Sinds een tijdje krijg ik de bak van mijn CX25GTI (‘86) soms moeilijk in de eerste versnelling. Voor een stoplicht moet ik hem er soms met kracht induwen.
Het volledig intrappen van de koppeling maakt het doorgaans wel iets gemakkelijker.
Maar als ik de koppeling ietsje laat opkomen, schakelt de bak hetzelfde als dat ik hem volledig intrap.
Daarom vermoed ik dat het niet aan de koppeling ligt. Deze slipt ook zeker niet.
Wel hoor ik bij stilstand in zijn vrij een extra geluid uit de bak, als ik de koppeling laat opkomen. Er gaat iets meedraaien. Is dat misschien de prise-as? Iemand zei me dat dat de koppeling is… Dit vond ik vreemd.
Begin dit jaar heb ik de bakolie ververst met Total Traxium Gear 8 (75W-80).
Er is één schakelstangetje eerder vervangen voor een nieuwe, maar ik zie er nog één. Zou het daar aan kunnen liggen?
Graag jullie raad.
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, als je de koppeling op laat komen gaat de prise-as meedraaien. Of dat hetgene is wat je hoort kan ik hiervandaan niet zeggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als het druklager zich door het diafragma boort krijg je dit soort ongein. ( wild guess )
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 7629
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nieuwe schakelstangetjes maken dat het schakelen iets strakker gaat - maar met twee tyripjes kun je eventuele speling er ook (tijdelijk) uithalen. Bij mijn CX-en ging de eerste versnelling soms makkelijker er in door eerst naar de twee te schakelen en dan de een in leggen. Maar echt kracht gebruiken mag eigenlijk niet nodig zijn.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Het klinkt als een slecht afgestelde of bijna versleten koppeling. Typische CX kwaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
- koppeling afstellen
- wat je hoort is mogelijk het druklager.
- een stangetje is vervangen: is die ook goed afgesteld?
- Speling op de stangen / hevel, dat zou je dan merken bij alle versnellingen.
Als je 1 wil inschakelen, en je trekt de pook eens overdreven ver naar links (met wat kracht), en dan pas de 1 inleggen, gaat het dan beter?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank voor jullie snelle reacties!
Het zal toch wel de koppeling zijn. Het is wel balen, want toen ik de auto kocht, dacht ik: de koppeling slipt niet, is dus goed.
Is dit zelf te doen? Moet de gehele motor eruit? Wat zijn ongeveer de kosten als ik het ergens laat doen?
Ga naar een specialist, en vraag of ie de straat op en neer rijdt, dan weet je méér. Koppeling vervangen bij een bejaarde cx brengt meestal wel wat extra dingetjes mee, en die kan de vakman stante pede meepakken.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Herbertveen schreef:Dank voor jullie snelle reacties!
Het zal toch wel de koppeling zijn. Het is wel balen, want toen ik de auto kocht, dacht ik: de koppeling slipt niet, is dus goed.
Is dit zelf te doen? Moet de gehele motor eruit? Wat zijn ongeveer de kosten als ik het ergens laat doen?
Heb je mijn post wel gelezen? Het kan dus zijn dat je je koppeling gewoon moet nastellen, of dat dat vervangen schakelstangetje niet goed is afgesteld. Dan gaat ‘ie ook niet lekker in z’n een.
Herbertveen schreef:
Het zal toch wel de koppeling zijn. Het is wel balen, want toen ik de auto kocht, dacht ik: de koppeling slipt niet, is dus goed.
hoeft niet perse.
Is dit zelf te doen? Moet de gehele motor eruit? Wat zijn ongeveer de kosten als ik het ergens laat doen?
- Ja, kan je zelf doen, maar da’s wel een klusje.
- Ja, de hele motor + bak moet er uit.
- Afhankelijk van hoeveel er aan moet gebeuren. Maar reken maar op minimaal 1 dag arbeidsloon + onderdelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik had hem wel gelezen, maar ik dacht ook vanwege dat geluid in zijn vrij, dat het foute boel is.
Hoe gaat dat nastellen dan? Kan ik dat misschien zelf?
Totaal aantal Berichten: 28004
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat het beste advies is om even langs een specialist te gaan.
Het kan met afstellen te verhelpen zijn, maar dat kan de afstelling van de koppeling zelf zijn of de schakelstangetjes.
Er zit ergens onder de auto ook nog een berucht nylon busje waar speling op kan zitten.
In het ergste geval is het idd de koppeling.
Ik zou eerder rekening houden met 2 a 3 dagen werk. En dat is zeer afhankelijk hoe de auto onderhouden is. Het kan ook zomaar een dag of 5 of meer worden als het tegen zit en er zaken vast zitten.
Een goede specialist zal ook aanbevelen direct een aantal zaken dan mee te nemen, en eigenlijk is dat niet optioneel tenzij er documentatie is wat er recent al is gedaan.
Geluid uit de bak in zijn vrij kan ook de lagering van de primaire as zijn. Dat merk je dan als het druklager vervangen is maar het geluid nog niet weg is.
BTDT.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 25812
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de koppeling verslijt gaat het allemaal alleen maar strakker staan en ontkoppelt het makkelijker. Het in zn 1 zetten lijkt mij eerder op versleten stangetjes of de nylon bus die gaar is..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Dat is bij zo’n beetje alle andere auto’s inderdaad het geval. Behalve bij de CX (en in mindere mate bij de BX en XM) daar slijt namelijk niet alleen de koppelingsplaat maar vooral de diafragmaveer: het druklager ligt permanent aan namelijk. Uiteindelijk slijt het zo ver in dat je de koppeling niet meer vrij krijgt en je het hele druklager dwars door de diafragmaveer van de drukgroep heen drukt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De koppeling komt echt heel goed vrij en gaat ook nog best licht. En de koppelingsplaten zijn zeker niet versleten. er is totaal geen slip!
Door de andere versnellingen heen schakelt hij licht en direct.
Totaal aantal Berichten: 25812
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk dan toch een stangetje dat gaar is, of allemaal… Ga even naar een specialist
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

