1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
De Suzuki Alto Aut. 1988 van Bert
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 06 januari 2022 05:19 PM

Mijn onlangs gekochte Suzuki Alto automaat van 1988 trilt vanaf ongeveer 70 km p/u bij constante snelheden. Was APK gekeurd in juni vorig jaar, zonder opmerkingen.  Nu blijkt dat de stofhoezen van de aandrijfassen (na de APK van juni) kapot zijn gegaan en veel vet is eruit. Dan denk ik aan de aandrijfassen/homokineten. De automaat in N zetten tijdens het trillen maakt echter geen verschil. Bochten draaien met of zonder gasgeven (ook bij lage snelheden) geeft (nog) geen hoorbare bijgeluiden ( geen getik o.i.d.). Een wiellager lv was ook kapot en is vervangen en de banden zijn uitgebalanceerd. Het motortje loopt soepel en de remmen doen het goed. Helaas is het trillen nog niet weg. Maandag gaat een garage verder kijken. Wie heeft er intussen een idee? Bij voorbaat dank!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 06 januari 2022 05:59 PM
  [ # 1 ]

Die hoezen worden vaak een laatste apk geplakt.

Maar leuk zo’n oude Salto!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 januari 2022 06:51 PM
  [ # 2 ]

Trillen kan door van alles komen.

Laat in ieder geval die ashoezen vervangen.
Verder controle op hoogteslag van de banden, gecupte banden, kromme velgen, uitlijning. Om mee te beginnen.
Een ‘88 Alto is erg leuk maar geen auto waar je duizenden euro’s meer in gaat stoppen, lijkt me.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 06 januari 2022 06:56 PM
  [ # 3 ]

Nou….


Als je ziet wat sommigen in een bx ofzo stoppen…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 januari 2022 08:41 PM
  [ # 4 ]
Profiel  
 
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 10 januari 2022 03:51 PM
  [ # 5 ]

Intussen blijkt dat de re- aandrijfas trillingen veroorzaakt. Er wordt nu gekeken of er nog een goede gebruikte te vinden is. Hopelijk is dat de oplossing. Wordt vervolgd.

Profiel  
 
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 25 januari 2022 07:19 PM
  [ # 6 ]

De trillingen zijn verminderd na montage van een andere aandrijfas en een nieuw wiellager. De velgen zijn goed. De 4 nieuwe 12 inch bandjes van een onbekend merk die de vorige eigenaar heeft laten monteren hebben helaas hoogteslag. Een goed merk kost € 75 per band. Misschien kan ik nog goede gebruikte banden vinden. Anders toch maar investeren in nieuwe.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 januari 2022 07:24 PM
  [ # 7 ]

Bij gebruikte banden goed opletten op productiedatum.


En 75 per band is bijna te geef. Kijk ook eens online en laat nieuw bezorgen.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 januari 2022 09:00 PM
  [ # 8 ]

Gewoon nieuwe banden scoren. Contact met het wegdek daar moet je niet op bezuinigen.

Heb je misschien een foto van de wagen, ben erg benieuwd!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 26 januari 2022 07:21 AM
  [ # 9 ]

Ach, er is gebruikt en gebruikt.

Ik heb weleens gebruikte banden gekocht waar net die ribbeltjes af waren en die een jaar oud waren.

Er zijn genoeg mensen die bij aanschaf van een auto nieuwe banden willen terwijl de oude nauwelijks versleten zijn.


Maar goed, dat was ook de enige manier destijds om voor mijn C5 nog aan Primacy’s in de juiste maat te komen: NOS of net gebruikt.

Profiel  
 
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 26 januari 2022 08:28 AM
  [ # 10 ]

Ik weet niet meer hoe hier foto’s te plaatsen. Wie kan mij helpen?

Profiel  
 
bert123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 28 januari 2022 05:47 PM
  [ # 11 ]

Intussen heb ik toch zelf info kunnen vinden hoe foto’s te plaatsen. Ik ga het proberen. Verder heb ik 4 nieuwe banden besteld. Voor 12 inch is het lastig om een goed merk te vinden. Het is Hifly geworden, een B-merk met een redelijke reputatie. Ik ben benieuwd. Het wagentje rijdt verder heel leuk en ik pas er met mijn 1.90 prima in.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 29 januari 2022 05:32 PM
  [ # 12 ]

Hifly, what’s in a name. Het is belangrijk wat je met je auto doet. In de stad of in de Alpen, Massif Central,nogal een verschil van eisen qua kwaliteit. De tijd staat ook niet stil en test prestaties zijn ook afhankelijk van het type auto.

https://www.steverinkbanden.nl/berichten/de-beste-banden-voor-de-compacte-auto/

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 29 januari 2022 05:53 PM
  [ # 13 ]

De verschillen zijn groot bij verschillende bandenmaten….


En ik begrijp dat Bert moeite had wat in de juiste maat te vinden.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 29 januari 2022 06:02 PM
  [ # 14 ]

Dat de juiste maat moeilijk vinden is vaak een feit. En dat je dan lastige keuzes moet maken, blij ben je als je iets gevonden hebt. Tegen een redelijke prijs.

Wat ik zelf uit zo’n bandentest meeneem is dat ik me bewust ben van de beperkingen en daar situationeel rekening mee hou.
Met een matig presterende regenband ga ik in een stortbui niet voor maximaal op een klassieke asfalt autobaan. Met een 4 seizoenenband ga ik op een Oostenrijkse winter bergpas niet zo snel als met een echte winterband.
Beetje net als in de F1 dus, hou ik rekening met mijn bandenkeuze Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 januari 2022 05:57 AM
  [ # 15 ]
Jeroen Simons schreef:

https://www.steverinkbanden.nl/berichten/de-beste-banden-voor-de-compacte-auto/

En als ik lees wat er op die webpagina staat dan blijkt overdrijven ook weer een kunst.
Om te beginnen wordt een test van 10 jaar terug aangehaald. Goed, we leven begin 2022 dus laat het 9 jaar zijn. Verder scoren nummer 6 en 7 ook niet zodanig dat ik ze zou onder mijn auto zou willen hebben. Tot slot, bij de Nokian wordt de rolweerstand niet genoemd terwijl dat juist een criterium zou moeten zijn om band wel of niet te kiezen.

In het verleden heb ik me enorm verdiept in banden met een goede prijs-prestatie verhouding waarbij de nadruk lag op goede prestaties. Hierbij heb ik uitgebreid de vele bandentests van de evenzovele testinstituten en automobielclubs gelezen, zoals ANWB. Zolang je geluid en rolweerstand niet meeneemt is er nog wel enige consensus: o.a. Michelin, Hankook en Semperit zijn goede waar voor hun geld. Pirelli is ronduit ruk; duur, lawaaiig, oncomfortabel en slechte grip.

Het vervelende bij die tests is echter dat er onder specifieke condities wordt getest en er eigenlijk altijd één bandenmaat wordt getest. Hetzelfde merk en type band in een andere maat onder een andere auto kan tot andere scores leiden.
Kortom, die tests hebben voor jouw persoonlijke situatie net zoveel waarde als de weervoorspelling van het KNMI voor jouw achtertuin op een specifiek moment van de dag.

Onder de Jaguar heb ik (nog) Michelin. Prima band maar vanwege de zachte wang eigenlijk niet de juiste keuze. Onder de Seat heb ik sinds vorig jaar all-seasons van Ovation en die bevallen me verrassend goed. Uitstekende grip op nat en droog wegdek zowel in de zomer als de winter.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook