31 van de 35
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
   
Hilko16TZi’s BMW 525 Touring
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 december 2022 01:53 PM
  [ # 451 ]

Gisteren een blikje van dit goedje in de motor gegooid. Uiteraard niet het blikje zelf, wel de inhoud. Op diverse Amerikaanse BMW fora van verschillende kanten succesverhalen gelezen met gebruik van dit spul bij lastig koud starten en narrig lopen koud, met soms misfires tot gevolg.

Toeval of niet, maar vanmorgen startte de motor in één keer, liep gelijk op 6 cylinders en is ook niet meer afgeslagen terwijl hij nog koud was.
Mogelijk dus ook nog vervuiling van de kleppentrein waardoor een of meerdere kleppen kunnen blijven plakken. Schijnt een gekend probleem te zijn van de M52/M54.
Fingers crossed dat het goed blijft nu.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 december 2022 02:21 PM
  [ # 452 ]

Zo’n M52(TU)/M54 vindt het in ieder geval lekker om zo af en toe een keer een ‘Italian tune-up’ voor z’n kiezen te krijgen. BMW adviseert dat zelfs min of meer in het instructieboekje (althans wel in het boekje van m’n E46) en dan ook nog eigenlijk om de redenen die je noemt. Een paar keer een dag Autobahn afgelopen vakantie vond mijn ouwe M52TU B25 in ieder geval érg lekker!

Maar: mooi dat het succes heeft en hopelijk is dat blijvend Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 december 2022 12:11 PM
  [ # 453 ]
Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 24 december 2022 12:38 AM
  [ # 454 ]

Inmiddels nog 3 koude starts verder en allemaal probleemloos. Je zou zeggen dat het opgelost is, vrijwel letterlijk.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 januari 2023 12:44 AM
  [ # 455 ]

Het was alweer APK tijd, dus auto naar de garage. Beurtje, als extra remvloeistof vervangen en APK.
Ging niet helemaal goed: een versleten band en de handrem werkte niet goed. Omdat ik de banden toch al vervangen wilde die gelijk besteld, nu ook in de juiste maat voor mijn auto (235-45-R17, Uniroyal Rainsport 5 is het geworden) en de handrem uiteraard ook direct laten maken. Bandjes komen morgen als het goed is, dus die dan nog even monteren en afmelden. Kan ie weer een jaar door. Volgens de garagehouder moet de wagen makkelijk nog 5 tot 10 jaar verder kunnen en hij had er ook nog een compliment voor over.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 januari 2023 04:32 PM
  [ # 456 ]

Banden zijn binnen en komen er morgen onder. Wat zal dat een verschil maken! Cool

Nog even een controle van de verlichting (want maandag afmelden voor APK) leerde dat er een stadlampje van de Angel Eyes stuk was. Overigens riep de boardcomputer dat ook: “Standlicht prüfen!”

Nou, weinig te prüfen want het lampje was gewoon stuk.
Dan wil BMW (en Hella ook) graag dat je een compleet nieuwe unit koopt. Dat braaf gedaan, maar het zal me niet lekker.
En natuurlijk:

De oude:

Wilde best uit elkaar komen.
En dan zit er ¨gewoon¨ een Osram BA9S 12V-10W in…

Nog even twee reservelampjes kopen, dan ligt er in het vervolg altijd één klaar Wink
Als je hem weer in elkaar drukt zorgt de kleine O-ring voor voldoende cohesie om het ding niet uit elkaar te laten vallen. Voor de zekerheid een ty-rap eromheen moet dan verder afdoende zijn. Het scheelt echt belachelijk veel geld (ik weet het, mijn stokpaardje. Koop dan geen BMW, ofzo Rolling Eyes ). In ieder geval heb ik er zo meteen één op reserve voor 5 euro, in plaats van 36 euro…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 januari 2023 02:11 PM
  [ # 457 ]
Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 februari 2023 11:03 AM
  [ # 458 ]

De nieuwe banden deden het niet zo lekker. Vanochtend bij mijn vaste balanceer adresje even de wielen van de auto laten halen. Verdict: 2 maal niet correct gebalanceerd, 1 maal helemaal niet gebalanceerd, 1 maal correct gebalanceerd maar met kleine slag in het wiel.
Zou nu beter moeten zijn, straks even naar Woudenberg op en neer. Dan merk ik het snel genoeg. De staat van de velgen lijkt van buitenaf gezien nog best aardig, maar ze zijn niet heel best meer. Van de zomer maar eens omzien naar vervangers.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 april 2023 10:41 PM
  [ # 459 ]

Zo, weer wat minder “petjes"auto:

Voor:

Na:

Ja, hij staat nog wat hoog voor, maar dat zet zich nog wel. In ieder geval erg blij dat de verlaagde voortrein er niet meer is.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 04 april 2023 12:40 PM
  [ # 460 ]

Volgende stap, uitlijnen.
Hoewel de auto best netjes rechtuit ging bleek dat alle vier de wielen op zowel camber als caster offset waren. Dat is nu hersteld (en dus ook achter, waar veel “uitlijngoeroes” liever de handen niet aan branden). Het verschil is merkbaar, de auto voelt (nog) rustiger en hij stuurt puntiger. Het was eerst point, eeeh, shoot. Nu is het weer gewoon point & shoot. Kan het verschil niet duidelijker omschrijven.

Op de brug daar de hoogte voor en achter vergeleken en hij lijkt op het oog deadstraight te zijn.

Later thuis even opgemeten, en achter staat hij excact op de 591mm die het volgens BMW moet zijn, gemeten vanaf de onderste velgrand.
Niks meer aan doen dus Cool

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 april 2023 06:11 PM
  [ # 461 ]

Voor iedereen met een auto van een ‘jouw ander merk’-auto of met een Peugeot-Citroen, in de de K&T van de afgelopen maanden staat een technische kennis serie over de ophanging, vering en afstelling ervan.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 mei 2023 07:04 PM
  [ # 462 ]

Korte update:

De fueltrims liepen het regelbereik van de ecu uit.
Bleek, na wat slangen vervangen zonder resultaat (ik verwachtte echt een gescheurde vacuüm- of inlaatslang, zo groot was de afwijking) aan de (nieuwe) MAF-sensor te liggen. Inmiddels een goed exemplaar teruggeplaatst en dat doet het weer prima.

Verder heb ik de Disa klep ge-upgrade met een setje waarop staat dat het voor Land Rovers is (dus dat zal hufterproof wezen Cool ). In ieder geval kan de Disa klep nu niet meer in onderdelen in de motor terecht komen en de bijgeleverde nieuwe O-ring zorgt ervoor dat het vacuüm ook weer is zoals het hoort.

Tot slot nog bemerkt dat het niet werken van der achterruitenwisser niet alleen aan een defect mechaniek ligt. Er zit waarschijnlijk een draadbreuk in de draadboom van de achterklep. Gaan we verder onderzoeken.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 mei 2023 08:41 PM
  [ # 463 ]

Wat voor merk was die nieuwe MAF?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 mei 2023 10:08 PM
  [ # 464 ]

Hella. Door Schiedmann als “gelijk aan OE” verkocht.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 mei 2023 03:46 PM
  [ # 465 ]

Verder met het volgende hoofdstuk in de saga: injectoren reinigen. Ik heb, op advies van onder andere ons aller Waterman, een complete rail gekocht uit een 525 van 2001 met, volgens het label van het demontagebedrijf dan toch, 236xxx ervaring. De injectoren in mijn auto zijn inmiddels 406.xxx oud.
Verder heb ik een ultrasoon-reiniger aangeschaft, iets dat ik al heel lang graag in mijn gereedschapscollectie wilde hebben. De keus is gevallen op een Wolf Mountain 3L en daarbij heb ik ook nog een fles met een geconcentreede reinigingsvloeistof aangeschaft.

Voor de injectoren in bad gingen zag het er zo uit:

Dan “effe wachten, effe wachten nog, nog effe wachten…”

En dan het resultaat:

Ik heb de injectoren eerst doorgemeten en de weerstanden van alle spoelen geven 14,7 Ohm, dus dat is in ieder geval in orde. Reinigen zou ik ze sowieso, maar ik denk dat ik het inspuitbeeld nog even wil beoordelen voor montage. Dat zal al in de rail die nu in de auto zit worden. En voordat ik daarmee ga knoeien moet ik eerst de motorruimte goed reinigen (er ligt veel zand op de motor).

Maar goed, het zijn weer stappen voorwaarts ipv pas op de plaats.

Profiel  
 
 
31 van de 35
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook