13 van de 22
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
De Berlingo van Strawberry Fields*
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 maart 2022 07:30 PM
  [ # 181 ]

Spruitstukpakkingen heb ik al gezien dat als ik die maandag op tijd regel ik ze uiterlijk dinsdagochtend voor minder dan 15 euro voor alle 5 in huis moet kunnen hebben. Dat mag eigenlijk nooit een probleem worden. Nu nog even achter een geschikte soort plaksel aan voor dat vacuümpiefje…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 maart 2022 10:25 PM
  [ # 182 ]

Dat lijmen zou qua chemische bestendigheid en temperatuurbereik gewoon met Bison Kombi Metaal 2k epoxy moeten kunnen. Dat heb ik gewoon in huis, dus daarvan heb ik wat in die verbinding gefrut. Dat ligt nu te drogen. Dat nieuwe pijpje zit toch al met ‘interference fit’ op z’n plek, dus het is vooral borging en afdichting. Dat gaat als vrij snel goed. Maar zo ziet het er in ieder geval naar uit dat het ‘nieuwe’ spruitstuk wel te redden is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6056
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 13 maart 2022 09:18 AM
  [ # 183 ]

Waarom heb je het in hemelsnaam láten doen? Het spruitstuk had niet vervangen hoeven worden, want er zit schroefdraad in/om/aan de nozzles. Kan gewoon dichtgeschroefd worden. De hele santenkraam aan lpg leiding en de LPG kabelboom is er zo onder weg. De tank ook, en de buitenvuller zaag je er gewoon van af. Koelsysteem heeft een bypass voor de verdamper, dus daar prop je een slang tussen (U-bocht). Vacuümaansluiting tbv de verdamper en de LPG mapsensor dichtmaken. En dan is het wijs om even een ander kabelboompje voor de injectoren te scoren en dan ben je gewoon klaar.

Ik hoop dat je nog wat kunt reclameren, want dit is ontstellend slecht uitgevoerd werk, met levensgevaarlijke gevolgen.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 maart 2022 10:12 AM
  [ # 184 ]

De injectoren waren met een kliksluiting ingeboord onderin het spruitstuk uitgevoerd en het hele systeem was elektronisch ingevlochten op het benzinesysteem, dus extra sensoren en dergelijke zijn er niet. Het was maar een cheap-ass, bij plaatsing in 2009 reeds verouderd & uitlopend modelletje dampgas-injectie systeem, geen nette moderne LPi installatie… Maar vooral: ik had eigenlijk geen tijd om het zelf te doen.

Dus is dat werk uitbesteed. Jammer van de centen, want dit had ik zelf ook gewoon in 1 keer goed kunnen doen en dan was ‘t met een paar tientjes aan spullen om de zaak waar nodig netjes te herstellen klaar geweest. En nu kan ik ‘t alsnog met een rotgang zelf gaan lopen klaarmaken, dus het kost zowel het geld van de vakman als mijn eigen beun-tijd. Plus wat extra kleinmateriaal om de rotzooi te herstellen. Maar daar gaat I nog achteraan, want uiteraard is dit niet acceptabel. In ieder geval het werk om dat spruitstuk te wisselen & het werk om het koelsysteem te dichten niet.

Nou had ik dat allemaal niet zelf opnieuw gedaan als er tijd genoeg was geweest om hierover met ‘vakman’ in kwestie te gaan steggelen en het hem voor nop opnieuw te laten doen, maar die tijd is er niet. Als ik donderdag die RDW-afspraak mis komt de APK al dik in gevaar vanwege de wachtlijst bij het regionale RDW-station. Dus het knelt als een gek en daarom heb ik de handel zelf maar weer uit elkaar getrokken huh

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 maart 2022 05:14 PM
  [ # 185 ]

Goed, het spruitstuk is op pakkingen na klaar voor montage, de vacuümleiding naar de rembekrachtiger komt ook voor elkaar en ik heb slangkoppelingen waarmee ik de kachelslangen betrouwbaar dicht zou moeten kunnen krijgen. Verder zag ik een ouderdomskwaaltje in de vorm van verdwenen kabelboombescherming op een kritieke plek. Daar had ik dankzij het net niet compleet weghalen van dat gassysteem toevallig dus net de goeie soort materiaal voor liggen, dus dat is ook klaar.

Volgende punt wordt dus het dicht maken van de koeling en dan kan de boel langzaamaan weer in elkaar worden gezet. Morgen dus even op tijd pakkingen organiseren, dan gaat dat allemaal verder vlot genoeg want moeilijk is het niet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 maart 2022 09:11 PM
  [ # 186 ]

Het koelsysteem is weer dicht. Ik heb de T-stukjes met ‘afgedopte’ eindjes slang eruit gehaald en die vervangen door rechte verbindingsbusjes. Stuk of wat verse slangklemmen erop omdat de oude hopeloos roestig waren geworden, klaar. Eigenlijk zou je voor het mooie nieuwe kachelslangen moeten monteren, maar dit werkt ook prima.

Meteen de schakelstangetjes en het kruisstukje van de stuurkolom wat verse smering gegeven nu ik vrij schootsveld heb en een afgeknipt kabeloogje op de massaklem van de accu weggehaald. De massakabel heb ik ook ietsje verzet zodat er niet meer zo’n scherpe, breukgevaarlijke knik meteen achter de massaklem zit. Ten slotte heb ik eindelijk, omdat ik er toevallig nu een had liggen, de lang geleden door een vorige beunhaas een keer platgemepte en verkeerd gemonteerde accuklem vervangen.

Nu is het dus zaak om pakkingen te scoren voor dat spruitstuk en dan zit de hele handel er eigenlijk ook in een uurtje weer in. Kunnen we het koelsysteem definitief ontluchten en kijken of injector 4 nou wel of niet peut naar buiten lekt (dat zou dan aan een gare O-ring moeten liggen) en zo nodig dat nog verhelpen en dan is het ook wel weer gezien.

Breng je zo’n auto een keer weg om een hoop werk, waar eigenlijk te weinig tijd voor is, te voorkomen… Laughing

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 maart 2022 08:26 AM
  [ # 187 ]

Pakkingen besteld, als alles volgens plan verloopt heb ik vanmiddag die tussen spruitstuk & cilinderkop en morgenochtend die tussen spruitstuk & gasklephuis. Dat zou net mooi op tijd zijn. Wordt nog wel wat heen & weer gejakker om ze allemaal in huis te halen natuurlijk, maar dat heb je als je op de rand van de wereld woont. Daar zit dan nu ook meer tijd in dan in het afwerken van die klus, maar je went aan die ongein.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 maart 2022 06:07 PM
  [ # 188 ]

I had het originele spruitstuk en andere niet-gebruikte onderdelen (behalve die van het gassysteem) nog maar even opgehaald. In dat spruitstuk zat een in principe als-nieuwe pakking voor het gasklephuis, dus die heb ik eerst maar eens lekker hergebruikt. Dat kun je met een goeie pakking ook wel een keer wagen, zeker als je de nieuwe al besteld hebt. Als het alsnog moet is die pakking vervangen dan zo gebeurd.

Afijn. Ik heb de boel weer in elkaar gezet (met natuurlijk wél 4 nieuwe pakkingen tussen spruitstuk & kop), het koelsysteem afgevuld & ontlucht, gespot dat er een nummerplaatlampje naar de vaantjes was en dus dat ook meteen maar gefixt en er een proefrit mee gemaakt. Draait weer keurig zoals het hoort, de nieuwe aansluiting van het bekrachtiger-vacuüm houdt netjes stand en de koeling is niet meer lek. Er was toch alweer een litertje koelvloeistof verdwenen, bleek… O, en de kachel is weer gloeiend heet, da’s ook altijd een goed teken. Het ziet er ook naar uit dat die ene injector niet lekt maar dat daar iets gemorst was, wat ook nog kon, en dat is ook lekker. Maar onder de omstandigheden wilde ik dat eerst even bewezen zien.

Kortom, buiten dat dit nog even een paar dagen in de gaten moet worden gehouden om de betrouwbaarheid van de diverse reparaties te checken is ‘t nu in principe klaar. Dan kan ik later dit voorjaar of van de zomer, met aangenamere temperaturen voor zoiets als verf, eens gaan kijken hoe ik de achterbumper wat netter maak. Want dat gat wat erin zit is storend.

Maar hij doet het dus weer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 15 maart 2022 05:21 PM
  [ # 189 ]

Hij doet het zeker weer, mijn heerlijk rijdende bertje love6

Ik ben blij gooi

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 maart 2022 08:57 PM
  [ # 190 ]

Ik zag zojuist dat de RDW het gassysteem inmiddels ook uit de administratie heeft gehaald. Kortom: maandag een APKtje laten doen en eens kijken wat daar nog allemaal uit komt en dan is ‘t niet ondenkbaar dat het Bertje binnenkort weer technisch én administratief helemaal in orde is Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 maart 2022 01:50 PM
  [ # 191 ]

Afgekeurd. Dat was te verwachten voor een Bertje met meer dan 270K op de klok en van 14 jaar oud. Hoewel? Het enige afkeurpunt was het niet werken van de mistlampen. Blijkbaar een defect in de Com2000, waarvoor er dan ook een andere komt. Standaard probleem dus en in feite staat die Com2000 al zeker een jaar op de nominatie omdat het lichtstengeltje na rechts knipperen bij het automatisch terugstellen nog wel eens doorslaat naar links knipperen. Die was dus echt al wel op weg naar z’n exit.

Als alles volgens plan verloopt heeft-ie dan dus vanaf morgen een verse Com2000 & APK.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 maart 2022 02:46 PM
  [ # 192 ]

Inmiddels is de Com2000 vervangen en de auto goedgekeurd. Magtie weer tot en met 23/4/23 legaal de weg op Cool Best netjes dat er dus verder weer helemaal niks mee aan de hand was. Zo’n Com2000 gaat vaker stuk, dus dat hoort er min of meer bij op deze leeftijd en bij deze kilometerstand. Gelukkig hoeft het ding, gerekend naar de reële levensduur van zo’n Bertje, dan maar 1 keer vervangen te worden en dat is dan nu ook maar weer geweest.

Maar hij kan dus eerst weer gewoon lekker kilometers gaan maken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 maart 2022 04:10 PM
  [ # 193 ]

Die com had je hopelijk tweedehands gevonden?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11616
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 maart 2022 04:15 PM
  [ # 194 ]

Nee, die was gewoon duur. Naar de goeie Com2000 op zoek duurde te lang.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 maart 2022 04:59 PM
  [ # 195 ]

Ja, als je in tijdnood bent is het niet anders.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
13 van de 22
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook