3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
CX Athena; hij rijdt weer!
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 12 maart 2023 08:12 PM
  [ # 31 ]

Dank voor je reactie.
Ik had al even lopen zoeken en zag dat Glasgarage helemaal was gestopt. Nu zie ik dat de oude glasgarage in Apeldoorn het wel nog heeft. Ik ga daar even informeren. Een enkel krasje vind ik niet zo erg, maar die fijne krasjes zijn ook met laagstaande zon erg irritant.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 27 juni 2023 04:07 PM
  [ # 32 ]

Update

In maart afspraak gemaakt om de ruit te laten polijsten. Maar helaas bleek dat toen ik er kwam dat de persoon die dat deed langdurig ziek was en geen berichtje had gestuurd. Halve middag vrij genomen en voor niets op en neer gereden. Geen nieuw voorstel vanuit hen daarom nog maar geen nieuwe afspraak gemaakt.

Nieuw thermocontact, maakt veel uit. Fan schakelend heel mooi regelmatig in, na steeds 28-30 seconden en draait dan 1,5 tot 2 seconden bij 25 graden en stationair draaien.

Klepspeling; klepspeling gemeten en gesteld. Bleek dat cilinder 2 en 3 wat meer speling hadden en 1 en 4 juist net wat krap.

Heb de carburateur nog steeds niet ultrasoon gereinigd, maar ga dat in de zomervakantie doen. Wel ben ik naar Duitsland gegaan om te zien hoe het nu met het vermogen is. Het was druk en dan ben ik liever wat voorzichtig. Bij 195 op de teller gaat hij nog langzaam door en verwacht dat 200 op de teller erin zit. Maar de teller is dan erg enthousiast en er moet ongeveer 20 km/h af.

Na de rit in Duitsland lijkt het olieverbruik veel minder, maar heb nog niet heel veel gereden.

Ik heb een speciale moer besteld om een lambdasensor te plaatsen, ga ik ook in de zomer doen en dan ook bij het rijden kijken hoe rijk/arm hij staat afgesteld.

LPG inbouw; ik ga eerst proberen motorisch alles bijna perfect te krijgen en wil dan alleen de verdamper plaatsen en weer afstellen. Als het verschil op benzine dan groot is doe ik het niet, als het meevalt doe ik het wel.

Leuk dat ik gespot werd in Beers! Ik vind hem zelf nog niet zo heel netjes en dat is ook een soort van dilemma. Ik wil de auto goed conserveren maar hij hoeft niet als nieuw te zijn. Er zijn wat lastige plekjes die ik goed wil behandelen, ook wordt de lak dun op sommige plekken. Mijn ervaring is dat het loont om het dan een een keer groot aan te pakken en delen over te spuiten. Maar dan krijg ik vast kleurverschil (kleur lijkt iets bleker dan code), of ik moet de kleur zo laten mengen dat hij tussen origineel en de huidige kleur inzit (maar heb nu ook al 4 verschillende tinten als ik goed kijk) en dan uiteindelijk toch helemaal overspuiten. Ik ben er nog niet helemaal uit, komt tijd komt raad…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 juni 2023 09:32 PM
  [ # 33 ]

Die topsnelheid is echt dik in orde. Citroën gaf voor de CX athena 176 km/h op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 29 juni 2023 08:49 PM
  [ # 34 ]

Ik was er ook blij mee!
Mede door het olieverbruik en dat de olie wat snel donkerder werd had ik wat twijfels. Maar motor trekt nu goed en werd ook niet heet tijdens de Duitsland rit. Hij is nu ook heel soepel 45 in de 5 doe ik niet vaak maar ook dan pakt hij mooi op, het kleppenstellen heeft daar ook aan bijgedragen.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 10 augustus 2023 04:20 PM
  [ # 35 ]

Gisteren op de terugweg uit Duitsland op 5 km van mijn huis hoor ik de CX op 3 cilinders lopen stationair. Ik had er zo’n 250 km opzitten met 3 stops en tussendoor was er niets te merken. Bij thuiskomst gekeken welke cilinder er niet mee deed door de bougiekabels los te maken. De 2e cilinder (vanaf vliegwiel) deed niets stationair, met wat gas doet deze wel weer mee. Ik had niet geracet, maar ik had wel doorgereden. Bougie rand wat zwart, midden mooi licht grijs. Ongeveer 0,7 liter koelvloeistof verbruikt, maar vloeistof lijkt niet echt vervuild. Compressie cilinder 2 was slechts 4,1 bar overdruk. Met de endoscoop gekeken, maar daarmee kon ik niet heel veel zien (hoek is erg beperkt door bougie gat en geen geweldige kwaliteit van de endoscoop).

Afgelopen maanden was ik al wat bezorgd dat het niet helemaal goed zat, vandaar dat ik ook blij was dat de motor wel goed presteerde. Vanwege die twijfel ben ik ook nog niet begonnen aan het plaatsen van een mengstuk voor eventuele (geregelde) lpg inbouw, eerst alles goed. Afgelopen weken gebruikte de auto best veel motorolie en na elke rit wat koelvloeistof. Vorige week heb ik het koelsysteem eerst koud en daarna warm afgeperst met 0,90 bar overdruk. In de eerste 20 seconden zie je de druk ietsje terug lopen 0,02 bar (zetten slangen?), daarna blijft de druk stabiel en geen (zichtbare) lekkage. Vandaag weer met hetzelfde resultaat.

Ik vond de motorolie afgelopen maanden niet echt mooi schoon, al is het onder het kleppendeksel wel aardig schoon (kleur van het staal is nu ook lichter dan eerder). Vorige week toch motor flush toegevoegd, 10 minuten stationair, afgetapt, filter vervangen en weer gespoeld met verse motorolie en daarna nog een keer nieuwe olie. Daarna leek het oliegebruik erg afgenomen.

Wat te doen? Ik denk dat de koppakking toch lekt, dat is jammer omdat de motor er 4 jaar gelden (en 10.000 km geleden) in opdracht van de vorige eigenaar helemaal uit is geweest en er o.a. een revisie kop op is gekomen. Dat is toen grondig gedaan door een vakkundig iemand die heel veel ervaring heeft met de CX ik heb ook een uitgebreide fotoreportage. Wat is er toen mogelijk niet gezien waar ik nu op kan letten, daar zit ik een beetje mee.

Komende dagen wil ik de klepspeling controleren en eventueel kijken hoe vast/los de kopbouten zitten. Ik heb maar een kleine onhandige oprit en zou de koppakking en kop willen controleren. Dat lichten van de kop lijkt te kunnen met ingebouwde motor of hebben jullie andere ervaringen? Ik kan hier thuis eigenlijk moeilijk de hele motor uitbouwen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 augustus 2023 05:08 PM
  [ # 36 ]

Begin even met het controleren van de klepspelingen. Kan best zijn dat er een klep dicht staat. Is dat oké en weet je 100% zeker dat je geen gare bougie, bougiekabel of brakke verdeelkap/rotor hebt, dan kun je overwegen de cilinderkop te lichten.

O enne, klinkt misschien raar, maar dubbel check toch echt even de contactpunten afstand. Je zal namelijk niet de eerste zijn….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 augustus 2023 07:26 PM
  [ # 37 ]

Compressie cilinder 2 was slechts 4,1 bar overdruk.

Heb je die van de andere cilinders ook gemeten? If so, hoe hoog was ‘ie daar?
En warm of koud gemeten?

Op zich lijkt die 4,1 erg laag, maar dat kan relatief zijn. Vandaar die vragen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 augustus 2023 07:47 PM
  [ # 38 ]

Koppakking lekkage kun je ook (laten) meten. https://www.trailerandtools.nl/Cilinderkop-lekkage-tester-koelwater-lektester-CO2-koelwater

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 10 augustus 2023 08:33 PM
  [ # 39 ]

Dank voor alle snelle reacties!

Ik heb net de klepspeling nog even gemeten op cilinder 2 inlaat ruim 0,10 mm (denk 0,12) en uitlaat ruim 0,25 mm(denk 0,27) (ik heb alleen voeler maatjes in stappen van 0,05) en dat is hetzelfde als waarop ik ze heb gesteld ongeveer 1000 km geleden. Wel is alles onder het kleppendeksel nu veel schoner geworden.

Ik heb de andere cilinders nog niet gemeten, mijn compressiemeetsetje heeft korte doppen zonder 6 kant en het risico dat ik ze er wellicht niet uitkrijg omdat de bougieschacht lang is. Die 4,1 is koud, maar gisteren vrijwel dezelfde waarde warm.

Bougies, verdeler, rotor, bougiekabels alles is tussen aanschaf (ruim 2000 km geleden) en nu vervangen. Morgen ga ik de oude kabel enzo even terugplaatsen om het zeker te weten, er komt wel een meer dan 15mm lange vonk vanaf de 2e bougiekabel als ik die test. En ik ga even de contactpuntafstand controleren.

Morgen ga ik het compressietestdopje proberen aan te passen zodat het testen wat makkelijker wordt.

Met die CO2 lektest meting heb ik de ervaring dat die in een vroeg stadium een negatieve uitslag gaf en het later wel de koppakking bleek te zijn (2x gehad). Slangen lijken niet heel hard te worden bij het lopen van de motor. Maar waar gaat die compressie dan heen?

Afbeelding Bijlagen
tuimerlaars_klein.jpgcx_verdeler_klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 augustus 2023 09:15 PM
  [ # 40 ]

4,1 is weinig, echt weinig. Met goede klepspeling is er dus iets aan de hand. Maar als de koppakking lek is dan zou je, bij compressieverlies in deze mate, overdruk in het systeem moeten hebben.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 10 augustus 2023 10:32 PM
  [ # 41 ]

Als je wil weten waar de compressie heen gaat zou je ook nog even een lektest kunnen doen. Bedoel dan met die “ouderwetse” lektestkast die je op de perslucht aansluit.

En heb je bij de compressie meting het gaspedaal wel helemaal ingedrukt?

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 10 augustus 2023 10:46 PM
  [ # 42 ]

Dank weer voor de reacties!

Morgen ga ik proberen van alle cilinders een compressietest te doen (als ik de dop kan aanpassen). Nu twijfel ik nog een beetje of die wel volledig afsloot omdat de waarde zo laag is. Ik heb bij vol gas (open gasklep) gemeten.
Een lektestkast ken ik niet, maar ik zat ook te denken om druk op de cilinder te zetten en dan te kijken waar het heen gaat. Hoop dat het geen gebroken zuigerveer of iets dergelijks is, dan liever een lekke koppakking…

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 11 augustus 2023 12:38 PM
  [ # 43 ]

Vanochtend de dop voor de compressiemeting aangepast naar zeskant 16mm, zodat ik deze in elk geval eruit kan krijgen als dat niet met slang lukt.

Daarna was de compressie meting als volgt (koud gemeten): cilinder 1; 10,9, cilinder 2; 3,8, cilinder 3; 9,5 en cilinder 4; 10,6

Ik heb geprobeerd druk op de cilinder te zetten, maar ik had erg weinig debiet (slang compressiemeting met geblokkeerd ventiel). Ik ga nog kijken of ik daar een andere aansluiting voor kan maken. Ben erg benieuwd of de druk via het koelwater gaat of via het motorcarter. Misschien kan ik ook een paar ml motorolie in cilinder 2 doen en kijken of de compressie dan veranderd.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 augustus 2023 12:50 PM
  [ # 44 ]

Cilinder 2 is veel te laag, dat is al gezegd.
Ik zou in eerste plaats denken aan een doorgeslagen koppakking of een klep die niet goed dicht wil.
Als je er dan druk op zet: Via het carter of via het koelvloeistof vat => koppakking.
Via de inlaat of uitlaat: Luisten naar gesuis, en dat is moeilijk als de compressor aan staat.

Een gebroken zuigerveer levert echt pas schade op op lange termijn: Als die veer breekt is er direct niets te zien, maar op den duur slijpt dat een kras in je cilinder: Dat kun je misschien met je endoscoop wel zien.
Wat wel gebeurt na lang stilstaan: Een zuigerveer die “vast zit” in de groef, en dan dicht hij ook niet goed.
Als je olie op de zuiger doet en de compressie gaat omhoog heb je een cilinder afdichting probleem, d.w.z. zuigerveer probleem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 11 augustus 2023 12:57 PM
  [ # 45 ]

Ik heb het in 1998 meegemaakt met mijn toenmalige CX 20 break uit 1984 dat de 2 inlaatkleppen van cilinder 2 en 3 niet rond meer waren met als gevolg, zwaar compressie verlies op de betreffende cilinders en backfire’s in de carburator (op het laatst was er niet meer met te rijden).
Kop gelicht en 2 nieuwe kleppen en de kop gevlakt + inslijpen kleppen was de oplossing.
De vorige eigenaar reed super 95 en deed elke dag +100km snelweg waarbij hij erg goed door reed + waarschijnlijk dat kleppen iets te krap stonden, dat heb ik altijd als oorzaak gezien.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook