

Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ha Gelaleo,
We hebben elkaar inmiddels live gesproken. ‘T was een erg leuke dag in N-Hemert. Inderdaad hebben ze pas vanaf ‘68 plek voor die ring en dus ook die ring zelf erin zitten. Ik heb inmiddels een andere moer met afdichtring en drukring op de kop getikt. Echter heb ik mijn eigenwijsheid ervoor gekozen de oude moer weer te monteren met alles origineel behalve dus de primaire dichtingen van de cilinder. Wel ik heb ik een flexibelblijvend pakkingmiddel op de schroefdraad gesmeerd. Baat het niet dan schaadt het niet. Vooralsnog ziet het er goed uit. De tijd zal het leren.
@ alle anderen: dank voor het meedenken en de goede tips!
Op naar het volgende akkefietje
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.


Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
We zijn weer een tijdje verder en ofschoon het veergedrag sterk verbeterd is in relatie tot het opvangen van hobbels en klappen als gevolg van de demper actie, ben ik nog niet helemaal wiebel vrij. Ik ben dus verder op onderzoek uitgegaan.
Nogmaals beschrijving van de symptomen:
- Bij een nagenoeg vlakke weg met kleine oneffenheden is de auto wiebelig, alsof ik hele harde veertjes heb, of een secundaire veersysteem…
- De velgen zijn vrij goed. De banden van Michelin hebben wel wat een hoogte slag maar de wiebel volgt niet de cadans van de wielomwwenteling.
- bollen zijn alle 4 gecheckt en goed bevonden.
- Op momenten kan de auto extreem goed rijden . Op andere momenten is het wiebelen terug….
Het voelt alsof de de auto niet altijsd zin heeft in kleine bewegingen en er echt wat energie/kracht moet zijn voordat de vering mee gaat werken. Ik wiebel mogelijk dus op de banden die het secundaire veersysteem vormen.
Nou heb ik de boel eens helemaal gestript tot ik alle mechaniek kan waarnemen. Ziet er allemaal goed en gesmeerd uit, maar als ik eens op de auto druk aan de voorkant links wil deze niet naar beneden. Nog een keer veel harder drukken en huppakee daar gaat ie ,lekker soepel naar beneden. omhoog en naar beneden exciteren en het beweegt soepel mee. Eens in de hoogste stand gezet en daarna weer normaal: Weer is de auto “hard” op normale rijhoogte , na wat motivatie wordt het weer soepel…
Vervolgens de wielen er af, druk van systeem en ik kan vrij eenvoudig de boel met het lager aan de rechterkant optillen en weer laten zakken. (links gaat na mee via de stabo) Ook aan de linkerkant kan dit maar ik voel wel een weerstandspunt ergens in het midden. Dit staat in geen verhouding tot de krachten die optreden bij systeem op druk etc. of toch…. hoe meer belasting hoe meer wrijving/ of weerstand?
Ik verwacht toch wel een signficant voelbare weerstand in de draagarmen om het beschreven effect te hebben.
Dus wat nu? Ik denk aan halve voortrein opnieuw smeren, ofwel met gearbox olie via gaatjes volgens DS-TT truuk of de boel er af en uit elkaar zoals leon in de webinar laat zien.
Of is het toch nog wat anders? Is de veercilinder zelf wel eens de oorzaak van zoiets? Als deze zwaar loopt? kan het me niet voorstellen.
Ik denk diep na. en vraag me af, wat zouden die forummers doen?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.












































Totaal aantal Berichten: 25704
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had bij mijn ds een veercylinder die iets zwaarder liep. Maar dat was over de hele veerslag. Ik denk eerder dat er kogesl droog zijn of de lagerschaal van de stabi oid. Draagarm lagers kan ook nog.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als een ( of meer) lagers van de draagarmen gaar zijn, dan kan dat rare effecten hebben. Als er bijvoorbeeld een kogel gebroken is dan zitten de resten tussen de andere kogels. Dat draait natuurlijk niet fijn. Maar omdat te weten moet je eigenlijk de fusie er af halen, dan kun je draagarmen “individueel” bewegen en goed voelen of hij nog gelijkmatig beweegt.
Je hebt al geprobeerd of die goed bewoog, en je zegt dat er een “punt” in het midden zit: Hoe voelt dat punt aan: Altijd hetzelfde, of veranderd het ? En hoe zwaar is het : Moet je met de hand veel moeite doen of voel je dat bij niet lekker wil. Heb je het gevoel dat het lager knarst op dit punt ?
Als je de veerbol er af haalt, zodat de veercilinder geen effect heeft, dan voel je dat beter.( wel eerst drukloos maken) , want anders moet je de zuiger ook heen en weer pompen. In principe kan het ook nog aan de fusiekogels liggen , die zouden “vast” kunnen zitten, maar normaliter komen die bij slijtage juiste losser te zitten.
Dan kom ik meteen op punt 2: Als je die veerbol eraf hebt kun je ook de veercilinder inspecteren: Kijk eens of er groeven of “ringen” te zien zijn?
Er staat veel druk op zo’n veercilinder, dus al die zonder druk al niet lekker beweegt dan zit hij op druk soms gewoon vast.
Als je een brakke veercilinder hebt dan kan dat volgend mij een verklaring zijn van je veergedrag: De cylinder klemt af en toe, omdat hij versleten/beschadigd is aan de binnenkant.
Je zou hem ook kunnen vervangen als je toevallig een reserve hebt.
To err is human, not to err is divine.


Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Dat zijn aardig wat hints. Wel flink demonteren voor de diagnose en dan niet meer ver af van het geheel erafv halen van de rechter halve voortrein. Zodra ik beschik over een trekker voor de fuse ga ik dit proberen.
Dat met de viercilinder zal ik sowieso even bekijken. De rechter heb in onlangs voorzien van nieuwe richtingen. Die is soepel.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.












































Totaal aantal Berichten: 25704
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Fusees geloof ik niet zo in gezien de dubbele arm waar die aan/in zitten. Als die vast zitten breekt de boel gewoon af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10556
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat een zwaar punt in de draagarmlagers het waarschijnlijkst is. Maar ik zou dan, gezien de hoeveelheid werk, eerst de veercilinders uitsluiten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
@Bogaard: Fusee niet vanwege de fuse zelf maar om de armen afzonderlijk te kunnen beoordelen.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Je kunt de stabilisatiestang ook loskoppelen van de veerarm/voortrein links en rechts
Dan kan je links en rechts afzonderlijk van elkaar checken. En als je de veercilinderstangen eruit hebt geeft dat ook weer een helderder beeld. Pas daarna het wiellager er tussenuit halen. Dan kan je weer per veerarm de boel testen
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK


Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Dat loskoppelen is volgens WPH, zoals ik het interpreteer, de bus(sen) losdraaien van de schroefdraadeinden van bovenarm naar stabilisator. Of maak je beter de kogelgewichten aan onder en/of bovenzijde los? Lijkt erop dat daarvoor speciaal gereedschap nodig is.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Foutje
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Auto opgebokt en wielen van de grond. Draadbus ff markeren of opmeten hoe die zit voor je hem verdraaid. Als er speling op de draagarmlagers zou zitten is die het duidelijkst waarneembaar als je de voortrein rond of op rijhoogte houdt. Dat geldt ook voor speling op stuur- en fuseekogels. In die positie worden de delen het meest belast.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK





























Totaal aantal Berichten: 10556
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Draai dan wel aan de bus aan de goede kant. Die waar de schroefdraad van de beide delen tegengesteld is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je hebt het over wiebelen…..... : Heb je de lassen van de montage bussen tbv monteren van de draagarmen al gecontroleerd ? 8 bussen = 16 lassen. Je kan alle minuut een blik werpen op die in de motorruimte dan zie je (meestal) vrij snel of 1 of meerdere van de 8 een las gescheurd is. Dat wiebelen heb ik ook mee gemaakt : het komt en gaat ...... even van het gas eraf en het verdwijnt ? gas erweer op en soms blijft het dan ook weg ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.