224 van de 224
« Eerste  < Vorige 222 223 224
   
CX VEMS 340pk en 580Nm p223
Gepost: 30 januari 2016 09:51 PM
  [ # 3346 ]

Hoe zou het nog zijn met deze bolide en zijn berijder?
Het is toch al een hele tijd stil hier rond…dit maakt mij wel nieuwsgierig.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 juli 2016 01:11 PM
  [ # 3347 ]

Roestduivel helaas. Sloop…

Heel misschien dat de techniek ooit nog verderleeft in een andere koets, maar dan moet ik een bijzonder gunstig geprijzde harde <1977 benzine berline koets tegen het lijf lopen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 15 juli 2016 01:16 PM
  [ # 3348 ]

helaas !

Hopelijk lukt een transplantatie.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 juli 2016 03:12 PM
  [ # 3349 ]

Klinkt wel als een grappige auto: vroege CX met er onverwacht hard vandoor kan. Maar dat is de turbo break natuurlijk ook al.

Toch benieuwd of de praktijkproef er nou toe heeft geleid dat er meer VEMS-CXen rondrijden.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 juli 2016 04:50 PM
  [ # 3350 ]

Er zijn er wel wat, maar de kosten betekenen dat VEMS niet gauw breed ingezet zal worden. Eerlijk gezegd vind ik het beste resultaat de DS 23 ie pallas hydraulique VEMS. Fijnste DS die ik ooit bereden heb. Maar ja ook daarvoor geldt, te duur om het voor de lol te doen.

Wie weet of de SV nog weer eens tot leven komt in een of de andere vorm. We zullen ‘t zien.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Zjuppo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 18-08-2013

Gepost: 12 november 2023 05:29 PM
  [ # 3351 ]

Als nieuwkomer al een tijdje deze thread aan het lezen. Mooi hoor! Ook al is het een oudere thread.
Wat me opvalt is dat er niet gesproken wordt over het versterken van de drijfstangen. (De koppeling wordt wel als een zwak punt benoemd bij het tunen)
Hebben de T1 en T2 modellen al standaard versterkte drijfstangen? En zijn deze bij het verhogen van de Turbodruk geen risico?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 12 november 2023 05:47 PM
  [ # 3352 ]

Die hebben ik destijds bekeken samen met de tuner, maar ze zijn, zoals veel dingen van Citroen, nogal overmaats uitgevoerd. De slag is ook zo lang dat er niet echt veel kans is op heel houden als je mikt om meer dan zeg 5500tpm.

In de orde der dingen was stonden drijfstangen dus niet echt bovenaan de lijst van dingen waarvan we verwachte dat ze als eerste stuk zouden gaan. Voor wat betreft de druk op de drijfstangen, daar is omkeersnelheid eigenlijk de primaire factor wat via het falen van lagers meestal z’n uitwerking heeft op drijfstangen (een sponaat brekende drijfstang bestaat natuurlijk wel, maar meestal is er een aanleiding, iets anders wat eerst stuk gaat en zorgt dat het allemaal niet meer beweegt zoals ontworpen of dat er door spelingen enorme klappen uitgedeeld worden). Omkeersnelheid is toerental afhankelijk, en niet direkt gekoppelp aan thermische belasting binnen de verbrandingskamer. Thermische belasting daar kan natuurlijk wel indirekt van invloed zijn als er dingen te heet worden, waardoor verkolende olie -> slechte smering tussen drijfstanglager en zuigerpen (waar dan natuurlijk ook meer thermische belasting gaat komen) wellicht tot een probleem kan gaan leiden.

De enige echte reden om iets aan de drijfstangen te doen is als je het bij gelijke of meer sterkte ook lichter zou kunnen maken, dan kan je er wellicht nog een paar toeren meer uitpersen. Staat wel aan het eind van de lijst, want dit soort dingen zijn dan nog zeer marginale verbeteringen.

Het is een beetje wat je wilt natuurlijk. Ethanol, 160 oktaan race benzine of nitrous oxide zijn dingen die een hele sloot meer vermogen opleveren (ten koste van wat praktische inzetbaarheid) dan je drijfstangen herontwerpen.

Voor wat betreft de internals van de motor heb ik eigenlijk alleen andere zuigers geplaatst omdat een andere CX tuner weleens een gat in z’n zuiger had gehad. Inmiddels vraag ik me af of dat niet gewoon een kwestie moet zijn geweest van een arm mengsel door onprecies motormanagement. Ik weet dan ook echt niet zeker of die andere zuigers echt iets bij hebben gedragen aan het behaalde resultaat.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Zjuppo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 18-08-2013

Gepost: 13 november 2023 12:12 PM
  [ # 3353 ]

Bedankt voor de heldere uitleg!

Profiel  
 
 
224 van de 224
« Eerste  < Vorige 222 223 224
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook