Merk dat de streepjes op dashboard van de motortemperatuur niet meer de 3 haalt (of er moet filerijden zijn ofzo) maar eigenlijk maximaal de 2 bereikt. Na wat online speuren kwam ik wat videos en reddit posts tegen dat het waarschijnlijk een thermostaathuis probleem is.
Meeste geven aan dat het gedeelte wat in het midden zit (wat reageert op 91C geloof ik) dan waarschijnlijk stuk is waardoor deze altijd open staat.
Nu ben ik online wat aan het kijken wat de kosten zijn van zo’n nieuw thermostaathuis maar kom er verschillende prijzen voor tegen. Varianten van 20 a 25 euro maar andere (welke er op de foto’s en check met nummerplaat er precies hetzelfde uitzien) maar dubbel de prijs zijn of nog hoger.
Iemand ervaring met laten vervangen van een thermostaathuis voor een Citroën C4 (2006) Mk1 1.4 16V?
Auto rijd verder gewoon nog goed en prima. Zal straks alleen in de winter dan met kouder weer verwacht ik minder soepel starten/wegrijden door niet snel opwarmen van de motor.
Totaal aantal Berichten: 9583
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als de thermostaat (gedeeltelijk) open blijft staan, komt de motor niet goed op bedrijfstemperatuur.
Z.s.m. (laten) vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Zou deze dan bruikbaar zijn? Volgens omschrijving bevat die dan alles: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/original-imperium-90126-thermostaathuis.htm?typeCode=18332
Alvast bedankt ![]()
Totaal aantal Berichten: 9583
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even bij Winparts https://www.winparts.nl/ het kenteken invullen en dan zoeken op thermostaathuis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
top ![]()
Even kijken welke ik dan pak van de 3 (zie bijlage) want ze lijken allemaal op elkaar. Bevatten ook allemaal dezelfde extra’s (kijkende naar omschrijving/reviews) als sensor en pakking. Maar toch zijn het verschillende prijzen….
Of maakt het bij zoiets niet echt veel uit of blijft goedkoop dan alsnog duurkoop…..
Mahle of Gates heeft de voorkeur. Als het écht niet anders kan dan deze drie is Febi de keuze.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Top!
Beide bedankt ![]()
Moet je bij een C4 dan het complete thermostaathuis vervangen, of kun je volstaan met alleen de thermostaat te vervangen? Zo ben ik dat van andere auto’s gewend, maar misschien ligt dat bij de C4 anders.
Ik heb destijds van een monteur begrepen dat het huis zelf ook wel eens wil vervormen of scheuren. De pakking wordt natuurlijk ook minder. Bij onze 1.6 TU heb ik dus het hele huis vervangen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2143
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mijn C3 Pluriel met 1.6 motor heeft ook een soortgelijk thermostaathuis. Er zijn echter wel 2 versies. 1 waar de thermostaat in het huis zit en 1 waar hij net buiten het huis in de slang zit. Die laatste was bij mij gemonteerd. Wellicht omdat ik een vroege C3 Pluriel heb, kenteken is van juni 2003. Ik heb het huis een keer vervangen omdat er daar een langzame lekkage van koelvloeistof was.
In die C4 zit al een zogenaamde ET3 1.4 motor, dat is een doorontwikkelde TU3 met een 16 kleppen kop. ( De Ep3 was nog niet klaar).
Die heeft een thermostaathuis een beetje vergelijkbaar met een EP, dus daarbij kun je alleen het complete thermostaathuis vervangen. En ja die thermostaathuizen gaan eerst zweten, en daarna lekken als ze oud worden, of als je de motor een keer te heet gereden hebt.
Ites later zodat daar al “gestuurde” thermostaten in , die herken aan de 2 steker aansluitingen, 1 voor de thermostaat en 1 voor de temperatuur oever.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb 30 jaar een ZX gereden als dagelijkse auto. Daarbij enkele keren de thermostaat vervangen. Dat was een losse thermostaat van een tientje en die zat in een metalen thermostaathuis, waar je zo bij kon. Een simpele klus.
Op autodoc staat een tutorial voor het vervangen van de thermostaat bij een C4. Je moet daar inderdaad het complete kunststof thermostaathuis met de thermostaat vervangen. Die kost meer dan een tientje. En als ik het zo lees is dat nog een redelijke klus, waarbij van alles los moet, omdat je er anders niet bij kunt. ‘T is wat, die vooruitgang.

