2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

De Suzuki SX4 van Percheron: Off to a great start! Nope…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11872

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juni 2025 05:50 PM
  [ # 16 ]

Goed. Meetwaardes. De achterste lambda-sensor wordt niet actief. Dus: die afgekoppeld en doorgemeten. Niks bijzonders aan te vinden. Boel weer aangekoppeld, de storingsmelding vanwege het loskoppelen eruit getrapt, motor gestart, live data opnieuw opgeroepen en krijg nou wat, na een poosje schakelt die sensor in en geeft verder prima nette meetwaardes terug.

Daarna dus nog maar een rondje kabelloop inspecteren en een potentiele doorslijtplek gecheckt (niks te zien gelukkig), nog een keer testen: nul reactie van die verrekte sensor! Nou, schiet mij maar helemaal lek dan… Ik kan niet veel anders bedenken dan om de boel maar eerst weer af te laten koelen en er dan maar eens voor de gein die nieuwe sensor in te drukken. Kijken of dat ‘t oplost. Als bijvoorbeeld bij het terugplaatsen van die sensor na een katalysatorklus de bekabeling teveel in elkaar gedraaid is geweest kan er wel een vaag kabelbreukje in zitten, zoiets. Of die sensor is gewoon onbetrouwbaar geworden, kan ook natuurlijk. Want op het moment dat-ie dan wél meet zijn de waardes die ik terugkrijg niet meteen een aanwijzing voor een gare katalysator.

Vreemd. Maar goed. Als ‘t op deze manier op te lossen is doe ik ‘t ervoor. Die sensor ligt er nou toch al, laten we dat maar gewoon proberen dan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juni 2025 06:35 PM
  [ # 17 ]

OK, bij het ter perse gaan van het vorige bericht had-ie ook al even staan uitdampen dus die uitlaat was al redelijkerwijs weer aan te pakken. Dus: krik d’r onder, voor de veiligheid even een bokje er bij onder, en dan die sensor maar eens los wurgen.

Of niet natuurlijk.

Want die sensor, die zat dus gewoon los in de uitlaat.

Niet aangedraaid.

Geen sleutel bij geweest…

Hoe is het nou toch mogelijk dat 1) dus op de spruitstuk-tapeinden na letterlijk alles wat eraf geweest is om die kat een goed jaar geleden te wisselen gewoon na al die tijd én twee onderhoudsbeurten los aan die auto hangt, 2) daar niets van verloren is onderweg en 3) dat ik dan alsnog niet op het idee kom dat die sensor misschien ook wel gewoon niet vast zit en dat je daardoor dus alsnog een halve dag met een OBDII-lezer en een multimeter aan het k*tten bent om uit te vogelen wat er nou mis gaat…

Nou is het nog niet zeker dat het nu ook opgelost is, maar dat gaan we straks wel zien. Ik was er nou toch mee bezig, heb ik meteen de nieuwe sensor er maar in gezet, is dat in ieder geval in theorie een werkende unit. En of ‘t dan met een nieuwe en deze keer wél vastgedraaide sensor dan ook opgelost is, beleven we snel genoeg. Ik ben héél benieuwd!

Maar het is dus kennelijk zo dat als je een tweedehands autootje gaat bekijken je gewoon ook even een kist gereedschap moet meenemen om te controleren of het een auto is, of een auto-vormige verzameling losse onderdelen. Ik heb wel eens gekkigheid gezien, maar dit is een compleet nieuw niveau van ranzig. En op ‘t oog dus gewoon niet te zien! Bloedlink. En dat zou je ervan worden ook.

Derk

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 23 juni 2025 08:22 PM
  [ # 18 ]

Nieuwe sensor er dus in, rommel opruimen onder de motorkap en dan maar eens opnieuw de live data bekijken. Resultaat: na enig opwarmen begint de tweede sonde netjes te reageren. Geef je dan een keer een streepje gas, gaat-ie netjes in closed loop. En daar blijft-ie vervolgens tijdens een proefrit ook. Stationair ongeveer 0,65 á 0,7 volt met enig pendelen afhankelijk van wisselende belasting, onder constante last idem zo rond 0.7 tot 0,75, stevig optrekken kan ‘t oplopen tot 0,9 á 0,92 en bij gas-los valt-ie onmiddelijk naar 0 volt. Dat ziet er dus meteen veel beter uit dan het deed.

Nou is het wel zo dat het een paar ritten kost voor die ECU om te besluiten of er een storing in het emissiesysteem zit of niet, dus écht zeker weten of ‘t dan nu klaar is doen we nog niet. Maar het is in ieder geval anders. En dan op een manier waarbij het in principe mogelijk moet zijn om bij terugkeer van een storing ook weer iets aan live-data te hebben (al was het maar omdat je die dan überhaupt hebt).

Verbetering is er dus alvast en in werkelijkheid is er ook weer gewoon een mankement opgelost doordat de huidige lambdasensor op die plek dan ook werkelijk vast zit. Het resultaat weten we in principe morgen, als er weer twee ritten van zo’n 30 kilometer elk mee gemaakt zijn.

Overigens is vandaag, na ongeveer een totaal van een kilometer of 60, niet te zien dat er nog vet uit de linksbuitenste aandrijfashoes komt. Dus of die homokineet loopt allang weer droog, of die hoes is gewoon niet lek en er is bij werkzaamheden daar enorm met vet geknoeid. Maar daar ga ik eind van de week nog wel een keer naar kijken hoe dat erbij hangt.

Derk

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10570

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 juni 2025 09:06 PM
  [ # 19 ]

Nog een weekje afzien Derk, dan is het weer een auto. Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6202

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 24 juni 2025 12:39 AM
  [ # 20 ]

Er is niet alleen met vet geknoeid, zou je zeggen. Maar dat kun je de Soes niet kwalijk nemen, toch?

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juni 2025 02:14 PM
  [ # 21 ]

Nee, dat kun je die Suzuki niet kwalijk nemen. Maar de tent waar-ie eerder in onderhoud was wél en als je er op een gegeven moment met een stapel nota’s van alle onderhoud in de hand op rekenen moet dat je dat allemaal opnieuw moet doen om het goed te krijgen, wat is dan op een gegeven moment er nog de zin van om je auto door een vakman te laten onderhouden? De vorige eigenaar heeft dus wel gewoon serieus geprobeerd om die auto in goeie staat van onderhoud te houden, maar dat is minstens ter hoogte van die katalysatorklus stevig verziekt door het bedrijf waar dat onderhoud gepleegd is. Het hoort gewoon niet nodig te zijn om dat werk min of meer opnieuw te doen voordat zo’n auto deugt.

Nou ja, we zullen zien waar dit eindigt. Misschien moet ik dan komend weekend, als er voordien geen nieuw probleem opduikt, dan toch maar eens met een setje steekringsleutels en een doppensetje onder die hele auto door om te controleren of er nog meer los tegenaan hangt. Maar ik heb al veel goeikopere auto’s zonder ook maar enig zicht op de onderhoudshistorie gehad die uiteindelijk veel minder getreiter gaven om de zaak in orde te maken.

Wat dan weer wél lekker is, is dat het iCarsoft uitleesapparaat wat er op aanraden van waterman voor aangeschaft is uitstekend werkt. Eenvoudig, intuitief, zonder gedoe met externe voedingen, makkelijk mee te nemen om tijdens een proefrit live data te kunnen volgen (kabeltje is wat kort daarvoor in die SX4 maar dat moet goed te verhelpen zijn): een uitstekend ding om jezelf een heel eind verder mee te helpen als het op diagnose van zo’n Japannert aankomt. Die gaat z’n geld heel vlot opbrengen Cool

Derk

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juni 2025 03:38 PM
  [ # 22 ]

Inmiddels ook net mooi voor de regen aan zo’n 35 á 40 liter vers getankte benzine weer uit de Berlingo gepompt. Dat moet bij zo’n ding via de leiding onder de motorkap, omdat je niet onder de achterbank bij de pomp in de tank kunt (bedrijfswagen-vloer zonder servicedop), dus dat duurt even. Maar al die benzine kunnen we dan net zo goed weer in die SX4 opstoken: peut is duur genoeg…

Om dat goed te kunnen doen heb ik de kliksluiting op de brandstofrail los gemaakt. Ik had nog een los T-stukje uit de carterventilatie van een NFU-blok liggen en die heeft aan 1 kant een aansluiting die op de brandstofleiding past, aan de andere kant een gewone slangpilaar en in het midden hetzelfde soort kliksluiting als waar de brandstofleiding mee op de rail zit. Die moest dus even afgedopt, en om dat te kunnen doen heb ik van een eindje aluminium staf een blinde aansluiting gedraaid die keurig in die kliksluiting vastklikt en dat ding heel netjes benzinedicht afsluit. Daarna was het alleen nog maar een kwestie van geduld; moeilijk is dat afpompen dan verder niet meer.

Die benzine staat dus nu in twee sherrycans klaar om in de Suzuki te worden geklotst. Als er een can leeg is kan ik daar eventueel nog wel een liter of wat in overpompen, maar ik kijk nog wel of ik daar tijd en geduld voor vind. Erg veel zit er niet meer in het Bertje en alles wat er nog maar pas in gegaan was, is in ieder geval terug.

Derk

Profiel  

René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9511

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 juni 2025 03:56 PM
  [ # 23 ]
Penny Lane schreef:

Die benzine staat dus nu in twee sherrycans klaar.

Waar is die sherry dan gebleven? Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 juni 2025 05:51 PM
  [ # 24 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
  [ # 25 ]

Een auto moet niet méér zuipen dan de baas natuurlijk…

Vandaag geen nieuwe storingsmeldingen. Als dat de week uit zo blijft denk ik dat we ‘t maar eens opgelost moeten noemen.

Derk

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten

[ # 26 ]
Penny Lane schreef:

Nee, dat kun je die Suzuki niet kwalijk nemen. Maar de tent waar-ie eerder in onderhoud was wél en als je er op een gegeven moment met een stapel nota’s van alle onderhoud in de hand op rekenen moet dat je dat allemaal opnieuw moet doen om het goed te krijgen, wat is dan op een gegeven moment er nog de zin van om je auto door een vakman te laten onderhouden? De vorige eigenaar heeft dus wel gewoon serieus geprobeerd om die auto in goeie staat van onderhoud te houden, maar dat is minstens ter hoogte van die katalysatorklus stevig verziekt door het bedrijf waar dat onderhoud gepleegd is. Het hoort gewoon niet nodig te zijn om dat werk min of meer opnieuw te doen voordat zo’n auto deugt.

Nou ja, we zullen zien waar dit eindigt. Misschien moet ik dan komend weekend, als er voordien geen nieuw probleem opduikt, dan toch maar eens met een setje steekringsleutels en een doppensetje onder die hele auto door om te controleren of er nog meer los tegenaan hangt. Maar ik heb al veel goeikopere auto’s zonder ook maar enig zicht op de onderhoudshistorie gehad die uiteindelijk veel minder getreiter gaven om de zaak in orde te maken.

Wat dan weer wél lekker is, is dat het iCarsoft uitleesapparaat wat er op aanraden van waterman voor aangeschaft is uitstekend werkt. Eenvoudig, intuitief, zonder gedoe met externe voedingen, makkelijk mee te nemen om tijdens een proefrit live data te kunnen volgen (kabeltje is wat kort daarvoor in die SX4 maar dat moet goed te verhelpen zijn): een uitstekend ding om jezelf een heel eind verder mee te helpen als het op diagnose van zo’n Japannert aankomt. Die gaat z’n geld heel vlot opbrengen Cool

Derk

Is die iCarsoft van jou specifiek voor Suzuki?

Profiel  

Percheron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 24 juni 2025 05:53 PM
  [ # 27 ]
René Jongejan schreef:
Penny Lane schreef:

Die benzine staat dus nu in twee sherrycans klaar.

Waar is die sherry dan gebleven? Laughing

HIK!! Mr. Green

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 24 juni 2025 05:56 PM
  [ # 28 ]
jantje1948 schreef:

Is die iCarsoft van jou specifiek voor Suzuki?

Nee, die is voor een hele verzameling aan Japanse en Koreaanse auto’s. Dit is ‘m.

Derk

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten

Gepost: 24 juni 2025 06:22 PM
  [ # 29 ]

Ah, toch ook wel vrij specifiek.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten

- Xantia TD SX
Gepost: 25 juni 2025 04:04 PM
  [ # 30 ]

Een wél gepland werkje is nu ook klaar: ongeveer 2 centimeter compost uit de paraventbak scheppen. De boel daarbinnen ook meteen even een kattenwasje gegeven. De paraventplaten zijn eraf geweest waarbij ik de rubbers op de buitenste uiteinden weer correct vast heb kunnen zetten, de wissers zijn er dus uiteraard even af geweest en ik heb het wissermechaniek er ook uit gepakt om daar omheen en het mechaniek zelf even schoon te maken. Dat is dan ook wel weer mooi gebouwd, met zelfs stofhoesjes op de kogels. De stekker van de wissermotor komt in de loop van de tijd dus ook in die verzamelde laag troep te liggen, dus bij wijze van extra bescherming heb ik daar nog een pufje CRC 2-26 in gejast. Het raamrubber heb ik links langs de a-stijl op z’n plek gepield met een plastic bekledingsspateltje. De voorruit is dus duidelijk al eens vervangen (is ook Pilkington en dat is niet wat Suzuki zelf verwerkt), maar als dat er goed en lekvrij in zit zal me dat fijn aan mijn achterwerk oxideren: dan is dat in ieder geval fris. Naderhand het voorruitje nog even beschoond en in de hydrofobe toestanden gezet en de plek die bij elke poetsbeurt wordt overgeslagen, namelijk achter het tankklepje, ook maar even uitgesopt nu de emmer er toch naast stond. Dat scheelt roest op een plek die altijd kwetsbaar is en het geeft een lekker schoon en verzorgd gevoel aan zo’n auto.

En nog altijd geen nieuwe storingscodes.

Derk

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook