12 van de 47
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 september 2021 07:38 PM
  [ # 166 ]

De bodem is links & rechts weer heel aardig terug in model gekomen na wat gerichte klappen met een paar verschillende hamers een een lekker zwaar Picard uitdeuktasje. Het grappige is dat de gaatjes die erin zitten uiteindelijk heel gelokaliseerde roest zijn. Ik wilde de boel er groot uit gaan trekken, maar ik vraag me nu toch af hoeveel daarmee te winnen is. Morgen alles eerst maar eens grondig kaal borstelen en dan weten we wat dat betreft meer.

Ik moet toegeven dat ik er dan ook echt net op tijd bij ben, maar nu de hele handel er toch uit moet en de spannende momenten bij de demontage achter de rug zijn het allemaal toch gewoon weer goed meevalt en dat dan die bodem aan de achterkant ook lekker luxe tegen al te rappe roestvorming te wapenen is. Daarvoor is er nog meer dan genoeg van over en dat zie je ook wel eens anders bij zo’n E46 (en zéker de E46/5).

Ik dacht dat de schade aan de bodem door een verkeerd geplaatste tweekolommert zou zijn gekomen, maar het lijkt er bij nadere beschouwing meer op dat ‘t ding een keer achteruit stevig over een obstakel geknetterd is. De tank is namelijk ook al een jaar te oud voor de auto en aan de verfmerken te oordelen heeft iemand al eens eerder de cardanas er onder vandaan gehad… Combineer dat met een bumper die beslist van een donorauto af komt en een half verpoeierde modderkuip rechtsvoor en je kunt in ieder geval gereed vermoeden dat die auto ‘een avontuur heeft beleefd’. Spannend! Ik kan daar in ieder geval vrolijk bij blijven, want échte schade is er nergens te vinden aan die hele koets. Dat de whisky-deuk dan nou net toevallig aan de onderkant zit is vreemd, maar verder prima acceptabel Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2021 12:08 AM
  [ # 167 ]

Met een vernacheld dag/nachtritme kun je soms maar beter alvast zorgen dat je de volgende stappen voorbereidt waar dat over kleinigheden gaat. Ik heb de RVS tank-straps alvast schoongemaakt, de tank van een stevige kilo zand & troep ontdaan die zich er bovenop genesteld had (als je je soms afvraagt waarom daar graag roest wil ontstaan: die tank zit heel krap onder de bodem dus als er zand & troep op ligt gaat de bodemplaat na verloop van tijd vanzelf van je af), de tussenpijp benet en weer van z’n ophangrubbers etc. voorszien (met genoeg kopervet deze keer) en zo wat van dat soort ditjes en datjes.

Morgen moeten er nog wat extra slangklemmen voor het netjes aansluiten van de tank en RVS M8 bouten voor de tankstraps bij het boodschappenlijstje op en dan is het allemaal eigenlijk een eitje om die tank er weer helemaal netjes onder te fietsen als het daar aan toe is. Duurt nog even natuurlijk, eerst morgen eens zorgen dat de bodem weer spic & span is en dan eerst nog kijken dat we die remleidingen (waar het immers om begonnen was) d’r onder knallen… Daarna pas mag de tank er weer onder en dan de hele rest. Maar: als de tank hangt is het beroerdste werk ook alweer gedaan. De rest is eigenlijk heel straight-forward alles er weer onder en de schroeven er weer in draaien. Er hoeft deze keer ook niks langs moeilijke routes met te weinig ruimte, da’s een hele zorg minder. Ja nou ja, de boel zal ook nog wel aan de computer moeten om wat pofzakstoringen e.d. weg te poetsen, maar da’s ook zo gebeurd.

Kortom, het loopt allemaal nu weer heel redelijk soepel, de logistiek begint weer te functioneren en dan kun je ook met zo’n eigenlijk achterlijke klus als dit best wat verzetten. En het ding knapt er lekker van op, zodat-ie straks in principe fluitend stokoud kan worden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 28 september 2021 07:06 AM
  [ # 168 ]
Penny Lane schreef:

de tank van een stevige kilo zand & troep ontdaan die zich er bovenop genesteld had (als je je soms afvraagt waarom daar graag roest wil ontstaan: die tank zit heel krap onder de bodem dus als er zand & troep op ligt gaat de bodemplaat na verloop van tijd vanzelf van je af),


Kun je niet op één of andere manier voorkomen dat die bak zand zich opbouwt?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2021 08:24 AM
  [ # 169 ]

Jazeker wel, en heel gemakkelijk ook: er niet meer mee rijden Mr. Green

Op zich kan het ook al wel schelen dat die auto niet meer in het bos woont. Dat blijkt namelijk helemaal niet goed te zijn voor een auto…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 28 september 2021 09:42 AM
  [ # 170 ]

Ik zat te denken aan een vrij eenvoudige afdichting ofzo…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2021 11:23 AM
  [ # 171 ]

Nou, dat valt nog niet mee met alle andere ongein die ongehinderd onder die tank langs passeren moet. Maar het is ook niet erg verder; kwestie van de boel even opnieuw afwerken nu de tank eronder vandaan is en dan gaat dat weer jaren mee.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2021 06:12 PM
  [ # 172 ]

Goed. De bodem is weer dicht. Tweezijdig volledig doorgelast, afgeslepen, lampie d’r op en alles wat licht doorlaat nabewerken, afslijpen, klaar. Ik heb ‘t wel eens mooier gemaakt, maar whatever. Dit heeft dan ook al helemaal niks met restauratie te maken, gewoon met instortvertraging en verder niks Mr. Green Nu is er nog één laswerkje: de rechts-achterste ophanging van de tank moet nog worden opgeknapt. Daarna is het laswerk klaar en kan ik beginnen met het afborstelen van de hoekjes waar je slecht bij kunt. En dan maar eerst eens een zooitje Owatrol er onderdoor…

Vanavond eerst maar eens het laswerk klaarmaken, want dat zit allemaal op onhandige plekken. Laswerk is helemaal niet erg om te doen, maar na een dag rugtijgerend lasspetters ontwijken heb je dat ook wel even gezien. Dus ik wil het wel graag klaar hebben nu Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 september 2021 09:14 PM
  [ # 173 ]

Zo, dat zit er ook in. Kwam nog één klein postzegeltje bij maar dat is ook klaar. Verder kan ik er nergens doorheen met een bikhamer, dus dan zal dat wel goed genoeg zijn. En dat is voor mij voorlopig wel goed genoeg, het wordt uiteindelijk toch geen nieuwe auto.

Laswerk gedaan, straks even puinruimen en de binnenkant primeren, als het even kan morgen beginnen met de onderkant in de roestvertragende zooi te strijken. En dan kan daarna in de verschillende droog-periodes eindelijk ook echt aan de remleidingen begonnen worden Mr. Green

Edit: ik heb inderdaad bij het afbramen een remslang vernield. Maar dat geeft niks: die gingen er toch al onderuit.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 september 2021 10:31 AM
  [ # 174 ]

Binnenin zit de boel in de primer en in de strijkkit. Onderlangs is alles uitgebreid in de Owatrol gezet. Dat mag nu allemaal eerst eens een poosje drogen. Dan kan daarna de onderkant in de verf & waar nodig in de kit. Daar knapt het dan ook wel weer enorm van op en dan kan het zijn dat er in plaats van nog twee winters er misschien nog wel vier uit te wringen zijn voordat-ie weer uit elkaar lazert. Maar als ik deze keer alles met voldoende kopervet etc. terug in elkaar zet is het tegen die tijd ineens geen drama meer als de tank eronder vandaan moet. Er moet tamelijk veel voor uit elkaar, maar het is niet echt moeilijk. Zolang de boel niet vastroest…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 september 2021 04:55 PM
  [ # 175 ]

Onderkantje in de primer, dat blijkt namelijk ideaal te werken over ‘tack-dry’ Owatrol. Vanavond kan er nog heel ouderwetsch ML in de een aantal holle delen waaraan laswerk verricht is omdat je daarbij gegarandeerd de originele coatings daarbinnen opstookt. Dan is het verder alleen nog afkitten en er een afwerklaag overheen zetten om de roest weer een beetje in de greep te krijgen. Eigenlijk is het voor een auto uit 2003 allemaal heel erg ouderwets om op die manier tegen roest op te treden, maar dat heeft ook altijd gewerkt bij m’n 02-tjes en bij diverse andere oude gebakjes, dus dat komt hier ook prima goed.

Inmiddels heb ik voor de rechter remslang-naar-leiding koppeling een vers steuntje gemaakt zodat de leidingnippel daar de remslang weer correct en stevig kan verankeren. De oude had de keuring gehaald, maar eigenlijk is die gewoon verrot. De linker gaat wel goed, daar zet ik de oude weer tussen. Al dan niet na enige behandeling tegen al te vlot verteren.

Het gaat kortom lekker vooruit Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 september 2021 08:32 PM
  [ # 176 ]

Van binnen is de boel weer metallic Topasblau, aan de onderkant zit de strijkkit erop en voor zover mogelijk een afwerklaag. Dat laatste kan ik dan morgen verder afhandelen. In de droogtijd van de verf aan de onderkant kan de achterste helft van de vloerbedekking er weer in en eventueel de voorstoelen ook. Kan dat meteen even op de onbereikbare plekken worden schoongemaakt. Ik heb al verscheidene keren vrij intensief de stofzuiger door die auto getrokken, maar dan komen er tóch nog weer antieke dropjes tevoorschijn als je de stoelen eruit haalt…

Verder heb ik het nieuwe steunlager alvast maar op de cardanas gezet. Dat is overigens doodeenvoudig bij zo’n E46. Bij de nultwee heb ik die gein ook al eens gedaan (bij mijn toenmalige 1502 althans, de 1602 moet nog) maar daarbij heb je een speciale sleutel nodig om de cardanas te delen en omdat je daarmee in een echt kleine opening in de middelste kruiskoppeling moet gaan lopen pielen is het net niet eenvoudig.

De cardanas van de E46 wordt in het midden met een soort knelmoer met een nylon bus over de splines bij elkaar gehouden. Dat is een reuze handig systeem, ook al heb je er iets voor nodig waarmee je sleutelwijdte 46mm kunt halen. Als die gelost is, trek je de as zo uit elkaar. Omdat daarna de middelste kruiskop achter het lager zit (de de splitsing ervoor, met de splines aan de achterste helft), kun je er daarna zo bij. Seegerring eraf, pufje kruipolie op het binnenste lagerschaaltje, poelietrekker erop, *knak*... Klaar. Lager los, pak je er zo af. Het nieuwe lager geef je een klein likje vettigheid en dat tik je er dan met een 30mm bus tegen het binnenste lagerschaaltje eigenlijk moeiteloos weer op. Als die tegen z’n aanslag ligt hoeft alleen het seegerringetje er nog maar voor en dan is het lager al vervangen. Als het spulletje toch los ligt kun je overwegen om ‘m in twee delen weer te monteren: eerst de achterkant en dan de voorkant. Dat moet dan natuurlijk wel conform de merktekens die je vooraf gezet hebt, anders kun je onbalans = dreunen krijgen. Dan komt er in dit geval ook een nieuwe hardy-schijf (inclusief nieuwe bouten en moeren) tussen omdat één van de zes bussen in de oude rondgedraaid is in het rubber, maar dan is die cardanas weer geheel conform de Beierse standaard gemonteerd. Zonder drama’s verder Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 oktober 2021 11:12 AM
  [ # 177 ]

Bodem afgewerkt. Dat droogt nu, dus de vloermat achterin, de stoelen en de handremhendel kunnen er eerst weer in worden gezet. En als alles goed gaat kan daarna het werk aan de remleidingen eindelijk eens beginnen.

Inmiddels is de bestelling kleinmateriaal via BMW ook binnen. Zojuist heb ik nog een gebruikte vervangende alarmlichtschakelaar opgehaald aangezien de behuizing daarvan uit elkaar valt. Maar dan zou het ook zo moeten zijn dat ik vanaf nu in één keer door kan werken om de boel helemaal klaar te maken. Dan schiet het ook eindelijk een beetje op…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 01 oktober 2021 11:13 AM
  [ # 178 ]

Goed bezig!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 oktober 2021 01:38 PM
  [ # 179 ]

De linker dorpelkap er ook maar even af gehad en aan beide kanten de modderkuipen even los. Komt toch zomaar een kilo of anderhalf per kant aan verzamelde modder achter vandaan… De voorkanten van de kokerbalken zijn nog keurig overigens, dus wat dat betreft geen zorgen. Maar al met al is er al wel een kilo of 7, 8 aan verborgen modder, dennennaalden en aanverwante composterende zooi uit de auto verdwenen. Moet ook, met de benzineprijzen van tegenwoordig Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 oktober 2021 10:27 PM
  [ # 180 ]

Zo, hehe. Klein beetje tempo houden… De bodem is weer netjes afgewerkt. De remslangen achter zijn nu weer nieuw, rechts mét het klemmetje op de aansluiting van de leiding (links was in orde). Er was maar één nippel vast gerot en dat was links van de leiding op de slang. Daar heb ik dan maar de zaag door getrokken. Verder zitten de leidingdelen vanaf net achter de tank naar de beide achterwielen erin. Links is dat maar een heel kort bochtje, dat was zo gepiept. Rechts is dat een leiding die boven het subframe en het differentieel langs in een paar klemmen ligt. Dat was wat meer vogelen…

De normale manier schijnt het te zijn om het differentiëel eruit te halen, maar dat is dus niet nodig - of in ieder geval niet bij zo’n tam vierpittertje waar geen sperdifferentiëel met een behuizing vol koelribben onder hangt. Je kunt de klemmen precies tussen het differentiëel en het subframe door los maken met 1/4” dopje 13 en twee verlengstukjes. Daarna is het even mikken, maar de leiding kan er naar links toe uit (en omgekeerd weer in). Die leiding heb ik zo goed mogelijk 1 op 1 nagemaakt met cunifer van de rol, in situ aan beide kanten op lengte gemaakt en ter hoogte van de remslang netjes van een nippel en een bolletje voorzien. Dan is het handig dat je daar een flare-tooltje voor hebt dat klein genoeg is om ook in situ mee te kunnen werken. De leidingen zijn van BMW-wege tweedelig uitgevoerd en dat heb ik dan maar nagemaakt: je krijgt ze er anders ook godsonmogelijkst onder. Net achter de tank heb ik er dus koppelingen in gezet, netjes verspringend en op een plek waar je er later ook bij kunt. Dan is het ineens op zijn minst mogelijk om de achterste eindjes te vervangen zonder alles uit te moeten bouwen.

Verder zit de linker handremkabel er weer in (een nieuwe dus) en dus kon de linker rem ook weer zover in elkaar. Afstellen kan pas als alles weer aangesloten is.

Binnenin de auto ligt de achterste helft van de vloerbedekking er weer in, zijn de voorste gordels weer afgemonteerd, is de handremhendel teruggeplaatst evenals de middenarmsteun (daar zit die handremhendel bij onder vast) en beide voorstoelen staan weer op hun plek. De matten zijn nu ook schoongemaakt op plekken waar je anders niet bij kunt. Ander min of meer cosmetisch werk was er in het leegspitten van de dorpelbeplating en het uitgraven van de voorkant van beide dorpels achter de modderkuipen; scheelt vlot weer drie of vier kilo. Daarbij heb ik ook meteen gebroken en/of missende klemmen van die dorpelkappen vernieuwd.

Vanochtend heb ik nog een ladinkje klemmetjes, slagpropjes, een nieuwe vulhals-aansluiting en een nieuw deksel over de kabelgoot voor de paravent langs gehaald bij de regionale BMW-boer, een vervangende alarmlichtschakelaar (werkte goed maar was uit elkaar gevallen) bij de plaatselijke BMW-verhergebruiker en nog nieuwe bouten voor de tankstraps en slagpropjes voor de modderkuipen bij de plaatselijke Parts Point. Dat zou het boodschappen doen dan ook moeten afronden, maar goed: er komt op de één of andere manier altijd nog wel iets extra’s bij.

Voor morgen is het plan om de leidingen naar voren, die nu afgedopt onder de auto bungelen, te vernieuwen. Afdoppen werkt ideaal op leidingkoppelingen: stukje 8mm slang erover, daar een bout in drukken, twee slangklemmetjes, klaar. Kan dus gewoon met rommel die in een beetje werkplaats altijd wel ergens rondslingert. Maar goed. Daarna kan de auto weer opgebouwd worden. Dat zal dan in de loop van de dag of wat daarna wel gebeuren. Als de tank er dan maar één keer weer onder hangt is het ergste geweest. De rest is dan mooi rechttoe-rechtan sleutelwerk én alles is voor zover ik kan zien verder ook al voorbereid op eventueel nog wat schoonmaakwerk na.

Het begint weer ergens op te lijken…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
12 van de 47
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook