daarvoor bij BMW beschikbare gereedschap om het systeem onder druk af te vullen een enorm getrut om het koelsysteem te ontluchten. Als in: als je een beetje pech hebt ben je er een dag mee bezig, telkens warm draaien laten en dan afkoelen, bijvullen enz. want de lucht er op de ouderwetse manier uit jagen, daar houdt zo’n E46 niet van. Daar waren zelfs de nultweetjes indertijd al berucht om trouwens, dat je de lucht er slecht uit kreeg. Maar goed, dat terzijde.

Nu moet ik dus maar weer eerst gaan kijken hoe ik tijd maak om die ellende op de goeie manier aan te pakken. De vraag is ook of ik dan niet meteen *alle* slangkoppelingen van nieuwe afdichten moet voorzien, want je zal altijd zien dat na deze de boel net genoeg druk kan houden om de volgende door te laten slaan.

Tja, en dan is het leuk dat de koeling van die auto bij aanschaf compleet vernieuwd is, maar het werk is net weer effe te ranzig gedaan als je je erin gaat verdiepen. En juist daar waar het na verloop van zoveel jaar kritisch wordt is er precies *niks* aan gedaan. En dan moet je eigenlijk gewoon opnieuw beginnen. Terwijl er oorspronkelijk waarschijnlijk alleen maar een O-ring op de temperatuursensor gammel was geworden en de rest het prima had kunnen houden als daar niet aan geklust was geweest geworden.

Om überhaupt bij die expansietankerij te komen moet het luchtfilterhuis eruit. Da’s simpel zat op zich, maar daarbij kwam ik erachter dat de rubber afdichting van het aanzuigbuisje er op een rare manier dubbel tussen gefrot zat en daarbij ongeveer een derde van de doorgang blokkeerde. Lijkt me ook niet ideaal. Maar dat was al heel lang zo kennelijk, want ik ben er bijna een uur mee aan het wurgen geweest om het inmiddels permanent vervormde rubber aanzuigmofje weer op de juiste manier omheen te werken. En bij het weghalen van dat aanzuigmofje werd het duidelijk dat er een vacuümslangetje overleden was. Dáár kon ik dan tenminste wél snel en pijnloos een nieuw eindje slang voor terugplaatsen (het enige wat dus nu opgelost is, terwijl ik niet eens wist dat ‘t stuk was.

Uiteindelijk is elke auto van meer dan 7 jaar oud gewoon sowieso een verbeund oud lijk. Laten we daar nou maar eens eerlijk over zijn. Maar goed. Dit specifieke ouwe lijk is veel te leuk om er nu mee op te houden om een stuk of wat O-ringen van misschien wel twéé kwartjes per stuk, dus het zal wel weer een gevalletje ‘kiezen op mekaar en doorbeunen’ worden. Je krijgt er in ieder geval wel wat voor terug Cool (koppijn, onder andere). Nou ja. Dan maar hopen dat het eerdaags eens ophoudt met hagel, natte sneeuw en onweer. Dan kan ik ‘m tenminste rustig een paar weken omruilen voor die nultwee, dat zou eindelijk tijd geven om de hele handel eens opnieuw en dan wél Goed op te knappen.

Ow wacht, die nultwee, daar moet dan ook nog eerst een nieuwe radiateur en kachelkraan in eigenlijk. Ik zie een patroon…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 19 mei 2021 05:49 PM
  [ # 42 ]

Respect voor je geduld en technisch inzicht om al die kleine dingetjes toch te perfectioneren. Leuk om te lezen. Smile

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 mei 2021 07:46 PM
  [ # 43 ]

Inmiddels zit de vervangende slang erin, een mooi strak passend exemplaar uit een gesloopte 316ti. Wisselen was simpeler dan het leek; kwestie van de nieuwe slang knikken, tie-wrap er omheen, snel op de plek van de oude zetten om te voorkomen dat het expansievat leeg klettert en klaar. De enige sport is om de oude slang meteen redelijk strak geknikt hoog weg te leggen. Hoewel aan de andere kant blijkt dat, als je een goed werkende vuldop hebt en die er lekker op laat, het rietjesprincipe waarmee ik geknoei bij het wisselen van de temperatuursensor kon voorkomen ook werkt voor het wisselen van die slang, aan de kant van het blok.

Het enige vervelende werkje was dus uiteindelijk om daar tegen het blok, net achter de dynamo, een achterstevoren gemonteerde slangklem los te pielen met steeksleuteltje 6 (want een schroevendraaier kon er dus niet komen). Dat heb ik op de terugweg toch maar iets handiger aangelegd.

De lekkage waar het dus om begonnen was is nu in ieder geval opgelost en na een hoop uitzoekerij en gewurg zit de hele handel nu eindelijk correct in elkaar. Toch weer jammer dat dan nodig bleek, maar soit. Hij heeft ‘t er nooit om opgegeven. Nu wordt het dus een kwestie van in de gaten houden of de rest het ook houdt. In ieder geval zijn de O-ringen op de radiateur-aansluitingen bij het plaatsen van de nieuwe radiateur wél gewisseld (de oude lagen in het dashboardkastje), dus de kans dat die houden is niet onaardig. Daarna gaat het nog maar om een stuk of drie. Aan de kant van de motor zit eigenlijk alles juist weer overmatig degelijk met originele BMW-gemerkte RVS slangklemmen vast, dáár kan er niet zo heel veel mee gebeuren.

Blijft nog over dat ik ‘m kennelijk niet warm genoeg kan draaien om de koelfan in te laten schakelen. Sterker, ik twijfel er nog aan of de thermostaat wel open gaat. De radiateur wordt ook amper lauw. Toch geeft de meter een keurig stabiele bedrijfstemperatuur aan en komt er geen lucht of stoom uit de ontluchtingsnippels. Er heerst ook geen overdreven hoge druk in het systeem, lijkt het. Toch ga ik controleren in hoeverre ik dit dan nu voor correct mag aannemen, want als we dan toch bezig zijn is dit ook het moment om thermostaat en/of koelfan (of schakelwerk daarvan) te wisselen. We zijn er nu bij en als dat alsnog zou moeten als het 36 graden is en je al een keer langs de kant hebt gestaan met overtemperatuur is ‘t eigenlijk te laat.

Maar al met al lijkt het erop dat zo’n N42B18 machine, mits je een oogje in het zeil houdt, best nog wel minder kwetsbaar is dan wat er wel van beweerd wordt. Zou anders ook vreemd zijn natuurlijk, er rijden er nog tig van rond waar niet eens naar omgekeken wordt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 mei 2021 09:06 PM
  [ # 44 ]

Nog een controle verder, zo te voelen wel doorstroming in de radiateur, dus: proefrijden en ‘s even de zweep d’r over.

Niks aan de hand, de temperatuurmeter blijft ijselijk stabiel in het midden staan. Ook als je ‘m voor straf eens echt aan het werk schopt. En na de proefrit was de radiateur ook netjes over de volle breedte warm, maar aan de afvoerkant niet Heet of zoiets. Helemaal netjes dus eigenlijk. De kachel is wel weer in staat om je gezicht eraf te smelten trouwens, goeiemorgen wat wil dát ding stoken!

Nu ik die vacuümaansluiting heb hersteld is het lichte stottertje bij stationair weg (logisch, geen vacuümlek meer) en neemt de auto eindelijk vanuit elk toerental 100% foutloos over. Eerder wilde er bij echt lage toeren dan wel eens een twijfeltje ontstaan die ongeveer in een halve seconde over was, een effect dat normaal gesproken ook best aan té laagtoerig overnemen kan worden toegeschreven en waar je dus niks achter zoekt. Dat was dus dezelfde situatie die de Xantia Break ook heeft gehad: het inlaatvacuüm werd niet meer aan het motormanagement doorgegeven. Dat vindt het MM overigens verder prima, krijg je geen storing van of zoiets, maar dit vindt-ie duidelijk beter.

Morgen, als de boel weer koud is, ga ik kijken of het ding nog sporen van lekkage vertoont. Ik denk dat het nu wel eerst onder controle is. Totdat de volgende verouderde O-ring teveel gekrompen is om nog te sluiten Rolling Eyes maar dat zien we dan weer. Als ik een hele dolle bui krijg zet ik er misschien wel gewoon een zooitje nieuwe slangen op. Da’s het minste gedoe en dan is het ‘voorgoed’ klaar. Of in elk geval voor wat je inschatten mag aan resterende levensduur op een BMW van 18 jaar oud.

Een boel getreiter dus toch weer met kleinigheden die gewoon niet hadden mogen hoeven. En dat allemaal door het vervangen van de wrakkige vuldop van het koelsysteem…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 mei 2021 04:32 PM
  [ # 45 ]

Toch nog een bijgeluidje na al dat gesleutel. Bleek dat onder bepaalde last en bij bepaalde toerentallen het luchtfilterhuis in resonantie komt. Dat had ik kunnen zien aankomen natuurlijk. Doordat er een klemmetje in de koets, waar dat filterhuis met een rubber bus ertussen op vast geschroefd wordt, net niet lekker strak zat ontstond er een vreemd piepend geluidje. Boutje nog een halve slag aangedraaid, klaar. Geen bijgeluidjes meer. Het probleem vinden was simpel: ik had het inlaattraject er al van verdacht dat het daar zat en op het moment dat ik aan het filterhuis kwam creëerde dat precies het goeie soort piepje. Was het altijd maar zo simpel!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 48
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook