6 van de 14
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Waterman’s Saab 96: motorrevisie
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 10 oktober 2025 07:54 AM
  [ # 76 ]

Zo. 330 euro verder hebben we weer remmen.

En ook nieuwe dempers aan de voorkant gemonteerd:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 10 oktober 2025 08:50 AM
  [ # 77 ]

Die had Saab vast ook zelf bedacht, zo’n bijzonder gevormde hrc…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 10 oktober 2025 09:08 AM
  [ # 78 ]

Het is een lockheed ding en ja… alleen in zo’n saab gemonteerd voor zover ik heb kunnen nagaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 10 oktober 2025 10:23 AM
  [ # 79 ]

Beter duur dan… Maar om nou te zeggen dat je het eraan af ziet…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 12 oktober 2025 05:28 PM
  [ # 80 ]

Vandaag had ik ook nog ff een momentje de tijd om de door Boog gekluste Velleman transistor ontsteking te monteren in de Saab. Appaletje eitje, de condensator afkoppelen, kassie aansluiten, ontsteking afstellen en klaar.

En het ding loopt er serieus beter mee. Dat is best gek want de hele ontsteking was al nieuw: punten, condensator, rotor, kap, kabels, bougies en zelfs de vacuumvervroeger had ik vernieuwd. Toch vermoed ik dat de kwaliteit van de nieuwe beru condensator niet helemaal jofel moet zijn geweest want dat is nu het enige onderdeel dat nu niet meer mag meespelen en tadaa, heel het spel loopt beter… vaag…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 12 oktober 2025 05:30 PM
  [ # 81 ]

Weer een stapje verder naar een fijn rijdend wagentje.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 12 oktober 2025 05:34 PM
  [ # 82 ]

Dat kreng rijdt echt serieus veel beter nu. De nieuwe dempers maken de wegligging veel strakker en voorspelbaarder, de remmen hebben echt “bite” nu en de V4 voelt sterk en gezond, voor een motortje met 65 pk dan he… whistle

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 12 oktober 2025 05:36 PM
  [ # 83 ]

Hier het geklus aan de Panhard ook weer opgepakt. Dat ding moet binnenkort ook maar eens gaan rijden.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4981
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 oktober 2025 09:13 PM
  [ # 84 ]

In de traditionele ontsteking met puntjes is de condensator een belangrijk onderdeel en die wordt vaak onderschat.

Dat hoef ik Yuri niet uit te leggen, maar voor wie het wel belangrijk is om te weten: de condensator zit parallel over de contactpunten geschakeld en voorkomt het sterke vonken, maar belangrijker is dat als de contactpunten openen, dan moet de spanning over de primaire wikkeling van de bobine zo snel mogelijk naar nul.

En hoe sneller dat gaat, hoe sterker de puls in de secundaire wikkeling en hoe sterker de vonk.

Ik reed laatst met de oude Estafette en die begon in te houden en te stotteren. Thuis een nieuwe condensator aangesloten en lopen als nieuw.

Bij het Velleman kitje loopt er nog maar een heel klein stroompje over de contactpunten en die stuurt de elektronica, welke veel sneller schakelt dan de puntjes, die eigenlijk een heel matige schakelaar vormen en zeker met de originele ontsteking loopt er een grote stroom over de puntjes.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 13 oktober 2025 02:47 PM
  [ # 85 ]

Dat zo’n condensator belangrijk is weet ik inderdaad. Dus heb ik een nieuwe van Beru geplaatst. Net als nieuwe puntjes, een nieuwe verdeelkap, rotor, bougiekabels en bougies.

Dan is het toch erg vreemd dat de auto met een transistor in plaats van een condensator vele malen beter loopt en presteert… Nieuwe condensator niet oke? Nee, geen Chinees prul..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 13 oktober 2025 08:21 PM
  [ # 86 ]

Vandaag ben ik met de Saab naar de pre-apk geweest. Dat ging bijna helemaal goed tot meneer de keurmeester zijn getrainde oog, nieuwe zaklamp én bandenlichter een gebroken voorveer vond. Dat had ik dus even gemist. Eigenlijk geen wonder gezien de plaats van de veer, maar toch. Afkeurpuntje dus. Adviespunt is een wiellager achter, dat pak ik gelijk maar even mee dan.

Dit bovenstaande geeft nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat je een auto laat bekijken door een ander en dat het laten vervallen van de keuringsplicht voor klassieke auto’s een slechte zaak is.

De boosdoener

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1311
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 13 oktober 2025 08:31 PM
  [ # 87 ]

Terechte opmerking over de APK voor oldtimers! Nog even klussen en dan volgt die goedkeur vanzelf!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10731
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 oktober 2025 08:41 PM
  [ # 88 ]

Helemaal mee eens!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 13 oktober 2025 10:41 PM
  [ # 89 ]

Die gebroken veer, voel je zoiets niet, vooral als het maar aan één kant is? Bij mijn C3 was er ooit eentje gebroken, dat had zelfs mijn vrouw Wink meteen door.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4981
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 oktober 2025 10:46 PM
  [ # 90 ]

Op de foto lijkt de veer helemaal bovenaan bij de eerste winding gebroken en dat merk je niet.

Ik heb het bij twee auto’s meegemaakt, ook eerste spoed boven en niks gemerkt.

Profiel  
 
 
6 van de 14
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook