1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kachelradiator lek of defecte kachelkraan? CX 22 TRS
Bas van Weert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 21 maart 2023 11:55 AM

Beste forumleden,

Ik heb een probleem dat ik aan jullie wil voorleggen. Tijdens het rijden in mijn CX22TRS is het me opgevallen dat bij gebruik van de kachel de ruiten langzaam maar zeker beslaan. Dit betreft vooral het rechter deel van de vooruit en de zijruiten aan de bijrijderskant. Bij gebruik van de kachel ruik ik tevens een wat zoete geur. Soms (wellicht gezichtsbedrog ) meen ik bij het hoger zetten van de temperatuur ook een wolkje stoom(?) uit de middelste ventilatieroosters te zien ontsnappen. De voetenbakken van mij CX zijn droog. Dat heb ik reeds gecontroleerd. Het kvs-niveau daalt echter langzaam.
Nu zal het wel zo zijn dat of mijn kachelradiator lekt en vervangen moet worden of dat er ergens anders een lek in het systeem zit. Vreemd vind ik dat ik geen vochtige voetenbakken heb en dat alleen de rechterkant van de autoruiten vochtig worden. Wie herkent dit en weet wat er aan de hand kan zijn?

Mocht ik de radiateur moeten vervangen. Kan iemand me dan tips geven over het hoe en wat? Ik ken de middenconsole en haar ingewanden maar heb dit specifieke klusje nog nooit uitgevoerd. Mocht het probleem ergen anders in het verwarmingssysteem zitten dan zijn tips en tricks zeker meer dan welkom. Alvast bedankt allemaal

ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 maart 2023 12:12 PM
  [ # 1 ]

De CX kachel heeft geen kraan maar is permanent meegenomen in het koelcircuit. Als ie lek gaat blijft er koelvloeistof in staan in het kachelhuis, meestal aan de rechterkant. Je hebt een nieuwe kachelradiateur nodig. Om die handig en snel te vernieuwd is het zagen van een luikje de meest snelle en meest gebruikte methode. Wil je dat niet dan moet namelijk echt het hele dashboard er uit incl het kachelhuis.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bas van Weert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 22 maart 2023 09:48 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je advies. Ik ga morgen de afdekplaats van de middelconsole verwijderen. Wellicht heb je nog een tip of de plaats en grootte van het te maken luikje? Recht onder de twee slangaansluitingen bijvoorbeeld?

Alvast bedankt.

Groet, Bas

ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 maart 2023 09:59 AM
  [ # 3 ]

Als je een beetje zoekt op het forum ga je geheid wel voorbeelden vinden van hoe dat gedaan is. Ik heb in ieder geval hier wel eens foto’s voorbij zien komen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 maart 2023 10:05 AM
  [ # 4 ]

Hier eentje van een Duits forum, waarop te zien is dat deze al eens een nieuwe kachelradiateur heeft ontvangen:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Bas van Weert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 22 maart 2023 10:14 AM
  [ # 5 ]

Bedankt! met deze foto kan ik wel verder!

Groet, Bas

ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 maart 2023 11:40 AM
  [ # 6 ]

Ik heb ergens een foto van waar je dat luik moet zagen. Kan ik wel ff opzoeken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 22 maart 2023 01:49 PM
  [ # 7 ]

Een luikje zagen is best ingrijpend. Hoeveel tijd kost het om het dashboard daar te verwijderen en weer terug te plaatsen? Als dat een middagje sleutelen is, zou ik die optie zeker ook in overweging nemen. Zagen kan altijd nog.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Bas van Weert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 22 maart 2023 02:27 PM
  [ # 8 ]

Ik vind het zagen/snijden van een luikje ook niet echt een fijne optie. Maar het dasboard verwijderen gaat mijn vaardigheden te boven. Tevens ben ik bang voor storingen, afgebroken plastic rommel, dradenspaghetti en rammels na montage.

Mocht je die foto kunnen vinden, Boogaard 77, zou ik daar erg mee geholpen zijn. Lukt dat niet dan kom ik er met de eerder geposte afbeelding ook wel uit denk ik.

Bedankt voor de respons!

Groet, Bas

ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 maart 2023 03:50 PM
  [ # 9 ]

Het vervangen van de kachelradiateur bij het Behr kachelhuis wordt heel veel gedaan op deze manier en zodra de bekleding is terugebouwd zie je er niets meer van. Natuurlijk kan je alles gaan lopen uitbouwen, maar behalve dat het veel tijd kost, is er de kans op beschadiging bij demontage van andere onderdelen. Ik weet het niet zeker, maar ik kan me herinneren dat voor bepaalde schroeven in het dashboard het handig is als de voorruit eruit is, omdat je er anders niet bij komt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2023 08:47 AM
  [ # 10 ]
Jeroen Simons schreef:

Als dat een middagje sleutelen is, zou ik die optie zeker ook in overweging nemen. Zagen kan altijd nog.

Reken maar gerust een heel weekend als je dit nog nooit gedaan hebt.
Zoals Niels zegt, zie je er na afloop niets van. Verder ook als eens meegemaakt dat de nieuwe radiator ook lek was. Dan pak je die er met dat luikje in 20 minuten uit…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 23 maart 2023 05:38 PM
  [ # 11 ]

Wat is het toch dom dat er af fabriek geen luikje zit op dat soort plekken en wat is luchtkoeling toch wel een goed idee Wink

Het afpersen van een nieuwe radiator voor montage is dus ook een bruikbare tip om teleurstelling te voorkomen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 maart 2023 10:27 PM
  [ # 12 ]

Zo zit de kachelradiateur in zijn huis.

Dashboardkastje eruit en de bekleding van de middenconsole eraf halen, dan kan je er al bij.
Eerst maar eens kijken of die niet al eens eerder is vervangen en er niet al een luikje zit, dat was bij mij ook zo.

Profiel  
 
Bas van Weert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 24 maart 2023 10:07 AM
  [ # 13 ]

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Gisteren ben ik aan de slag gegaan. Bekleding middenconsole verwijdert, dashboardkastje gedemonteerd en daarna de linker steun van het dashboardkastje ook weggehaald. Dan kon ik beter bij de verwarmingsleidingen. Met de Dremel en een slijpschijfje heb ik aan de hand van de afmetingen van de nieuwe radiator een luik gezaagd. Dit was eigenlijk allemaal zeer goed te doen. Voor de zekerheid heb ik wel even een metalen plaat onder het kachelhuis en de bedrading die daar onder loopt geschoven. Zo snij/slijp je niet per ongeluk draden door en zo kan de eventueel lekkende kvs direct op de vuilniszak stromen die ik als opvang in de voetenbak heb gelegd. Het lastigste klusje was het losmaken van de leidingen aan de oude radiator. Hier was wel wat duw en trekwerk voor nodig. Ik heb twee kurken taps geslepen om die direct in de los gekoppelde leidingen te kunnen steken. Dit werkte prima. even vastzetten met de slangenklemmen van de leidingen en dat stopte het lekken voldoende. Na montage van de nieuwe radiateur de kvs-bol bijgevuld en gaan rijden. Kachel vol open en gelukkig geen stank meer in de auto en geen vocht op de ruiten.

Ik heb wel nog een vraagje naar aanleiding van de hier bovenstaande foto. De kachelradiateur kan k onderscheiden. Maar wat is het element dat daar voor gemonteerd is? Is dat een elektrisch verwarmingselement? en zo ja, waarom dan nog een radiateur met koelwater? Verwarming kan toch ook volledige elektrisch plaatsvinden?

Groet, Bas

ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987

Profiel  
 
Bas van Weert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 20-06-2006

Gepost: 24 maart 2023 10:11 AM
  [ # 14 ]

Of kijk ik hier naar het kachelhuis van een CX die voorzien is van een airco. Daar had had ik nog niet aan gedacht.

Groet, Bas

ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 maart 2023 10:39 AM
  [ # 15 ]

Airco idd. Elektrisch verwarmen kost aardig wat extra brandstof terwijl de restwarmte van je koelwater gratis is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook