Sinds kort heeft mijn Citroen C4 PureTech 1.2 een raar probleem. Als de auto een paar uur stil heeft gestaan en ik probeer hem te starten, dan lukt dat niet.
Allereerst openen de deuren niet als ik ze via de sleutel ontgrendel. Ook de spiegels vouwen niet uit. Nadat ik de sleutel in het contact doe en omdraai, start de auto niet. Ik krijg een melding op het navigatiescherm dat er accu problemen zijn en dat ik de mistlichten moet controleren. Als ik de sleutel uit het contact haal, er weer in doe en dan nogmaals probeer, dan start de auto wel. Vervolgens werkt de auto prima, krijg ik geen foutmeldingen, maar blijft het servicelampje wel branden. Deze verdwijnt vervolgens vanzelf na een tijdje. Als ik het plus pool van de accu losmaak en vervolgens weer bevestig, dan start de auto ook zonder problemen, heel raar.
Ik dacht dat de accu het probleem was. Ik heb heb de spanning namelijk gemeten en deze kwam rond de 11,5v uit na een nacht stilstaan (niet direct op de accu polen gemeten). Als de auto eenmaal gestart is loopt dit vrijwel direct op. Als ik de auto vervolgens uit zet en nogmaals meet, dan zit de spanning ruim over de 12,5v. Door dit gedrag dacht ik dat de accu langzaam leeg liep.
Nadat ik vandaag een nieuwe accu heb geïnstalleerd bleef het probleem echter hetzelfde. Omdat ik de oude accu nu los had, heb ik toch maar voor de zekerheid even op de polen zelf gemeten. En zowaar, ruim 12,5v, dus geen probleem met de accu.
Ik heb ook op verschillende momenten de OBD-lezer ertussen gehad, maar die laat geen enkele foutmelding zien. Ik weet niet zo goed meer waar ik het nog kan zoeken. Heeft iemand een tip of een idee?








Totaal aantal Berichten: 869
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Opbrengst van de dynamo misschien te laag? Geen idee zo verder.
Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni 2026 organiseren wij voor de 17de en LAATSTE keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 26t.m. 28 juni 2026 zijn jullie nog één keer welkom!!





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Vraag: bij de eerste keer starten draait de startmotor en de motor springt niet aan OF de startmotor doet niets = dood ?
11,5 volt na een nacht stilstaan is goed.
klever33 schreef:Vraag: bij de eerste keer starten draait de startmotor en de motor springt niet aan OF de startmotor doet niets = dood ?
11,5 volt na een nacht stilstaan is goed.
Dank voor je reactie! Bij de eerste poging gebeurt er niets. Ik doe de sleutel in het contact, draai hem om, en nada. Ja een melding op het dashboard dat er iets mis is met de accu en mistlichten. Daarna haal ik de sleutel uit het contact, doe hem er weer in, draai hem om en de auto start gewoon. Service lampje blijft branden, maar geen meldingen over een accu of mistlichten.




























Totaal aantal Berichten: 9567
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Al uitgelezen met Diagbox?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
U beantwoordt mijn vraag niet nl. wat is nada ?????
Ik zie geen logisch verband tussen het startprobleem en de mistlampen. Deze hebben niets met elkaar van doen.




























Totaal aantal Berichten: 9567
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
klever33 schreef:wat is nada ?????
Nada, noppes, niets dus. Er gebeurt niets.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Dan denk ik, dat wijst in de richting van een communicatieprobleem tussen contactslot en startbeveiliging en of mogelijk ander tussen geschakeld station bv zentrale schakel eenheid.
Kortom met een profi diagnose tool uitlezen is eerste vereiste.
Bedoel je met de centrale schakel eenheid de BPGA-unit, @klever33 ?
@Rene Jongejan: ja ik heb de auto diverse keren uitgelezen met de OBD2 tool. Helaas telkens geen foutmeldingen.




























Totaal aantal Berichten: 9567
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik bedoel geen generieke OBD2-tool, maar specifiek Diagbox, Citroëns eigen software.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Ja, ik bedoel BPGA . Deze controle unit speelt een rol bij het starten.
Echter zonder deugdelijke uitleesdata is het natte fingerwerk of deze unit de boosdoener is.












Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Heeft de auto als je start met de reservesleutel hetzelfde probleem?
Met z’n vieren in je Eendje.