Stugge vering DS20 BVH DY3 1973
Hilko Schmitt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 24 oktober 2022 03:40 PM

Hallo allemaal,

Voor een vriend hier in Frankrijk met een DS20 en een vrij stugge vering voor. Zijn auto is de mooiste DS in absolute orginele staat die ik ooit heb gezien. Hij is erg gericht op regelmatig onderhoud en orginaliteit. Afgelopen weekend hebben we eens een veringtest gedaan met mijn DS 19 BVH 1967 en de zijne. Een groot verschil in soepelheid; die van mij is een stuk beter. Allebei gedeelde bollen, die van hem 1,5 jaar oud. Vanwege de stugge vering heeft ie onlangs ook de veercilinders voor vervangen. Bollen op druk, maar toch nog vrij stug. De “travel” lijkt ook een stuk kleiner te zijn; die van mij gaat een stuk dieper, en dijnt mooi terug. Die van hem bottemed-out vrij snel, en dijnt niet. Geen lucht in het systeem, en ook de regelaar slaat niet overmatig snel in (de mijne veel sneller).

Achtervering is nagenoeg gelijk.

Wat zou het nog kunnen zijn? Ergens anders in de wielophanging? Het eerste wat ik dacht waren de cilnders, maar die zijn dus nieuw.

Alvast dank!

Groeten,Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 24 oktober 2022 05:22 PM
  [ # 1 ]

Of een bol stuk,
of een stukke demper in de bol
Of een verkeerde demper in de bol,
of een te lage druk in de bol (lagere druk is stugger veren gek genoeg)
Wanneer je start; gaat de vering dan mooi soepel omhoog? of met een schok?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 oktober 2022 07:08 PM
  [ # 2 ]

Of zwaar lopen van een lager: draagarm, stabilisator stang , fuseekogel, ...
Of de hoogte niet goed afgesteld
Of te lage bandenspanning ( Banden moeten opzij kunnen bij in en uit veren)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 oktober 2022 08:09 PM
  [ # 3 ]

Ik denk ook te lage boldruk. Als er één een beetje leeg is gelopen veert ie aan de hele voorkant niet meer lekker.
Of misschien achterbollen vóór geplaatst?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 oktober 2022 08:53 PM
  [ # 4 ]
H@ns schreef:

Of misschien achterbollen vóór geplaatst?

Dat zou je bij gedeelde bollen makkelijk kunnen zien aan de kleur.

Gezien de bollen 1,5 jaar oud zijn is het wellicht ook mogelijk dat ze met de verkeerde druk (of kleur) zijn geleverd.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 27 oktober 2022 11:41 AM
  [ # 5 ]

Dank allemaal!

Ik denk dat het makkleijkste is om even bollen te wisselen: die van mij erop en dan kijken. De bollen die er nu op zitten zijn de goede, 59 bar, gedeeld. de eigenaar zelf verdenkt de draagarmlagers ook, maar ik denk zelf toch een bollen/demper kwestie. Bandendruk etc. allemaal tip top.

We gaan het zien!

Groeten,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 oktober 2022 03:47 PM
  [ # 6 ]

Ik zou ook beginnen met de bollen ja. Zowel druk als demper controleren. In het WPH staat hoe je het verschil tussen voor en achterdemper makkelijk kunt zien

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 02 december 2022 12:36 PM
  [ # 7 ]

Bonjour allemaal!

even een update op dit topic: gisteren hebben we even de bollen verwisseld en vering getest. Dus, met mijn goede bollen erop, nog steeds een veel stuggere vering ivgl met mijn auto. Dit is een oplossing zoeken door eliminatie: die bollen brengen dus geen soelaas, nu gaat hij kijken naar de stabilisatorstang eo. Het gevoel is dat er iets mechanisch tegenwerkt, wellicht een onderdeel te vast aangetrokken of niet goed afgesteld (vulplaatjes stab etc.).

Tot de volgende update!

Groeten,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 december 2022 06:14 PM
  [ # 8 ]

Check ook even de hoogte. Dat is een eenvoudige actie.  DS TT heeft daar een praktisch filmpje over gemaakt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook