Project deux chevaux quatre mains
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 15 juni 2021 08:57 PM

Project ID(ylle) was amper klaar toen de eend onder de slijptol door mocht. Ik kocht origineel Nederlandse en oranje 2CV4 (AZ4) uit oranjejaar ‘74 in 2016 (volgens mij een minder oranje jaar). Op de valreep nog voor een prijs waarvoor je nu alleen onderdelen kocht, met APK. Het was een onverprutste eend met ogenschijnlijk eerste chassis dat er behoorlijk uit zag, nog ver verwijderd was van doorknikken en goed in de ML leek te staan. De 4 portieren hebben div gebruikssporen maar zijn van onderen roestvrij. De koets ook behoorlijk hard, waarbij de voetenbak en de kofferbakbodem de eerste gaatjes begonnen te vertonen. Wie mijn project ID(ylle) kent weet dat ik daar geheel niet zenuwachtig van word, integendeel, ik zie dat als een aankondiging van mooi ambachtelijk werk, Op wat trommelremperikelen bij de navolgende APK’s na, heb ik er zomaar bijna 5 jaar probleemloos mee gereden, vooral veel woon-werkverkeer, over de bosrijke 60 km-zone tussen huis en kantoor. Ook veel leuke weekend-uitstapjes mee gemaakt en veel boodschappen mee gedaan, waar het natuurlijk de ideale auto voor is, helemaal als je in een leuk dorp woont, waar meerdere eenden het straattoneel opluisteren. In die periode is mijn oudste zoon ook helemaal eend-gek geworden en nu al aan het dromen over zijn toekomstige AZU.
Om hem wat in de windere wereld van de 2cv in te wijden, besloten om deze klus met zijn tweeën aan te pakken, gezellig en leerzaam! Vandaar de naam van dit topic: 2 paarden(kracht) en 4 handen(kracht).

Tekstueel ga ik niet al te uitgebreid verhalen, er is al zoveel nuttigs over de eend geschreven. Plaatjes zeggen soms meer dan woorden, dus ik houd hier vooral een foto verslag bij. Inmiddels ben ik al aan de wederopbouw van het chassis bezig, dus ik heb hier wat in te halen.

Bij deze dan maar:

Best hard hoor:

Slechtste punt vh chassis: recht onder de voorasbuis. De asbuizen kreeg ik allemaal los, slechts 1 bout brak in het midden af en kon ik later met uitboren en een tap netjes verwijderen.

Even het ‘hemd’ uitgetrokken om eea beter te kunnen beoordelen:

En besloten om de dubbele plaat met de pijpjes voor de asbouten er tussenuit te zagen en te vernieuwen omdat de rest vh chassis gewoon heel gaaf was en ik er net 2 jaar geleden na een schouwing bij de RDW een nieuw chassisnummer in had laten slaan (oude op de bodem in voetenruimte passagier was slecht leesbaar geworden).

Zelf een profiel gezet:

Inpassen:

Zoals je ziet heb ik helemaal de originele structuur aangehouden, onder een strook uit de boemplaat vervangen, boven het hele stuk vanaf de steun van de veerpot.

van binnen was hij mooi hard, ook de Y versteviging gelukkig. Scheelde werk. Alles in de MS vet gezet.

En dichtgemaakt:

En de andere kant ook maar gedaan, hoewel links er veel beter aan toe was:

De smid in het dorp opdracht gegeven om 2 versterkingsprofielen te zetten van 2,5mm dik, Burton verkoopt ze ook maar die zijn koerter en lopen niety door achter de bouten vd voorasbuis en die sterkte wilde ik wel:

(in de inox doorlasbare primer)

Oud en nieuw boven elkaar:

Verder alleen wat laswerk op de achterpoot, tgv verkeerd geplakte schuimband waardoor er water is blijven staan:

Na het aflakken:

Klaar om in de RX5 en RX10 te gaan:

Met een nieuwe motorbeschermplaat:

En vers in div lagen RX:

Wordt vervolgd…

 

 

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 16 juni 2021 07:09 AM
  [ # 1 ]

Goed werk! Mensen kopen m.i. te snel een nieuw chassis. Zeker deze oude chassis zijn vaak nog prima te redden, en als je ze goed behandeld moeten ze nog jaren meegaan.

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 16 juni 2021 10:20 AM
  [ # 2 ]

Mooie klus very good
Succes!

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 16 juni 2021 08:59 PM
  [ # 3 ]
Michiel van Ginkel schreef:

Goed werk! Mensen kopen m.i. te snel een nieuw chassis. Zeker deze oude chassis zijn vaak nog prima te redden, en als je ze goed behandeld moeten ze nog jaren meegaan.

Precies! Ik dacht: een nieuw chassis kopen kan altijd nog, en toen ik eenmaal aan het lassen was had ik er snel veel lol in, temeer omdat ik merkte dat het ontzettend fijn staal is om te lassen! Ik ben aan mijn DS heel wat minder fijn staal tegengekomen. En ik ben nu de trotse eigenaar van een hard origineel chassis waaraan zelfs een kenner even zal moeten zoeken om te zien dat eraan gelast is.

Toen ik deze 2cv kocht, kocht ik er een maand later nog een oranje 2cv4 (ook uit ‘74) bij voor de onderdelen. Ik heb de mooiste draagamrne geselecteerd en schoongemaakt. De stuurbuis en stuurhuis geheel gedemonteerd, was wel spelingvrij. Alle oude taaie vet eruit, nieuw vet erin. Kogels waren goed lagerbus rondsel ook.

M.b.t. aankleding ligt er een berg Burton onderdelen klaar (draagarmlagers, keerringen rvs remleidingen, trommelremsets achter etc.).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 15 april 2022 08:11 PM
  [ # 4 ]

Tijd voor een foto update… waar waren we gebleven? We waren het chassis weer aan het opbouwen tot een rollend chassis en er moest nog een goed 602cc motortje gezocht worden. Die vonden we via MP, een heel keurig AM2A blokje. De bak had ik al, die hing achter een sleets vastzittend blok. Blokje gekuist, de usual suspects vervangen, dus eigenlijk alle randapparatuur, bronzen bus prise-as, druklager en drukgroep, frictieplaat, remtangen, dynamo, riem, contactpunten, olie filter etc etc. Op het chassis gezet en getest: liept meteen als een zonnetje. Daarna met de koets aan de slag gegaan. Daarvan vermoedde ik al dat ik op het schutbord en de dakbogen na vrijwel alles zou moeten vervangen. Ofwel flink verrot of domweg niet hard genoeg. Daarbij is het vreselijk dun staal om op te lassen en voor de prijs hoef je het goed passende nieuwe zincorstaal ook niet te laten liggen. Eendenspul koopt de plaatdelen bij verschillende levernaciers in, o.b.v. de beste passing. Ze restaureren zelf ook en weten uit ervaring welk plaatdeel je bij welke leverancier het best kan halen. Erg prettig. En ik moet zeggen: het paste echt erg mooi allemaal. Uiteraard goed gemeten en geschoord, maar dan nog, ronduit fijn om mee te werken. Eind januari met het laswerk gestart, eind maart was het klaar. Elke avond een uurtje schiet best op. Sowieso vond ik het totaal aantal uren best meevallen. De volgende stap wordt het goed schuren en ontvetten, dan geheel in de epoxyprimer.

Afijn, de plaatjes spreken voor zich:

https://imgur.com/gallery/IVUFH0S

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Gepost: 16 april 2022 06:29 AM
  [ # 5 ]

Leuk een oranje 74er 2cv4. In de jaren 80 had mijn moeder er ook een, de 98-AU-12 met vakkundig aan elkaar gepopnagelde voetenbak. Omstreeks 1986 ingeruild op een Visa varkensneus.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 17 april 2022 07:45 PM
  [ # 6 ]

Visa varkensneus vind ik ook heel charmant. In ‘74 zijn veel oranje 2cv’s geleverd, vooral 2cv4’s. Ik had er nog een sloper naast, ook ‘74’er 2cv4 ook oranje. Daarvan heb ik de draagarmen en fusees op deze gezet (na revisie).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook