1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CX GTI turbo, een oude bekende
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 29 december 2022 08:41 PM

De laatste 10 jaar had ik altijd zo één maand per jaar een enorme drang een CX te kopen. Mijn verstand won meestal, want; al genoeg auto’s en projecten. Maar dit keer moest het er toch echt van komen.
Vandaag heb ik dan ook een witte CX GTI Turbo VEMS kunnen kopen die hier een oude bekende is op het forum; namelijk de Femme Fatale, de oude auto van Harry Gresel.
Door dit topic: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202663 kwam ik er achter dat het niet zomaar een CX was maar eentje die goed onder handen is geweest. Meteen een vraag: zijn de foto’s die allemaal in Picasa zijn geplaatst op de een of andere manier te achterhalen.

Op dit moment heeft hij wel wat aandacht nodig, deze ben ik van plan hem te geven. Tijdens de proefrit reed hij goed en was snel. Maar nu loopt hij op 2 cilinders: één bobine krijgt geen signaal. Ik durfde te gokken dat het een bdp sensor zou zijn, maar tot mijn verbazing zitten er geen bdp sensors in. Weet iemand waar de VEMS de trigger nog meer vandaan kan halen?
Morgen eerst maar eens een rondje rubbers/vacuumslangen en bedrading nalopen en waar nodig verbeteren.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 december 2022 04:22 PM
  [ # 1 ]

Ik meen te herinneren dat er aanpassingen aan het vliegweg werden gedaan voor de sensor.

Het klopt idd wel dat de originele BDP sensor niet meer gebruikt wordt.

Dit is ergens het nadeel van een VEMS of ander aftermarket systeem, iedereen kan het net anders inbouwen en je heb geen volledige documentatie of elektrische schema’s.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 01 januari 2023 07:35 AM
  [ # 2 ]

Dat lijkt een leuke CX. Als ik het andere draadje terug lees, vind ik het des te mooier dat deze CX weer rond gaat rijden. Veel plezier en succes ermee!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 01 januari 2023 05:38 PM
  [ # 3 ]

Hij loopt inmiddels, na wat contacten nalopen kreeg ik vonk op alle cilinders. Vervolgens wilde hij nog steeds niet starten. Wel wat puffen af en toe… dus ongeveer alle stekkerverbindingen nagelopen om erachter te komen dat de tank leeg was… lekker slim!

Het resultaat is wel een keurig lopende Cx. Op de planning staat alsnog het vervangen van de bobines (door Renault Laguna exemplaren)
Komende week allerlei (leuke) klusjes; uitlaat lassen, kofferbak open zien te krijgen, tikje van de kachelmotor onderzoeken, een beurt etc. Etc. Dat gaat goed komen!

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 16 februari 2023 09:12 PM
  [ # 4 ]

Ondertussen ben ik verder met de CX, de meeste klusjes zijn inmiddels gedaan!
Nu is er nog een probleem met de kachel; de warmtebediening lijkt niks te doen. Als ik aan de temperatuurschakelaar draai hoor ik het motortje niet draaien, loshalen dus maar…

Ik heb de tunnelbekleding eraf (bestuurderskant) heb lekker op de kop onder mijn dashboard de twee schroefjes waarmee het motortje vast lijkt te zitten losgedraaid. Maar krijg totaal geen beweging in het motortje, ik zou denken dat ik hem er zo uit moet trekken. Kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie? Ik durf niet teveel kracht te zetten op het plastic.

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 26 maart 2023 10:13 PM
  [ # 5 ]

Nu het zout van de weg is en het weer langzaam iets beter wordt ben ik wat meer gaan rijden met de CX, bedoeling is dat hij op korte termijn betrouwbaar is en min of meer voor dagelijks gebruik kan dienen. (Ik fiets naar mijn werk).
De CX rijdt heerlijk maar in de afgelopen weken lijken de koelslangen problemen op te leveren. Eerst had ik een flinke scheur in de bovenste aan de radiateur. Ik heb toen meteen alletwee de slangen aan de radiateur vervangen. Bij het aftappen van de koelvloeistof viel me iets vreemds op; het was erg vettig en groen… Ik ben bang dat een vorige eigenaar een keer LHM in het koelsysteem gegooid heeft. Maar goed, systeem gespoeld met de tuinslang en nieuwe slangen gemonteerd.
Afgelopen weekend was ik een nachtje weg naar Tilburg (vanuit Lelystad) en leek het me een goede kans om de CX op wat langere afstanden te testen; de heenweg was heerlijk, maar de volgende dag, in Tilburg begonnen weer lampjes te branden; nu was een andere Koelslang geknapt. Met behulp van de ANWB was ik redelijk vlot op weg en ik ben met een noodreparatie, zonder dop van het expansievat, verder probleemloos teruggereden.

Conclusie is dat ik alle slangen maar ga vervangen (wellicht kan het rubber slecht tegen de LHM, maar het is sowieso oud) maar ook wil ik graag even testen of het overdrukventiel van de dop van het expansievat doet wat hij moet doen. Weet iemand bij hoeveel druk deze open zou moeten gaan? Dan weet ik tot hoe ver ik ongeveer mag pompen voor ik me zorgen maak.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 maart 2023 10:44 PM
  [ # 6 ]

Tot februari 1984 was de druk 1 bar, daarna 1.1 bar.
Je koelslangen zijn gemaakt van EPDM, en dat kan inderdaad hee slecht tegen LHM, het wordt “week”. Als je binnenkant van de slangen inderdaad “week” is geworden dan kun je alle slangen vervangen.
Vergis je niet: “Oude” Koelvloeistof was ook groenig, en als je dan olie in je koelsysteem krijgt door een lekke koppakking dan voelt dat ook vettig aan.
Als je toch gaat testen: Als de dop dicht is moet de druk in je systeem lang blijven staan ! Dus als je test op minder dan 1 bar doen moet de druk wel blijven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 27 maart 2023 08:20 AM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de reactie, precies de info die ik zocht. Ik zal eens goed op onderzoek uitgaan.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 maart 2023 05:28 PM
  [ # 8 ]

Ik zou het eerder op ouderdom gooien, slangen zijn vaak onwijs hard en uitgedroogd na 35+ jaar.

Bij CX Basis kan je een hele set kopen om direct al je slangen te vervangen voor nieuw, pasvorm is gewoon net als origineel.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 maart 2023 06:15 PM
  [ # 9 ]

Ik heb nooit het voordeel gezien van groene koelvloeistof in een LHM auto. Als het lekt weet je niet meteen wat er lekt. En beide groene vloeistoffen vragen om verwisseling/vergissing. Het was wellicht een poging tot standaardisatie in de koelvloeistoffen, geen rekening houdend met andere vloeistofkleuren. Helaas zijn de moderne koelvloeistoffen er in alle kleuren van de regenboog.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 maart 2023 07:46 PM
  [ # 10 ]

Beetje OT: Nog onbegrijpelijker is het om de amber/oranje kleurige LDS die er in de C5 en C6 gaat, te vervangen door eentje met een groene kleur.
Dát is wat Kroon deed, groene LDS leveren Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 maart 2023 07:49 PM
  [ # 11 ]
Jeroen Simons schreef:

Ik heb nooit het voordeel gezien van groene koelvloeistof in een LHM auto. Als het lekt weet je niet meteen wat er lekt. En beide groene vloeistoffen vragen om verwisseling/vergissing. Het was wellicht een poging tot standaardisatie in de koelvloeistoffen, geen rekening houdend met andere vloeistofkleuren. Helaas zijn de moderne koelvloeistoffen er in alle kleuren van de regenboog.

Blijft toch lastig, ik heb me ook wel eens even afgevraagd waarom er op vreemde plekken LHM zat, echter dat bleek al snel uit de airco te komen, vergelijkbare kleur groen zit er in het aircosysteem…

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 maart 2023 08:46 PM
  [ # 12 ]

Het koudemiddel zelf is kleurloos.

Als jij dat groene kleurtje zag, heeft iemand er ooit van die fluoriserende troep bij gedaan.
Dat deed men soms, gelukkig is die techniek verlaten. Bij een wat groter lek kwam je hele motorruimte onder te zitten, die troep kreeg je niet meer weg.
En lekzoeken daarmee, vergeet het maar Rolling Eyes

Tegenwoordig werkt men met formeer/tracergas, een beetje H2 toegevoegd aan de droge N2 waarmee afgeperst wordt.
Daarmee zijn lekkages goed op te sporen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 maart 2023 08:52 PM
  [ # 13 ]

Het was sowieso meer olie dan koudemiddel dat ik zag.

Dat zou best kunnen dat er fluoriserende middel bij zat, was in dit geval makkelijk visueel te zien.

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 01 juli 2023 06:06 PM
  [ # 14 ]

In het koelsysteem bleek echt lhm te zitten. Intussen heb ik alle koelslangen vervangen. Dat was geen overbodige luxe. Op sommige plekken had het niet lang geduurd voordat ik een ander lek had.

Wat me wel opvalt is dat het in de CX heel snel heel warm wordt en de ventilatie voor mijn gevoel erg weinig doet. Is dit iets wat alle CX’en en waar ik mee zal moeten leren leven of is de kans groot dat er wat mis is? Alledrie de elektromotortjes werken en doen wat ze moeten doen. De ventilator is goed te horen en ik zie hem ook draaien als ik de roostertjes demonteer. Maar ook op de hoogste stand krijg ik hooguit een briesje uit de roostertjes.

Een airco wil ik tzt inbouwen (kachelhuis en bedieningspaneel heb ik al) maar volgens mij zou hij ook zonder het binnen koeler moeten houden. Vandaag was ik de hele dag op pad (bewolkt, iets meer dan 20 graden) maar ook dan heb ik al snel de neiging een raampje open te zetten. Wat is jullie ervaring?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 juli 2023 06:22 PM
  [ # 15 ]

Gaat de recirculatieklep wel open?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook