1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Acadiane
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 06 november 2021 08:38 AM

Sinds afgelopen augustus ben ik de trotse bezitter van deze, in de basis goede, Acadiane met een bult werk. Ik ben de 3e eigenaar. De 1e eigenaar is een campinghouder in Beerse en heeft de Acadiane van nieuw tot ongeveer 2017 gereden. De eigenaar voor mij heeft er vooral leuke reisjes mee gemaakt. Door grote veranderingen in zijn leven en teveel hobby’s moest hij keuzes maken.

De Acadiane stond in IJzendijke te koop, best een eind weg van Friesland. Maar t kippenhok is op de dag van aanschaf gewoon op eigen kracht probleemloos naar huis gereden. Tijdens de rit bleek het een best vlot bakkie, 100kmh geen enkel probleem, ook niet met tegenwind. Rijd weer lekker vertrouwd, zo’n A-type. Wel merkte ik dat er werk zat aan de rijtechniek qua schokdempers, uitlaat, afstelling, etc.

Inclusief een echt luxe Perzisch tapijt in de kofferbak, zou daar extra voor betaald zijn?

Voor de Acadiane heb ik zeer strak bedrag betaald, maar daar is het werk ook naar. Er zit nog anderhalfjaar APK op. Het chassis lijkt goed te zijn, maar moet ik nog even heel goed inspecteren. Ik had al wel gezien dat er aan de voorzijde 2 verstevigingen aangebracht zijn. Maar aan het chassis zit aan de voorzijde verder geen rot.
Qua rijtechniek ben ik de week na het ophalen al flink bezig geweest en €500 materiaal gespendeerd om dat gedeelte naar mijn zin te maken. Komende winter moet ik flink met de lastoorts gaan wapperen, er zijn nogal wat aftermarket ventilatiegaten bijgekomen door de jaren heen. Het zijn gelukkig geen schokkende structurele dingen die verrot zijn, maar het is wel nodig om de boel goed aan te pakken.

Het uiteindelijke doel is dat het een “kampeerwagentje” wordt met uitneembare kampeeruitrusting en eventueel een daktent op het dak. De kampeerAca wordt dan ook verhuurd, net als onze Mercedes camper uit 1982.

Dat ik leerde lassen staat al jaren op mijn wensenlijstje, zo’n project komt dus goed uit.
Ondertussen staat er een Jasic Inverter lasapparaat in de schuur en ben ik gereedschappen aan het verzamelen. Wat de gereedschappen betreft kan ik nog wel wat tips gebruiken over welke dingen handig zijn om te hebben. Daarbij ga ik wel uit van “betaalbaar en effectief” Zo had ik bijvoorbeeld al ergens een tip gelezen dat er van een Workmate met wat hoekijzers een goede “zetbank” gemaakt kan worden om metaalplaat te buigen.

Ook kan ik nog wat suggesties gebruiken voor welke producten het beste gebruikt kunnen worden voor de afwerking. Het is de bedoeling dat er na al het werk er nog steeds een oud, ietwat gedeukt, stoffig Frans karretje staat. De afwerking zal dan denk ik in de kleur “Multi Rosso” zijn. Maar stoffig, verbleekt Frans rood zal denk ik niet als kleur kant en klaar te koop zijn.

De verdere belevenissen zal ik op onregelmatige basis hier posten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 06 november 2021 12:48 PM
  [ # 1 ]

Veel plezier en succes met je acadiane!

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 24 november 2021 09:40 PM
  [ # 2 ]

HBM had een paar weken geleden al wat leuk speelgoed geleverd:
- Pneumatische knabbelschaar
- Uitdeuksetje met hamers etc
- Ponstang
- Verzettang
- En nog wat meer, weet t ff niet meer.

Eerder had ik al een Jasic MIG 160 en toebehoren gekocht. Het doel van de Acadie is, naast lol en plezier, leren lassen en plaatwerken.
Deze week heb ik een redelijk goede week, wat energie over en even wat minder pijn. Mooi moment om aan de slag te gaan met amateur roest-au-reren.


(De meest rechtse was geen succes, opnieuw gedaan)

Met het loshalen van de zijkant van de Acadiane kwam ik ook nog deze pareltjes van beun de beunhaas tegen:


(een remleiding die over een aanslag van een bumpstop loopt, goed idee…)

Morgen wordt er plaatwerk geleverd om de rest van de zijkant aan te pakken. Een tussenschot, verstevigingsbalkje en een achterplaat (deel van achterlicht naar beneden). Verder moet ik zelf nog wat delen maken van voornamelijk het binnenspatbord. Het binnenspatbord daar zijn geen delen van te koop en heeft wat mooie ribbels die dus ook in de reparatiedelen moeten. Ben benieuwd of het lukt om dat netjes na te maken.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 24 november 2021 10:25 PM
  [ # 3 ]

Lasjes zien er mooi uit! (Voor zover ik als leek dat kan bepalen) Succes met het vervolg!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 06 december 2021 03:39 PM
  [ # 4 ]

De lassen zien er op de foto’s wellicht redelijk uit, maar in het echt is te zien dat ik de temperatuur en daarmee het smeltbad nog niet goed in de vingers heb. Nog maar wat oefenen dan…

De Acadiane heeft aan bestuurderszijde een bergvak achter een klep zitten.Dit is het achterste zijschot dat de bergruimte afbakent.

Je zou zeggen dat dat er fraai uitziet. Maar schijn, popnagels en badkamerkit bedriegen.


Nog wat verder demonteren en dan blijft er dit over:

Onder die bak zit ook nog een verstevigingsbalk, ook die is niet al te best meer

Dus nog wat verder demonteren en dan heb je…

Na reverse engineering is het tijd om weer vooruit te gaan:

(Zelf gemaakt)

Morgen verder bouwen, de onderzijde van de verstevigingsbalk heeft nog werk. Daarna verder met de zijwand en een nieuw zijschot erin zetten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 december 2021 04:16 PM
  [ # 5 ]

Zou je zo terugkijkend nog steeds 100+ km/u ermee durven te rijden?
Het komt met deze degelijke restauratie natuurlijk goed. Dan weet je wat je hebt. Maar als je een auto ophaalt van iemand die er kennelijk niet zo veel verstand van had (ahum) is op topsnelheid naar huis rijden best een moedige testrit.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 06 december 2021 07:02 PM
  [ # 6 ]

Een “A-type” Citroën heeft een apart chassis, de koets draagt eigenlijk bijna niet.
Ik zou er nog steeds 100kmh mee durven rijden, het chassis is namelijk wel goed. Niet perfect, maar wel goed.

De vorige eigenaar zal er net zo over gedacht hebben. Die is er mee naar de Noordkaap geweest in deze staat.

Gelukkig wist ik wat ik kocht, A-types ken ik daarvoor goed genoeg om te weten waar ik moet kijken en wat ik kan verwachten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Lady Earl Grey
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 147
Geregistreerd: 26-10-2011

- Dyane 6-400 Mixta
Gepost: 10 december 2021 09:00 PM
  [ # 7 ]

Gefeliciteerd met deze aanwinst! Volgend voorjaar lekker rijden!

Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) nice day

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 11 december 2021 07:30 AM
  [ # 8 ]

Dank. Hopelijk wordt het inderdaad aankomend voorjaar dat de boel klaar is.
Tot die tijd heb ik nog heel wat bak- en braadwerk te gaan. Ik hoop dat ik dat allemaal een beetje voor elkaar krijg, want mijn vaardigheden zijn nog niet op peil. Maar goed, daar was dit project ook voor bedoelt.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 18 december 2021 06:07 AM
  [ # 9 ]

Dat wordt weer een fraaie.
De meeste delen zijn gelukkig nog te krijgen gezien de overeenkomsten met de AK.
Dat stukje met de X erin gestanst ook.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 25 januari 2022 07:00 AM
  [ # 10 ]

En we bakken rustig door. Al doende wordt het laswerk steeds een beetje beter. De eerste stukken die ik gedaan heb zitten gelukkig uit het zicht. De vorderingen in chronologische volgorde:

Opbergkast aan de zijkant is klaar:

(Amateurprutswerk, gelukkig wel goed vast en wordt verstopt onder een laag spetterkit)

Volgende plek des onheils:

Hier heeft ooit iemand een plaatje “ingeplakt”.


(profieltje is zelf gemaakt)


Het stuk naar boven toe is nog rottig, dat wordt de volgende fase. Het vervangingsdeel is van een AK400 waarvan de uitsparingen van het achterlicht en de “hoger liggende vlakken” niet kloppen. Het kloppend maken van het achterlicht inclusief verstevigingsril zit ik nog op te puzzelen. Ik heb er iig een malletje van gemaakt. De iets afwijkende hoger liggende vlakken die accepteer ik maar, een purist ziet bij goed kijken dat het niet origineel is.

Nu we wat verder zijn en over een maandje of twee het einde wel in zicht komt, dient de volgende vraag zich aan. Bandjes. Wat betreft de banden zit ik nog een klein beetje te twijfelen. Er zitten vrij nieuwe Maxxis AP2 banden op. In mijn beleving viel/valt Maxxis in de “C categorie” valt, oftewel prullen. Maar wanneer ik het testresultaat lees van de ADAC/ANWB dan zou dat wel meevallen. De AP2 is een vierseizoenenband. Er “horen” Michelins 135R15 ZX 72S onder te zitten. Ik vind het profiel van de Michelin X om de een of andere gekke reden wel mooier staan onder een A-type, maar ach, dat valt af te leren.

Of een B/C merk band beter of slechter is dan een Michelin X uit het ontwerpjaar kruik (1949: https://classic.michelin.com/en/Classic-Tyre-range/X ) is nog maar de vraag. Wat de X ontegenzeggelijk voor heeft op gangbare banden zijn de ronde schouders, daar rijd een A-type (of GS bijvoorbeeld…) veel fijner mee.

Denk ik dat ik ze eronder laat en oprijd, de Maxxissen zijn van 2019 en hebben nog 6mm erop zitten. Wel bestel ik een nieuw reservebandje, de huidige is van 1986 en kan zijn adem niet meer inhouden.

TBC.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 januari 2022 10:45 AM
  [ # 11 ]

Zie echte Michelins als de schoenen van Hugo Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 25 januari 2022 11:55 AM
  [ # 12 ]

Mooi werk.

Las je overigens met mig/mag?
Lasjes achterop lijkt wel of hij wat te weinig gas krijgt

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 25 januari 2022 11:57 AM
  [ # 13 ]

MIG lassen.

Te weinig gas… Eum, kijk je dan naar de lassen bovenaan het ingelaste stuk? Want dat heb ik alleen maar snel vastgepikt zodat de boel in vorm blijft en dat ziet er idd niet uit.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 25 januari 2022 03:30 PM
  [ # 14 ]

ChrisB; ook ik kijk al een poosje mee met je herstel actie, en wil je aanmoedigen om gewoon wat stukken plaat aan elkaar te lassen op de werkbank, dus eerst beter leren lassen. Je geeft zelf al aan dat het steeds beter gaat, en da’s mooi, maar nog niet heel erg zichtbaar op de foto’s. ( nee, ik wil je ab-so-luut géén kritiek leveren, want ook ik vond lassen in 1968 best moeilijk ! )

Het is alleen gewoon hartstikke jammer dat je zo’n geweldig leuke auto eigenlijk tekort doet door matig tot slecht laswerk. Natuurlijk bepaal je zelf welk doel je voor ogen hebt, maar leren lassen is echt kinderspel, maar als je het moet leren op je eigen wagen, dan is het meteen zo definitief, het is goed of gewoon jammer van de wagen als je meer schade aanricht dan dat je wilt, slecht laswerk is niet nodig, je kunt het gewoon oefenen.

Wat me vooral opvalt is de roetaanslag boven de lasjes, dat geeft aan dat je de ondergrond niet schoon hebt, en dat je smeltbad vervuild is met ongerechtigheden zoals roest, oude verflagen en vooral door het lassen met verzinkte plaat.
Nu loop ik de kans dat er mensen over me heen gaan vallen, maar lassen op verzinkte plaat is een gruwel voor de echte restaurateur, het zink vervuild je smeltbad, je krijgt geen goede schone las!! dus alle zink eraf, dan lassen op een schone ondergrond, dan zul je meteen merken dat het een veel schoner en ook stiller proces wordt, vooral mig lassen maakt eigenlijk amper geluid, de herrie die je soms hoort zijn alle kleine explosies en geknetter door de vervuiling. Je wilt ijzer lassen, en geen roest/oude verf/zink enz.

Overigens heeft verzinkte plaat naar mijn mening amper of géén toegevoegde waarde, eerstens verstoord het het lasproces, dus je moet eerst de zink verwijderen, dan slijp je vaak al heel wat materiaal weg een paar tiende ben je zo kwijt, en dan las je op flinterdun plaat, en dat is voor een beginnende lasser al moeilijker, en als je het zink laat zitten dan krijg je weer de genoemde vervuiling en roetvorming. Dus de vermeende heilzame werking van zink is eerder hinderlijk dan heilzaam.

Dus zorg voor een schoon lasproces, uitsluitend gewoon staalplaat , geen primer of lasspray erop, dat zijn allemaal vervuilingen die je niet wilt.

En als je denkt; ik las wel even over dat plekje roest heen? vergeet het maar, je kunt niet lassen op roest, voordat je de roest gesmolten hebt zit er een gat wat je weer moet vullen enz. Dus eerst voorbewerken tot je schone frisse plaat hebt, en daaraan ga je verder lassen. Even vlug over de roest heen schijten ( heb even zo snel geen betere omschrijving) is soms voor een goedkope snelle apk oplossing voor de hand liggend, maar jouw wagen is daar te mooi en te zeldzaam voor.

Nu maar hopen dat je hier iets mee kunt , nogmaals beslist niet als kritiek bedoeld, maar soms kan het met een héél klein beetje hulp gewoon beter !  en leuker .  succes ! 

Aangaande het gas; we lassen altijd met ca 6-8 ltr per minuut.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 januari 2022 03:54 PM
  [ # 15 ]

Als je zelf een auto restaureert heb je eigenlijk heel veel vakgebieden te beheersen. Zoals: Monteur, plaatwerker, lasser, plaatwerker, spuiter, naaister, poetser, projectleider, financier en enthousiast blijvende zelfcoach om vol te houden, bij tij en ontij. Een schier onmenselijke klus, dus Wink
Het kost extra tijd maar wat bibberkip aanreikt zie ik als een goeie tip. Ook zonder waardeoordeel/kritiek want ik heb die ervaring zelf ook opgelopen in de praktijk.
Aanvullend: Er zijn ook korte cursussen om vooraf wat kneepjes te leren over een onderwerp.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook