




























Totaal aantal Berichten: 10653
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een kogellager waar je de kogels nog uit kunt wippen. Lang niet gezien!
De vrijloop was volgens mij alleen nodig voor de tweetakt omdat remmen op de motor een gebrek aan smering zou betekenen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 06-01-2007
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
klopt, maar het staat me bij dat bij vroege 4 cilinders deze constructie er nog in zat.
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43485
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alle Saab 96’s hebben een inschakelbare vrijloop. Tweetakt en V4, mijne dus ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43485
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Naast die grafklus aan de remmen en wiellagers heb ik het lijk ook maar effe een opfriskuurtje gegeven met de poetsmachine:
Het lijkt heel wat nu, maar laat je niet bedriegen door de foto’s. Ieder plaatdeel heeft wel een deukje, kras, slecht weggewerkte schade of is met een of andere spuitbus bewerkt..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15765
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Desalniettemin ziet het er een charmant gebakje uit. Kenteken staat hem ook goed, op de een of andere manier komt die R klassieker over dan de voorgaande D en P-platen, maar dat zal wel tussen mijn oren zitten.














































Totaal aantal Berichten: 43485
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het kenteken wel oké maar de uitvoering van de kentekenplaat zelf is niet helemaal goed: de R zit net te dicht op de M. Dat komt omdat de kentekenplaatmaakmeneer zo stoned als een garnaal was toe ik platen kwam laten maken..
Ik ga bij Fa. veldhuis een nieuw setje platen bestellen. Maar eerst een nieuwe hoofdremcilinder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15765
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, dat ziet er inderdaad een beetje vreemd uit. Zelf inmiddels bij Velthuis een bestelling lopen voor platen voor de Panhard die qua formaat en vorm overeenkomen met de nogal specifieke vorm van de originele Franse platen. Heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.






























Totaal aantal Berichten: 11902
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die 3 is ook heel raar. Op oud-blauwe platen hoort een 3 van boven plat te zijn:
Voorbeeld is een plaat die in 1961 is geperst door de firma Koets in Hoogkerk.
De 3 die er nu in geperst is lijkt ook al niet op een Gaik-model 3 of een 3 voor de ‘77er ‘lichtblauwe’ en de pre-Gaik gele platen. Het lijkt wel enigszins op een 3 van een oud model Duitse kentekenplaat. Heel vreemd!
Dit is ‘t aan alle kanten net niet. Gelukkig dan maar weer dat Velthuis de goeie platen nog maakt…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43485
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
precies, en die plaatjes zijn nu in bestelling.
Door naar dingetje nummer twee, de hoofdremcilinder. Bij het monteren van de naafmoeren vroeg ik de hulp van Madam Waterman. Of ze haar volle 65 kilo even op het rempedaal wilde zetten zodat ik de naafmoer ff kon vastsjorren. Dus Madam in de wagen en haar maatje 37 op het rempedaal. Na een halve slag met de sleutel draaide de boel mee. Galant als ik ben gaf ik natuurlijk direct en onmiddellijk madam de schuld van een gebrek aan kracht. Gebrek aan kracht in been en heup werd stellig ontkent… Dus opnieuw trappen, opnieuw draaide de boel na een paar seconden mee, waarbij madam, angstig voor mijn afkeuring nu wél meldde dat “dat pedaal nogal raar doet”..... Dan zelf maar even kijken en trappen.. En ja, het pedaal zakt bij volle belasting na enkele seconden richting wagenvloer. Ik heb daarop de remmen ontlucht (dit moest ik zelf doen want madam weigerde verdere medewerking (functioneringsgesprek volgt) en zelfs na 3x ontluchten bleef de remdruk wegvallen op het secundaire circuit (de saab heeft een kruislings gescheiden remsysteem namelijk). Lekker dan, hoofdremcilinder gaar…
De bitch (hoofdremcilinder dus he) er uit gebeund..
En hier een plaatje van dat kreng van binnen:
Probleem is dat ik hem zelf niet open kreeg, dus heb ik hem noodgedwongen moeten opsturen voor een revisie. Dat duurt 14 dagen en kost 350 euro: deze HRC is niet meer leverbaar in “het circuit” en slechts 1 specialist laat nieuwe maken. Dat kost 440 euro…. zucht..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15765
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, dat zet wel even de rem op de feestvreugde.














































Totaal aantal Berichten: 43485
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vroeger waren de financiële middelen zo’n beetje de enige rem op de beunvreugde. Dat speelt al ff niet meer, nu is het vooral mijn eigen ongeduld wat remmend werkt op de lol. Ik kan het niet uitstaan dat ik moet wachten op een of ander stom onderdeel. Die hoofdremcilinder kent een levertijd van een week of 2 tot 3. Dat trek ik slecht. Hier heb je geld, geef mij spullen. Dat is een beetje zoals ik het graag heb. Dus niet nu.
Oké, genoeg lopen mekkeren, door. Zo vond ik via via nog een New Old Stock vacuumvervroeger, voor een paar tientjes. Die heb ik dus maar aangeschaft waarmee ik m’n ontsteking weer helemaal conform het origineel kon maken.
Het type 215 heeft een heel kort slagje wat voorkomt dat het ontstekingstijdstip zo vroeg komt te staan dat de motor gaat pingelen.
Je ziet ook dat de arm van de door mij eerder gemonteerde unit langer is
De nieuwe is een stukkie korter
Montage was een klusje van 5 minuten. Verdeelkap los, twee schroefjes los en de borgclip er af. Klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25752
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:
Het lijkt nu net een pools kenteken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25752
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:
Door naar dingetje nummer twee, de hoofdremcilinder. Bij het monteren van de naafmoeren vroeg ik de hulp van Madam Waterman. Of ze haar volle 65 kilo even op het rempedaal wilde zetten zodat ik de naafmoer ff kon vastsjorren. Dus Madam in de wagen en haar maatje 37 op het rempedaal. Na een halve slag met de sleutel draaide de boel mee. Galant als ik ben gaf ik natuurlijk direct en onmiddellijk madam de schuld van een gebrek aan kracht. Gebrek aan kracht in been en heup werd stellig ontkent… Dus opnieuw trappen, opnieuw draaide de boel na een paar seconden mee, waarbij madam, angstig voor mijn afkeuring nu wél meldde dat “dat pedaal nogal raar doet”..... Dan zelf maar even kijken en trappen.. En ja, het pedaal zakt bij volle belasting na enkele seconden richting wagenvloer. Ik heb daarop de remmen ontlucht (dit moest ik zelf doen want madam weigerde verdere medewerking (functioneringsgesprek volgt) en zelfs na 3x ontluchten bleef de remdruk wegvallen op het secundaire circuit (de saab heeft een kruislings gescheiden remsysteem namelijk). Lekker dan, hoofdremcilinder gaar…
Als mijn vechtgenote op het pedaal moet stampen breekt het af (Roeister)....
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10653
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43485
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat ik nu toch aan het wachten ben op die HRC was dat een mooi moment om ff door te pakken met het remsysteem. De schijven en blokken vóór heb ik gedaan, de remzuigers voor zijn goed gangbaar en daarmee is voor oké. Dan naar achter. En daar nu eens een aangename verrassing: de achterremmen zijn al gereviseerd. Nieuwe voeringen, nieuwe cilinders. Alle remslangen die de auto heeft zijn ook al vernieuwd trouwens.
Achter is dus fris en soepel.
Met een beetje remmenreiniger de boel ff ontvet, vers vet in de achterwiellagers, trommeltje gecheckt en alles weer in elkaar. Met de in Engeland aangeschafte remafstelsleutel van £2 gelijk de boel maar ff netjes afgesteld.
Weer een klusje om af te strepen dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste