Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Zo. 330 euro verder hebben we weer remmen.
![]()
![]()
En ook nieuwe dempers aan de voorkant gemonteerd:
![]()
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Die had Saab vast ook zelf bedacht, zo’n bijzonder gevormde hrc…
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Het is een lockheed ding en ja… alleen in zo’n saab gemonteerd voor zover ik heb kunnen nagaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Beter duur dan… Maar om nou te zeggen dat je het eraan af ziet…
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Vandaag had ik ook nog ff een momentje de tijd om de door Boog gekluste Velleman transistor ontsteking te monteren in de Saab. Appaletje eitje, de condensator afkoppelen, kassie aansluiten, ontsteking afstellen en klaar.
En het ding loopt er serieus beter mee. Dat is best gek want de hele ontsteking was al nieuw: punten, condensator, rotor, kap, kabels, bougies en zelfs de vacuumvervroeger had ik vernieuwd. Toch vermoed ik dat de kwaliteit van de nieuwe beru condensator niet helemaal jofel moet zijn geweest want dat is nu het enige onderdeel dat nu niet meer mag meespelen en tadaa, heel het spel loopt beter… vaag…
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Weer een stapje verder naar een fijn rijdend wagentje.
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Dat kreng rijdt echt serieus veel beter nu. De nieuwe dempers maken de wegligging veel strakker en voorspelbaarder, de remmen hebben echt “bite” nu en de V4 voelt sterk en gezond, voor een motortje met 65 pk dan he… ![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Hier het geklus aan de Panhard ook weer opgepakt. Dat ding moet binnenkort ook maar eens gaan rijden.
In de traditionele ontsteking met puntjes is de condensator een belangrijk onderdeel en die wordt vaak onderschat.
Dat hoef ik Yuri niet uit te leggen, maar voor wie het wel belangrijk is om te weten: de condensator zit parallel over de contactpunten geschakeld en voorkomt het sterke vonken, maar belangrijker is dat als de contactpunten openen, dan moet de spanning over de primaire wikkeling van de bobine zo snel mogelijk naar nul.
En hoe sneller dat gaat, hoe sterker de puls in de secundaire wikkeling en hoe sterker de vonk.
Ik reed laatst met de oude Estafette en die begon in te houden en te stotteren. Thuis een nieuwe condensator aangesloten en lopen als nieuw.
Bij het Velleman kitje loopt er nog maar een heel klein stroompje over de contactpunten en die stuurt de elektronica, welke veel sneller schakelt dan de puntjes, die eigenlijk een heel matige schakelaar vormen en zeker met de originele ontsteking loopt er een grote stroom over de puntjes.
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Dat zo’n condensator belangrijk is weet ik inderdaad. Dus heb ik een nieuwe van Beru geplaatst. Net als nieuwe puntjes, een nieuwe verdeelkap, rotor, bougiekabels en bougies.
Dan is het toch erg vreemd dat de auto met een transistor in plaats van een condensator vele malen beter loopt en presteert… Nieuwe condensator niet oke? Nee, geen Chinees prul..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43585
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Vandaag ben ik met de Saab naar de pre-apk geweest. Dat ging bijna helemaal goed tot meneer de keurmeester zijn getrainde oog, nieuwe zaklamp én bandenlichter een gebroken voorveer vond. Dat had ik dus even gemist. Eigenlijk geen wonder gezien de plaats van de veer, maar toch. Afkeurpuntje dus. Adviespunt is een wiellager achter, dat pak ik gelijk maar even mee dan.
Dit bovenstaande geeft nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat je een auto laat bekijken door een ander en dat het laten vervallen van de keuringsplicht voor klassieke auto’s een slechte zaak is.
![]()
De boosdoener
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1311
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Terechte opmerking over de APK voor oldtimers! Nog even klussen en dan volgt die goedkeur vanzelf!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 10731
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Helemaal mee eens!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Die gebroken veer, voel je zoiets niet, vooral als het maar aan één kant is? Bij mijn C3 was er ooit eentje gebroken, dat had zelfs mijn vrouw
meteen door.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Op de foto lijkt de veer helemaal bovenaan bij de eerste winding gebroken en dat merk je niet.
Ik heb het bij twee auto’s meegemaakt, ook eerste spoed boven en niks gemerkt.

