7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
   
Alternator zorgt voor onrustig stationair lopen
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1429
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 24 februari 2025 07:51 PM
  [ # 91 ]

De afmetingen van de lapjes kun je nu afleiden uit het fotootje, uitgaande dat de elastieken ontspannen maar wel rechtgetrokken zijn is het wat meetkunde. De vorm in het midden lijkt mij te rusten op de elastieken tussen de linker en rechter zitting. Je ziet dan links en rechts kennelijk alleen de ijzertjes, het elastiek gaat schuil onder het smalle midden doek. Nu lijkt het me wel dat als een persoon van 100 kgr op een zitting plaatsneemt hij/ zij aardig scheef zit, zonder middenstang. Wellicht daarom al die elastieken aan de voorkant van de middenstrip. Maar het kan ook zijn dat daar geen rekening mee werd gehouden (zie checkvraag) in jouw uitvoering.

Ik heb in mijn Ami ook een opklapbank (break) maar die is heel anders. Die klapt om op het einde van de zitting en heeft een middenbalk. Zoals Bogaard77 meldt: met een karton in de rug. De foto toont een andere plek van de scharnieren en een rechte zitting (frame). Ik kijk dus hierboven vooral naar jouw foto.

Daarom als checkvraag: is jouw foto van een achterbank wel van een Dyane? Misschien eens navragen bij de Dyaneclub? De Dyane 6 commercial van mijn ouders had een klapbank die (in mijn geheugen 1975) comfortabel was met zijn tweeën achterin.

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 februari 2025 08:06 AM
  [ # 92 ]

Dankje, Ja precies deze klapbank staat in het Dyane onderdelen boek 585 en 644, dus het is echt een Dyane optie.

Afmeting afleiden van fotootje kan inderdaad, maar dan nog wil ik graag weten hoe de buitenste lappen aan het binnenste lapje vastzitten

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 augustus 2025 11:40 AM
  [ # 93 ]

Inmiddels al veel heerlijke kilometers rond Stellenbosch gereden met de Dyane. Het ligt hier bezaaid met bochtige 60 en 80 km/u weggetjes waar de Dyane echt voor gemaakt is. Maar altijd ruimte voor verbetering;

De dyane loopt wat onrustig stationair en er is een jankerig geluid. Na wat dingen proberen kwam ik er achter dat het janken/kreunen van de dynamo af kwam. Wanneer ik de veldspanning lostrek is het over en loopt het motortje ook gelijkmatig. Het lijkt er dus op dat de dynamo te graag wil werken bij stationair toerental en dat hij de veldspanning de hele tijd aan het bijsturen is, wat een relatief groot en variablel vermogen vraagt van de motor. Laadspanning tijdens rijden is keurig 13-8 - 14.4 volt dus spanningsregelaar lijkt netjes afgesteld.

Mijn vraag; Herkennen jullie dit ook?
Wat is de oplossing? (of is het gewoon Frans; “Dat is nu eenmaal zo”)

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 04 september 2025 10:40 AM
  [ # 94 ]

hallo
je zegt de spanning tijdens het rijden maar je probleem ligt tijdens het stationair draaien.
volgens je theorie zou de dynamo bij stationair dus enigszins pendelen dus lijkt mij, dat je dat eerst moet meten wat overigens gemakkelijker is dan rijdend.

Gr Ben

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 september 2025 10:48 AM
  [ # 95 ]

Als je nog een elektra-mechanische spanningsregelaar hebt ( eentje met relais…) dan kan dit inderdaad van de dynamo komen: Die relais regelaar schakelt heen er weer tussen 0 en maximaal, en dat geeft “schokken” op de riem en vraagt ineens vermogen.
Als je stationair behoorlijk arm staat of the ontsteking relatief laat loopt bij mooi stationair, maar heb je weinig vermogen. Iets rijker en iets vroeger helpt dan soms.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 04 september 2025 12:13 PM
  [ # 96 ]

Aha! Dankje.

Inderdaad een ouderwetse ducellier spanningsregelaar met een (of waren het er nu 2?) spoeltje (De DS heeft er 3)
Ik heb de stationair mengselschief al zo goed mogelijk gezet dat heeft een heel klein beetje geholpen.
Toerental net voordat trafficlutch aangrijpt.
Ontstekingstijdstip; Ik heb een eenvoudige 123 ignition erop zitten, statisch afgesteld, maar wil dit ook dynamisch testen. Weet iemand hoeveel tanden op de starterskrans voorbij statisch ontstekingstijdstip de maximale vervroeging moet zijn? Dan kan ik checken met stroboskoop

 

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10622
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 september 2025 03:10 PM
  [ # 97 ]

Hoeveel tanden heeft de krans en hoeveel graden moet het zijn?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook