Fijne auto.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Fijn man!
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6
Klopt helemaal : een superfijn ding, en goedkoop in gebruik !
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
![]()
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Kijk, dat zijn de beschrijvingen waar je wat aan hebt!
jantje1948 schreef:
Totaal aantal Berichten: 10700
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, die was zomaar verdwenen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Maar niet vergeten!
Na het bittere afscheid van de Cactus (superlatieven volgen) resteerde de Mini Cooper als enige motorvoertuig in huize 2d. Dat ging in eerste instantie prima, maar na een paar weken hardnekkig de rebound proberen te vermijden, begon toch de zoektocht naar een meer allround vervoersmiddel. Categorie: comfortabeler, praktischer en ‘we kunnen er met z’n vieren mee naar Schotland’. Het mocht een vervanger voor de Mini zijn, maar ook een auto om afwisselend in de zomer of winter mee te rijden.
Budget: de theoretische verkoopwaarde van de Cactus, maar dan met een blok dat niet op mengsmering loopt. Denk aan €8~9K. Mocht natuurlijk ook op een lager bedrag uitkomen, en als er iets ons pad zou kruisen wat boven het budget kwam zou dat ook nog wel tot de mogelijkheden behoren.
Al snel kwam ik er achter dat er weinig te vinden is wat ons kan bekoren. Sowieso had ik rationeel gezien geen trek meer (emotioneel wel de neiging overigens) in Frans/Puretech/THP. Of een blok uit dezelfde categorie (Ecoboost, TCe, TFSI). het dichtst bij kwam denk ik een Kia Cee’d uit 2017, rood, schuifdak, éénliterblokje 120 pk, 60 duizend kilometer op de teller. Maar daar vragen ze zomaar 13-14K voor. En als je zo’n bedrag overweegt worden de mogelijkheden best wel groot.
Hoe dan ook, het idee was om een ‘eerste’ auto te hebben die het altijd doet, en die voor het jaarlijkse beurtje/stempel/apk ook gewoon lekker naar de garage mag. Hoe er dan ineens een A4 quattro in de garage terecht kwam? Ja, geen idee ![]()
![]()
Afijn. Fijne auto. Dat is de meest summiere maar tegelijk, denk ik, de meest essentiële omschrijving mogelijk voor deze wagen. We zijn in het verleden voorzien geweest van meer Audi’s, een prachtige A4 Cabriolet (nog steeds in de vriendenkring) en een mooie zwarte A4 Avant quattro uit de B5-generatie, na verkoop verkracht door een jonge liefhebber van het merk met de Boksbeugel (voorzien van een schroefset en 19 inch wielen, en van binnen en van buiten ge-detailed).
Op papier combineert deze new to us A4 het beste van die twee eerdere Audi’s. Het B7 platform is echt verfijnd, ik denk zelfs peak-automotive. De motor is dezelfde betrouwbare, soepele en gretige ‘BFB’ 1.8 twintigkleppen turbo viercilinder als in de Cabrio. In dit geval alleen (nog) niet gekieteld, dus met 163 pk. De koets is een ruime stationwagen, zoals de B5. Rondom multilink wielophanging, in combinatie met de quattro vierwielaandrijving. Ook heel lekker is dat deze niet is voorzien van S-line-uitdossing: standaard bumpers en sideskirts, geen sportieve accenten in het interieur, en vooral: GEEN STRAF ONDERSTEL maar dus lekker soepel over drempels en hobbels, terwijl het verfijnde chassis toch voor een prettig en voorspelbaar weggedrag zorgt. Tenslotte, en niet onbelangrijk: aan de 1.8T zit, in het geval van de quattro, altijd een handgeschakelde zesbak geschroefd. Zowel de OG zwarte Avant als de Cabrio hadden maar vijf verzetten. De zesbak zorgt voor lekker weinig toeren op de snelweg (3000 toeren ga je al 130) en de asbak is ook veel beter bereikbaar ![]()
Dit specifieke exemplaar heeft ook nog een lekker lage kilometerstand, met NAP, want het betreft een origineel Nederlands kenteken. Van de tweede eigenaar gekocht, die er een kleine twee jaar in gereden heeft. De eerste eigenaar heeft hem in het eigen garagebedrijf in onderhoud gehad, dus met een volledig afgestempeld boekje.
Is het dan allemaal rozegeur en maneschijn? Nee. De afgelopen twee jaar is er geen onderhoud gepleegd en alhoewel de auto echt netjes is (ook ‘van onder’) moest er best wel wat aan gebeuren. Met name wat groter onderhoud, maar ook cosmetisch: bij deze hangt het hemeltje ook. Bovendien kwamen er snel na aanschaf nog enkele lijken uit de kast.
Maar ook de kersverse eigenaar was not firing on all cylinders. En omdat ik op het moment van aanschaf niet lekker in mijn vel zat heb ik best wel wat momenten gehad waarop ik me afvroeg waar ik in vredesnaam aan begonnen was, dat ik de neiging had om het ding het park in te duwen en in de fik te steken, of gewoon mijn geld terug te vragen bij de (zakelijke) verkoper.
Gelukkig heb ik dat allemaal niet gedaan en is, nu de meest prangende zaken aan de auto geregeld zijn, het tijd om een beetje te gaan genieten van deze wagen. Hopelijk gaat dat hand in hand met mijn gemoedstoestand!
Totaal aantal Berichten: 10700
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
2d schreef:Maar niet vergeten!
![]()
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6222
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Sterkte met het gemoed. Ik weet min-of-meer wat je doormaakt(e).
Met die Audi komt het wel goed, daar twijfel ik niet aan.
Dank Hilko!
Ondertussen de A4 zo ver in orde gekregen dat ik een trip naar de Zwitserse Alpen wel aandurfde. Geen spijt van! In Duitsland lekker mee met het verkeer en kruisen rond de 160, met uitschieters tot ruim boven de 200. Niet gek. Geen slag gemist. Fijne auto.
In de bergen komt de quattro goed tot zijn recht, weinig dingen zijn mooier dan direct na het insturen van een haarspeldbocht plankgas kunnen geven. Het onderstel kan makkelijk meer vermogen kwijt, en ik overweeg serieus om daarvoor te gaan zorgen.