Ik herinner me nog de reclame van Saab in de catalogus van de Autorai 1967. ” Goed nieuws: Saab tweetakt blijft. Goed nieuws: Saab viertakt is erbij gekomen”. Kennelijk liep de productie van de tweetakt nog even door.
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Het eerste klusje wat ik ben gaan aanpakken is de motor. Het ding liep op snelheid best wel oke, maar de hele kleppentrein maakte een verschrikkelijk geluid, stationair liep het niet lekker rond en in lage toeren begon de motor te zagen.
Als eerste de kleppendekseltjes er maar even af dus. Daar kwam een gare pakking onder vandaan en onder het linker deksel, wat geen ventilatie kent op de vroege motoren, zat er een boel ranzigheid en roest. Ook zag ik dat de koelwaterslang gaar was.
![]()
De klepspeling was een mm of 2 terwijl dat 0,35 tot 0,40 mm moet zijn. Ja dat gaat wel tikken en ratelen hé…
![]()
![]()
Klepjes gesteld, slangen vervangen, verse olie en filter, nieuwe bougies: geen gerammel en getik meer. Door naar de ontsteking en de carburateur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15791
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Stap voor stap komt dat wel goed.
Totaal aantal Berichten: 10682
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft deze Saab ook nog ergens het logo van een vliegtuig met 2 propellers?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ja: op het stuur en de kofferbak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 203
Geregistreerd: 05-09-2009
- ID/DS 21 Pallas
- CX 2400 GTi
Het vliegtuig met de propellers zit ook op de klokken in het dashboard. Heerlijk om naar te kijken op een lange rit ...
Totaal aantal Berichten: 5536
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wat een gaaf verhaal Yuri, en een leuk beging (Reis en zo) met de Saab..
Ben benieuwd naar het herstel… En stiekem zou ik ook wel zoiets willen ondernemen…Maar dan uit Frankrijk iets leuks halen….
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
We klussen gestaag verder..
Een van de problemen die speelde was het “zagen” van de motor bij het constant rijden met een relatief laag toerental. Zeg, 60 in z’n 4. Dan heb je de gasklep in het “overgangsgebied” staan tussen het station-circuit in de carburateur en het “normale” hoofdsproeier-gebied. Het toerental bleef dan niet constant en dat rijdt buitengewoon irritant! 
De zoektocht naar de oorzaak was wat langer dan gedacht, ook omdat de techniek mij een paar keer op het verkeerde been zette. De klepspeling was nu oke, de compressie ook. Eerst maar een nieuw setje contactpunten en een nieuwe condensator gemonteerd. Contacthoek binnen de marges afgesteld en de ontsteking op 6 graden voor BDP met losgenomen en afgedopte slang voor de vacuumvervroeger. 
![]()
![]()
Daarna de carburateur uit elkaar gehaald en grondig schoongemaakt. Vlotter afgesteld, pakking vervangen, nieuwe slangen en een nieuwe benzinepomp er op.
![]()
![]()
![]()
Dit alles bracht een aanzienlijke verbetering, maar het gezaag bij relaxt cruisen was nog niet weg. Daarom verder gaan zoeken. Ik merkte dat het “zagen” minder werd als ik de CO-schroef flink opendraaide. Dat wees op “arm” mengsel. Maar hoe komt dat….. Valse lucht? Dus testen met remmenreiniger: spuiten langs alle pakkingen en aansluitpunten. Geen verschil… dat is vaag!
Vervolgens nog eens kijken naar de afstelling van de ontsteking. Met de stroboscoop er op zag ik dat de vervroeging bij gasgeven werkte. Dan eens kijken wat het tijdstip doet als ik de slang van de vacuumvervroeging nog eens losmaak. Geen verschil. HUH? Dat is raar….
Nou… dat is niet raar als de vacumdoos helemaal naar z’n ouwe moer is! 
![]()
Het membraan was helemaal op. Dan gaat ie dus via die doos valse lucht zuigen en dat vind je niet met je bussie remmenreiniger he…
Dus een nieuwe doos er op. Maar die was niet zo 1,2,3 te regelen.. Ik had nog een nieuwe vacuumdoos op voorraad, die ben ik gaan aanpassen. 
![]()
Een beetje vijlen, buigen en de rand aanpassen, kijken of de slag van de arm klopt: komt allemaal redelijk oke uit!
![]()
![]()
Met een nieuwe vacuumvervroeger er op de boel weer ingebouwd en aangesloten, afgesteld, proefrit: perfect. De wagen loopt als een nieuwe!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10682
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi opgelost weer! Dat zijn van die dingen waar je uren naar kan zoeken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Waterslangen dus. Alle waterslangen waren gaar. En dan ook echt gaar. Langdurige stilstand doet de zaak geen goed natuurlijk. Alles nieuw is dan de oplossing. Dan kun je dus een set slangen bestellen bij de Saabspecialist, voor zo’n 140 euro. Het kan ook anders: feitelijk zijn er maar 3 slangen die een bijzondere vorm hebben. De rest is een standaard 15mm waterslang, die kan je voor weinig bij de automaterialenzaak om de hoek halen voor een paar eurootjes.
Blijft er over dat je een bovenste radiateurslang moet hebben, 2 haakse bochten voor de onderste radiateuraansluiting en 1 voorgevormde kachelslang. Een paar uurtjes zoeken op het www leverde mij de gewenste slangen op van Gates voor een paar luttele euro’s. Zo heb ik 100 euro in m’n zak gehouden!
De slangen tussen motorblok en waterpijp:
![]()
![]()
Dan de waterpijpen netjes schoonmaken en in de juiste kleur spuiten, hiervoor heb ik een spuitbus radiatorlak van de AC-tion gebruikt.
![]()
![]()
Dan de verbindingslangen tussen de waterpomp en de waterpijpen:
![]()
De ouwe meuk:
![]()
De onderste radiateurslagen:
![]()
Kortom, alles nieuw er in. Koelsysteem gespoeld, daar kwam geen rommel uit. Kachelradiator gespoeld, was ook prima. Met nieuwe slangen en verse koelvloeistof er in staat de temperatuurmeter keurig in het midden en loopt er niets meer uit. 
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je bent lekker bezig. Ik zag vanmiddag de aflevering van Wheeler Dealers waarin Ant Anstead een 96 te grazen neemt.
Ze willen wel roesten onder het voorruit en Ant maakte een stuk nieuw met de perfecte pasvorm, vakwerk.
Er moest ook een nieuwe ruit komen en dat was een groot probleem want die is in Amerika niet te vinden.
Maar de voorrruit van een Chevrolet uit 2014 (als ik het goed heb) heeft precies dezelfde bolling en is veel groter, dus daar werd een stuk uit gesneden en het paste perfect.
Leuke auto, maar als ik zo vrij mag zijn, ik vind de 99 met dat grappige kontje de leukste Saab en dat rijdt ook heel fijn.
Goed bezig Yuri en dat valse lucht trekken was wel even een dingetje. Als je er achter bent is het simpel, maar de weg er naartoe is vaak ingewikkeld.
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Vanmorgen met de Saab naar het inburgeringsexamen. Oprijwagen van een van m’n vrienden geleend, Saab er op vastgebonden en naar de RDW. Daar ben ik in de wachtruimte gaan zitten werken en heeft de keurmeneer het apparaat bekeken en ingeschreven. Geheel toevallig gelijktijdig met een andere 96, een 76-er die rechtstreeks uit een museum kwam. Prachtige auto.
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25771
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi! En rijden maar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart 
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Eerst nog ff wachten op het kenteken natuurlijk. Dat wordt een kenteken uit de nieuwe oldtimerkentekenreeks: RM
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11909
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooie kentekenreeks voor op een ouwe Riley ![]()
Maar: gefeliciteerd!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!  
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

 
            