Even voorstellen en korte impressie Oekraine-reis
lugger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 14-09-2015

Gepost: 11 april 2016 04:16 PM

Vorig jaar dachten wij er aan om een nieuwe (tweedehandse) C5 te kopen, en dat veranderde al snel in de wens voor een C6. Na heeeel veel lezen op dit forum (IEDEREEN HARTELIJK DANK voor het delen) de knoop doorgehakt:

In oktober 2015 hebben wij bij JO een 2008 c6 gekocht. En 4 weken later direct onze eerste Oekraine “met een omweg” trip gedaan. In Oostenrijk de Edelweeisspitze bezocht op 2571 meter. Alles bij elkaar 7600 km zonder problemen in soms mindere omstandigheden. Nu zijn wij weer net terug uit Oekraine , Odessa en dacht toch maar eens een stukje te schrijven over hoe geweldig de c6 zich houd in soms barre omstandigheden. Hier een zo kort mogelijk verslag:

Den Helder-Kiev
De weg vanuit Den Helder naar Kiev is redelijk recht toe aan. De E40 in Polen is de ultieme weg voor de C6, op een vliegend tapijt kilometers vreten. In de Oekraine van de grens tot aan Kiev: af en toe fietsers, paard getrokken karren en wandelaars ontwijken en het gaat goed…. als je niet te hard rijdt…  Ze hebben daar de onhebbelijkheid om alleen maar te controleren op hele kleine stukjes.
Heel handig, ware het niet dat je van 130 naar 50 terug moet binnen 150 mmeter en de borden zijn soms een beetje onzichtbaar.
Uit ervaring weten we nu dat het vriendelijk wuiven van de politie agent met hele grote pet helemaal niet vriendelijk bedoeld is. Kortom stopteken niet begrijpen(=negeren) betekend politie begeleiding met alle toeters en bellen. Dat begrepen we wel…. dus stoppen!! Locals stonden vriendelijk te zwaaien, maar ik zat het met zweet in mijn bilnaad. Een diender met een ongelooflijk grote pet (mischien was het wel een maarschalk?) stond chagrijnig te gebaren met 1 hand op het pistool holster. Grapjes worden dan ook niet gewaardeerd en dus 2 km onder begeleiding terugrijden over de snelweg (jawel, tegen het verkeer in) naar de politiepost. Mijn vriendin is Oekraiens, en werd gepromoveerd tot onderhandelaarster. We hadden hele rijen protocollen gebroken en het kostte haar ongeveer 30 minuten voordat wij cash 40 euro mochten afrekenen en weer doorrijden.

Kiev is een verhaal apart; onze planning was niet geweldig. In het midden van spitsuur door Kiev is geen goed idee als je een hekel hebt aan grijze haren. De truc daar was achter een vrachtwagen te gaan hangen tot de gps (borden zijn schaars, onduidelijk en vaak onleesbaar) de juiste afrit aangaf (GPS in de C6 is trouwens waardeloos; snelste routes gaan altijd dwars door het centrum van een stad) en dan met geluk de exit nemen. Dat is best interessant; witte strepen op de weg zijn vrijwel overal verdwenen, dus op een 3 baans weg (denken wij) reed het regelmatig 5 auto’s breed. Kleine personen vervoer bussen zijn overal, ook waar je ze niet verwacht… Het is ongelooflijk, maar wij zijn nog steeds schadevrij.

Kiev-Kotovsk
Al jaren beloofd de regering om de snelweg Kiev, Uman, Odessa te verbeteren. Slechter kan het in ieder geval niet, anders moeten ze de naam veranderen naar puinweg. Gaten zo breed als de weg, en zo diep dat je een Smart niet meer zou terugvinden. Dankzij de geweldige vering was het te doen zonder een niergordel te moeten dragen, maar wat doet het pijn de auto met 40 km/u over zo’n weg te sturen. Langzamer rijden is niet slim, locals met SUV stuiven je voorbij met 80/90 km/u, of het nu licht is of donker. Het verbazingwekkende is dat de wegen zo slecht zijn, maar dat je geen steenslag krijgt van het passerend verkeer. Mijn complimenten voor de bouwwijze van de C6. Vlak voor Uman was de weg compleet onbegaanbaar en volgde je de sporen door het land (handig die verstelbare vering). Weet niet of de boer hier blij mee was, maar het voelde zelfs comfortabel. Iemand had het onbegaanbare stuk snelweg gemarkeerd met zwarte zakken gevuld met iets(?), en houten planken. Je kan je voorstellen dat dat niet echt zichtbaar is in het donker….. er stond dan ook een Lada (met spoiler) bovenop geparkeerd.

Na Uman werd het iets beter, totdat we een puthole raakten en een enorme blaas op de band hadden. Gelukkig was de velg niet beschadigd.
Op onze bestemming in Kotovsk (middelgroot stadje) drie dagen zoeken en bellen eindelijk twee nieuwe banden (Michelin niet te krijgen) via speciale spoedbestelling, (Nokian Hakka Black, verassend goede band trouwens), 356 euro armer maar we hoefden tenminste niet met het reservewiel terug.
Na een week was het weer tijd om, via Odessa, naar huis te gaan.

Kotovsk-Odessa-huis
In Odessa begon zich een rammelend geluid aan de voorkant te ontwikkelen. Het lijkt op een lager van spanroller (hopelijk, en niet de airco pomp), aan de onderzijde zwiept de riem heen en weer. Nou ja, reparatie hier kan je vergeten. Dus toch maar de terugreis aangevangen….. Bij de grensovergang wilde de douane even onder de motorkap kijken want het geluid werd als verdacht (!?) beschouwd. Mischien een veel gebruikte favoriete plek om een vluchteling de EU binnen te smokkelen? De snelweg naar Kiev vanuit Odessa was soms op de allerslechtse stukken gerepareerd (Er wordt aan een nieuwe snelweg gewerkt). De 3123 km van de terugweg hebben wij gedaan in 39 uur.

Thuis
Het is toch nog een beetje lang geworden, en laat ik dus maar besluiten om te zeggen dat de C6 absoluut geweldig is.
Zoals mijn schoonvader zei: Tested and survived the Ukranian roads (hoogst haalbare predikaat voor een auto, en dus op gelijke hoogte met een Lada en Wolga).
Na 7 maanden en ruim 27.000 km ook mijn complimenten voor Johan Oldenhage, Erik en Brian; super garage. De probleempjes die er waren zijn keurig en zonder discussie onder garantie opgelost.
Ego streler; de Oekrainers kijken niet meer op van een dikke Mercedes of Lexus, maar voor de C6 liep een hele winkel leeg.

Groet,
Irina & Jeroen

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 11 april 2016 07:10 PM
  [ # 1 ]

Welkom, fijn dat de C6 zo goed bevallen is! Lijkt me een mooie rit die jullie gemaakt hebben.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 april 2016 08:19 PM
  [ # 2 ]

Welkom op Citroën-Forum.nl. Zo’n verhaal is een mooie binnenkomer!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 april 2016 10:55 PM
  [ # 3 ]

Welkom, van mij mag je elke keer je op stap gaat zo’n verhaal neerpennen.

Die kleur op je C6 is dat Gris fer?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
lugger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 14-09-2015

Gepost: 12 april 2016 09:51 AM
  [ # 4 ]

Dank voor het welkom! In het najaar staat er een vulkaan route (eiffel, Italie (+Sicilie) op het programma.

Paso: De officiele kleurbenaming heb ik nog niet kunnen ontdekken, ik kom niet verder als de kleur grijs volgens het kentekenbewijs. Maar afhankelijk van het licht lijkt het zwart, donkergrijs en soms zelfs donkerblauw.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 12 april 2016 09:56 AM
  [ # 5 ]

Leuk verhaal! Erg mooie kleur voor een C6, ook goed om te lezen dat hij zich zo goed gehouden heeft tijdens deze rit.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 12 april 2016 11:00 AM
  [ # 6 ]

Heel leuk verhaal en wat een geweldige mooie reis met de C6, bij JO ben je natuurlijk ook aan het juiste adres voor goed onderhoud.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 april 2016 01:04 PM
  [ # 7 ]

Welkom en wat een pracht verhaal, altijd een leuke binnenkomer Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 08 november 2021 11:43 AM
  [ # 8 ]

Leuk om mijn huidige c6 hier aan te treffen

Het was een cx of niks

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook