Startproblemen warme motor
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 03 september 2021 12:26 PM

beste medeforummer,

Mijn kameraad heeft een Visa 2 cilinder uit 1982 met het volgende startprobleem:

Bij koude start geen probleem. Maar na een stuk rijden en de motor afzetten en weer opnieuw stareten, doet deze het niet.
Pas na een tijdje wachten weer wel. Aangesleept en dan doet ie het ook weer wel. Zelf verdenk ik de vlotternaald.

Iemand tips?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 03 september 2021 01:07 PM
  [ # 1 ]

Wordt er wel gestart met het gaspedaal vol ingetrapt bij warme start?
Als de motor dan begint mee te doen laat je het gas pas weer los.
Blijven doorstarten totdat de motor oppikt.

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 september 2021 02:23 PM
  [ # 2 ]

Die apparaten hebben elektronische ontsteking toch? De opnemers zijn gevoelig voor hitte als ze ouder worden..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 13 september 2021 06:29 PM
  [ # 3 ]

Het zou ook een bobine kunnen zijn die aan het einde loopt. Dat gebeurt bij 2cv’s ook wel. Let wel dat een originele Visa tweecilinder een bruine bobine heeft. Een zwarte van een 2cv lijkt erop, maar gaat stuk als je die aan een Visamotor knoopt.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 september 2021 05:47 PM
  [ # 4 ]

Aanvullend op de voorgaande, waardevolle tips mijn ervaringen.

1. Ik had gelijksoortige problemen met mijn Ami (voorzien van een 123) na de montage van een gloednieuwe bobine van Valeo. Daarom een oude gebruikte teruggeplaatst en de problemen waren verdwenen. Dan denk je dus dat je het goed doet…..en dan blijkt alles van vroeger toch beter te zijn. Ik zou deze eerst doen, een praktijktest met een andere bobine is snel gedaan (of de bobine koelen bij klachten (koelspray?) en kijken of de auto dan wel start)

2. Vroeger waren de toerenopnemers (bij het vliegwiel) regelmatig de oorzaak van niet starten (het was toen nieuwe techniek). Door het omwisselen ervan (de ene is voor lage toeren en de andere voor hoge toeren) kon je dan in ieder geval starten en met een (lage toeren) slakkengang de reis voortzetten. Een vriend van me had destijds een Visa 2 cylinder en standaard een reserveopnemer en sleutel (17 meen ik me te herinneren, het is lang geleden) op zijn handschoenenplankje liggen. Ik kan me voorstellen dat die opnemers in de loop der jaren ook nog andere kuren hebben gekregen en bijvoorbeeld ook gevoeliger voor temperatuur zijn geworden.

@RF, Ik zou het startprobleem dus ook in die hoek 2 zoeken als de bobinetest geen oplossing biedt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook