


Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Wij hebben sinds een paar dagen een prachtige C6 benzine.
Gisteren en vanmorgen hoorde ik een soort ratelend geluid bij de koude start. Dit duurde 1-2 seconden. Klonk een beetje als een oude diesel. Daarna loopt ie prachtig en rijdt formidabel. Zodra de auto een keer gestart is en ik ‘m later die dag nog een keer start hoor ik het geluid niet. Zou dit iets met de nokkenasverstelling kunnen zijn? Die bij koude start nog even niet voldoende olie krijgen?
De C6 heeft gelukkig garantie dus ik heb de dealer al een filmpje gestuurd. Maar ik ben benieuwd of iemand hier een idee heeft wat het kan zijn.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Niet gehoord bij proefrijden?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.



Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Nou ja, achteraf eigenlijk wel. Toen we de auto met de proefrit startten hadden we de deuren en ramen dicht, schoot de radio aan en zaten we te praten. En toen hoorde ik op de achtergrond wel een geluid. Maar toen ik de deur open deed, hoorde ik niets. En later hebben we de auto ergens geparkeerd om ‘m goed te bekijken. Toen ook weer gestart en hoorde toen niets. Dus ik heb er eigenlijk geen aandacht meer aan besteed.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Bij een koude start moeten een paar hydro-stoters eerst op druk komen. Dat kost even tijd, en in die tijd ratelt het daar.
Als het daarbij blijft, moet je dat gewoon voor lief nemen, dat is een “product-eigenschap”.
Ik heb het ruim 10 jaar lang meegemaakt bij de ES9A die er in mijn C5 Break lag
De verklaring is simpel.
Als de motor stopt, staan er altijd een paar kleppen open. In de uren daarna wordt dan langzaamaan de olie weggedrukt uit de hydro-stoters van die kleppen waardoor er, als je de motor opnieuw start teveel klepspeling is.
Dát is wat je hoort.
Die stoters worden in de seconden daarna weer gevuld met olie, en verdwijnt de ratel.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Ha JW, bedankt voor de reactie en duidelijke uitleg.
Dat stelt me gerust! Ik wilde al niet meer rijden totdat ik een reactie van de dealer krijg, om eventuele schade te voorkomen. Maar we kunnen gewoon lekker op pad vandaag
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Lekker gestuurd vandaag, zonder bezwaard gemoed?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Haha, jazeker JW!
En ik heb weer eens CD’s afgespeeld in de wisselaar. Leuk om weer eens door de CD-collectie te gaan (die op zolder al jaren ligt te verstoffen).
(de Yatour aansluiten was nog even niet gelukt bij de dealer. Ze kregen ‘m niet werkend. Heb een workaround van Car Interface gekregen dus de dealer gaat het binnenkort opnieuw doen).
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Heeft de dealer nog gereageerd op je verhaal?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Nee, nog niet. Ik denk dat de verkoper op vakantie is want hij reageert altijd heel snel. Ik ga vandaag even bellen.
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.



Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
De monteurs hebben naar het geluid geluisterd en kwamen tot dezelfde conclusie als JW. Producteigenschap en kan geen kwaad. Fijn om dit nu 2x gehoord te hebben, stelt me gerust.
Nu genieten!
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Je zult het nog sterker horen als de motor gestart wordt meteen na het verversen van de olie en het filter.
Dan moet er eerst weer oliedruk opgebouwd worden, dat kost wat tijd. En gedurende die tijd hoor je die ratel.
Ik merkte trouwens dat je in de eerste weken ná het olie verversen minder ratel hoort.
Dat zou dan komen door de veranderede eigenschappen van de olie, waardoor de hydro-stoters minder snel leeggedrukt worden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Toen we in de jaren 70 motor reden draaiden we eerst een paar keer de motor rond met de kickstarter om de olie rond te pompen, als het geluid storend wordt is dan even rondstarten en dan pas opstarten een optie? ( evt een onderbreek-draad met een kleine switch? )
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.



Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
JW schreef:Je zult het nog sterker horen als de motor gestart wordt meteen na het verversen van de olie en het filter.
Dan moet er eerst weer oliedruk opgebouwd worden, dat kost wat tijd. En gedurende die tijd hoor je die ratel.Ik merkte trouwens dat je in de eerste weken ná het olie verversen minder ratel hoort.
Dat zou dan komen door de veranderede eigenschappen van de olie, waardoor de hydro-stoters minder snel leeggedrukt worden.Groet,
JW
Ah, goed om te weten. De boel is net ververst dus het zal alleen maar minder luid worden. Fijn, nu klinkt het als een diesel voor 2 seconden
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.



Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
bibberkip schreef:Toen we in de jaren 70 motor reden draaiden we eerst een paar keer de motor rond met de kickstarter om de olie rond te pompen, als het geluid storend wordt is dan even rondstarten en dan pas opstarten een optie? ( evt een onderbreek-draad met een kleine switch? )
Ja, dat zou een optie kunnen zijn. Nu ik weet dat het erbij hoort stoor ik me er niet echt aan maar ik hou het in gedachten. Zou gelijk een extra diefstal beveiliging kunnen zijn haha
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.