Fijne auto.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Fijn man!
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6
Klopt helemaal : een superfijn ding, en goedkoop in gebruik !
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
![]()
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Kijk, dat zijn de beschrijvingen waar je wat aan hebt!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
jantje1948 schreef:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, die was zomaar verdwenen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Maar niet vergeten!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Na het bittere afscheid van de Cactus (superlatieven volgen) resteerde de Mini Cooper als enige motorvoertuig in huize 2d. Dat ging in eerste instantie prima, maar na een paar weken hardnekkig de rebound proberen te vermijden, begon toch de zoektocht naar een meer allround vervoersmiddel. Categorie: comfortabeler, praktischer en ‘we kunnen er met z’n vieren mee naar Schotland’. Het mocht een vervanger voor de Mini zijn, maar ook een auto om afwisselend in de zomer of winter mee te rijden.
Budget: de theoretische verkoopwaarde van de Cactus, maar dan met een blok dat niet op mengsmering loopt. Denk aan €8~9K. Mocht natuurlijk ook op een lager bedrag uitkomen, en als er iets ons pad zou kruisen wat boven het budget kwam zou dat ook nog wel tot de mogelijkheden behoren.
Al snel kwam ik er achter dat er weinig te vinden is wat ons kan bekoren. Sowieso had ik rationeel gezien geen trek meer (emotioneel wel de neiging overigens) in Frans/Puretech/THP. Of een blok uit dezelfde categorie (Ecoboost, TCe, TFSI). het dichtst bij kwam denk ik een Kia Cee’d uit 2017, rood, schuifdak, éénliterblokje 120 pk, 60 duizend kilometer op de teller. Maar daar vragen ze zomaar 13-14K voor. En als je zo’n bedrag overweegt worden de mogelijkheden best wel groot.
Hoe dan ook, het idee was om een ‘eerste’ auto te hebben die het altijd doet, en die voor het jaarlijkse beurtje/stempel/apk ook gewoon lekker naar de garage mag. Hoe er dan ineens een A4 quattro in de garage terecht kwam? Ja, geen idee ![]()
![]()
Afijn. Fijne auto. Dat is de meest summiere maar tegelijk, denk ik, de meest essentiële omschrijving mogelijk voor deze wagen. We zijn in het verleden voorzien geweest van meer Audi’s, een prachtige A4 Cabriolet (nog steeds in de vriendenkring) en een mooie zwarte A4 Avant quattro uit de B5-generatie, na verkoop verkracht door een jonge liefhebber van het merk met de Boksbeugel (voorzien van een schroefset en 19 inch wielen, en van binnen en van buiten ge-detailed).
Op papier combineert deze new to us A4 het beste van die twee eerdere Audi’s. Het B7 platform is echt verfijnd, ik denk zelfs peak-automotive. De motor is dezelfde betrouwbare, soepele en gretige ‘BFB’ 1.8 twintigkleppen turbo viercilinder als in de Cabrio. In dit geval alleen (nog) niet gekieteld, dus met 163 pk. De koets is een ruime stationwagen, zoals de B5. Rondom multilink wielophanging, in combinatie met de quattro vierwielaandrijving. Ook heel lekker is dat deze niet is voorzien van S-line-uitdossing: standaard bumpers en sideskirts, geen sportieve accenten in het interieur, en vooral: GEEN STRAF ONDERSTEL maar dus lekker soepel over drempels en hobbels, terwijl het verfijnde chassis toch voor een prettig en voorspelbaar weggedrag zorgt. Tenslotte, en niet onbelangrijk: aan de 1.8T zit, in het geval van de quattro, altijd een handgeschakelde zesbak geschroefd. Zowel de OG zwarte Avant als de Cabrio hadden maar vijf verzetten. De zesbak zorgt voor lekker weinig toeren op de snelweg (3000 toeren ga je al 130) en de asbak is ook veel beter bereikbaar ![]()
Dit specifieke exemplaar heeft ook nog een lekker lage kilometerstand, met NAP, want het betreft een origineel Nederlands kenteken. Van de tweede eigenaar gekocht, die er een kleine twee jaar in gereden heeft. De eerste eigenaar heeft hem in het eigen garagebedrijf in onderhoud gehad, dus met een volledig afgestempeld boekje.
Is het dan allemaal rozegeur en maneschijn? Nee. De afgelopen twee jaar is er geen onderhoud gepleegd en alhoewel de auto echt netjes is (ook ‘van onder’) moest er best wel wat aan gebeuren. Met name wat groter onderhoud, maar ook cosmetisch: bij deze hangt het hemeltje ook. Bovendien kwamen er snel na aanschaf nog enkele lijken uit de kast.
Maar ook de kersverse eigenaar was not firing on all cylinders. En omdat ik op het moment van aanschaf niet lekker in mijn vel zat heb ik best wel wat momenten gehad waarop ik me afvroeg waar ik in vredesnaam aan begonnen was, dat ik de neiging had om het ding het park in te duwen en in de fik te steken, of gewoon mijn geld terug te vragen bij de (zakelijke) verkoper.
Gelukkig heb ik dat allemaal niet gedaan en is, nu de meest prangende zaken aan de auto geregeld zijn, het tijd om een beetje te gaan genieten van deze wagen. Hopelijk gaat dat hand in hand met mijn gemoedstoestand!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
2d schreef:Maar niet vergeten!
![]()
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6230
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Sterkte met het gemoed. Ik weet min-of-meer wat je doormaakt(e).
Met die Audi komt het wel goed, daar twijfel ik niet aan.
Dank Hilko!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ondertussen de A4 zo ver in orde gekregen dat ik een trip naar de Zwitserse Alpen wel aandurfde. Geen spijt van! In Duitsland lekker mee met het verkeer en kruisen rond de 160, met uitschieters tot ruim boven de 200. Niet gek. Geen slag gemist. Fijne auto.
In de bergen komt de quattro goed tot zijn recht, weinig dingen zijn mooier dan direct na het insturen van een haarspeldbocht plankgas kunnen geven. Het onderstel kan makkelijk meer vermogen kwijt, en ik overweeg serieus om daarvoor te gaan zorgen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lijk uit de kast nummer 1. Denk je daags na aanschaf van je nieuwe waggie het ding eens te verwennen met Vlaamse V-Power, meen je vrijwel direct na het wegrijden bij de pomp al een benzinelucht te ruiken. Die er ook echt niet minder op werd gedurende de verschillende omstandigheden tijdens de rit naar huis. En je had al eerder sporen van een lekkage gezien onder de auto, maar, ignorance bliss, daar niet echt iets achter willen zoeken.
Afijn. Thuis aangekomen de auto in de garage gezet en maar eens online op onderzoek uitgegaan. De quattro’s hebben een zadeltank, vanwege de cardanas en snuit van het achterdifferentieel. Omdat de tank dus in feite uit twee compartimenten bestaat, zit er aan beide zijden een vlotter. Aan de passagierszijde is deze geïntegreerd in de opvoerpomp, die voorzien is van wat intelligentie om, afhankelijk van de niveau’s aan beide zijden, de brandstof uit één van beide kamers op te pompen en richting de motor te stuwen. En wat kan er dan mis gaan: het deksel van de linker vlotter zou volgens het internet haarscheuren kunnen vertonen.
Na het eten de stoute werkoverall aangetrokken (uit vrees voor wat ik aan zou treffen), en richting de auto lopend kon ik buiten de garage de benzinewalm al ruiken. Ook was er op de garagevloer al een vlekje aan het groeien. Dus de zitting van de achterbank eruit gerausd en drie Phillips-schroefjes gelost, en het luikje verwijderd.
![]()
![]()
No shit sherlock!
Zelfde avond nog een vlotter besteld, bij Autodoc. Famous last words. Voor 120 euro inclusief verzendkosten, is te overzien, een tankje brandstof is ook zo 100+ euro tegenwoordig.
Dag erop met de Mini naar de Hornbach gereden en daar een meter of wat vijverslang gekocht. De twee brandstofkannen (10 en 20 liter) gevuld met de slang aan de mond. Top tip: niet over de longen! Hiermee was in ieder geval het lekken van brandstof gestopt.
Omdat ik ook een leven heb werd de auto tussendoor gewoon ingezet. Dan maar ouderwets geeltjes tanken! Ondertussen liet verzending van de vlotter wel erg lang op zich wachten. Het wilde niet echt vlotten Nee laat maar. Twee weken later, nog niks in huis. Ondertussen ook de Audi-dealer maar eens aangeschreven en helaas meneer, dit onderdeel voeren wij niet meer sinds 1 januari 2025. Toch nog eens Daparto aangeslingerd. En verhip, Wagner Autoteile claimt er nog één (1) op voorraad te hebben. Dus die besteld. En je raadt het al, een dag later onaangekondigd bezoek van DHL Parcel met jawel, een VDO-Continental vlotter. Van Autodoc.
Mij hebben ze niet, dus met nog een dag of vier was de tweede vlotter in huis en heb ik het ding van Autodoc retour Berlijn gedaan. In de doos van Wagner, want dat was goedkoper dankzij de geringere afmetingen ![]()
Wat wel mooi is aan het aftermarket VDO-Continental onderdeel: het betreft een item waarvan het VW/Audilogo en onderdeelnummer is weggefreesd.
![]()
Mooi, want bij Wagner kostte het ding 7 tientjes (jawel, 5 minder dan Autodoc), maar ik vrees dat een dealeronderdeel nooit voor minder dan 200 euro was geleverd. Terwijl het identiek is. De oude vlotter bewaar ik wel, met kunsttof lassen/smelten lijkt me dit prima repareerbaar. Maar niet in situ. ![]()
Het plaatsen was best wel een eitje. Tank goed leeg gereden, bankzitting en dekseltje lichten, met een drijvertje de klemring los en vlotter eruit tillen. Aanzuigslangetjes richting de pomp loskoppelen, en deze op de nieuwe vlotter terugklikken. De afdichting van de tank was nog zo netjes en soepel dat het Elring alternatief (besteld bij Porza, 9 euro), niet nodig was. Kon helaas niet meer retour omdat die pomp zo lang op zich had laten wachten. Jammer, maar ik ga me er niet meer druk over maken. Vlotter terug, klemring erop, bijna klaar!
![]()
![]()
Helemaal klaar? Nou nee, er moest nog een keer afgetankt worden. En er moest een nieuwe of gebruikte stekker voor de vlotter komen. De rubber sealring van de stekker was zodanig opgezwollen door het in brandstof gedrenkt zijn dat de stekker niet op non-destructieve wijze verwijderd kon worden. Een vervangende stekker is inmiddels gevonden en kan te zijner tijd geplaatst worden, het defecte exemplaar zonder dichtring heeft inmiddels die rit naar Zwitserland overleefd, dus echt urgent is de vervanging ervan niet.
In elk geval bleek de tank lekvrij! Sinds vervanging van de vlotter staat de naald van de meter na het aftanken alleen niet helemaal op de volstand. Dat is te tweaken door zelf een aanpassing te maken ten opzichte van de vlotterweerstand. Heb ik mee geklooid:
![]()
Toch ga ik de tank een keer moeten kalibreren, omdat de meter nog steeds niet op 100% staat na aftanken, en ik het idee heb dat de meter de leegstand van de tank niet nauwkerig weergeeft. Met nog 100 kilometer range op de boordcomputer toch 60 van de 63 liter kunnen tanken is net teveel. Ook het kalibreren kan met de VDCS. En daarmee zou dit hele saga ook afgesloten moeten zijn!
Qua impact viel Lijk 1 wel weer mee, in mijn doemscenario’s lag de tank al op de garagevloer. Dat was gelukkig niet nodig en uiteindelijk was ik voor 100 euro en twee uurtjes klooien klaar. Een mentale opsteker in elk geval! Die pik ik graag mee.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Fijne klus voor zo’n auto!
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6
Totaal aantal Berichten: 6230
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Mooi (x3). Daparto is een aanrader voor voordelige oem onderdelen. Wagner Autoteile kun je ook rechtstreeks op hun webzijde bezoeken en is evenens een aanrader. Zij kopen ook vaak restpartijen van dealers/oem leveranciers op, zoiets heb jij nu ook te pakken gehad.

