koppelstang revisie?!
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 04 oktober 2021 09:15 PM

De z.g.n. “koppelstangen”, de verbindingsstangen tussen de bovenste wieldraagarm aan de voorzijde en de stabilisatorstang, beginnen schaars te worden. Ik dacht laatst “beet” te hebben op Ebay, maar toen het puntje bij paaltje kwam kon de leverancier toch niet leveren. Met het CX-clubmagazijn in het achterhoofd zit ik naar alternatieven te zoeken. Dat valt tot nu toe ook tegen. Een ander spoor is revisie van versleten koppelstangen. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ik gebruik oude versleten koppelstangen met speling die anders in het “ronde archief” zouden belanden. Het leek me leuk om jullie daarvan wat te laten zien.

Hieronder zie je een kogelgewricht van de koppelstang die een hoop speling heeft:
 

Het stalen afdekkapje zaag ik in. De felsrand waarmee het geheel was dichtgefelst laat ik heel.

Met wat gepruts is het afdekkapje eruit te wurmen.

Het oog verwarm ik totdat de plastic lagerbus smelt. Dan kan ik de kogel eruit halen.

Nu heb ik ruimte om de felsrand iets groter te maken in diameter. Daar komt later een borgring in.
https://myalbum.com/photo/tViZUsPDZ8CW/540.jpg

Na nog wat slijpen m.b.v. een miniboormachientje is de groef braamvrij. In onderstaande foto is te zien dat de kogel nooit door het oog van de koppelstang kan vallen. Als mijn “revisie” geen stand houdt komt er wel speling en geklapper, maar er is geen gevaar dat de koppelstang los kan raken van de draagarm of stabilisatorstang.

Uit nylon draai ik een nieuwe lagerbus. Van een oude kogel heb ik een profielbeitel gemaakt om de kom te draaien.

Na wat draaiwerk is dit het resultaat.

Een klein stukje inzagen om over de kogel te kunnen “klikken”.

De lagerbus met kogel wordt in het oog van de koppelstang gedrukt.

Ten slotte komt in de groef nog een borgring.

Voor het mooie kan de boel nog in de verf gezet worden. Zit zal ook de wateropname van het nylon verminderen dunkt me. (dit is trouwens een andere koppelstang dan op de vorige foto’s)

Binnenkort wil een kennis gaan rijden met een gereviseerde koppelstang. Ik ben heel benieuwd of het heel blijft. Het zal ook duidelijk zijn dat de revisie bewerkelijk is. Nu ik na een paar probeersels er handiger in ben geworden kost het ongeveer een uur per kogelgewricht (dus twee uur per koppelstang als beide kanten gereviseerd moeten worden).

 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 04 oktober 2021 09:18 PM
  [ # 1 ]

Voor de volledigheid is hier een afbeelding van een origineel exemplaar die ik open heb gezaagd om de constructie te bekijken.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 05 oktober 2021 06:57 AM
  [ # 2 ]

mooi werk ! goed bezig, het geeft me steeds een gevoel van er niet alleen voor te staan !

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 05 oktober 2021 07:13 AM
  [ # 3 ]

Mooi initiatief. Ik ben ook heel benieuwd hoe het zich gaat houden.

Mooi ook om te zien hoe zo’n kogelgewricht is opgebouwd. Het is dus de kunststof zitting die de geest geeft.

En de CX is natuurlijk niet het enige model waarbij dit een issue is.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 oktober 2021 08:02 AM
  [ # 4 ]

Mooi werk!
Je kan overwegen om de bus niet van nylon, maar van POM te maken. Dat neemt geen water op, is erg fijn te bewerken en goed beschikbaar. Wel iets duurder. Maar het wordt veel gebruikt in toepassingen die niet gesmeerd kunnen worden. Ik ben geen materiaalkundige, maar ik dacht dat het zelfsmerend is.

Je maakt dus gebruik van de originele groef voor een nieuwe seegerring als ik het goed zie. Hoe kritisch komt de maatvoering m.b.t. juiste hoeveelheid oppervlak dat de seegerring nog blijft zitten, tov de ruimte die je nodig hebt om de nieuwe bus te plaatsen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 05 oktober 2021 04:54 PM
  [ # 5 ]

Ja, POM is ook een goede kandidaat en heb ik overwogen. Wellicht is het zelfs beter. Ik heb wat mensen om advies gevraagd in de keuze POM of PA. POM is maat-nauwkeuriger in de bewerking maar volgens sommigen zou POM sneller slijten dan PA.PA heeft als nadeel dat het vocht kan opnemen. Of dat in de praktijk een probleem is? Ik weet het niet. Eerst PA proberen. Als het niet werkt ga ik POM gebruiken.

De segerring maak ik me geen zorgen om. De groef is diep genoeg en de axiale kracht is minimaal. Ik heb overwogen om de nylon bus uit twee delen te maken en die axiaal te kunnen afstellen met shims onder de segerring. In dat geval zou er wel een axiale belasting op kunnen treden en precies om die reden heb ik die optie ( voorlopig?) verworpen.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 oktober 2021 10:38 AM
  [ # 6 ]

very good

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 19 oktober 2021 07:41 PM
  [ # 7 ]

Goed werk weer!!!

Vgf

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 oktober 2021 06:36 PM
  [ # 8 ]
zwrtw schreef:

PA heeft als nadeel dat het vocht kan opnemen. Of dat in de praktijk een probleem is? Ik weet het niet.

Ik heb er eens op zitten broeden. Wellicht dat door de opname van water het kogelgewricht minder goed z’n werk kan doen en dus óf stijver wordt of juist daardoor sneller gaat slijten. Wellicht moet je links een PA exemplaar monteren en rechts een POM variant, dan heb je een mooi vergelijkende testsituatie Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 oktober 2021 06:36 PM
  [ # 9 ]

dubbel

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 09 november 2021 02:21 PM
  [ # 10 ]
F.SvM schreef:

Goed werk weer!!!

Vgf

Aankomend voorjaar maar eens 2 nieuwe proberen.
En kijken of ze bestand zijn tegen de elementen van goed rijgedrag.

Wijnand bedankt
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 11 november 2021 12:05 PM
  [ # 11 ]

De koppelstang die ik voor Frank heb gereviseerd is van het oude type (t/m 1978 dacht ik). Van die oude koppelstangen is de “staart” die in de bovenste draagarm zit anders.
Inwendig blijken de oude ook anders opgebouwd te zijn: er zit een veer in en een blikken kommetje. Ik heb een sterk vermoeden dat er ook nog een kunstof lagerschaal in heeft gezeten, maar die was samen met het vet vergaan tot een soort pulp.

De diameter van de kogels bleken gelijk te zijn aan de kopelstangen die ik eerder al heb gedaan. Dat was handig omdat ik de zelfgemaakte profiel-beitel kon blijven gebruiken om een nieuwe kunststof lagerbus te maken.

Ik had wat universele stofhoesjes gekocht voor de koppelstangen, maar ik vond ze niet goed genoeg passen. Dus ik heb ook een mal gemaakt waarmee ik de originele hoesjes van de koppelstang kan namaken. Dat zit toch een stuk mooier. Ik maak de hoesjes op dezelfde manier als de stuurkogelhoesjes, dus ook weer in een 2 componenten poyurethaan. In bovenstaande foto is het gele bekertje te zien met daarin één deel van de siliconen mal en daarnaast het andere deel van de siliconen mal (het witte ding). Helemaal bovenaan op de foto zijn nog net wat hoesjes te zien voor de koppelstang.

De koppelstangen ná 1978 hebben trouwens op één koppelstang verschillende hoesjes. De staart van de kogel aan de draagarmzijde is namelijk net wat groter dan aan de kant van de stabilisatorstang.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 22 november 2021 05:37 PM
  [ # 12 ]

Ik heb nog een koppelstang “in de aanbieding”. Het betreft een koppelstang voor de rechter kant. De koppelstang is gereviseerd en heeft nieuwe stofhoesjes. Zie de afbeelding. Aan de draagarmzijde heeft deze de lange “staart”. (Uit m’n hoofd…) geschikt voor de modellen uit 1979 en later.

De gereviseerde koppelstangen zitten nog in de “testfase”, dus ik wil er geen geld voor hebben. Gratis dus. Ik wil wél de terugkoppeling of ‘ie voldoet (of niet voldoet). Af en toe een soort update zou fijn zijn. Wat mij betreft mag dat in dit forum topic. Het is dus niet de bedoeling dat ‘ie op de plank gelegd wordt als voorraad, maar dat er mee gereden gaat worden.

Als iemand belangstelling heeft, verneem ik dat graag. De koppelstang kan opgestuurd worden tegen vergoeding van de verzendkosten. 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 november 2021 07:29 PM
  [ # 13 ]

Ah, jammer, die’s te nieuw voor de mijne..
Mooi man, ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 november 2021 08:35 PM
  [ # 14 ]

Die in mijn trd zijn nog goed.
Dus gun um iemand anders

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 november 2021 10:52 AM
  [ # 15 ]

Mooi project, ik ben benieuwd naar het resultaat van de test!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook