Goedendag Allen,
Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Yoeri, 30 jaar en in het bezit van een ID19B uit 1967 ( dus tweede neus).
Ik heb de auto inmiddels een aantal jaar in mijn bezit via mijn grootvader.
Door hem, en mijn ouders ook al vroeg citrofiel geworden.Mijn opa reed vroeger altijd al verschillende godinnen. Daarna overgestapt op een BX,CX, XM , en al laatste een C6. Alhoewel hij toch altijd 2 DS’en in de schuur had staan voor erbij. Deze, en nog een derde neus cabrio ( omgebouwd) waarvan mijn ID dan weer het Dak heeft gekregen van de DS zodoende heb ik dus een ID met een schuifdak.
Zodoende dus ook met deze DS opgegroeid. mijn eerste meters achter het stuur waren als klein mannetje van een jaar of 6 het laatste stukje de straat in, in dezelfde DS waar ik nu in rond tuuter. Mijn ouders zijn erin getrouwd en mijn opa heeft er jarenlang mee elke dag naar zijn werk gereden. Al met al een auto met voor mij een bijzonder verhaal en een stukje verbondenheid.
Ze is niet de mooiste of snelste , of in nieuwstaat meer. Maar ik hou haar toch graag op de weg.
Tevens hoeft ze de mooiste ook niet te zijn. De originele lak zit er nog op en dit draagt wel bij aan de charme. Ze is verder onder hard en ooit door mijn grootvader in de RX gezet.
Afgelopen jaren veel aan de DS gedaan. Mijn opa was opzich een kundig sleutelaar. maar wel wanneer er iets kapot ging. Laatst alle veerbollen ( incl die vervelende voorraadbol) en lekzakken vervangen, onsteking nagelopen en de auto compleet gemaakt en alle vloeistoffen vernieuwd en de carburateur gereviseerd.
Ze veert en rijdt zoals ze dat zou moeten doen op één ding na.
Het trillen/vibreren bij het optrekken vanuit stilstand. zodra ik op gang ben is het weer weg.
Het is heftiger aanwezig bij een koude motor. Het zal mogelijk een mix van een aantal oorzaken zijn maar ik vroeg mij toch af of iemand mij alvast in de goede richting kan sturen.
Ik vermoed zelf dat het de koppeling is. Verder merk ik geen mankementen tijdens het optrekken, hij slipt verder niet.
De motorsteunen zullen er ongetwijfeld ook aan bijdragen.
De laatste optie is dat een aandrijfas wat problemen geeft.
Mocht er iemand advies hebben dan verneem ik het graag.
Met een Franse groet,
Yoeri














Totaal aantal Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dag Yoeri, leuk verhaal.
Mijn id19b heeft hetzelfde. Waarschijnlijk de koppeling. Het kan een sleetse drukgroep zijn of vet op de koppelingsplaat. Ik heb er voor gekozen om er mee te leven, zolang de koppeling nog goed functioneert. Zoals je zelf ook al aangeeft: na even rijden wordt het minder en met een beetje gevoel rijd ik zonder “bokken” (rustig) weg.
Mocht iemand van het forum nog een andere tip hebben dan ben ook ik daarmee geholpen
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als dat trillen er ook is na het op laten komen van het koppelingspedaal is de koppeling niet de oorzaak.
Die kan dan wel eventueel slippen, maar dat merk je aan het toerental.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Bij koppeling loslaten is het ook zo goed als weg. bij wat kracht vragen maakt hij een beetje ” herrie” maar niet echt vibratie.
Ik heb geen toerenteller dus kan het niet zo makkelijk terug zien vallen. Ik hoor het toerental in principe niet oplopen.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het tijdens het slippen van de koppeling is ligt het waarschijnlijk aan de koppeling. Bijvoorbeeld als er koelvloeistof bij gekomen is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De beschreven klacht komt vaak voor bij het oude type koppeling, die nog een ouderwetse drukgroep met vingers en losse veren heeft in plaats van de moderne diafragma koppelingen. Het wordt veroorzaakt door slijtage van drukgroep en plaat waardoor er ongelijkmatige aangrijping plaats gaat vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi allen,
Dankjewel.
Klinkt als een mooi aankomend winter projectje dan. Koppeling en drukgroep vervangen.
Weet iemand of dat nieuwere type wat hij deelt met de SM hierop zou passen?
Alvast bedankt





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je nog een SM voor de sloop staan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koekjestrommel schreef:Hoi allen,
Dankjewel.
Klinkt als een mooi aankomend winter projectje dan. Koppeling en drukgroep vervangen.
Weet iemand of dat nieuwere type wat hij deelt met de SM hierop zou passen?
Alvast bedankt
Nee, dat past niet op een ‘67-er.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoals in het onderdelenboek 648 modeles depuis 1972 (7/71->) valt te zien, zijn bij de invoering in 7/72 van een diafragmakoppeling niet alleen de frictieplaat maar onder meer ook het vliegwiel, de ontkoppelingsvork/hefboom en het druklager gewijzigd. Vandaar dat je niet zonder meer een vinger drukgroep door een diafragma drukgroep kunt vervangen.
jantje1948 schreef:Heb je nog een SM voor de sloop staan?
Neen was dat maar zo!
Bedankt allemaal voor jullie input en kennis.
Ik zie dat Citrotech gereviseerde drukgroepen verkoopt.
Zal een winterproject worden dan maar!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1969DS20 schreef:Zoals in het onderdelenboek 648 modeles depuis 1972 (7/71->) valt te zien, zijn bij de invoering in 7/72 van een diafragmakoppeling niet alleen de frictieplaat maar onder meer ook het vliegwiel, de ontkoppelingsvork/hefboom en het druklager gewijzigd. Vandaar dat je niet zonder meer een vinger drukgroep door een diafragma drukgroep kunt vervangen.
En als je de boeken dan toch noemt: het vliegwiel is ook al een keer eerder gewijzigd. Deze wijziging zorgt er ook voor dat je bij het ombouwen van een ‘67-er niet alleen een ander vliegwiel nodig hebt maar ook een andere startmotor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, bedankt voor je toelichting. Ik zie dat je al vaker over dat onderwerp had geschreven. Koekjestrommel, laat je in je winterproject ook het frictiedeel van het vliegwiel slijpen?