14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
   
De burgemeester’s C6 van Ed P. Stangetjes hoogtesensor vervangen
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2595
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 augustus 2025 06:44 PM
  [ # 196 ]

Een iets verhoogde (0,2bar) bandenspanning biedt veel voordelen. Ik doe dat al meer dan 50 jaar Wink

Ik ervaar dat de banden daardoor gelijkmatiger afslijten en wat strakker sturen, en merk geen noemenswaardig negatief effect mbt het afrol-comfort.

Dat deed ik al bij de Eenden, later ook bij de DS’en die ik had en bij de andere 15 Cit’s die ik daarna gereden heb. Nu ook weer bij de C5AC-Hy en het C-Eendje.

Ik heb zelf nooit een C6 gehad, theoretisch zou het kunnen zijn dat deze auto daarop een uitzondering is. Maar dat zou me dan wel verbazen…...

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27981
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 augustus 2025 10:16 PM
  [ # 197 ]

Ik snap je ervaring, maar subjectief moet je dat eigenlijk op een testbaan testen met iemand daar daar ervaring mee heeft.

Het gaat er ook vooral om bij welke bandenspanning je in situatie X onvoorspelbaar of gevaarlijk weggedrag krijgt.
Fabrikanten hebben daar ongetwijfeld veel geld aan uitgegeven om een voorschrift neer te zetten. Uiteraard met een bepaalde marge 2 kanten op.

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 26 augustus 2025 08:01 AM
  [ # 198 ]

Sommige dingen liggen een beetje op ‘‘gevoel’‘, denk aan het verruimen van de eerste trap v/d carbu van een gsa, de één is er heel blij mee, rijdt vlotter en wilt niks anders, de ander moet er niet aan denken. Natuurlijk doet de fabrikant z’n best om een goed product te maken door testen en ervaring, maar soms moet je het hebben ervaren om het te begrijpen.  Toen ik 45 jr geleden het advies kreeg om de bandendruk te verhogen met ca 0.2 bar dacht ik ook van ? huh ? Maar nu is het normaal, heb nooit scheve banden, geroffel of iets van dien aard. Overigens is dit ‘‘advies’’ heel bekend, vooral onder de oudere monteurs, maar het blijft een vrijwillige keuze.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1365
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 26 augustus 2025 09:16 AM
  [ # 199 ]

Dat zijn wijze woorden. Hier nog een die al sinds jaar en dag de druk ietsje hoger zet en voor mijn ‘gevoel’ geeft dat net ietsje betere rijeigenschappen en slijtagebeeld.

Adrit

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1430
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 augustus 2025 08:07 PM
  [ # 200 ]

Ik heb onder mijn “caravan” (300kg) 125x15 banden in 3000 km opgerookt omdat ik ze op 1.6 had gezet. Dat veerde beter maar sleet in de praktijk veel harder. Daarom terug naar de 0.2 harder (dan op de sticker) op de auto en 2.5 minstens op de caravan banden.

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 26 augustus 2025 10:04 PM
  [ # 201 ]

Wat me duidelijk is : een te zachte band wordt bloedheet omdat ie vervormd , dan loopt de druk op door de hitte. Dus als je de band iets harder oppompt, vervormd ie minder en wordt minder heet dus loopt de druk minder op. Overigens schrijven de fabrikanten een hogere druk vóór bij hoge snelheden, dus een paar tienden zal zo’n risico niet zijn, maar elke verandering is voor eigen risico. Maar de voordelen zijn aanwijsbaar.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 30 augustus 2025 08:28 PM
  [ # 202 ]

De 2.5 bar waar die nu op staat is nog steeds iets boven wat Citroën voorschrijft. Ik houd jullie op de hoogte over het verloop.

Iemand nog iets te melden over mijn vraag betreffende de stangetjes van de hoogtesensoren?

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 06 september 2025 09:41 PM
  [ # 203 ]

Niemand die weet of ik de stangetjes van de hoogtesensor kan vervangen zonder de hoogte opnieuw af te stellen? Ik heb 1 stangetje die erg los zit en 1 die een beetje klemt en ik wil ze eigenlijk vervangen, ik heb ze zelfs al in huis.

Profiel  
 
 
14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook