Motorproblemen Xantia X1 ( kennis gezocht ;) )
SaiBot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-10-2017

Gepost: 02 februari 2023 11:37 PM

Deze vraag is niet voor mijzelf maar voor mijn overbuurman. (Ik ben meer van de Xm’s en hang derhalve meer in Xm kringen rond)

Even ter introductie van de overbuurman.
Een Citrofiel die gek is van Eendjes en ander oud/klassiek Citroën spul. Moderner spul werkt ie ook mee (APK en dergelijke maar heeft voor de generatie omstreeks Xantia/XM geen uitlees apparatuur. OBD2 dan weer wel maar daar heb je met een Xantia X1 geen klap aan.

Dus zodoende kwam hij bij mij met de vraag of ik met ‘m mee kon denken over een probleem met z’n Xantia.

Het betreft een Serie 1 met 2.0L RFX motor met MM8P ECU en automaat.

Het probleem is dat de motor bij starten heel sporadisch niet aan wil slaan. Tenzij er wat gas bijgegeven wordt. Dan komt er wel leven in, maar dan moet je het gas er ook op blijven houden. Zolang de motor 3000rpm draait blijft ie het doen. Laat je het gas los en zakt het toerental onder de 2000 dan slaat ie weer af.

Aangezien dit een leen-auto betreft heb je daar dus niets aan, want leg die truc maar even uit aan degeen die er mee op pad is en zodoende is de wagen al 2 maal met de oprij-wagen thuis gebracht.

Miraculeus genoeg verhelpt (geheel Citroën eigen) het euvel zichzelf. De storing valt niet te reproduceren.
Zo’n beetje alle stekkers van de motor/sensors zijn losgetrokken en de motor blijft vrolijk draaien.

Aangezien ik wel een Lexia in bezit heb, hebben we die er vanmiddag mar eens aan gehangen.

Met al die losgetrokkken stekkers had ik eigenlijk een lijst aan tijdelijke storingen verwacht, maar nee.
Een enkele tijdelijke storing. Namelijk: “Tijdelijke Storing Signaal Verstuiver”.
Deze verwijdert en na enkele keren de motor te laten lopen komt deze ook niet terug.

Zelf zijn we een beetje de weg kwijt. Mij lijkt niet dat een tijdelijk verlies van de aansturing of het signaal richting een verstuiver langdurig problemen kan geven met het ‘aan’ houden van de motor.
Anderzijds is dit het enige wat de ECU meldt dat fout kan zijn.
Dan zou het een kwestie zijn van bedrading/contacten nalopen, wellicht de verstuivers zelf controleren?, en als laatste de ECU zelf?

Dus de vraag voor hier is of er Xantia ‘deskundigen’ zijn die wellicht ditzelfde probleem al eens hebben gehad en misschien weten waar we exact moeten zoeken? OF is dit gewoon een algemeen motor-storingsdingetje wat alleen op te lossen valt met veel tijd qua uit proberen en/of voornoemde onderdelen nalopen/uitwisselen?

Want daar wringt de schoen een beetje. ‘t Is nog een prima wagen en gewoon zonde om voor zoiets richting de sloop te sturen. Maar economisch/financieël is het gewoon voor hem even geen optie om hier uren aan ongericht zoekwerk in te steken.
Voor mijzelf (ondanks dat ik het bijna zou willen doen) ook niet. Ik heb m’n handen al vol aan 3 Xm’s. Een nukkige Xantia klinkt geweldig (zeker omdat ie de eerste neus nog heeft), maar dat kan ik er niet bij hebben.

Dus vandaar mijn vraag hier. Hopend dat er een ‘makkelijk’ antwoord is zodat hij de Xantia nog kan redden/houden.

Rijden als een ouwe sok, met af en toe een petje op.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 februari 2023 10:15 AM
  [ # 1 ]

Krukas sensor met marginaal signaal ? Het signaal van z’n VR sensor wordt hoger en dus beter bij een hoger toerental.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
SaiBot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-10-2017

Gepost: 03 februari 2023 08:36 PM
  [ # 2 ]

Hmmm.., maar dan bedoel je waarschijnlijk een slechte stekkerverbinding?
Of echt de sensor zelf die minder signaal begint af te geven soms?

Denk sowieso wel dat de eindconclusie wordt dat hij alle stekkers maar gewoon moet gaan nalopen en schoonmaken. Je weet alleen niet of dat nu het probleem was tot je weer kilometers van huis stil staat er mee.

Rijden als een ouwe sok, met af en toe een petje op.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 06 februari 2023 04:51 PM
  [ # 3 ]

Moeilijk aanslaan en niet willen blijven lopen, ik verdenk de stappenmotor. Een klein kastje op het gasklephuis die het stationair regelt. Staat ook wel bekend om vervuild te raken of te slijten. Kost niet veel.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 07 februari 2023 08:19 PM
  [ # 4 ]

Het heeft veel weg van een niet goed werkende gaskleppotentiometer.
Heeft de volgende functies :
1. Herkennen van de stand ” gasklep wordt niet bediend ” ( is niet hetzelfde als de stand stationair draaien ! )
2. Herkennen van stand ” volgas “.
3. Herkennen van de stand ” gas geven “
4. Herkennen van de stand ” gas loslaten “
5. Herkennen van de stand ” inspuitonderbreking “
Deze informatie gaat naar het mtorstuurapparaat.

3 polige stekker met 5 Volt stroomverzorging d.w.z. 4,5 - 5,5V en meten tussen pin 1 en 3

Pin aansluiting : 1 = links / 2 = midden / 3 = rechts.
Ohm waarden:
Pin 1 en 3 : 3300 Ohm tot 5000 Ohm.
Stand ” stationair lopen ” : pin 2 en 3 en moet zijn 1360 Ohm.
Stand ” volgas ” : pin 2 en 3 moet zijn ca. 7000 Ohm.
Meetconditie : motor uitgeschakeld, contactslot uitgeschakeld, stekker verwijderd.

Wordt een nieuwe gaskleppotentiemeter gemonteerd, dan het werkgeheugen wissen zodat de potentimeter geinitialiseerd wordt en deze zelfaanpassing opgeslagen wordt in het werkgegeugen.

Het af en toe niet willen aanslaan kan als mede oorzaak hebben de afstelling van de versnellingspook van de automatische versnellingsbak.

Ik ga er vanuit dat de startblokkering goed functioneert.

 

Profiel  
 
SaiBot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-10-2017

Gepost: 07 februari 2023 09:01 PM
  [ # 5 ]

Als eerste dank voor het meedenken. Smile

De stappenmotor heb ik zelf al losgehaald. Stom genoeg niet gekeken in welke stand de plunjer stond, maar toen ik ‘m aantuurde met de Lexia werd de plunjer netjes naar het uiterste uitgeschoven en daarna weer ingetrokken.
Dus vrijwel zeker dat die werkte. (Daarnaast heb ik op Xm’s meerdere vastgerotte stappenmotors gehad. Daar gaat ‘t stationair wat minder van lopen maar niet zo extreem.)

Gaskleppotentiometer die niet goed doorgeeft had toch ook wel een stroringscode mogen opleveren lijkt me? Maar klinkt wel als een mogelijke verdachte dan.

Helaas alleenn… is de Xantia verkocht. (Was voor mij ook een verassing toen ik er vandaag langsliep).
Maar goed. Afgelopen weekend kwam er iemand langs die een Xantia wel zag zitten. OOK nadat ie te horen kreeg wat de huidige staat van de auto was.
Dus niet naar de sloop, maar naar iemand die er net wat meer zin heeft (of denkt te hebben).

Beetje teleurstellend einde van dit topic, maar misschien dat ik nog eens te horen krijg of diegeen het wel opgelost heeft en wat het dan was.

Rijden als een ouwe sok, met af en toe een petje op.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 10 februari 2023 10:25 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad wel jammer. Ik was wel benieuwd aan het worden, maar wie weet horen we het alsnog.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 12 februari 2023 09:15 PM
  [ # 7 ]

Saibot@.
Ik had ongeveer 2 jaar geleden soortgelijke problemen en heb toen de gaskleppositiemeter vervangen en het probleem is sindsdien verdwenen.
Inderdaad verwachte ik uit te lezen foutcode 21, maar het diagnoseapparaat gaf deze foutcode niet.
Na een aantal andere controles uitgevoerd te hebben was mijn slotconclusie de potentiometer is de schuldige.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook