Een iets verhoogde (0,2bar) bandenspanning biedt veel voordelen. Ik doe dat al meer dan 50 jaar
Ik ervaar dat de banden daardoor gelijkmatiger afslijten en wat strakker sturen, en merk geen noemenswaardig negatief effect mbt het afrol-comfort.
Dat deed ik al bij de Eenden, later ook bij de DS’en die ik had en bij de andere 15 Cit’s die ik daarna gereden heb. Nu ook weer bij de C5AC-Hy en het C-Eendje.
Ik heb zelf nooit een C6 gehad, theoretisch zou het kunnen zijn dat deze auto daarop een uitzondering is. Maar dat zou me dan wel verbazen…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor

Totaal aantal Berichten: 27981
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik snap je ervaring, maar subjectief moet je dat eigenlijk op een testbaan testen met iemand daar daar ervaring mee heeft.
Het gaat er ook vooral om bij welke bandenspanning je in situatie X onvoorspelbaar of gevaarlijk weggedrag krijgt.
Fabrikanten hebben daar ongetwijfeld veel geld aan uitgegeven om een voorschrift neer te zetten. Uiteraard met een bepaalde marge 2 kanten op.
Sommige dingen liggen een beetje op ‘‘gevoel’‘, denk aan het verruimen van de eerste trap v/d carbu van een gsa, de één is er heel blij mee, rijdt vlotter en wilt niks anders, de ander moet er niet aan denken. Natuurlijk doet de fabrikant z’n best om een goed product te maken door testen en ervaring, maar soms moet je het hebben ervaren om het te begrijpen. Toen ik 45 jr geleden het advies kreeg om de bandendruk te verhogen met ca 0.2 bar dacht ik ook van ? huh ? Maar nu is het normaal, heb nooit scheve banden, geroffel of iets van dien aard. Overigens is dit ‘‘advies’’ heel bekend, vooral onder de oudere monteurs, maar het blijft een vrijwillige keuze.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Totaal aantal Berichten: 1364
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Dat zijn wijze woorden. Hier nog een die al sinds jaar en dag de druk ietsje hoger zet en voor mijn ‘gevoel’ geeft dat net ietsje betere rijeigenschappen en slijtagebeeld.
Adrit

Totaal aantal Berichten: 1429
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik heb onder mijn “caravan” (300kg) 125x15 banden in 3000 km opgerookt omdat ik ze op 1.6 had gezet. Dat veerde beter maar sleet in de praktijk veel harder. Daarom terug naar de 0.2 harder (dan op de sticker) op de auto en 2.5 minstens op de caravan banden.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.
Wat me duidelijk is : een te zachte band wordt bloedheet omdat ie vervormd , dan loopt de druk op door de hitte. Dus als je de band iets harder oppompt, vervormd ie minder en wordt minder heet dus loopt de druk minder op. Overigens schrijven de fabrikanten een hogere druk vóór bij hoge snelheden, dus een paar tienden zal zo’n risico niet zijn, maar elke verandering is voor eigen risico. Maar de voordelen zijn aanwijsbaar.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Totaal aantal Berichten: 1250
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
De 2.5 bar waar die nu op staat is nog steeds iets boven wat Citroën voorschrijft. Ik houd jullie op de hoogte over het verloop.
Iemand nog iets te melden over mijn vraag betreffende de stangetjes van de hoogtesensoren?