Actieradius e-C4
Aart Jan Kweekel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 15 maart 2022 05:00 PM

Ik heb net een hoop gelezen over opladen en wall boxes, maar kan iemand mij vertellen wat de actieradius van een e-C4 nu in de praktijk is. Ik ben erg benieuwd naar echte ervaringen i.p.v. mooie volzinnen op websites. Natuurlijk hangt het verbruik sterk af van de rechtervoet, maar hoe ver staat die 350km af van de realiteit? Dank voor de reacties, Aart Jan

Profiel  
 
LJM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 27-08-2021

Gepost: 15 maart 2022 05:26 PM
  [ # 1 ]

Niet allen de voet maar ook het weer spelt het rol.
Nu is wat beter want het warmer wordt.
Maar kijk nooit naar de actieradius die op schermen sta, Citroen computer is heel erg voorzichtig.
In 1 van de koude dagen hadden wij nog 160 staan in de ochtend, FF 30 km naar AMS was al 110 geworden. Daar na direct naar Schiphol en gearriveerd met 90 km op de teller.

E-C4 Shine

Profiel  
 
Guush
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 13 maart 2023 08:40 PM
  [ # 2 ]

Kan uit ervaring melden dat de actieradius zwaar tegen valt. Als het rond het vriespunt is helemaal. Een stukje van 24 km, tikt die 110 km af. Geloof zeker de genoemde waarde van 350 km niet.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 maart 2023 10:24 PM
  [ # 3 ]

Is de auto verwarmen terwijl deze nog aan de lader hangt een optie? Ik hoor dat van Tesla en Hyundai/Kia eigenaren best veel. In de winter moet niet alleen het interieur verwarmd worden, maar ook de accu moet op bedrijfstemperatuur gebracht worden. Als je dat doet met de auto nog aan de laadpaal scheelt dat weer actieradius.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Tinge
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-06-2022

Gepost: 14 maart 2023 07:00 PM
  [ # 4 ]

Ik rijd dagelijks 100 km heen naar mn werk en 100 km terug (nagenoeg allemaal snelweg)
Tijdens de koude winterdagen komt de auto energie te kort en moet ik op de terugreis bijladen.
Maw, met de koude winterdagen kom ik (met 1 lading) op een totale afstand van ongeveer 180km.
In de zomer zit ik op ongeveer 240 km.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 21 april 2023 10:22 AM
  [ # 5 ]
FastFred schreef:

Is de auto verwarmen terwijl deze nog aan de lader hangt een optie? Ik hoor dat van Tesla en Hyundai/Kia eigenaren best veel. In de winter moet niet alleen het interieur verwarmd worden, maar ook de accu moet op bedrijfstemperatuur gebracht worden. Als je dat doet met de auto nog aan de laadpaal scheelt dat weer actieradius.

Verwacht niet heel veel actieradius hiermee te winnen (tenzij korte ritjes van 5 kilometer) De warmte is zo weer weg en het rijden bij kou kost nu eenmaal gewoon de meeste energie. Daarna komt inderdaad de verwarming via de ventilator en de airco. Ik heb in mijn Zoe stuur en stoelverwarming en door die te gebruiken ipv de verwarming win ik een beetje actieradius maar heel veel scheelt dat niet.

Met de Zoe haal ik overigens in de winter 300 en in de zomer 375, maar dat was eigenlijk niet de vraag hier Smile

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 april 2023 11:07 AM
  [ # 6 ]

Mee eens, veel actieradius zal je daar niet bij winnen.

Bij mijn PHEV ligt dat anders, die heeft sowieso maar een beperkte actieradius in de E-modus.
En dan is een paar kilometer extra mooi meegenomen. ik maak er dan ook graag gebruik van.

Met als bijkomend voordeel dat je in de winter in een ontdooide en voorverwarmde auto stapt, geen ruiten meer krabben Laughing

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Betamacx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-03-2005

- ZX Phase 2
Gepost: 17 november 2023 09:43 AM
  [ # 7 ]

Gemiddeld rijd ik zo’n 280km op een volle accu; in de zomer wat meer (mits regeneratief remmen en eco-stand zijn ingeschakeld) in de winter wat minder.

En rustig rijden, dat helpt

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 17 november 2023 03:07 PM
  [ # 8 ]

In de winter, met winterbanden kom ik op de snelweg ongeveer uit op 260km.
In de zomer bij 25 graden is het ongeveer 330km.

Het model is wel inmiddels al geupdate zag ik op de site van Citroen. Met een ander accupakket (groter bereik) en mogelijkheid tot een sterkere elektromotor.

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
Wessel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 06-09-2007

Gepost: 01 februari 2024 01:17 PM
  [ # 9 ]

Zijn er al forumleden die ervaring hebben met de nieuwe 54kw accu met de 156pk motor?
Binnenkort is mijn C5 Aircross einde leasecontract en moet ik van mijn werkgever over op volledig elektrisch. Bij Citroën is het aanbod beperkt. De keus voor een ander merkt valt zwaar als je , zoals ik sinds 1986 onafgebroken, naar volle tevredenheid met het merk rondrijdt. Probleem wat zich opdringt: Meerdere keren per week rij ik meer dan 350 kilometer, waarbij de agenda geen lange laadstops toelaat.

Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.

Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 -  BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross Business 2019.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 05 februari 2024 01:29 PM
  [ # 10 ]

Kunst is dan op bestemming op te laden. En zorg dat je redelijk kunt snelladen.
Op lange ritten is het een bakkie koffie bij vd Valk (Tesla) wat ik nodig heb. Maarja, ik zit meestal onder de 300 op een dag en hoef dan helemaal niet te laden…

Profiel  
 
Aircross
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 25-12-2019

- C5 Aircross 1.2 Puretech eat8 130 Feel
- C4 (2004-heden) Ë-C4 Shine
Gepost: 25 februari 2024 06:18 PM
  [ # 11 ]

Beste Wessel, Dat moet geen enkel probleem zijn. Ik rijd met de 50 KWH versie minstens 500 kilometer per week en heb me in Nederland nog nooit gelimiteerd gevoelt. Met de nieuwe aandrijflijn moet dit alleen maar beter gaan. Als je de beste efficiëntie wil binnen Citroën moet je voor de ë-C4X gaan met de long-range aandrijflijn. Qua comfort is er niets fijner als een Citroën. Veel succes met je keuze.

Mon espoir et en pennes

BX 1.6 Chic
ZX 16v
Saxo 1.6 VTS 16V
XM 2.0 turbo ct
XM V6 3.0I Break
Xantia activa V6
C5 Tourer 2.0I 16V Ligne Business
C4 Cactus 1.2 PureTech 130 eat6 Shine
C5 Aircross 1.2 PureTech 130 Business plus
C5 Aircross 1.2 Puretech 130 eat8 Feel
ë-C4 Shine

Profiel  
 
Tinge
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-06-2022

Gepost: 10 maart 2024 10:09 AM
  [ # 12 ]

Mijn E-C4 2022 heeft in deze periode met temperaturen van rond de 10 graden een bereik van180 km.
De ritjes bestaan uit hoofdzakelijk snelwegen en de snelheid is maximaal 105km/h.
Dit probleem heb ik bij citroen aangekaart.
Zij geven aan dat zo’n terugval normaal is en ze er niets aan gaan doen.
De terugval is acceptabel aldus citroen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook