2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
dagrijlichten
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 mei 2023 12:01 PM
  [ # 16 ]

Dat is niet helemaal correct. De term stadslicht is correct alleen niet meer van toepassing. Stadslichten werden vroeger gevoerd in jawel, de stad, omdat het voeren van dimlicht ten tijde van 6 volt en gelijkstroomdynamo’s lege accu’s veroorzaakte: de motoren draaiden op (kortere) ritten in de stad niet genoeg toeren om de accu goed te laden waardoor “stevige” verbruikers er voor zorgden dat de accu leeg raakte. Later, toen we naar 12 volt gingen werd het al beter en met de introductie van wisselstroom, medio jaren 60, was het probleem eigenlijk opgelost en kon je rustig dimlicht en ruitenwissers voeren bij 40-60 km/h.

Als je naar foto’s uit het verleden gaat kijken, jaren 4-50-60 zal je veel auto’s in steden zien met alleen de stadslichten aan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1976
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 mei 2023 12:10 PM
  [ # 17 ]

In Frankrijk was het destijds zelfs verboden om met dimlicht te rijden binnen de bebouwde kom Idea

Groet,
JW

Profiel  
 
Flottanteur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-03-2019

Gepost: 30 mei 2023 10:04 PM
  [ # 18 ]

Ik vind Maartens oplossing een mooie en ik heb een paar vraagjes:
- Welke diodes heb je gebruikt?
- De vraag is al gesteld maar nog niet beantwoord: worden de standlicht armaturen met 10 W lampjes niet te warm?

Als ik het ga uitvoeren zal ik wrsch 2 W ledlampjes plaatsen.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 juni 2023 05:20 PM
  [ # 19 ]

Ik heb deze diodes gebruikt:
https://www.rdae.nl/diode-50v-3a.html

10w halogeen gaat prima. Ik heb ook LED’s geprobeerd maar er zijn maar weinig LED’s die per saldo meer licht geven dat deze 10w haologeen.
De LED’s die ik ooit had gemonteerd kwamen niet door de APK omdat ze ‘flikkerde’. Per saldo is 10w afdoende. Rij er al jaren mee en de auto komt probleemloos door de APK.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Walon
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 01 juni 2023 09:42 PM
  [ # 20 ]

Ik heb er ook over gedacht voor onze CX, maar wat me tegen houd is dat je geen achter verlichting hebt als je een tunnel in gaat, dus moet je alsnog dimlicht aan zetten. Tunnels hebben we hier rond Rotterdam genoeg dus voor mij is het wel een dingetje. Dan zou er ook een schakeling moeten komen om bij weinig licht de achterverlichting aan (en uit) te zetten. Dus hou ik het maar op dimlicht, maar moer er nog wel eens een signalering op zien te krijgen ingeval van motor uit, portier open. Nu moet ik er nog zelf aan denken.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 juni 2023 09:57 PM
  [ # 21 ]

Daar zijn zoemertjes voor. Die monteer je tussen de + van het dimlicht achter de schakelaar. En op de + achter het contactslot. Als je het contact uitzet en de dimlichten staan nog aan dan hoor je de zoemer. Zoals op deze website staat kan het ook (aansluiting op de massaschakelaar binnenverlichting deur open.):
https://www.prolech.nl/webshop/auto-accessoires/overige-auto-accessoires/detail/4625/lichtzoemer-opbouw—-80db—-12-volt—-zwart.html?gclid=EAIaIQobChMI15mfh-6i_wIVzotoCR3UlQa9EAQYBCABEgLXBfD_BwE

Mijn leraar natuurkunde had in zijn Opel Rekord een wasknijper liggen. Als hij zijn lichten aanzette plaatste hij de knijper in het zicht op de rand van het dashboard. Zo simpel kan het natuurlijk ook Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1976
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 juni 2023 12:29 AM
  [ # 22 ]
Walon schreef:

Ik heb er ook over gedacht voor onze CX, maar wat me tegen houd is dat je geen achter verlichting hebt als je een tunnel in gaat, dus moet je alsnog dimlicht aan zetten. .......

Normaliter gaan de achterlichten branden als je de stadslichten aanzet. Is dat bij de CX niet zo?
Als dat wél het geval is, kun je met wat diodes zorgen dat die verlichting gaat branden als je het contact aanzet.

Nadeel van die schakeling met diodes is dat er extra stroom gaat lopen via het contactslot, dat zal dan een paar ampere extra zijn. En je hebt enig spanningsverlies over die diodes.
Mijn voorkeur zou dan zijn om er een klein 12V relais in te zetten, dat geeft geen spanningsverlies en geen extra belasting op het contactslot.
En waarschijnlijk is het dan ook wel te regelen dat die verlichting pas gaat branden als de motor loopt.

Groet,
JW

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 02 juni 2023 08:19 AM
  [ # 23 ]

Jullie zijn wel echt een niet bestaand probleem aan het oplossen. Ooit gedacht aan een carrière in marketing?
Wat is nou precies het argument op niet gewoon dimlicht aan te zetten?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 juni 2023 08:28 AM
  [ # 24 ]

Ik snap er ook geen jota van, in meerdere Europese landen is het al verplicht om overdag dimlicht te voeren, waaronder Zweden, Tsjechië, Portugal en Italië.

Gewoon doen, voor je eigen zichtbaarheid.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juni 2023 09:41 AM
  [ # 25 ]
Nielsje schreef:

Jullie zijn wel echt een niet bestaand probleem aan het oplossen.

Dat heet een chindogu!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1976
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 juni 2023 09:42 AM
  [ # 26 ]

Dat kan, uiteraard.
Maar het voordeel van DRL’s is dat ze minder stroom verbruiken, en dat je niet zo vaak de H4’s moet vervangen.

Op mijn C5 PH2 had ik daarom DRL’s gemonteerd. Die gingen aan, incl. de achterlichten, als de motor liep.
Daarmee hoefde ik niet de Xenon’s elke keer aan-en-uit te zetten als ik door de tunnel reed waar ik vaak doorheen moest. Want dat is killing voor de dure Xenon’s.

Groet,
JW

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 juni 2023 10:15 AM
  [ # 27 ]

Ik rijd een C6, de DRL vervangen is een hele unit vervangen en die is NFP. Er zijn opties met LED lampen van Alie of losse halogeenlampen van Alie, ik spaar mijn DRL liever en koop dan wel een nieuwe Xenon lamp, die is in ieder geval wel verkrijgbaar, duur ja, maar beter duur dan niet te krijgen. Dus ik heb de Xenon lekker aan overdag en de DRL uit.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juni 2023 12:33 PM
  [ # 28 ]
JW schreef:

Dat kan, uiteraard.
Maar het voordeel van DRL’s is dat ze minder stroom verbruiken, en dat je niet zo vaak de H4’s moet vervangen.

Kosten van een H4 lamp zijn erg laag. Daarbij zijn ze in een CX binnen 2 min te vervangen, je kan er makkelijk bij en je kan het ook nog eens zien.

De meeste CXen worden weinig gebruikt, ik denk dat als je eens in de 5 jaar eens lampjes moet vervangen dat het veel is, eerder richting de 10 jaar. Ik heb het echt al jaren niet meer gedaan en ik heb ze altijd aan staan.

 

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 02 juni 2023 01:12 PM
  [ # 29 ]

Inderdaad zal het ‘slijten’ van halogeen lampen best wel meevallen, in mijn Volvo V70 (daar staan ze standaard aan) heb ik ze slechts één keer kapot gehad en dat was toen de spanningsregelaar besloot om 20 volt op het hele systeem te zetten (overigens waren toen niet alleen de koplampen kapot)

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 02 juni 2023 02:20 PM
  [ # 30 ]

Het is inderdaad een oplossing voor een niet bestaand probleem maar het staat wel erg mooi, die priemende sta(n)dslichten die helder lichtgeven. Een beetje jaren 70 stijl.
Daarbij hoef je ze niet in of uit te schakelen want het gaat allemaal vanzelf. Aangezien mijn dagelijkse auto’s automatische lichtschakeling hebben en ook mijn motor automatisch het licht inschakelt vergeet ik dat in mijn oldtimers wel eens.

Ook mijn MGB en mijn Defender heb ik op die manier voorzien van felle ‘sta(n)dslichten. Voor oudere auto is het rijden met dimlicht overigens niet zo prettig voor accu en (gelijkstroom)dynamo

Overigens ben ik als motorrijder erg tegen auto’s die overdag met dimlicht rijden. Ik val als motorrijder nu veel minder op in het verkeer met mijn ene koplamp. Ik rij nu met de motor standaard met grootlicht Wink

Fietsers schijnen overigens tegenwoordig ook een fel licht in je ogen.

(dit is wat ze noemen lampeninflatie)

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook